beantwoord

configureren van een Experia V10

• 11 juli 2017
  • 8 reacties
  • 4626 keer bekeken

Hallo,

ik ben overgegaan naar volledig glasvezel. Wij hadden glasvezel met aanvullend een analoog tv signaal. Vele storingen steeds een kapotte glasvezel modem.
Uiteindelijk heeft langdurige storing, meer dan twee weken een snelheid van 5 mb en minder, ons, op advies van Telfort, doen besluiten het abonnement aan te passen.
Daar wij gebruik maken van DDNS hebben wij een Experia Box V10 gekregen.

Maar waar ik nu tegen aan ben gelopen grenst aan het ongelooflijke.
Wat is het geval.

vrijdag komt de monteur. Om e.e.a. te vereenvoudigen dacht ik de toegestuurde router (EXPERIA BOX V10) al vast voor een deel te configureren. Het is voor ons noodzakelijk om gebruik te maken van DDNS en een aantal poorten te "forwarden"

Na wat speurwerk op het internet is me duidelijk geworden hoe dat moest.
In een aparte omgeving heb ik de router verbonden aan een laptop en via de ethernet poort verbinding gemaakt. Bij controle bleek steeds dat mijn instellingen waren verdwenen en ik iedere keer opnieuw moest inloggen conform de starprocedure, dus zonder paswoord.

Na wat speurwerk kon ik dit probleem niet oplossen. Vandaag de klantenservice gebeld en wat schets mijn verbazing. Zodra de spanning wegvalt van de Experia Box V10 vallen alle instellen weg en moet de router compleet opnieuw worden geconfigureerd.
Tevens had ik een vraag over de "Mirror configuratie" helaas konden ze me niet vertellen wat dit deed en waarvoor het was.

Ik ben zeer verbaasd dat bij uitvallen van de stroom, hetgeen regelmatig bij ons gebeurd, reset de modem en zijn alle instellingen verdwenen. Daar wij continue in verbinding staan met onze praktijk, voor het raadplegen van een patiënten database en regelmatige back-up is dit voor ons niet werkbaar. Immers als de stroom uitvalt moet alles opnieuw worden geconfigureerd.

Help, heeft iemand een oplossing? Wie kan me helpen met wat de functie is van de "Mirror configurator" .

Op voorhand bedankt voor de te nemen moeite.

WKH
icon

Beste antwoord door ha448430 18 september 2017, 12:21

Beste Wieger,

helaas ben ik niet in staat geweest je te informeren over het eindresultaat betreffende de problemen die ik had met een Experia V10. Kort nadat alles door Telfort was geactiveerd is mijn schoonvader overleden en ben ik 7 weken niet thuis geweest.

Wel de conclusie is als volgt. Als je een V10 krijgt toegestuurd staat hier nog niet de software van Telfort (KPN) op. Deze software wordt als eerste geüpload en geïnstalleerd nadat de modem door de installateur is aan gesloten en geactiveerd.

Wel je raad het al. Nadat dit was gebeurd waren de problemen van het niet vasthouden van de instellingen verholpen.
Voor die tijd reset de moden naar fabrieksinstellingen zodra deze zijn spanning verliest.

De geüploade software maakte het tevens mogelijk gebruikt te maken van "GAST WiFi". ook dit is niet mogelijk met de fabrieks instellingen/software.

Wat nog rest is een mogelijkheid om je instellingen op te slaan, waardoor je na een reset je instellingen kan terugzetten. Hebben jullie informatie of dit in de pen zit bij een mogelijke toekomstige update?

nogmaals mijn verontschuldigen voor deze late reactie maar ik hoop je toch van dienst te zijn geweest met deze welliswaar late reactie.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hoi ha448430, welkom op het forum. Het is niet de bedoeling dat je modem zijn instellingen verliest het moment dat je het apparaat stroomloos maakt. Dit kan alleen gebeuren als het apparaat langere tijd van het stroom af is geweest. Deze instellingen behoort je modem te behouden. Merk je dit verschil direct na het stroomloos maken van het modem of is het pas na enige periode dat je dit merkt? Een modem hoort zich namelijk niet wanneer het stroomloos is gemaakt voor korte tijd terug te gaan naar zijn fabrieksinstellingen.

Met de mirror configuration kan je de instellingen kopieren van poort naar poort.

Edit: Antwoord aangepast. Backup blijkt (nog) niet mogelijk
Beste Wieger,

jou antwoord komt als een geschenk uit de hemel. Het leek me allemaal ongelooflijk zo niet te zeggen idioot. Ik heb echter gebeld met de service desk en deze gaven aan dat dit zo was. Had mijn twijfels maar ik had wel dit probleem dus naam het aan voor waar.
Zou het kunnen zijn dat er een soort spannigs backup zit die dat gedeelte van het geheugen onder spanning houd?

Ik ga de router vannacht voor langere tijd onder spanning zetten en kijken of e.e.a. oplaad. dan opnieuw proberen.

wat betreft de backup: je moet een ethernet poort kiezen. Neem aan een die is verbonden met een pc of laptop. Hoe zit dit bestand er uit (format) en waar komt het op de computer/laptop te staan.
Ik kan geen instellingen vinden om de backup te laden. Komt deze pas op na een reset?

Ik laat zeker weten hoe het af loopt.

hartelijk dank
Reputatie 7
Badge +7
Hoi ha448430, het modem hoort inderdaad de instellingen op te slaan. Ik verwacht ook als je het modem langer onder stroom houdt, dat je het modem na een korte onderbreking wel de instellingen vasthoudt. Ik ben nog even gaan kijken in de mirror configuration optie. Dit gaat jammer genoeg niet om het maken van een back-up. Dat is een functie die (nog) niet beschikbaar is in dit modem. Deze functie staat voor het configureren van instellingen op een specifieke poort en die over te zetten naar een andere poort. Deze functie kan je gebruiken bij het toekennen van een gedeelte van de bandbreedte per poort. In de v10 is dit afgeschermd.
Reputatie 8
Ik heb hier een al een jaar een "test" V10, welke doorgaans helemaal niet is aangesloten. Het kan voorkomen dat die een maand of wat afgekoppeld is geweest en stroomloos, en dan alsnog aansluit voor pakweg een uurtje. Na een test wordt die alsnog weer afgekoppeld en stroom eraf.

Nooit eerder gehad dat dan de instellingen verloren zijn. Dat zou ik dan toch echt merken, want gebruik een andere gateway en heb port forwarders ingesteld. Op het moment dat ik de V10 aansluit, heb ik direct connectie met die eerdere instellingen.

Vraag me af of er niet een serie "verkeerde" V10's bijzitten met hetzelfde probleem.
In een ander draadje wordt precies hetzelfde bericht:
https://forum.telfort.nl/internet-267/update-moden-en-instellingen-69325

Lijkt me het beste de V10 om te ruilen voor een ander exemplaar.
goede morgen,

heb mijn nieuw Experia V10 gedurende de nacht onder stroom gehouden. Helaas geen resultaat.
Na opnieuw zoeken op het internet heb ik een reactie op jullie forum gevonden van gevonden van re1001695107 van 6 maanden geleden. Deze persoon had hetzelfde probleem. Zodra echter zijn abonnement was ingegaan was het probleem verholpen?!

Ik heb een glasvezel abonnement echter dit wordt gewijzigd. De wijziging gaat a.s. vrijdag in. Mogelijk is er toch toch een "Kunstje" bij Telfort die voorkomt dat voor de ingangsdatum van het nieuwe abonnement mijn Experia V10 de instellingen op slaat.

Ik heb overigens mijn Experia V10 proberen aan te sluiten op mijn huidige glasvezel aansluiting van Telfort maar krijg geen internet!? De router functionaliteit en Wifi werkt wel (geen internet). Misschien heeft Telfort een beveiliging in de Experia V10 ingebouwd die voorkomt dat de Experia V10 normaal kan functioneren voordat het desbetreffende abonnement is ingegaan.
Als dit zo is zou het toch wel fijn zijn als de helpdesk en jullie bij het Forum hiervan op de hoogte zijn!

We wachten vrijdag maar af:(
Reputatie 7
Badge +7
Hoi ha448430, de V10 heeft andere instellingen voor het gebruik van internet en TV. Hierdoor kan die niet online komen op je bestaande verbinding. Het lijkt me inderdaad heel verstandig om vrijdag af te wachten. Had het graag gelijk duidelijk gehad voor je. Zeker gezien het belang van je patiënten database. Hopelijk werkt je v10 dan naar behoren en blijven je instellingen opgeslagen, net als bij re1001695107. Als er nog iets is of als je nog hulp nodig hebt, dan sta ik voor je klaar!
Beste Wieger,

helaas ben ik niet in staat geweest je te informeren over het eindresultaat betreffende de problemen die ik had met een Experia V10. Kort nadat alles door Telfort was geactiveerd is mijn schoonvader overleden en ben ik 7 weken niet thuis geweest.

Wel de conclusie is als volgt. Als je een V10 krijgt toegestuurd staat hier nog niet de software van Telfort (KPN) op. Deze software wordt als eerste geüpload en geïnstalleerd nadat de modem door de installateur is aan gesloten en geactiveerd.

Wel je raad het al. Nadat dit was gebeurd waren de problemen van het niet vasthouden van de instellingen verholpen.
Voor die tijd reset de moden naar fabrieksinstellingen zodra deze zijn spanning verliest.

De geüploade software maakte het tevens mogelijk gebruikt te maken van "GAST WiFi". ook dit is niet mogelijk met de fabrieks instellingen/software.

Wat nog rest is een mogelijkheid om je instellingen op te slaan, waardoor je na een reset je instellingen kan terugzetten. Hebben jullie informatie of dit in de pen zit bij een mogelijke toekomstige update?

nogmaals mijn verontschuldigen voor deze late reactie maar ik hoop je toch van dienst te zijn geweest met deze welliswaar late reactie.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi ha448430, allereerst gecondoleerd met het verlies van je schoonvader.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hierdoor heb ik weer wat geleerd over de V10.
Het opslaan van je instellingen of er een backup van maken, is jammer genoeg niet mogelijk. Ik heb geen informatie of deze functie in toekomstige updates wel inbegrepen gaat worden, ondanks dat ik daar eerder navraag over heb gedaan.

Je verontschuldigingen zijn wat mij betreft niet op zijn plaats. Wil je vooral bedanken dat je het nog met ons deelt! 😳

Reageer