beantwoord

Citrix Workspace sessie laadt niet

• 3 juli 2020
  • 15 reacties
  • 269 keer bekeken

Ik heb een probleem met het laden van Citrix Workspace sessies bij mijn klant.

Helpdesk medewerkers kunnen zien dat mijn sessie op de server gestart en geladen wordt maar bij mij blijft het scherm zwart. Dit speelt nu al weken, eerder lukte het na een aantal pogingen verbinding te maken, laatste dagen gaat het helemaal niet.

Software is up to date, verbinding via de kabel, goede snelheid.

Als ik eerst vpn connectie maak naar mijn werkgever en vervolgens naar Workspace van de klant gaat het wel. Connectie hapert dan af en toe maar zonder vpn lukt het niet eens om een sessie op te bouwen.

Wat kan het probleem zijn?

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 8 juli 2020, 19:58

Verder heb ik de foutmelding nog even in Google gegooid en vond het volgende op de site van Citrix. Lijkt met de Firewall in Windows 10 te maken te hebben.

Bekijk reactie

15 reacties

Deze meldingen krijg ik als ik het probeer met 1,5m netwerkkabel direct in de pas geresette modem.

Reputatie 8

Moeilijk te achterhalen. Je schrijft ook:

Als ik eerst vpn connectie maak naar mijn werkgever en vervolgens naar Workspace van de klant gaat het wel.

Als het met VPN wel lukt,
(hoewel soms met haperingen door wellicht wat extra overhead in de verbinding),
lijkt het daarmee niet aan de modem/router of  Telfort/KPN  connectie te liggen?

Welke internetverbinding heb je (“koper” of glasvezel) en welk type modem/router?

Maar ook welke computer gebruik je ervoor met welk OS?
En heb je gekeken naar mogelijke firewall instellingen? (Voor een test kort even uitschakelen).

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @AnnaKin, ben je nog met de vragen van Babylonia bezig geweest? Of heb je al duidelijkheid? Want ik denk ook dat het eigenlijk niet aan de verbinding ligt. Zeker al Citrix het enige is wat problemen geeft. 

Hallo Babylonia en Bart,

Dank voor jullie reacties. Ik heb glasvezel, Experia modem waar ik de laptop direct op aansluit (1,5m netwerk kabel) en een Lenovo laptop (type niet bij de hand) met Windows10 erop.

Nog geen tijd gehad om firewall uit te schakelen om te testen, wellicht morgen.

Helpdesk van mijn werkgever dacht aan een ISP routing probleem naar de servers van mijn klant. Wat vinden jullie daarvan?

Doordat het probleem recent veranderd is en ik zonder vpn ertussen helemaal niet meer kan verbinden denk ik ook niet dat het aan de verbinding ligt maar eerder aan instellingen ergens (bij de klant of bij Telfort) die de sessie meteen beëindigen. Hoe dan ook lijkt het probleem te ontstaan na het opbouwen van de sessie op de server van de klant, onderweg naar mij toe. Eerder was het dat mijn scherm zwart bleef en nu krijg ik direct errors. :-(

Reputatie 8

Heb hier zelf ook glasvezel, en het toeval ook een Lenovo Laptop.
Zou het een en ander kunnen testen. (Via privébericht contact).

….Eerder was het dat mijn scherm zwart bleef en nu krijg ik direct errors. :-(

Welke errors worden getoond?
(Maak een schermafdruk van het type foutmelding. Dek herleidbare gegevens daarbij even af, zoals WAN IP-adres).  Met bepaalde foutomschrijvingen zou mogelijk te achterhalen kunnen zijn waar de problemen aan zijn gerelateerd.

Babylonia,

Er staat al een foto van error messages in mijn 2e bericht. Kan je het zien?

Reputatie 8

Oh, ik dacht met nu geen zwart scherm nog andere opvolgende foutmeldingen.
Die eerste foto geeft weinig inzicht in het soort fout. Afhankelijk van de soort applicatie krijg je vaak wat meer extra informatie in welk stuk er iets verkeerd is geconfigureerd of in welk stuk de fout zit..

Wat daarin (bij die eerste foto's) wel naar voren komt is een fout bij de “Client”,
ofwel kennelijk bij de eigen oproep naar “de server” toe??

Nog eens teruglezend, werkt het wel als je een VPN-verbinding naar je werk opzet, en dan vervolgens naar je klant toe. Bij die methode wordt bij “de klant” de sessie gezien alsof de connectie vanaf het WAN IP-adres van je werkgever vandaan komt. Dat wordt geaccepteerd.

Als je rechtstreeks naar de klant verbinding maakt vanuit huis is dat een ander WAN IP-adres.
Die wordt mogelijk geblokkeerd bij de klant, of wordt misschien niet als veilig gezien?

Je zou bij de klant kunnen informeren of deze vanuit veiligheidsoverwegingen bepaalde restricties heeft ingesteld?  En bijv. alleen toegang biedt vanuit het IP-adres van je werkgever? Omdat hij mogelijk verwacht dat ondersteuning alleen vanuit dat domein / WAN IP-adres plaatsvindt?

Ik heb rondgevraagt, andere collega's die bij dezelfde klant ingezet zijn hebben dit probleem niet, maw ze kunnen normaal inloggen vanaf eigen thuis netwerk, zonder vpn ertussen.

Reputatie 8

Heb je ook collega’s die een Telfort of KPN internet account hebben?
En heb je ook getest bij verbindingen naar andere klanten of met collega’s zelf?

Het zou ook nog best kunnen dat jou IP-adres is geblokkeerd bij de klant zelf.
Je zou dat bij de klant zelf kunnen vragen?

Welk type Experia Box heb je?

Reputatie 8
Badge +12

Verder heb ik de foutmelding nog even in Google gegooid en vond het volgende op de site van Citrix. Lijkt met de Firewall in Windows 10 te maken te hebben.

Dank voor de reacties!

Bij de klant hebben citrix en netwerk teams een scan uitgevoerd terwijl ik connectie maakte. Zonder vpn (dat natuurlijk niet lukte) en met. In beide gevallen zijn er geen blokkades of storingen. Maw alles gaat goed.

Bij de werkgever: met support gewerkt maar ze weten het niet. Weer alle citrix eraf, zelfs citrix receiver ipv workspace geïnstalleerd met hetzelfde resultaat. 

Net is voor de 2e keer Citrix profiel opnieuw gemaakt bij de klant-geen verschil. 

Morgen ga ik vanaf ziggo netwerk proberen in te loggen. Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid.

Bart, dat zouden firewall settings bij de klant zijn?

Reputatie 8
Badge +12

Ik vermoed aan jouw kant als ik het zo lees. Wellicht kun je even contact zoeken met Citrix om dit te bespreken? Ik durf het namelijk niet met zekerheid te zeggen.

Reputatie 8
Badge +12

Ik ga er van uit dat je een oplossing hebt gevonden. Ik heb namelijk geen reactie meer van je gezien. 

Reageer