Ik maak gebruik van een FRITZ!Box 7390, nieuwste firmware (06.30). Het modem krijgt altijd keurig direct een DSL Sync en vervolgens gaat het modem naar de DHCP server zoeken middels een DISCOVER. Die DISCOVER wordt in 99 van de 100 keer niet beantwoord door de DHCP server, hetgeen resulteert dat het modem na 5 á 6 minuten actief zoeken zegt: DHCPv4 no answer on DISCOVER. Het modem staakt vervolgt het verkrijgen van een IP-adres en er komt dus geen Internet verbinding tot stand. De DSL Sync blijft keurig behouden, maar zonder IP-adres, default gateway, DNS, etc. werkt natuurlijk niks.
Aangezien Telfort geen support geeft op "eigen modems" (hetgeen ik absoluut kan begrijpen), wil men enkel testen met hun eigen Arcadyan modem. Echter ook daar, géén antwoord op de DHCP request. Het modem is echter wat "brutaler" en "blijft langer door gaan", waardoor het uiteindelijk toch lukt om de DHCP server te vinden, een request te doen en vervolgens ook een DHCP lease te krijgen. Echter doordat de DHCP server van Telfort zó slecht werkt, kan ik mijn FRITZ!Box dus niet meer gebruiken. Het is toch ronduit belachelijk dat een DHCP server zo verschrikkelijk slecht reageert op verzoeken? Bovendien heb ik voor mijn migratie nooit ergens last van gehad. Jaren nog geen één storing. Hebben hier meer mensen last van, met name na migratie naar een "SNI-F" lijn (wat dat ook moge zijn, want het lijkt geen echte "standaard" te zijn ofzo. Er is bijzonder weinig over te vinden).
Hier wat loggings uit het Arcadyan modem (de datum klopt niet, want het modem heeft nog geen verbinding met Internet en heeft derhalve nog geen tijd kunnen ophalen van een timeserver):
07/31/2015 00:05:03 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:05:03 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:05:00 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:57 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:54 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:51 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:50 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:04:47 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:44 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:41 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:38 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:37 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:04:34 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:31 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:28 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:25 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:24 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:04:21 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:18 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:15 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:12 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:11 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:04:10 192.168.2.2 Admin login success
07/31/2015 00:04:08 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:05 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:04:02 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:59 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:58 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:03:55 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:52 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:49 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:46 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:45 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:03:42 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:39 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:36 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:33 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:32 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:03:29 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:26 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:23 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:20 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:19 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:03:16 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:13 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:10 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:07 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:06 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:03:03 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:03:00 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:57 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:54 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:53 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:02:50 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:47 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:44 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:41 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:40 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
07/31/2015 00:02:37 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
07/31/2015 00:02:34 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
Hier een logging van de FRITZ!Box. Op 25-03-2016 om 19:00u heb ik geluk gehad. De DHCP server heeft toen wel het IP-adres toegekend. Om 19:00:39 de DSL Sync echter pas om 19:05:47 de DHCP toekenning. Ruim 5 minuten is veel te lang daarvoor (en valt nog nét binnen de maximale waarde dat de FRITZ!Box zoekt). 's Nachts reset van de DSL lijn, keurig weer DSL Sync, modem gaat zo'n 6 minuten zoeken, DHCP reageert niet en het resulteert in een "no answer on DISCOVER". De FRITZ!Box doet vervolgens ook géén poging meer, hetgeen natuurlijk vervelend is. Maar in beginsel moet die DHCP server van Telfort gewoon binnen een redelijke termijn reageren.
Hebben hier meer mensen last van? (met name na een SNI-F migratie).
Beste antwoord door rogervdh
Nu gaat 't precies zoals het hoort te gaan! Om 03:17:10 is de nieuwe DSL sync er en om 03:17:16 wordt het IP-adres vanuit de DHCP server toegekend. Hebben we het over 6 seconden (!) voor het zoeken van de DHCP server, het verzoek indienen voor een IP-adres én het daadwerkelijk toekennen van het IP-adres. Terwijl dit andere dagen nog niet in 6 minuten lukte... Bovendien, heb het betreffende modem al ruim 3 jaar aan een Telfort VDSL lijn hangen en echt nog nooit problemen mee gehad, totdat men overstapte op SNI-F. Hoe dan ook, het probleem zit bij Telfort (of hopelijk "zat bij Telfort").
@Babylonia, vooralsnog niet gereset naar fabrieksinstellingen. Ik betwijfel nu nog te sterk dat het een oplossing gaat bieden. Heb nog veel te sterk het vermoeden dat Telfort haar zaken onvoldoende op orde heeft m.b.t. SNI-F.