DLM (Dynamic Line Management)

• 3 januari 2012
  • 12 reacties
  • 5276 keer bekeken

Badge
DLM (Dynamic Line Management),

Persoonlijk vind ik dit systeem helemaal kut. Natuurlijk heb je een maand lang een stabiele verbinding op 34000 kbps. Maar nadat hij lang stabiel is geweest treedt DLM weer in werking en verhoogd de snelheid naar de 42000 kbps en dan begint de ellende weer van voor af aan. Ik heb het nu een tijdje in de gaten gehouden maar in mijn ogen is het een faal systeem naar de klant toe.

Iedere keer gaat DLM na een poosje proberen om een hogere snelheid voor je te behalen, maar op moment dat de lijn instabiel begint te worden word je keihard teruggezet naar 25000 kbps.

Als mijn jaar om is dan ben ik terug naar de kabel want ADSL internet Extra en IPTV hebben niet de kwaliteit wat ik verwacht had op mijn 60 inch plasma(IPTV) televisie. Met Caiway is hij wel vlijmscherp. Met het oude systeem van Telfort had ik nooit klachten maar DLM verpest een hoop. Je betaald meer maar krijgt minder nu.

12 reacties

Dit zou bijna een sticky topic kunnen zijn over DLM, heel leerzaam!
Reputatie 8
Badge +16
Nogmaals... als een lijn problemen geeft, dan verergert dat door het gebruik van DLM.
Ik vermoed dat Franzki hier met het woord "dat" de downstream snelheid bedoeld. DLM zorgt er juist voor dat in het geval van problemen op de lijn de best mogelijke snelheid ingesteld wordt. DLM zal namelijk nooit de problemen verergeren...

Ik bedoel... als de eigenschappen van een lijn binnen bepaalde grenzen blijven, dan regelt DLM netjes in en dan traint het modem netjes in.

Als de eigenschappen sterk fluctueren, zal het regelsysteem van DLM juist voor extra instabiliteit zorgen.
Bij een aantal aansluitingen zie je dat DLM niet naar één niveau toe regelt maar lijkt te oscilleren tussen de uiterste waarden.
Reputatie 8
Badge +17
Wat mij overigens ook opvalt is dat de effectieve downloadsnelheid de laatste weken sterk omlaag is gegaan. Bij newsleecher kan je aan de grafiek zien dat er regelmatig geknepen wordt, dan zie je een soort van zaagstand met sterk wisselende snelheden.

Vaak gebruikt een usenet provider ook een maximum snelheid per thread. Dit wordt gedaan door de doorvoersnelheid te meten en dan op het maximum te knijpen. En omdat de doorvoersnelheid nooit stabiel is zie je dat terug in die zaagtand vorm. Je kan dat vaak testen door je usenet client in te stellen op 1 thread, dan zie je zaagtand het best.

Nogmaals... als een lijn problemen geeft, dan verergert dat door het gebruik van DLM.
Ik vermoed dat Franzki hier met het woord "dat" de downstream snelheid bedoeld. DLM zorgt er juist voor dat in het geval van problemen op de lijn de best mogelijke snelheid ingesteld wordt. DLM zal namelijk nooit de problemen verergeren...

Omdat DLM in een cyclus de verschillende profielen insteld, kan het voorkomen dat er een periode een (voor jouw gevoel) minder presterend profiel op de lijn gezet wordt. DLM kan dat profiel ook aanmerken als geschikt voor de betreffende aansluiting waardoor het profiel in de DLM cyclus, of in een volgende DLM cyclus weer terugkomt. Wees gerust, en vooral geduldig, uiteindelijk zal DLM het beste profiel voor de lijn instellen...
Badge
Maar het èchte probleem wordt niet veroorzaakt door DLM... en dan is het dus een kwestie van de situatie thuis nalopen (just to be sure) en daarna een monteur op pad sturen.

Wat mij overigens ook opvalt is dat de effectieve downloadsnelheid de laatste weken sterk omlaag is gegaan. [..] Vaak niet boven de 4-8Mbps gemiddeld.
Ik vrees dat dit aan je usenetprovider, usenetclient of computer ligt. Voor zover ik weet knijpt Telfort de snelheid niet. Ik haal hier met usenet gewoon strak de maximale snelheid... al is dat helaas maar 15Mbps.

Bij mij is het eea thuis door development aangesloten zelfs dus dat sluit ik uit maarja we wachten het wel af:)
Reputatie 8
Badge +16
Maar het èchte probleem wordt niet veroorzaakt door DLM... en dan is het dus een kwestie van de situatie thuis nalopen (just to be sure) en daarna een monteur op pad sturen.

Wat mij overigens ook opvalt is dat de effectieve downloadsnelheid de laatste weken sterk omlaag is gegaan. [..] Vaak niet boven de 4-8Mbps gemiddeld.
Ik vrees dat dit aan je usenetprovider, usenetclient of computer ligt. Voor zover ik weet knijpt Telfort de snelheid niet. Ik haal hier met usenet gewoon strak de maximale snelheid... al is dat helaas maar 15Mbps.
Badge
Ik heb precies hetzelfde probleem. Eindelijk een stabiel modem, na 60 dagen op gemiddeld 33Mbps gezeten te hebben zet de DLM mij weer eens op profiel 17a i.p.v. 8b wat ik normaal heb, met een forse verlaging van de snelheid. Na 2 Dagen weer terug op 8b maar met maar 25Mbps, effectief net onder de 20Mbps, hoop dat dat snel weer opgeschroefd wordt want daar heb je geen 40Mbps abo voor. Voor alle duidelijkheid aan bekabeling etc is gedurende de afgelopen 3 maanden niets veranderd, ook aan het modem is niet gezeten die is nu 64 dagen up zonder reboot, buiten wat de DLM doet dan.

Wat mij overigens ook opvalt is dat de effectieve downloadsnelheid de laatste weken sterk omlaag is gegaan. Bij newsleecher kan je aan de grafiek zien dat er regelmatig geknepen wordt, dan zie je een soort van zaagstand met sterk wisselende snelheden. Vaak niet boven de 4-8Mbps gemiddeld. Weet niet of dat nou aan de lijn ligt en het verkeer in de buurt of bij mijn usenetprovider? Het is i.i.g. Allemaal niet heel erg stabiel inderdaad.

Precies hetzelfde ja. Zo zijn er nog meerdere gedupeerden en iedere keer word je afgescheept met het verhaal dat het aan de bekabeling ligt en dergelijke. Kabels zijn al vernieuwd zo ook de wandcontactdoos. Zo las ik bij Charles dat hij overgestapt is naar een andere provider van Online(T-Mobile) en de problemen zijn verdwenen en sneller internet via dezelfde aansluiting. Als er nu al zoveel klanten zijn met precies hetzelfde probleem moet er dan niet eens een onderzoek komen vanuit Telfort?

Op 19-08-2012 loopt mijn contractperiode in ieder geval af(vanwege IPTV tot deze datum) en als het nog steeds niet opgelost is vertrek ik in ieder geval.

Same here
Badge
Sinds de pilot zit ik op vdsl met dlm en totaal geen problemen gehad.
Kans is best aanwezig dat er toch iets op je lijn zit wat niet helemaal 100% in orde is.

En over dat iptv niet helemaal de kwaliteid had wat je verwacht had kun je ook een beetje bij je bekijken aangezien het bekend is dat telfort nog niet HD levert.

Tot slot ja sorry (niet aanvallend bedoeld) maar dit soort opmerkingen kom ik wel vaker tegen en vind ik persoonlijk wel erg zielig.
mijn 60 inch plasma(IPTV) televisie

mvg Rob
Badge
Ik heb precies hetzelfde probleem. Eindelijk een stabiel modem, na 60 dagen op gemiddeld 33Mbps gezeten te hebben zet de DLM mij weer eens op profiel 17a i.p.v. 8b wat ik normaal heb, met een forse verlaging van de snelheid. Na 2 Dagen weer terug op 8b maar met maar 25Mbps, effectief net onder de 20Mbps, hoop dat dat snel weer opgeschroefd wordt want daar heb je geen 40Mbps abo voor. Voor alle duidelijkheid aan bekabeling etc is gedurende de afgelopen 3 maanden niets veranderd, ook aan het modem is niet gezeten die is nu 64 dagen up zonder reboot, buiten wat de DLM doet dan.

Wat mij overigens ook opvalt is dat de effectieve downloadsnelheid de laatste weken sterk omlaag is gegaan. Bij newsleecher kan je aan de grafiek zien dat er regelmatig geknepen wordt, dan zie je een soort van zaagstand met sterk wisselende snelheden. Vaak niet boven de 4-8Mbps gemiddeld. Weet niet of dat nou aan de lijn ligt en het verkeer in de buurt of bij mijn usenetprovider? Het is i.i.g. Allemaal niet heel erg stabiel inderdaad.

Precies hetzelfde ja. Zo zijn er nog meerdere gedupeerden en iedere keer word je afgescheept met het verhaal dat het aan de bekabeling ligt en dergelijke. Kabels zijn al vernieuwd zo ook de wandcontactdoos. Zo las ik bij Charles dat hij overgestapt is naar een andere provider van Online(T-Mobile) en de problemen zijn verdwenen en sneller internet via dezelfde aansluiting. Als er nu al zoveel klanten zijn met precies hetzelfde probleem moet er dan niet eens een onderzoek komen vanuit Telfort?

Op 19-08-2012 loopt mijn contractperiode in ieder geval af(vanwege IPTV tot deze datum) en als het nog steeds niet opgelost is vertrek ik in ieder geval.

Reputatie 8
Badge +16
Je vergeet dat het intrainen ook rekening houdt met de daadwerkelijk haalbare snelheid. In principe zou dit gewoon een stabiele verbinding op moeten leveren, los van de maximale snelheid die DLM toestaat.

Als DLM bij mijn ADSL op 20Mbps staat, heb ik effectief een stabiele 16Mbps verbinding.

Blijkbaar fluctueert de kwaliteit van jouw verbinding sterk. Als je geen DLM zou hebben, zou je vermoedelijk continu een instabiele verbinding hebben.
Badge
Op zich is DLM geen slecht systeem... in het verleden had je ook al profielen voor de maximaal bestelbare snelheid. En bij het intrainen van het modem wordt er ook gewoon gezocht naar een stabiele snelheid die onder de snelheid van het profiel zal liggen.

Waar het bij jou fout gaat, is blijkbaar dat het modem niet op een stabiele snelheid intraint maar te hoog probeert in te trainen... waardoor je resyncs krijgt en DLM gaat terugregelen.

Volgens mij heb je dus eigenlijk last van een klapperlijn c.q. instabiele lijn die sterk fluctueert waardoor het modem niet stabiel kan intrainen. De oplossing is dan niet om DLM eraf te gooien maar de lijn te stabiliseren door verstoringen weg te nemen.

Elk lijntje heeft natuurlijk een max haalbare stabiele snelheid. Bij mij is dat 34000 kbps. Dit gaat soms 40 dagen goed dus zo slecht is mijn lijn helemaal niet als we het over klapperende lijntjes gaan hebben. Het gaat erom dat DLM ziet dat mijn lijn zoveel dagen stabiel is gebleven en dan de snelheid gaat verhogen en het modem luistert hiernaar door hoger in te trainen en dan begint juist de ellende. Ik weet ook zeker dat de heel veel klanten hier last van hebben. DLM neemt nooit een definitieve vaste stabiele profiel aan. Hij zal altijd proberen om het uiterste eruit te halen na de ingestelde periodes door Telfort in het systeem. Daarom zijn er disconnects omdat modems hun verbinding verliezen.
Reputatie 8
Badge +16
Op zich is DLM geen slecht systeem... in het verleden had je ook al profielen voor de maximaal bestelbare snelheid. En bij het intrainen van het modem wordt er ook gewoon gezocht naar een stabiele snelheid die onder de snelheid van het profiel zal liggen.

Waar het bij jou fout gaat, is blijkbaar dat het modem niet op een stabiele snelheid intraint maar te hoog probeert in te trainen... waardoor je resyncs krijgt en DLM gaat terugregelen.

Volgens mij heb je dus eigenlijk last van een klapperlijn c.q. instabiele lijn die sterk fluctueert waardoor het modem niet stabiel kan intrainen. De oplossing is dan niet om DLM eraf te gooien maar de lijn te stabiliseren door verstoringen weg te nemen.

Reageer