DHCP werkt niet

• 8 maart 2012
  • 12 reacties
  • 3927 keer bekeken

Badge +1
Heb sinds 16 februari Standard internet met het witte modem. 27 februari 's avonds teruggekomen van vakantie en nog even via telefoon op internet gezeten. Prima. De volgende ochtend geen internet meer op ieder in het netwerk aangesloten apparaat bedraad en wireless, wel telefonie. Status lampjes van het modem staan allemaal OK. Ook niet meer in het modem kunnen komen. Modem een keertje uit / aan gezet. Geen internet.

Nu bleek dat er gewoon geen IP adressen wordt uitgedeeld door het modem, terwijl dat voor mijn vakantie gewoon werkte. Ik heb nu maar allemaal vaste adressen geconfigureerd in mijn apparaten en nu werkt alles weer perfect. Snelheid is ook uitermate positief; 3Mb/s down. Het dubbele van mijn ADSL2+ snelheid =D>

Toch knaagt het dat DHCP niet werkt. Nu moet ik ook bij een gast een vast adres zetten, terwijl dit niet nodig hoeft te zijn. Wat kan hier de oorzaak van zijn? (Ik wil liever geen algehele reset van het modem doen. Alles werkt nu zo lekker)

Kan het misschien iets te maken hebben met de poolsize in het modem? moet die misschien vergroot worden?

12 reacties

Badge +1
Webcare,

is een reset van het modem (liever niet) nodig om DHCP weer werkend te krijgen of kunnen jullie misschien zien of er iets niet goed ingesteld staat in het modem. Heb volgens mij geen DHCP instellingen gewijzigd. Alleen de pool iets uitgebreid, maar dat maakt geen verschil.
Badge +7
Heeft het modem al eens een harde reset gehad? Het instellen van vaste adressen is natuurlijk een mogelijkheid maar DHCP zou zonder problemen moeten werken.

Henk
Badge +1
thx voor het snelle reageren Henk.

Nee, het modem is nog nooit gereset naar defaults. Was niet nodig. Heeft het resetten geen nadelige invloed op mijn DLM profiel? Zo nee, dan ga ik hem dit weekend eens een schopje geven. Vind het toch wel lastig zonder dhcp.

Tjub
Badge +7
Een enkele onderbreking heeft geen negatieve gevolgen voor DLM. U kunt dit gerust proberen en ik hoor graag of dit gewerkt heeft. :)

Henk
Badge +1
Hoi Henk,

Nou, een harde reset heeft geen verschil gemaakt 😞 . Moet nog steeds met vaste adressen werken om op internet te komen. Als ik geen vast adres zet connect ik wel met mijn router, maar krijg een 10.x.x.x adres.

Ik heb het nog even met een mobiel geprobeerd, die nog geen verbinding had gehad met de nieuwe router, maar ook deze krijgt de melding dat ie geen IP krijgt van de server.

Nog suggesties? [-o<
Badge +7
Heeft u exact dezelfde problemen als u het aansluit via een netwerk-kabel?

Henk
Badge +1
ja, zonder draad of met draad, maakt niet uit.

Tjub
Badge +7
Excuus voor de verwarring maar heeft naast het modem ook nog een router aangesloten?

Henk
Badge +1
Nope, alleen de Zyxel. Het gekke is dat het ook gewoon gewerkt heeft totdat ik op vakantie ging.
Badge +7
Graag ontvang ik uw mobiele nummer in een privé bericht, zodat er een aantal testen kunnen worden uitgevoerd samen met u.

Henk
Badge +1
Henk,

](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,), zo die had ik even verdiend :oops: Roep wel keihard, dat ik geen router achter de zyxel heb, maar bedenk me vanmiddag ineens dat ik een oude Speedtouch 510 modem achter de zyxel heb staan, die ik tot switchje had gedegradeerd . Ben daar maar eens ingedoken en zag dat de dhcp server weer aktief was terwijl ik hem 100% uitgeschakeld had. ( heb dat ding wel gereset laatst) Blijkbaar heeft die 510 de Zyxel in de weg gezeten, want ik krijg nu ineens wel alles (tenminste, een aantal devices geprobeerd) via dhcp het internet op 🙂

Ik ga er dus even vanuit dat dit het probleem heeft opgelost. Mag ik je heel erg bedanken om die extra router even op te noemen? =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

PB met mobiel nummer had ik al verstuurd, maar ben blij dat het niet meer nodig is.

gr, Tjub.
Badge +1
Telfort Webcare,

Dit probleem lijkt hiermee te zijn opgelost. Alles werkt nog steeds goed. Hier kan een slotje op. Thx.

Reageer