beantwoord

Configuratiebestand voor Telfort Glasvezel FritzBox 7490 t.v.v. de Experiabox V8

• 29 november 2015
  • 81 reacties
  • 6408 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Goedendag allen,

Er zullen meer mensen zijn die graag hun Experiabox V8 willen vervangen voor de FritzBox 7490.

Na een middagje stoeien met de FritzBox 7490 is het mij gelukt om een configuratie te maken die voorgeprogrammeerd is met zowel de internetverbinding (WAN) via poort 1 als interactieve TV via poort 4. Hij vraagt na het inladen van deze configuratie om een wachtwoord in te stellen op het modem. Dit wordt aangeraden om wel te doen. De Wifi code is de default code op de stickers onderop de FritzBox.

Er is een default versie met alle standaard instellingen voor Telfort en een OpenDNS variant met OpenDNS al standaard ingesteld als DNS.
Voor zover ik kan merken zitten er geen fouten in. Mocht dat toch zo zijn stuurt dan even een berichtje of plaats het hier op het forum.

Zoals voor alles geldt: GEBRUIK VOLLEDIG OP EIGEN RISICO. Nu zou ik niet weten wat er defect kan gaan maar goed... :)
Je kan het downloaden in een zip bestand op: https://henkjan1-3.stackstorage.com/s/vVupKmthpySph1q

Mijn ervaring is dat het prima werkt. Daarrnaast gaat de fabrikant in een toekomstige update standaard ondersteuning bieden voor Telfort FttH / Glasvezel

Veel plezier er mee!
icon

Beste antwoord door Milandeman 11 augustus 2018, 16:39

Uiteindelijk aan het proberen geslagen. Heb vanuit het hier gedeelde config bestand het eerste deel gekopieerd en geplakt in de config die ik had bewaard na een factory reset. En dan werkt de WLAN in een keer!
Dus, mocht je WLAN niet werken bij de gedeelde config, enkel het eerste (grote) deel van de FB config overnemen, en de rest laten staan.

Dank allen voor het meehelpen en meedenken.
Bekijk reactie

81 reacties

Badge +4
sorry voor de waarschijnlijk domme vraag, maar wat betekent WAN op poort 1? Dat je alsnog een andere router aan poort 1 van de Fritz moet hangen om op internet te gaan?
Reputatie 3
Badge +1
@erikk,

Nee - geen andere router!

De FB wordt via de eerste LAN poort (=> wordt nu de WAN poort) met de 1 GB poort van het "glasvezelmodem" (bijvoorbeeld Genexis) verbonden. In de FB moet je dit wel aangeven (Internet via LAN 1). Zo werkt het o.a. bij XS4ALL.
YMMV

P.S.: Ik weet niet of dit beperkt is tot de aansluitingen welke via "routed mode" werken.
Reputatie 2
Badge
Wat morenralfo eigenlijk al zegt. WAN staat voor Wide Access Network. Dit is de rode aansluiting die achter op de Experia Box hebt. Deze kan je in poort 1 van de FritzBox doen. En in poort 4 stop je de TV ontvanger. Dit hoef je verder in de configuratie die ik gespost heb niet aan te passen. Het is load en play. 😛

Het is dus echt alleen het kabeltje wat uit het glasvezelmodem/kastje (PacketFront/Genexis/ZTE) komt waarvan de de UTP in poort 1 van de FritzBox komt. De v8 kan je daarna in een doosje bewaren.

Het werkt verder als een normale FritzBox router. ITV draait echter nog wel in 'bridged mode'. Dit betekent dat de komst van Méér TV niet wordt ondersteunt. 🙂 Leuk projectje voor me om me eens in te verdiepen. Mocht ik die configuratie klaar hebben plaats ik die hier ook! 🙂
Badge +4
Helder, dank voor de uitleg! De Fritzbox heeft geen dedicated WAN-poort, dus daarom zet je LAN1 daarvoor in. Duidelijk. En poort 2 en 3 kun je als gewone LAN-poort gebruiken dan neem ik aan.
Reputatie 2
Badge
Precies zoals je het zegt erikk! Momenteel heb ik er een switch achter hangen omdat ik te weinig poortjes vrij heb. Werkt perfect! :)
Zometeen plaats hier trouwens een kant en klare configuratie met ondersteuning voor 'Routed mode'. Daardoor ondersteunt de FritzBox ook 'Méér TV' wanneer dit bij Telfort geintroduceerd wordt! 🙂
Reputatie 2
Badge
En zoals hier boven schreef is hierbij de configuratie voor de FritzBox 7490 in combinatie met Telfort Glasvezel nieuwe propositie. Met ondersteuning voor Routed ITV zodat ook 'Méér TV' ondersteunt kan worden. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16800709/Telfort%20FttH%20IPTV%20V2%20Routed%20Configuration.zip
Reputatie 2
Badge
En als aanvulling hier op kan ik meelden dat het probleemloos samenwerkt met deze FritzBox configuratie. 🙂
Maakt eigenlijk al iemand gebruik van 'Méér TV' met een fritzbox die niet via port1 wel per VDSL2 is aangesloten?
Reputatie 2
Badge
Maakt eigenlijk al iemand gebruik van 'Méér TV' met een fritzbox die niet via port1 wel per VDSL2 is aangesloten?

Dat moet ook geen probleem zijn met die laatste configuratie die ik geupload heb. Het enige wat je moet doen na het inladen is naar Internet->account information en dan aanvinken 'Connecting to a DSL line'. En dit toepassen.

Succes! 🙂
Hoi Henkie-Jan,
Met deze configuratie werkt VDSL2 en IPTV, port 4 blijft op Bridged Mode. Helaas zie ik geen 'Meer TV' in het menu. Blijkbaar heb je toch 'Routed Mode' nodig? Of moet ik noet iets anders doen?
Groet, Thomas
Reputatie 2
Badge
Hoi Henkie-Jan,
Met deze configuratie werkt VDSL2 en IPTV, port 4 blijft op Bridged Mode. Helaas zie ik geen 'Meer TV' in het menu. Blijkbaar heb je toch 'Routed Mode' nodig? Of moet ik noet iets anders doen?
Groet, Thomas

Oeps lees het nu pas. Je zou de laatste configuratie file moeten hebben die ik geplaatst heb. Dus niet die in de First Post. Het gaat om deze link: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16800709/Telfort%20FttH%20IPTV%20V2%20Routed%20Configuration.zip
Die standaard van Telfort er in zit werkt niet met routed.

Zou zeggen: geef hem nog eens een volledige reset naar fabrieks instellingen. Het standaard van Telfort voor DSL wat in de FritzBox zit werkt niet met routed ITV. Als je de eerste keer inlogt na de fabrieks reset moet je even onderaan klikken op 'Contents' en daar even zoeken op Backup en dan kiezen voor Restore. Je laad daarna deze configuratie in en volgens mij als je dan naar Internet->account information gaat en dan aanvinkt 'Connecting to a DSL line' zou het goed moeten gaan mijn inziens. Ook even je tv ontvanger uit en aanzetten. Mocht dat nog niet werken dan kan ik eens gaan stoeien om daar ook een kant-en-klare routed configuratie voor te bouwen.
Hoi Henk-Jan,
Dank voor config bestand, het is nu aardig gelukt om glasvezel kastje direct op mijn fritzbox 7390 (op die werkt het dus ook) aan te sluiten. Ik moest alleen even aangeven dat ik config van ander model fritzbox er op wilde zetten en het mac adres van de experia box ingeven. IPTV werkt op poort 4. Alleen telefonie krijg ik nog niet aan de praat, lukt dat bij jou wel?
gr tom
Reputatie 2
Badge
Hoi Henk-Jan,
Dank voor config bestand, het is nu aardig gelukt om glasvezel kastje direct op mijn fritzbox 7390 (op die werkt het dus ook) aan te sluiten. Ik moest alleen even aangeven dat ik config van ander model fritzbox er op wilde zetten en het mac adres van de experia box ingeven. IPTV werkt op poort 4. Alleen telefonie krijg ik nog niet aan de praat, lukt dat bij jou wel?
gr tom

Ja telefonie heb ik ook aan de praat. Je moet gewoon de gegevens van je voipprovider invoeren.

Maar met de routed itv versie die ik later geupload heb zou je op elke willekeurige poort ITV moeten kunnen aansluiten. Je moet dan niet apart itv kiezen.
Ja telefonie heb ik ook aan de praat. Je moet gewoon de gegevens van je voipprovider invoeren.

Hi Henkie Jan,
I have switched the Experia Box with the 7490. It works well on Internet but not on telephony. Could you give me some detailed advise how the configuration should look like for Telfort Fast Bellen. The BIG problem I have, I do not know what PASSWORD has to be filled in. I only have a username, a password for email and a password for Mijn Telfort (but no telephone password).

Thanks in advance and hartelijk bedankt
Robert
Reputatie 8
To get SIP-details of VOIP:

See (translated with Google) description I wrote < HERE >
For looking to the original full images as enclosed, you need the original post (Dutch) < HERE >
Hoi allemaal,

Ik probeer ook de 7490 met OBN glasvezel aan de praat te krijgen (zou zelfde als telfort moeten zijn) echter krijg ik die image file niet geupload naar mijn 7490 (ex xs4all versie) met software versie 6.52. Kan het zijn omdat ik een xs4all versie heb van de 7490 dat deze niet werkt of omdat ik de 6.52 os erop heb en deze met een oudere versie gemaakt is misschien ? Helaas krijg ik geen nieuwere versie erop, ook geen labor versie. Zijn er nog andere opties dit aan de praat te krijgen ? Telefoon van ONS gebruik ik niet en de iptv kan ik met een routed switch er wel afhalen, gaat puur om de fritzbox als router voor het internet te gebruiken met eigen SIP account voor de DECT toestellen.

Bedankt voor de hulp !

Maurice
Reputatie 8
Badge +16
Welke foutmelding krijg je? Vaak is de checksum (hint google) de oorzaak
Beste Tuut-Tuut,

Bedankt voor de hulp, het is gelukt met checksum op google. Als ik nu de NTU op de lan1 aansluit van de fritzbox krijg ik nog geen connectie. Ik heb de Vlans nog niet gescheiden met een switch maar om te testen moet het ook zonder kunnen toch ? Doe ik nog wat verkeerd, langer de NTU van de stroom ? langer wachten of de fritz toch online komt ? vlan's toch eerst scheiden voor die op de LAN 1 gaat ? toch gebruik maken van PPPoe ?
Of zit ik weer helemaal fout dat ONS (ons brabant net) niet gebruikt maakt van het zelfde netwerk als telfort ? Heb de nieuwe glasvezel verbinding dus niet de oude van glashard met DVB-C. V8 experia geeft volgende aan bij WAN settings

Ethernet Uplink

You are using Ethernet Uplink port to connect to WAN. Router can support up to 3 WAN interfaces via VLAN tagging.

Description 1p/VLAN ID Protocol
WAN1 1/34 Routing
WAN2 -/- ---
WAN3 5/4 Routing

PPPoE passthrough

Enable PPPoE passthrough function (aan)

Wederom bedankt voor de hulp !

Maurice
Reputatie 8
Badge +16
Voor de exacte configuratie zal je even moeten zoeken hier op het forum, er zijn verschillende topics waar je het nodige terug moet kunnen vinden.
Reputatie 8
Of zit ik weer helemaal fout dat ONS (ons brabant net) niet gebruikt maakt van het zelfde netwerk als telfort ? Heb de nieuwe glasvezel verbinding dus niet de oude van glashard met DVB-C. V8 experia geeft volgende aan bij WAN settings

Ethernet Uplink

You are using Ethernet Uplink port to connect to WAN. Router can support up to 3 WAN interfaces via VLAN tagging.

Description 1p/VLAN ID Protocol
WAN1 1/34 Routing
WAN2 -/- ---
WAN3 5/4 Routing

PPPoE passthrough

Enable PPPoE passthrough function (aan)

Ik heb geen aansluiting glas bij "ONS (ons brabant net)", gewoon bij Telfort.
Zit wel in een regio waar ONS (ons brabant net) actief is.

Ben een keer bij iemand in Veldhoven geweest die een abonnement had bij "ONS (ons brabant net)".
De aansluiting kwam me bekend voor als zijnde een "Telfort" aansluiting.

Met wat je omschrijft, is precies de aansluiting wat bij mij met Telfort geldt.

Ik heb geen Fritz!box, maar heb wel eens mijn eigen router (een Synology router RT1900ac) rechtstreeks aangesloten op het glasvezel NT-kastje met werkend resultaat. De instellingen die ik daarbij gebruikte:

Bedankt voor je reactie. Dat geeft tenminste alweer goede moed dat ik tenminste op het juiste pad zit om de Telfort instellingen te zoeken om ONS werkend te krijgen. Er is weinig te vinden over ONS , met Telfort gelukkig wel dus daarom dat ik op dit forum zit. Had de moed al opgegeven na een dag klooien met de KPN Vlan's .

Maurice
Nou ik heb inmiddels 3 managed switches huis.

Mikrotik- te lastig kan er niet mee overweg.
Zytel1900- gebruik ik als domme switch zonder instellingen achter mijn experiabox momenteel. Ook mee geëxperimenteerd om deze via de managed functie de vlan's te scheiden maar helaas ook zonder resultaat.
cisco - SLM2008 - lijkt makkelijk in gebruik maar krijg de Vlan niet gescheiden. Word er helemaal dol van, wie o wie kan mij uitleggen hoe ik op de cisco (linksys) nu de Vlan 4 en 34 van de lijn krijg ? Bv Poort 1 de aanvoer , Poort 4 de IPtv (vlan 4) en Poort 8 internet (vlan 34)
Of eventueel met de Zytel1900 ?

Alvast bedankt, ik vind op internet helaas niet hoe ik deze switches aan de gang krijg.

Maurice
Reputatie 1
Badge
Krijg mijn FritzBox 7369, niet opgang met (Internet) bovenstaande tweak :8

Telfort FttH / Glasvezel (nieuwe propositie)
NT naar Port 1 FritzBox 7369

1.Fabriekstand zetten
2.File inladen Telfort FttH IPTV Routed V2 restore:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16800709/Telfort%20FttH%20IPTV%20V2%20Routed%20Configuration.zip
3.Aanvinken 'Connecting to a DSL line'

1.Fabriekstand zetten
2.File inladen Telfort FttH IPTV Routed V2 restore:
3.Mac adres van de experia box ingeven
4.Aanvinken 'Connecting to a DSL line'

Reputatie 8
Badge +16
Even gekeken naar je config waarbij het volgende opvalt:
VPI = 8;
VCI = 48;

Moet dat niet
VPI = 0;
VCI = 34;
Zijn op regel 198
Reputatie 1
Badge
Even gekeken naar je config waarbij het volgende opvalt:
VPI = 8;
VCI = 48;

Moet dat niet
VPI = 0;
VCI = 34;
Zijn op regel 198

Hoi dat werkte ook niet helaas :8

Aanvinken 'Connecting to a DSL line' en waarom deze uit voeren snap ik niet echt ?

Reageer