beantwoord

Defecte glasvezelkabel

  • 7 september 2019
  • 37 reacties
  • 701 keer bekeken

Reputatie 1
Afgelopen donderdag is tijdens het plaatsen van nieuwe lantaarnpalen in onze straat de glasvezelkabel van onze woning geraakt. Sindsdien hebben wij, als enige, geen tv, internet, radio en vaste telefonie meer.
Het bedrijf welke de kabel doormidden gespit heeft zegt dit meteen gemeld te hebben maar voor de zekerheid raadde men mij aan het zelf ook even bij telfort te melden.
Ik heb meteen gebeld en de situatie uitgelegd. Ondanks dat het erg duidelijk is waar de fout zit moest ik toch in de meterkast gaan kijken welk lampje op de modem brandde (rood) en welke op het glasvezelkastje (glasvezel is gedoofd).
Hierop zou een monteur aangestuurd worden. Ik heb duidelijk vermeld dat ik TOT 12 en NA 17 uur thuis was, er zou daarom iemand langs komen na 5 uur. Meteen na het gesprek kreeg ik een bevestiging via SMS, met daarin de mededeling dat er een monteur ingepland was TUSSEN 15 en 17 uur... 😱 Ik heb meteen via Facebook contact met telfort gezocht om te melden dat de bevestiging niet klopt, maar volgens hen was het geen probleem aangezien de breuk immers buiten de woning zit...
later die middag belde de monteur, hij stond aan onze deur maar er was niemand thuis (duhh). Blijkbaar is het protocol dat de monteur daadwerkelijk constateert dat er binnen echt geen signaal is voordat reggefiber aangestuurd wordt om de breuk te herstellen.
Er zou daarom een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden en daarover zou ik binnen 4 kantooruren terug gebeld worden. In ieder geval zou dat donderdag niet meer lukken, dus die dag geen signaal. Hierover meteen weer contact met telfort gezocht maar daar kon men niks meer voor mij doen. Dan maar afwachten op het telefoontje op vrijdag... Je raadt het al: geen telefoon gehad dus zelf maar weer in de telefoon geklommen. Eerst telfort gebeld, daar zag men wel dat er van alles gebeurde op het ticket en dat het de hoogste prioriteit had, maar verder kan telfort niets betekenen dus maar lijdzaam afwachten. Ik heb nog weer contact met de monteur gezocht die donderdag aan onze deur stond en hij wist mij te vertellen dat ze zouden proberen vrijdag nog langs te komen... Helaas daarna niets meer gehoord.
Telfort geeft aan het allemaal erg vervelend te vinden, maar niets meer te kunnen doen. Ondertussen zitten we nu het hele weekend zonder verbinding en is het maar afwachten wanneer er iemand langs gaat komen om de breuk te repareren.. Maandag wordt de straat aangelegd dus het wordt alleen maar lastiger.
Dit moet toch anders kunnen?! Het is verkeerd gegaan bij het aanmaken van de afspraak door Telfort, zie nu nog maar eens weer een monteur te krijgen...

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Mb1973mb 13 september 2019, 12:18

En er is verbinding!!
na een week en een dag is het eindelijk gelukt om de verbinding te herstellen...
Met een kleine kanttekening dat ze vanochtend bijna een uur later kwamen dan aangegeven en ook zonder het even te melden weer zijn vertrokken (opeens dacht ik "he, ik hoor of zie niemand meer, zou het klaar zijn?", waren ze dus gewoon met de noorderzon vertrokken terwijl ik gewoon in de tuin zat in het zichtveld van de monteurs...

Maar goed, het werkt weer en de achtergebleven resten glasvezel ruim ik zelf wel op 😉
Bekijk reactie

37 reacties

Reputatie 8
Mijn God wat een gedoe weer. Lees het zo vaak dat dingen langs elkaar heengaan.
Weing hoopvol. Houd er maar rekening mee dat dadelijk de straat is aangelegd, alsnog weer opengebroken moet worden om de glasvezel te herstellen. Dit krijgt nog een lang staartje.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Mb1973mb, welkom op het forum! Goed dat je je verhaal hier doet, het gaat niet goed zo te zien. Ik ben meteen voor je gaan kijken en in de monteursbon zie ik ook zijn toelichting dat hij je niet thuis aantrof. De monteur heeft daardoor weinig actie zelf kunnen doen, maar hij heeft wel contact gehad met de specialisten en zij hebben de bon gekoppeld aan de melding van de kabelbreuk, die de aannemer van de lantarenpaal had laten aanmaken. Die is in behandeling bij de netwerkbeheerders, dus de melding ligt op de juiste plek. Of zij het voor het sluiten van de straat maandag kunnen verhelpen durf ik niet te zeggen, doordat het nu weekend is is dat lastig. Dat betekent ook dat je nu niet meer gebeld zult worden voor een monteur van ons, aangezien die op jouw adres nu toch weinig kan betekenen. Ik zal de melding voor je volgen, zodat ik je op de hoogte kan houden van update's als ik ze zie.
Reputatie 1

Reputatie 8
Badge +11
Ik moest even goed kijken op de foto, maar het kabeltje lijkt daar inderdaad stuk te zijn. Hopelijk lukt het repareren voordat de straat weer wordt gesloten, dat maakt het wel zo makkelijk. Ik blijf het voor je in de gaten houden 🙂
Reputatie 8
Badge +19
Het blijft me verbazen dat aannemers (of gemeentewerken) meedogenloos een schep in de grond zetten om lantarenpalen te vervangen terwijl er voor elke meter grond en straat in Nederland een kabelplan is waar precies opstaat waar welke kabels onder de grond liggen.
Een zichzelf repecterend bedrijf dat graafwerkzaamheden moet uitvoeren raadpleegt eerst het kabelplan voordat ze de boel openscheuren... 🙄
Prutsers...
Reputatie 1
Bedankt Jasper van Telfort.
Per ongeluk klikte ik op het vinkje waardoor deze gemarkeerd is als beste antwoord.. Geen idee hoe dit ongedaan gemaakt kan worden... 😱
Reputatie 8
Badge +11
Geen probleem, ik kan dat ongedaan maken. Heb ik bij deze ook meteen gedaan.
Ik heb de status van de melding ook meteen voor je nagekeken, daar staat iets gepland voor morgen. Hopelijk wordt de verbinding daarmee hersteld en kan je het weer gebruiken.
Reputatie 1
Laten we het hopen... Had net willen melden dat ook vandaag weer niemand geweest is...
Reputatie 1
Zijn er nog mensen die meelezen?

Hierbij de status update van vandaag, dinsdag 10 september (bijna een week na de kabelbreuk).
Vandaag zouden ze langs komen maar ik krijg zojuist de volgende update:

Hey Manuel! Ik ben het systeem voor je ingedoken en zie dat er vandaag een update is geweest met de volgende afspraak: Plandatum aangegeven: Start: 9/10/2019 8:00:00 AM Eind: 9/10/2019 11:00:00 AM. Ik vermoed dat deze afspraak nu staat voor 9 oktober, wat ik te gek voor woorden vind omdat het dan nog veel te lang duurt. Ik heb daarom een verzoek gestuurd of dit daadwerkelijk 9 oktober is en of dit naar voren gehaald kan worden.

Mocht het om de afspraak van vandaag gaan, dan met de vraag waarom er nog niemand geweest is. Ik heb mijn collega's verzocht zo snel mogelijk contact met je op te nemen hierover.

Daarnaast heb ik een klacht voor je ingediend bij de afdeling Klantrelaties met een verzoek voor een noodpakket, omdat je nu al een hele tijd zonder diensten zit. Zij zullen contact met je opnemen hierover en eventueel het noodpakket voor je in orde maken. Dit kan ik jammer genoeg niet voor je doen. Mijn excuses voor de gang van zaken!
Zijn er nog mensen die meelezen?

Ik wel. Maar ja ben ook klant, dus kan niet zoveel voor je doen.
Misschien
@Jasper - Telfort
of
@Alexandra - Telfort
wel
Reputatie 1
Wat schetst mijn verbazing... Zojuist telefoon van kpn gehad dat ze morgenochtend tussen 8 en 9 langs komen om de breuk te repareren... Ik geloof niks meer voor ik daadwerkelijk weer verbinding heb
Reputatie 8
Badge +11
Ook ik lees mee maar heb, net als Nelly Jacoba, geen invloed. Mijn mening geven kan wel, maar daar schiet je niets mee op. Ik beperkt me maar tot "diep triest".

Succes.
@GJC en ik duimen voor je!
Reputatie 8
Badge +11
Hey Manuel! Ik ben het systeem voor je ingedoken en zie dat er vandaag een update is geweest met de volgende afspraak: Plandatum aangegeven: Start: 9/10/2019 8:00:00 AM Eind: 9/10/2019 11:00:00 AM. Ik vermoed dat deze afspraak nu staat voor 9 oktober, wat ik te gek voor woorden vind omdat het dan nog veel te lang duurt. Ik heb daarom een verzoek gestuurd of dit daadwerkelijk 9 oktober is en of dit naar voren gehaald kan worden.
Dat was de afspraak die ik eerder voor vandaag noemde, in dat systeem wordt namelijk de Amerikaanse datumnotatie gebruikt (vraag me niet waarom). Eerst de maand, gevolgd door de dag en het jaar. Dat heb ik de collega die dat naar je heeft gestuurd nu ook uitgelegd. Diezelfde afspraak is nu verplaatst, naar morgen: Plandatum aangegeven: Start: 9/11/2019 8:00:00 AM Eind: 9/11/2019 11:00:00 AM. Dat is gelukkig niet voor november! Ik denk dat de afspraak nu is verplaatst, omdat diegene die jou gemaild had een verzoek heeft gestuurd om het te verplaatsen. Ik hoor morgen graag van je hoe het gaat na de werkzaamheden, hopelijk is het noodpakket dan niet eens meer nodig!
Ik zie ook dat de afdeling Klantrelaties al een mail naar je heeft gestuurd dat ze deze hebben ontvangen en contact met je gaan opnemen.
Reputatie 8
....in dat systeem wordt namelijk de Amerikaanse datumnotatie gebruikt
(vraag me niet waarom).

Lekker handig om in Nederland andere datumnotaties te gebruiken. Verklaard veel van de vele fouten en verplaatsingen van plandatums die hier op het forum voorbij komen.
Kost handen vol geld, en frustraties van betrokkenen.
Reputatie 8
Badge +7
De notatie AM geeft al aan dat de Amerikaanse notatie gebruikt wordt, dus maand/dag/jaar.
Waarom men dat in NL zo doet bij sommige bedrijven is mij een raadsel.
Vermoedelijk hebben de softwarebouwers vergeten er de NL-notatie aan te koppelen in hun software of het is gewoon gemakzucht.
Zelfs bij Windows (10) kun je kiezen voor allerlei tijd/datum-notaties, maar in NL is alléén de NL-notatie de goede.
Reputatie 8
Badge +19
Een Nederlandse provider die haar Nederlandse klanten een online afsprakensysteem voorschoteld met Amerikaanse datum- en tijdsnotatie.
Daar is écht wel over nagedacht vermoed ik... 😆
Reputatie 1
Zelfs bij Telfort zelf is er blijkbaar verwarring over de datumnotatie.. .
Het schijnt trouwens dat er vandaag toch 3 kpn monteurs langs zijn geweest, ze hebben even in het gat naar de kabel staan staren en zijn toen maar weer weg gegaan... Niet even aangebeld ofzo... Ben benieuwd wat er morgen staat te gebeuren
Reputatie 8
Badge +17
@GJC en ik duimen voor je!
Ik ook hoor!

Zijn ze inmiddels bezig?!
Reputatie 1
Ze zijn inmiddels met twee man bezig.
De kabel blijkt uit de meterkast getrokken te zijn, dus waarschijnlijk moeten ze onze oprit open halen (grint met grint matten).
Op dit moment zijn ze aan het onderzoeken waar de kabel precies langs loopt (aangelegd in december 2018), maar als er gegraven moet worden gaan ze waarschijnlijk weer weg.. 😱
Ze meldden trouwens dat ze gisteren ook aan de deur gestaan hebben, ik ben de hele dag thuis geweest en heb daarbij ook 2 teckels die meteen aanslaan, maar heb niets gehoord en ben ook niet gebeld....
Wordt vervolgd
Reputatie 8
Badge +11
Een Nederlandse provider die haar Nederlandse klanten een online afsprakensysteem voorschoteld met Amerikaanse datum- en tijdsnotatie.
Daar is écht wel over nagedacht vermoed ik... 😆

Haha nee hoor, die notatie is alleen in een intern KPN systeem te vinden. In alle externe berichten over afspraken wordt de datumnotatie gebruikt zoals we die hier gewend zijn. Guidion gebruikt dat systeem niet, waardoor het geen invloed heeft op die afspraken. De reden dat ik het even toelichtte was dat de datum op die manier via Facebook/Twitter was doorgegeven, en de verwarring die daarvan kwam wou ik wegnemen 😉

Het schijnt trouwens dat er vandaag toch 3 kpn monteurs langs zijn geweest, ze hebben even in het gat naar de kabel staan staren en zijn toen maar weer weg gegaan... Niet even aangebeld ofzo... Ben benieuwd wat er morgen staat te gebeuren
Misschien zagen ze aan het gat met de kabel al genoeg, maar ik ben het met je eens dat even aanbellen dan wel netjes geweest was. Dan had je op dat moment zelf geweten waar je aan toe was. Mogelijk zagen de monteurs dat zij het met de voor hun beschikbare apparatuur niet konden verhelpen en is het verplaatst zodat er een specialist monteur kon komen. Bij de melding staat geen toelichting dat en of ze zijn geweest, dus ik ben ook aan het gissen. Op dit moment zie ik ook nog geen nieuwe melding van de monteurs van vandaag staan, maar ze zijn al wel bezig dus. Dat is goed om te lezen, ik ben net als de rest benieuwd hoe het vandaag verloopt.
Reputatie 8
...waarschijnlijk moeten ze onze oprit open halen (grint met grint matten).
Men gebruikt tegenwoordig wel methoden om via gestuurde technieken een gat door de grond heen te boren, onder obstakels en bestratingen heen, waarbij een kabel meters verder weer naar boven komt. (Heb dat gebruikt zien worden om honderden meters verderop weer boven te komen).

Maar of ze dat in dit geval bereid zijn om toe te willen passen?? In ieder geval aansprakelijkheid en herstel van je oprit zal dan toch bij het bedrijf moeten worden neergelegd die de schade heeft veroorzaakt. (Zijn daar wellicht ook voor verzekerd).

Het "staartje" waar ik reeds in het begin op attendeerde, begint al aardig te groeien.
Reputatie 8
Haha nee hoor, die notatie is alleen in een intern KPN systeem te vinden.

De reden dat ik het even toelichtte was dat de datum op die manier via Facebook/Twitter was doorgegeven, en de verwarring die daarvan kwam wou ik wegnemen 😉

En die verwarring geldt dan niet voor interne medewerkers van KPN en de "doorgifte" van die afspraken? Hoe je het draait of keert, het zal op die wijze altijd voor onnodige vergissingen blijven zorgen. 🤓
Reputatie 1
Helaas nog altijd geen signaal. Nieuwe kabel door de mantel duwen lukt niet dus men is nu andere mogelijkheden aan het bedenken...
In het meest ongunstigste geval moet een deel van de oprit eruit.
De stratenmakers komen ondertussen steeds dichterbij met het straatwerk dus de druk wordt steeds groter.
Inderdaad lijkt dit verhaal een behoorlijke staart te krijgen, het worden hele dure lantaarnpalen

Reputatie 1
@Jasper - Telfort
de monteurs van kpn zijn sinds vanochtend 8 uur aan het werk geweest. Het is helaas niet gelukt om het glas de woning in te krijgen.
Wel is er in de straat een nieuwe las gemaakt zodat de stratenmakers in ieder geval morgen verder kunnen met het aanleggen van de straat.
Het ticket is nu terug gegeven aan kpn met de mededeling dat er met een compressor het glas naar binnen geblazen moet worden.
Als dat niet lukt moet de kabel inclusief mantel opnieuw gelegd worden maar daarvoor moet onze oprit er gedeeltelijk uit (grint, grint platen, puin, worteldoek... 😱).

Kortom:nog altijd geen werkende verbinding en ook geen harde datum gekregen wanneer de klus afgemaakt wordt.
ook heb ik gisteren wel een mail van Telfort gehad maar ik ben (nog) niet gebeld.

We wachten maar weer lijdzaam af...

Reageer