beantwoord

Defecte glasvezelkabel

  • 7 september 2019
  • 37 reacties
  • 704 keer bekeken

Reputatie 1
Afgelopen donderdag is tijdens het plaatsen van nieuwe lantaarnpalen in onze straat de glasvezelkabel van onze woning geraakt. Sindsdien hebben wij, als enige, geen tv, internet, radio en vaste telefonie meer.
Het bedrijf welke de kabel doormidden gespit heeft zegt dit meteen gemeld te hebben maar voor de zekerheid raadde men mij aan het zelf ook even bij telfort te melden.
Ik heb meteen gebeld en de situatie uitgelegd. Ondanks dat het erg duidelijk is waar de fout zit moest ik toch in de meterkast gaan kijken welk lampje op de modem brandde (rood) en welke op het glasvezelkastje (glasvezel is gedoofd).
Hierop zou een monteur aangestuurd worden. Ik heb duidelijk vermeld dat ik TOT 12 en NA 17 uur thuis was, er zou daarom iemand langs komen na 5 uur. Meteen na het gesprek kreeg ik een bevestiging via SMS, met daarin de mededeling dat er een monteur ingepland was TUSSEN 15 en 17 uur... 😱 Ik heb meteen via Facebook contact met telfort gezocht om te melden dat de bevestiging niet klopt, maar volgens hen was het geen probleem aangezien de breuk immers buiten de woning zit...
later die middag belde de monteur, hij stond aan onze deur maar er was niemand thuis (duhh). Blijkbaar is het protocol dat de monteur daadwerkelijk constateert dat er binnen echt geen signaal is voordat reggefiber aangestuurd wordt om de breuk te herstellen.
Er zou daarom een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden en daarover zou ik binnen 4 kantooruren terug gebeld worden. In ieder geval zou dat donderdag niet meer lukken, dus die dag geen signaal. Hierover meteen weer contact met telfort gezocht maar daar kon men niks meer voor mij doen. Dan maar afwachten op het telefoontje op vrijdag... Je raadt het al: geen telefoon gehad dus zelf maar weer in de telefoon geklommen. Eerst telfort gebeld, daar zag men wel dat er van alles gebeurde op het ticket en dat het de hoogste prioriteit had, maar verder kan telfort niets betekenen dus maar lijdzaam afwachten. Ik heb nog weer contact met de monteur gezocht die donderdag aan onze deur stond en hij wist mij te vertellen dat ze zouden proberen vrijdag nog langs te komen... Helaas daarna niets meer gehoord.
Telfort geeft aan het allemaal erg vervelend te vinden, maar niets meer te kunnen doen. Ondertussen zitten we nu het hele weekend zonder verbinding en is het maar afwachten wanneer er iemand langs gaat komen om de breuk te repareren.. Maandag wordt de straat aangelegd dus het wordt alleen maar lastiger.
Dit moet toch anders kunnen?! Het is verkeerd gegaan bij het aanmaken van de afspraak door Telfort, zie nu nog maar eens weer een monteur te krijgen...

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Mb1973mb 13 september 2019, 12:18

En er is verbinding!!
na een week en een dag is het eindelijk gelukt om de verbinding te herstellen...
Met een kleine kanttekening dat ze vanochtend bijna een uur later kwamen dan aangegeven en ook zonder het even te melden weer zijn vertrokken (opeens dacht ik "he, ik hoor of zie niemand meer, zou het klaar zijn?", waren ze dus gewoon met de noorderzon vertrokken terwijl ik gewoon in de tuin zat in het zichtveld van de monteurs...

Maar goed, het werkt weer en de achtergebleven resten glasvezel ruim ik zelf wel op 😉
Bekijk reactie

37 reacties

Reputatie 1
Ja uiteraard moest dat, de kabel was immers uit de meterkast getrokken..
Reputatie 8
Badge +10
En er is verbinding!!
na een week en een dag is het eindelijk gelukt om de verbinding te herstellen...
Met een kleine kanttekening dat ze vanochtend bijna een uur later kwamen dan aangegeven en ook zonder het even te melden weer zijn vertrokken (opeens dacht ik "he, ik hoor of zie niemand meer, zou het klaar zijn?", waren ze dus gewoon met de noorderzon vertrokken terwijl ik gewoon in de tuin zat in het zichtveld van de monteurs...

Maar goed, het werkt weer en de achtergebleven resten glasvezel ruim ik zelf wel op 😉


@Mb1973mb :Hebben ze niets in huis hoeven doen? Want ik neem aan dat als er een nieuwe glasveze door de huls is geblazen die zichzelf niet een weg baant naar de glasvezelmodem en zichzelf aansluit?!
Reputatie 8
Badge +11
De monteurs van NetwerkNL waren niet heel spraakzaam blijkbaar. Maar datgene wat ze moesten doen hebben ze gelukkig ook kunnen doen, zonder de oprit overhoop te halen dus. Dat is fijn en ik ben ook erg blij dat het signaal nu hersteld is! Het had letterlijk en figuurlijk wat voeten in de aarde, maar het is gelukt.
Hopelijk gaat er niemand meer graven daar in de buurt of kijken ze voordat ze de schop in de grond zetten eerst goed op de kaart waar de kabels zich bevinden.
Reputatie 8
In ieder geval fijn dat het is opgelost.
Reputatie 1
Dat klopt inderdaad.. Gelukkig was dat niet nodig!
Met een compressor is het gelukt om de vezel door de huls te blazen
Reputatie 8
Met wat ik uit je relaas begrijp hebben ze het grindpad van je oprit niet hoeven open te halen?
Reputatie 1
En er is verbinding!!
na een week en een dag is het eindelijk gelukt om de verbinding te herstellen...
Met een kleine kanttekening dat ze vanochtend bijna een uur later kwamen dan aangegeven en ook zonder het even te melden weer zijn vertrokken (opeens dacht ik "he, ik hoor of zie niemand meer, zou het klaar zijn?", waren ze dus gewoon met de noorderzon vertrokken terwijl ik gewoon in de tuin zat in het zichtveld van de monteurs...

Maar goed, het werkt weer en de achtergebleven resten glasvezel ruim ik zelf wel op 😉
Reputatie 8
Badge +11
Lachwekkend is niet het woord wat ik daarvoor zou willen gebruiken voor de situatie, maar tegelijkertijd snap ik je wel 😅
Morgenochtend wordt het volgende spannende moment in de aansluiting dus, we wachten het weer af. Ik hoop dat de oprit gewoon kan blijven liggen en het lukt om er onder door te gaan!
Reputatie 1
Ik heb het noodpakket inmiddels ontvangen, deze zal ik vanmiddag aansluiten.
Morgenochtend gaan ze verder met het proberen om de kabel binnen te krijgen, laten we hopen dat dat lukt aangezien anders de oprit er gedeeltelijk uit moet...
Inmiddels zijn de stratenmakers bij ons huis aangekomen, vandaag gaat de straat er dus in (en morgenochtend er weer uit).. Inmiddels begint het lachwekkend te worden... 😂
Reputatie 8
Badge +11
De monteurs hebben hun best gedaan dus, en het voor de stratenmakers ook makkelijker gemaakt. Hopelijk gaat het mogelijk zijn om de glasvezelkabel naar binnen te blazen, want het alternatief om de oprit te openen is natuurlijk geen pretje! Ik had gehoopt dat ze het vandaag op zouden lossen, daarom had ik het noodpakket nog niet gestuurd maar nu het nog niet opgelost is zal ik deze wel versturen. De afdeling die naar aanleiding van het mailtje nog contact zal opnemen kan dat ook sturen, maar het lijkt me beter om daar niet op te wachten. Het noodpakket is bij deze naar je onderweg! Hopelijk komt deze morgen al bij je aan, anders zal het overmorgen zijn. Daarin zit een Digitenne ontvanger en een MiFi router zodat je zowel tv kunt kijken als kunt internetten zonder dat het je maandelijkse bundel opslokt.
Reputatie 1
@Jasper - Telfort wellicht is een noodpakket een tijdige oplossing
Ach.. We zitten nog maar een week zonder.. Mijn 4g bundel gaat nu als een malle op.. Sinds gisteren wordt er over een noodpakket gesproken maar ook daar zit verder nog weinig actie in
Reputatie 8
Badge +17
@Jasper - Telfort wellicht is een noodpakket een tijdige oplossing, want ik ben bang dat dit niet 1,2,3 gerepareerd wordt.
Reputatie 1
@Jasper - Telfort
de monteurs van kpn zijn sinds vanochtend 8 uur aan het werk geweest. Het is helaas niet gelukt om het glas de woning in te krijgen.
Wel is er in de straat een nieuwe las gemaakt zodat de stratenmakers in ieder geval morgen verder kunnen met het aanleggen van de straat.
Het ticket is nu terug gegeven aan kpn met de mededeling dat er met een compressor het glas naar binnen geblazen moet worden.
Als dat niet lukt moet de kabel inclusief mantel opnieuw gelegd worden maar daarvoor moet onze oprit er gedeeltelijk uit (grint, grint platen, puin, worteldoek... 😱).

Kortom:nog altijd geen werkende verbinding en ook geen harde datum gekregen wanneer de klus afgemaakt wordt.
ook heb ik gisteren wel een mail van Telfort gehad maar ik ben (nog) niet gebeld.

We wachten maar weer lijdzaam af...
Reputatie 1
Helaas nog altijd geen signaal. Nieuwe kabel door de mantel duwen lukt niet dus men is nu andere mogelijkheden aan het bedenken...
In het meest ongunstigste geval moet een deel van de oprit eruit.
De stratenmakers komen ondertussen steeds dichterbij met het straatwerk dus de druk wordt steeds groter.
Inderdaad lijkt dit verhaal een behoorlijke staart te krijgen, het worden hele dure lantaarnpalen

Reputatie 8
Haha nee hoor, die notatie is alleen in een intern KPN systeem te vinden.

De reden dat ik het even toelichtte was dat de datum op die manier via Facebook/Twitter was doorgegeven, en de verwarring die daarvan kwam wou ik wegnemen 😉

En die verwarring geldt dan niet voor interne medewerkers van KPN en de "doorgifte" van die afspraken? Hoe je het draait of keert, het zal op die wijze altijd voor onnodige vergissingen blijven zorgen. 🤓
Reputatie 8
...waarschijnlijk moeten ze onze oprit open halen (grint met grint matten).
Men gebruikt tegenwoordig wel methoden om via gestuurde technieken een gat door de grond heen te boren, onder obstakels en bestratingen heen, waarbij een kabel meters verder weer naar boven komt. (Heb dat gebruikt zien worden om honderden meters verderop weer boven te komen).

Maar of ze dat in dit geval bereid zijn om toe te willen passen?? In ieder geval aansprakelijkheid en herstel van je oprit zal dan toch bij het bedrijf moeten worden neergelegd die de schade heeft veroorzaakt. (Zijn daar wellicht ook voor verzekerd).

Het "staartje" waar ik reeds in het begin op attendeerde, begint al aardig te groeien.
Reputatie 8
Badge +11
Een Nederlandse provider die haar Nederlandse klanten een online afsprakensysteem voorschoteld met Amerikaanse datum- en tijdsnotatie.
Daar is écht wel over nagedacht vermoed ik... 😆

Haha nee hoor, die notatie is alleen in een intern KPN systeem te vinden. In alle externe berichten over afspraken wordt de datumnotatie gebruikt zoals we die hier gewend zijn. Guidion gebruikt dat systeem niet, waardoor het geen invloed heeft op die afspraken. De reden dat ik het even toelichtte was dat de datum op die manier via Facebook/Twitter was doorgegeven, en de verwarring die daarvan kwam wou ik wegnemen 😉

Het schijnt trouwens dat er vandaag toch 3 kpn monteurs langs zijn geweest, ze hebben even in het gat naar de kabel staan staren en zijn toen maar weer weg gegaan... Niet even aangebeld ofzo... Ben benieuwd wat er morgen staat te gebeuren
Misschien zagen ze aan het gat met de kabel al genoeg, maar ik ben het met je eens dat even aanbellen dan wel netjes geweest was. Dan had je op dat moment zelf geweten waar je aan toe was. Mogelijk zagen de monteurs dat zij het met de voor hun beschikbare apparatuur niet konden verhelpen en is het verplaatst zodat er een specialist monteur kon komen. Bij de melding staat geen toelichting dat en of ze zijn geweest, dus ik ben ook aan het gissen. Op dit moment zie ik ook nog geen nieuwe melding van de monteurs van vandaag staan, maar ze zijn al wel bezig dus. Dat is goed om te lezen, ik ben net als de rest benieuwd hoe het vandaag verloopt.
Reputatie 1
Ze zijn inmiddels met twee man bezig.
De kabel blijkt uit de meterkast getrokken te zijn, dus waarschijnlijk moeten ze onze oprit open halen (grint met grint matten).
Op dit moment zijn ze aan het onderzoeken waar de kabel precies langs loopt (aangelegd in december 2018), maar als er gegraven moet worden gaan ze waarschijnlijk weer weg.. 😱
Ze meldden trouwens dat ze gisteren ook aan de deur gestaan hebben, ik ben de hele dag thuis geweest en heb daarbij ook 2 teckels die meteen aanslaan, maar heb niets gehoord en ben ook niet gebeld....
Wordt vervolgd
Reputatie 8
Badge +10
@GJC en ik duimen voor je!
Ik ook hoor!

Zijn ze inmiddels bezig?!
Reputatie 1
Zelfs bij Telfort zelf is er blijkbaar verwarring over de datumnotatie.. .
Het schijnt trouwens dat er vandaag toch 3 kpn monteurs langs zijn geweest, ze hebben even in het gat naar de kabel staan staren en zijn toen maar weer weg gegaan... Niet even aangebeld ofzo... Ben benieuwd wat er morgen staat te gebeuren
Reputatie 8
Badge +9
Een Nederlandse provider die haar Nederlandse klanten een online afsprakensysteem voorschoteld met Amerikaanse datum- en tijdsnotatie.
Daar is écht wel over nagedacht vermoed ik... 😆
Reputatie 8
Badge +7
De notatie AM geeft al aan dat de Amerikaanse notatie gebruikt wordt, dus maand/dag/jaar.
Waarom men dat in NL zo doet bij sommige bedrijven is mij een raadsel.
Vermoedelijk hebben de softwarebouwers vergeten er de NL-notatie aan te koppelen in hun software of het is gewoon gemakzucht.
Zelfs bij Windows (10) kun je kiezen voor allerlei tijd/datum-notaties, maar in NL is alléén de NL-notatie de goede.
Reputatie 8
....in dat systeem wordt namelijk de Amerikaanse datumnotatie gebruikt
(vraag me niet waarom).

Lekker handig om in Nederland andere datumnotaties te gebruiken. Verklaard veel van de vele fouten en verplaatsingen van plandatums die hier op het forum voorbij komen.
Kost handen vol geld, en frustraties van betrokkenen.
Reputatie 8
Badge +11
Hey Manuel! Ik ben het systeem voor je ingedoken en zie dat er vandaag een update is geweest met de volgende afspraak: Plandatum aangegeven: Start: 9/10/2019 8:00:00 AM Eind: 9/10/2019 11:00:00 AM. Ik vermoed dat deze afspraak nu staat voor 9 oktober, wat ik te gek voor woorden vind omdat het dan nog veel te lang duurt. Ik heb daarom een verzoek gestuurd of dit daadwerkelijk 9 oktober is en of dit naar voren gehaald kan worden.
Dat was de afspraak die ik eerder voor vandaag noemde, in dat systeem wordt namelijk de Amerikaanse datumnotatie gebruikt (vraag me niet waarom). Eerst de maand, gevolgd door de dag en het jaar. Dat heb ik de collega die dat naar je heeft gestuurd nu ook uitgelegd. Diezelfde afspraak is nu verplaatst, naar morgen: Plandatum aangegeven: Start: 9/11/2019 8:00:00 AM Eind: 9/11/2019 11:00:00 AM. Dat is gelukkig niet voor november! Ik denk dat de afspraak nu is verplaatst, omdat diegene die jou gemaild had een verzoek heeft gestuurd om het te verplaatsen. Ik hoor morgen graag van je hoe het gaat na de werkzaamheden, hopelijk is het noodpakket dan niet eens meer nodig!
Ik zie ook dat de afdeling Klantrelaties al een mail naar je heeft gestuurd dat ze deze hebben ontvangen en contact met je gaan opnemen.
@GJC en ik duimen voor je!

Reageer