Dalende snelheid in het afgelopen jaar.

• 29 juli 2013
  • 1 reactie
  • 1165 keer bekeken

Ik ben sinds de zomer van 2011 overgezet op VDSL2 en maak gebruik van de Zyxel P-2812HNU-F1. Ik ging er op (download)snelheid flink op vooruit en de internetverbinding bij Telfort was stabiel als altijd. Ik was (en ben nog steeds) een tevreden klant.

Ik keek regelmatig naar de intrainsnelheden in het configuratiescherm van het modem. Sinds afgelopen jaar merkte ik dat de download- en uploadsnelheid langzaam maar zeker naar beneden gingen. Ik ben toen screenshots gaan maken. Hier zie je vier stukjes in één plaatje geplakt.
https://[/url][/img]

Het modem staat in de hoek van de woonkamer aangesloten op het IS/RA-punt (type U2).

De opstelling is al jaren hetzelfde. Vorige maand heb ik het oude KPN-nummer laten porteren naar een VOIP-aanbieder en is de splitter verwijderd. Het modem hangt nu rechtstreeks aan het IS/RA-punt. Ik zet het modem niet uit. Alleen als het niet anders kan dan gaat het modem uit en daarna de stekker uit het stopcontact.

Ik heb de postcodecheck ook regelmatig uitgevoerd en de snelheid zakt hier ook dus past zich aan aan de intrainsnelheid van het modem.
De postcodecheck van de naaste buren geeft hele andere waarden aan.
3 Mb/s en laatst 13 Mb/s bij een andere buur.

Mijn zus in een andere wijk haalt nu net als ik 20 Mb/s (ook volgens de postcodecheck). Maar ook daar verschilt de postcodecheck van de naaste buren totaal.

De postcodecheck acht ik dan ook totaal onbetrouwbaar.

Mijn vragen:
Wat is de verklaring voor de dalende snelheid?
Kan er iets verbeterd worden zodat ik bv. weer op 25 tot 30 Mb/s zit?
Zou een DLM-reset helpen?
Waar kan ik de planning van netwerkverbeteringen zien? Wanneer wordt 
Internet Extra mogelijk op mijn adres?

1 reactie

Wat ik in de openingspost ben vergeten te vertellen:

Het modem trainde altijd netjes in, tegen de attainable speeds aan. De attainable download- en uploadsnelheden werden in de loop van het jaar dus ook steeds lager.

4,3 Mb/s downloadsnelheidsverlies in 9 maanden tijd... Als deze trend doorzet dan zit ik over anderhalf jaar op ongeveer 12,2 Mb/s downloadsnelheid.
Hoe kon ik in de zomer van 2012 hoge haalbare snelheden halen en is dat nu niet meer mogelijk?
😕

Reageer