Directadmin van 2 sites niet bereikbaar

• 15 mei 2017
  • 6 reacties
  • 543 keer bekeken

Reputatie 1
Beste Helpdesk,
Ik onderhoud een paar sites van anderen.
Het probleem is, dat ik voor 2 sites niet meer kan inloggen op de directadmin.
Voor beide sites heb ik contact gehad met de helpdesk van de sites.
We hebben toen Teamviewer geïnstalleerd, zodat zij konden kijken op mijn pc of er ergens iets niet klopt.
Bij site 1 kwamen ze er niet uit en heb ik een vervangende inloglink gekregen, waardoor ik toch kan inloggen op de directadmin.
Bij site 2 komen ze er ook niet uit en zeggen ze, dat het probleem waarschijnlijk bij Telfort ligt. Ik weet natuurlijk niet of dat waar is, maar wat kan de oorzaak zijn, dat ik niet kan inloggen op die 2 directadmins?
Voor mijn eigen sites bij Vimexx kan ik prima inloggen op de directadmin.
Als jullie een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Joke

6 reacties

Reputatie 8
Als dat de enige twee sites zijn, met typisch de inlogpagina's van de gebruiksinterface van die websites waarbij je nu niet kunt inloggen, denk ik dat het aan de hosting van die twee sites zelf ligt.

Zelf heb ik één website met een DirectAdmin gebruiksinterface.
Dat is de enige site waarbij ik met een specifiek poortnummer moet inloggen.

Anders websites met Cpanel als gebruiksinterface, is met toevoeging "/cpanel"
Dan wordt dat ook wel omgeleid met een poortnummer, maar als start logischer als inlog.

Voor 3 domeinen daarmee geen problemen.
Reputatie 1
Ja ik denk ook dat het aan de hosting van die 2 sites ligt.
Inmiddels heb ik ook een vervangende inloglink voor de 2e site.
Maar het blijft raar, dat niemand weet waaraan het ligt.

Joke
Reputatie 8
Vervangende inloglink (neem aan binnen hun eigen systeem, anders zou je er niet in kunnen komen) geeft al aan dat ze "eigenlijk" best weten dat het bij henzelf ligt, anders konden ze je die vervangende link niet geven.

Het zou best kunnen dat bepaalde gedeeltes van hun systemen zijn getroffen door de ransomeware aanvallen die de afgelopen dagen hebben huisgehouden.
Zolang de schade nog "binnen de perken" is, zal een internet organisatie zich niet snel bloot geven dat ook zij slachtoffer zijn geweest van een dergelijke aanval. Dus wordt dat als het kan "in de doofpot gestopt". Ik denk dat de impact aanzienlijk groter is dan wat nu in de publiciteit naar voren komt.

Zie ook:
https://forum.telfort.nl/internet-267/u-kunt-programma-niet-bekijken-geen-verbinding-uw-thuisnetwerk-67678#post560434

En denk niet dat dat alleen staat.
Op het moment dat ik mijn vorige reactie schreef kon ik mijn websites bereiken.
Vanmorgen echter kon ik één domein van die 3 websites niet via een internetbrowser bereiken.
Had daar een support ticket voor ingeschoten, maar probleem was 2 minuten erna alweer opgeheven. Alsnog kreeg ik een reactie terug en verwees men mij naar onderhoudswerkzaamheden op 14 mei.
Het probleem was echter vanmorgen 15 mei. Geen reactie meer terug over dit voorval.

Voor wat betreft je websites die je onderhoudt, wacht een aantal dagen af.
Ik denk dat het probleem over een paar dagen weer is opgelost.
Reputatie 1
Wat die vervangende link betreft, die vond ik zelf. Ze zeiden: probeer eens via je mobiel met je mobiele netwerk in te loggen en toen ik dat probeerde werd de oorspronkelijke link veranderd in een andere link en kon ik met dezelfde inloggegevens wel inloggen. Deze link werkt ook op mijn pc
Blijkbaar wist die helpdesk niets van deze link, wat natuurlijk heel raar is.

Wat de ransomware betreft, bij de eerste site kan ik al maanden niet inloggen met de normale link. Voor de tweede site is het ook alweer ruim een week zo.
Dus ik betwiijfel eigenlijk of het ransomware is.

Gelukkig heb ik nu die vervangende links.

Joke
Reputatie 8
Je zou toch denken dat een hosting bedrijf waar je websites kunt onderbrengen toch op de hoogte is van de eigen structuur hoe de gebruikerssoftware te kunnen benaderen?
Vervangende links is echt gewoon HUN interne structuur. Dat zit hem niet in links buiten hun systeem.

Ze hebben dat kennelijk niet goed op orde.
(Heeft vaak te maken met de vele domeinen die op een systeem draaien, en men een "alternatieve" omweg maakt, m.b.t. een beveiligde inlog waar ze slechts één enkel beveiligingscertificaat op een systeem voor hebben draaien voor al die domeinen).
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Libralion, wat erg dat je niet kon inloggen op de directadmin. Wel erg fijn dat je het met de andere links hebt weten op te lossen. Zoals al aangegeven wordt en jij ook al vermoedde, is de hostingpartij hiervoor de oplosser. Vaak gaat er in hun domein wat fout, waardoor je die websites niet kan benaderen. Om je de precieze oorzaak te geven, zou ik moeten weten hoe ze hun netwerk hebben ingericht. Je keuze om met je hostingpartij te overleggen is het beste geweest!

@Babylonia

Bedankt voor het meedenken en reageren!

Reageer