Chromecast vraag

• 16 juni 2016
  • 15 reacties
  • 3362 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Al wat gezocht naar Chromecastproblemen , maar mijn probleem niet gevonden.
Op zich werkt de Chromecast die ik sinds kort gebruik prima, ook in combinatie met de Plex app, maar na gebruik zijn er problemen met het Arcadyan modem.
Mediaspelers en internetping switches in mijn thuisnetwerk zijn niet meer bereikbaar en (remote) management van modem werkt niet meer ook al staat poort 8080 open. Modem moet gereboot worden(alleen benaderbaar via 192.168.2.254), soms ook nog eens de stroom eraf en dan werkt alles weer normaal.
Iemand enig idee?

15 reacties

Reputatie 8
Omdat Chromecast een "multicast" protocol gebruikt heb je mogelijk een vergelijkbaar issue als met de mulicast TV-streams die gebruikt worden bij een TV set-up box. Om dat goed te laten functioneren moeten switches "IGMP Snooping" functionaliteit hebben.
De switches die jij gebruikt voldoen die daaraan?
Reputatie 1
Badge +2
Dank voor je reactie
IGMP Snooping komt nergens in het menu van de Alentis Netping switch voor.
Maar het is niet alleen de switch, ook de router en een IP cam zijn niet meer extern te benaderen. Gebruik van dezelfde poorten?
Dacht eerst dat het aan Plex lag, maar bij rechtstreeks streamen zonder gebruik van Plex van Film1 via IPad naar chromecast komt het probleem ook
Reputatie 8
Juist als IGMP Snooping in de war wordt gebracht kan dat effect hebben op het hele netwerk.
Je kunt testen doen, door die switch er tussenuit te halen, wat dat oplevert. Ben je wel beperkt in het aantal aan te sluiten apparaten, maar weet je beter of het daar mee te maken heeft.
Als je geen multicast via de switch doorstuurt (geen Chromecast en geen TV set-up box, of datgene wat je via die route wilt benaderen wat er betrekking op heeft), is het mogelijk ook opgelost.
Reputatie 1
Badge +2
Er is een misverstand denk ik. De chromecast werkt via wifi met router en direct naar IPad, niet via een switch. Er zit een switch, dus een verdeler van een ethernetaanvoerkabel vanaf modem naar drie apparaten, een satelietsettopbox die ook via internet kan ontvangen, een Slingbox die het tv signaal daarvandaan via internet naar mijn ontvangers elders in tweede woningen in NL en CHN stuurt, en een Alentis Netpingswitch waarmee ik vanuit elders in NL of de wereld via internet de settopbox en een digitenne ontvanger die met de Slingbox verbonden zijn kan aan of uitschakelen of rebooten.
Die verdeel switch kan niet weg, en hoe zou de chromecast die dan beinvloeden?
Ik heb een vaag idee dat ik in het router menu vroeger wel een iets heb gezien over IGMP, maar nu is er niets te vinden. Maar dat is ook een probleem met de Arcadyan routers die ik heb of heb gehad, na de eerste keer in het menu gekeken te hebben verdwijnen bij de volgende keer zaken, bv geforwarde ports zijn niet meer zichtbaar, vast ip adres geven kan niet meer etc. dan moet je eerst de router weer rebooten
Reputatie 8
Excuses, Chromecast loopt inderdaad via WiFi.
Heb zelf geen Chromecast, maar lees vaak problemen ten aanzien van de multicast streams die over het netwerk gaan.

Bij Multicast worden media streams in principe als "start" in eerste instantie bij alle aangesloten apparaten aangeboden. Alleen het apparaat wat daadwerkelijk de stream oppikt en afspeelt, maakt er dan gebruik van. IGMP Snooping zorgt er juist voor dat in dat geval de streams niet verder bij andere apparaten meer worden aangeboden dan alleen het apparaat wat er gebruik van maakt, wat een enorme ontlasting van het netwerk is. Zonder IGMP Snooping is het apparaat met de traagste netwerkverbinding datgene waar streams op worden afgestemd. Bij een "in slaap mode" van één apparaat (het netwerk kan dan nog actief zijn in een "druppel" snelheid van 10 Mbps), heeft dat gevolgen voor alle andere apparaten.

IGMP Snooping heeft ook functionaliteit bij WiFi aangeboden media streams.
Dus ook je WiFi content "verdelers" (routers, Access Points) moeten die functionaliteit hebben om goed te blijven lopen.

Een aardige begrijpelijke uitleg kun je vinden < HIER > als het gaat om de streams van een TV set-up box.

Het zou me niet verbazen als je bij jezelf de set-up gaat nakijken, dat je precies daar toch mee te maken hebt, wat roet in het eten gooit. Mogelijk dat je IGMP Snooping niet expliciet in menu's tegenkomt, maar in de specificaties zou je daar wel meer informatie over moeten kunnen vinden. Bijv. in mijn 2e router, een Synology RT1900ac, vind ik IGMP Snooping functies in de menu's van zowel het bekabeld netwerk als onder WiFi.

Maar dat is ook een probleem met de Arcadyan routers die ik heb of heb gehad, na de eerste keer in het menu gekeken te hebben verdwijnen bij de volgende keer zaken, bv geforwarde ports zijn niet meer zichtbaar, vast ip adres geven kan niet meer etc. dan moet je eerst de router weer rebooten
Dan doe je iets niet goed. Ik werk niet anders dan met vaste IP-adressen en Port Forwarders in de Arcadyan router.
In mijn geval NAT achter NAT naar mijn 2e router (de Synology router). De Experia Box gebruik ik voor telefonie en de TV set-up box. De rest m.b.t. internet - VPN-server - NAS - bestand-servers e.d. via de Synology router.

Overigens een reboot (herstart) van een router --dus niet bedoeld een reset-- is altijd benodigd nadat je IP-adressen hebt veranderd, om apparaten daarmee een nieuwe lease te geven. Aangesloten apparaten moeten meestal erna ook gereboot worden, om mogelijk het "blijven vasthouden" op het oude IP-adres van dat apparaat te voorkomen (en daarmee geen internet connectie meer heeft, omdat die inmiddels een andere IP-adres heeft gekregen van de router).

Maar wat je verder allemaal benoemt in wat je gebruikt en doorzendt naar een 2e woning elders, kan ik je verder niet van dienst zijn. Daar heb ik geen enkele ervaring in. Je set-up is zodanig uitgebreid dat het probleem mogelijk best in iets anders zou kunnen zitten?

Ik gebruik wel een VPN-verbinding met thuis om elders via internet iTV online TV te kunnen bekijken.
https://telfort.itvonline.nl/

Mogelijk kun je met een 2e meer moderne en geavanceerde router beter uit de voeten met wat je wilt dan met de Arcadyan? Dan gebruik je de Arcadyan vooral als "doorgeefluik", zoals ik het zelf ook gebruik.
Reputatie 1
Badge +2
Heb IGMP snooping in het menu van de modem gevonden, staat op On
UPnP staat ook aan, terwijl het als standaard uit zou moeten staan?
Reputatie 8
Heb ook even wat settings doorgelopen in de Experia Box.
IGMP Snooping ben ik in ieder geval voor de WiFi inderdaad ook tegen gekomen in de Experia Box.
(START ----> WLAN ----> Settings ----> en dan onderste menu rechts). Standaard staat het aan, dus goed.

UPnP zou ik beslist uitzetten, mocht dat aangevinkt staan. Standaard staat het uit.
(EXTRAS ----> UPnP bij linker menu ----> UPnP op rechter pagina)
Is een bron van onveiligheid. Kans dat op een of andere wijze die functie door hackers wordt gebruikt is erg groot.
Heb je voor Chromecast bovendien ook helemaal niet nodig.

Inmiddels heb ik hier ook een Chromecast aangesloten. Ben nog geen problemen in mijn set-up tegen gekomen.
Draait hier wel op het WiFi van de 2e router. ----> Kan later wel eens kijken als het rechtstreeks op de Experia Box zit, of ik een vergelijkbare set-up kan genereren als wat jij gebruikt. Daar kom ik dus nog op terug.
Reputatie 8
Badge +17
Of je modem veilig is voor uPNP kan je hier testen: https://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2

klik op https://www.grc.com/image/UPnPtest.png
Reputatie 8
De TS onderhoudt diverse "open" connecties voor bepaalde services tussen Nederland onderling en Zwitserland.
Zie zijn bericht eerder in de draad < HIER >

Alleen al om die reden is het al aan te bevelen UPnP niet te gebruiken.
Waarom zou je dat risico nemen om UPnP te gebruiken als het niet nodig is?

De brakke beveiliging van UPnP is een algemeen bekend probleem van routers.
https://www.security.nl/posting/39877/Overheid+waarschuwt+voor+UPnP+op+router
https://www.ncsc.nl/actueel/nieuwsberichten/upnp-beperk-het-gebruik.html
https://www.google.nl/#newwindow=1&q=UPnP+en+veiligheid+routers

Verder kan zelfs bij bezoek of "onbedoelde" connectie met bepaalde websites, dus connectie "van binnenuit" reeds voldoende zijn om binnen 20 seconden te zijn gehackt.
https://www.security.nl/posting/441793/UPnP+in+routers+laat+aanvaller+firewall+aanpassen
http://www.filet-o-firewall.com/
https://www.youtube.com/watch?v=34GtH4tghjA

Overigens wel goed om die veiligheid nog eens aan te stippen en door te nemen in de set-up van de topic starter als "neven"-onderwerp waar de vraagstelling eigenlijk niet over ging, maar zeker die aandacht verdient.

Het gebruik van "remote management" van de Experia Box modem/router over internet via een onbeveiligde 8080 poort zoals door @ronny forgeron in zijn allereerste bericht aangegeven, is "vragen" om moeilijkheden.
Een niet versleutelde connectie, die bovendien als aanmelding met een "standaard" algemeen gebruikelijke inlognaam als "Admin" (die niet is te veranderen bovendien), en een wachtwoord dat voor de Experia Box niet langer kan zijn dan 12 karakters --(maar "om praktische redenen" door een gebruiker misschien een wachtwoord wordt gebruikt dat korter is)--, is dan erg laagdrempelig qua veiligheid.

Maak voor connectie vanuit elders beter gebruik van VPN-verbindingen (met thuis zelf een VPN-server geïnstalleerd).
Reputatie 8
Kan later wel eens kijken als het rechtstreeks op de Experia Box zit, of ik een vergelijkbare set-up kan genereren als wat jij gebruikt. Daar kom ik dus nog op terug.
Inmiddels een test gedaan door mijn 2e router (een Synology1900ac) er tussenuit te halen, en diverse apparaten op de Experia Box V8 aan te sluiten, zijnde:
- Telefoon (op de RJ11 poort)
- Arcadyan HMB2260 TV set-up box (met aansluiting via HDMI op TV)
- Een umanaged 8-port switch (zonder IGMP Snooping specificaties) van D-Link: < dit type >

Achter die 8-port switch (dus bekabeld aangesloten) o.a. de volgende apparaten:
- 2 desktop PC's
- NAS van Synology (type DS415+)
- WD TV Live mediaspeler ----> en dan verder via HDMI aangesloten aan de TV
..Via de WD TV Live heb ik rechtstreeks connectie met de NAS om films af te kunnen spelen.

Aan de TV de Chromecast aangesloten via HDMI

Bij elkaar dus 3 apparaten aan een HDMI-poort van de TV, waarbij ik met de afstandbediening van TV kan switchen.
Normaal heb ik een desktop-PC ook als keus doorverbonden waarbij de TV als extra 2e HD "monitor" wordt gebruikt.
Maar er zitten slechts 3 HDMI-poorten op mijn TV.

Via WiFi van de Experia box connectie met:
- Chromecast
- Een tablet van het type Lenovo Tab 2 A10-70F (32GB)

Verder heb ik voor de "vaste" apparaten thuis in de Experia Box vaste IP-adressen gereserveerd, voor:
- Chromecast
- NAS
- WD TV Live mediaspler
- en zelfs ook de Arcadyan HMB2260 TV set-up box

Aanvankelijk had ik wat haperingen om vanuit de Lenovo Tablet beeld of video te casten naar de TV, (niet met geluid). Dat liep niet helemaal lekker, in tegenstelling als ik het via de Synology Router laat lopen het allemaal wel goed werkt. Met geluid (Spotify) had ik geen problemen.

De instellingen van de Experia Box V8 nog eens doorgelopen en een kleine aanpassing gemaakt m.b.t. DLNA
omdat dit om een typisch "Multicast" gerelateerde instelling gaat, waar "Chromecast" ook onder valt.
DAARNA WAS HET PROBLEEM OVER

Ter completering nog even de instelling m.b.t. WiFi en IGMP-Snooping die standaard dus al aanstaat.
(Voor de ethernetpoorten vindt je daar geen instellingen van, maar is standaard altijd als zodanig actief).

Ik kon met de TV afstandbediening zonder problemen van HDMI-poort wisselen waar ik vervolgens dus ofwel keek naar:
- Via de Lenovo tablet afspelende YouTube filmpjes van "X factor - UK"
- 1080p film via de WD Live mediaspeler (vanuit bestanden op de NAS)
- TV content via de Telfort Arcadyan TV set-up box.

Ondervond verder ook geen enkel probleem om tijdens casten vanuit de Tablet als beeld naar de TV op mijn desktop PC deze reactie te schrijven en naar een andere tab van mijn browser te switchen naar een full HD 1080p YouTube filmpje full screen opgeklikt. (Specifiek gekozen voor 1080p content).
Plus via WiFi nog weer een ander YouTube filmpje op mijn smartphone.

Een probleemloze werking dus.
En dat allemaal met een "Experia Box V8" die zo vaak wordt verguist !!!

Moet ik er wel bij zeggen dat ik hier een glasvezel 100/100 connectie heb, en die streams onder WiFi vanuit de Tablet via Chromecast naar de TV, smartphone, en hier met een bekabelde aansluiting vanuit mijn desktop PC maar weinig voorstelt om "bij te kunnen houden" als benodigde snelheid m.b.t. een internet-connectie.

Is beslist niet de set-up zoals de topic starter die gebruikt. Maar het lijkt me dat er voldoende aanknopingspunten en overeenkomsten zijn om een storingsvrije configuratie te moeten kunnen instellen.

Succes, Babylonia@
Reputatie 1
Badge +2
Dank voor de uitvoerige reacties!
UPnP dus uitgezet, DNLA stond al aangevinkt n.a.v. wat ik eerder in een chromecast onderwerp gelezen had.
Is het dan beter om de chromecast een vast ip adres in het netwerk te geven?
De remote management via port 8080 gebruik ik al 5 jaar voor als ik een paar maanden in China zit en de router gereboot moet worden door allerlei oorzaken in NL zoals stroomstoringen, internetstoringen, lijnstoringen lokaal etc. Zodat ik weer tv kan kijken via slingbox in NL
Reputatie 8
Voor chromecast een vast IP-adres lijkt misschien wat overdreven omdat er altijd via "multicast" binnen het hele netwerk wordt gezocht. Maar als andere apparaten die ermee contact moeten leggen toch door een of andere "vage oorzaak" aan een oud uitgegeven IP-adres vanuit DHCP vast blijven houden vanuit een eerdere connectie, loop je tegen onnodig "oponthoud".

In ieder geval omdat andere connecties zoals een NAS echt specifiek IP-adres gebonden zijn om goed te kunnen werken (zeker van buiten uit), kan het nooit kwaad om het wel een vast IP-adres te geven.
Zelfs houd ik het het liefste zo strak en gecontroleerd mogelijk. Door de tijd heen is dat het meest stabiel gebleken.

Bij mijn 2e router heb ik alle "huis-apparaten" een vast IP-adres gegeven. Ook de iPad en iPhone van mijn dochter (14). Zo kan ik die in een klok-schema van internet-connectie uitschakelen als ze 's avond te lang op internet blijft hangen.

Wat betreft die veiligheid onder poort 8080. Het is jou verbinding niet de mijne.
De kans van misbruik is klein, maar er zijn genoeg mensen die het wel is overkomen. Hele bedrijfs-administraties en jaren werk aan ontwerpen zijn daarbij verloren gegaan. Of men moet flink betalen om versleutelde data weer "terug te krijgen" (als men het al terug krijgt). Cybercrime wordt alleen maar erger (van de week nog op het nieuws geweest).
Met relatief weinig aanpassingen er wel rekening mee houden is zo simpel tegenover achteraf "de brokken opruimen".
Reputatie 1
Badge +2
Wat zou die weinige aanpassingen dan zijn?
Overigens zijn alle pc's etc uitgeschakeld en van het net dus als ik weg ben, alleen de Dreambox sat ontvanger, de Slingbox en de Netpingswitch zijn verbonden. Daar valt voor hackers weinig interessants uit te halen.
Reputatie 8
Een hacker van alleen de Experia BoX kan die zodanig instellen, dat als jij thuis komt en je PC's alsnog inschakelt, op dat moment toegang krijgt tot je PC's en van daaruit zijn verdere hack activiteiten verder ontplooit.

De weinige aanpassingen in mijn geval is dat ik op mijn < 2e router > achter de Experia Box een VPN-server heb geïnstalleerd. Vanuit een connectie elders maakt ik eerst een beveiligde VPN-connectie met de server thuis,
(binnen 1-2 seconden een feit). Vanaf dan werkt het "alsof je thuis bent".

VPN via een NAS:
http://www.winmagpro.nl/content/synology-nas-als-vpn-server-zo-pak-je-het-aan
http://mysynology.nl/vpn-server-configureren-op-je-synology-nas/

Als je geen 2e router of NAS gebruikt om een VPN-server op in te stellen, zou je ook een Raspberry Pi kunnen inzetten om daarmee een VPN-server op in te stellen.

VPN via Raspberry Pi:
http://computertotaal.nl/internet-thuis/raspberry-pi-als-vpn-router-en-server-63600
http://readwrite.com/2014/04/10/raspberry-pi-vpn-tutorial-server-secure-web-browsing/
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=81657

Overigens bij bepaalde landen kunnen dictatoriale regimes mogelijk wel bepaalde streams blokkeren.
Mogelijk moet je andere VPN-poorten gebruiken om dat te omzeilen.
Reputatie 1
Badge +2
Inderdaad, in China waar ik veel verblijf, worden nu vele VPN's ook gehinderd. Mijn Slingcatcher werkt daar goed en kan niet via een VPN.
Na uitzetten UPnP geen problemen meer gehad, maar alleen rechtstreeks naar Chromecast van IPad gewerkt, nog geen Plex gebruikt

Reageer