beantwoord

Brief over vervanging van mijn Zyxel

• 25 november 2019
  • 16 reacties
  • 259 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb hier ook een brief gekregen dat ik een nieuw modem moet krijgen…

Jammer eigenlijk, de Zyxel werkt gewoon goed, en dan zitten er blijkbaar slechts 3 LAN poorten op het nieuwe apparaat… ik heb ze ook alle 4 in gebruik, omdat bedraad werken nu eenmaal veiliger is… alleen de internet radio’s hier in huis heb ik via wlan aangesloten.

Dat mijn Zyxel “niet meer optimaal” zou werken, zoals in de brief staat lijkt me erg onwaarschijnlijk… ik heb geen problemen gehad…

Admin: reactie afgesplitst naar eigen topic

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 26 november 2019, 20:59

Hoi @Sverige, ook jij krijgt dus het nieuwe modem. Ze zijn inderdaad aan de oude kant, daarom vervangen we deze. Je kan natuurlijk je Zyxel eerst nog wel gebruiken al raden we wel zeker aan deze aan te sluiten. Als je wilt kan ik je voor extra poorten hierbij een gratis switch toesturen. Kan je toch alles bedraad aansluiten, want dat is zeker beter. 

Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +17

De zijxels vallen de laatste tijd heel vaak uit, wat je kunt doen is vragen om een gratis switch voor je nieuwe modem of het nieuwe modem weigeren bij de pakketbezorger en je Zyxel behouden totdat die de geest geeft dan kun je altijd nog een ander modem krijgen

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Sverige, ook jij krijgt dus het nieuwe modem. Ze zijn inderdaad aan de oude kant, daarom vervangen we deze. Je kan natuurlijk je Zyxel eerst nog wel gebruiken al raden we wel zeker aan deze aan te sluiten. Als je wilt kan ik je voor extra poorten hierbij een gratis switch toesturen. Kan je toch alles bedraad aansluiten, want dat is zeker beter. 

Reputatie 2
Badge +1

Eerst bedankt voor het afsplitsen naar een eigen topic…  ik had er er aangebreid omdat het eigenlijk over hetzelfde onderwerp ging… maar dit is misschien duidelijker zo.

Bart, als je denkt dat het beter is het nieuwe modem aan te sluiten wil ik dat uiteraard doen… vooral als je me een switch wil toesturen… dat is helemaal super!  Dank je!

Bedraad werkt inderdaad altijd beter, daarom heb ik dat nu ook zo veel mogelijk gedaan. En alles werkt hier al jaren prima.

Ik ga er vanuit dat het nieuwe modem geen extra beperkingen inhoudt? Nu ben ik een heel gewone gebruiker, zonder toeters en bellen… maar ik wil wel graag mijn IP telefoon (Siemens Gigaset) kunnen blijven gebruiken voor voip gesprekken…  Dat lukt niet bij alle providers heb ik intussen begrepen…  Maar ik kan uiteraard alles een paar dagen testen voordat ik de Zyxel terug stuur…  dat is misschien een veiligere optie.

Ik zie wel wanneer e.e.a. hier aankomt...

Reputatie 2
Badge +1

Het modem is aangekomen… ik zal het eens aansluiten en kijken of het internet net zo stabiel blijft als het altijd geweest is.

Ik kijk al uit naar de switch, dan kan uiteindelijk alles bedraad aangesloten worden :)

Reputatie 2
Badge +1

Zo… het modem is aangesloten en het lijkt te werken.

De downloadsnelheid is wat lager dan met het Zyxel modem (gegevens in het modem, dus niet de snelheidstest, die ook ietsje lager uitvalt)… maar niet echt significant… dat is dus wel goed…

De wlan sterkte boven op mijn internetradio is even zwak als vroeger, 24% sterkte, maar het werkt, dat is dus ook ok…

Mijn IP telefoon werkt…

Als de switch er is, kan de laptop ook weer bedraad werken, wat beter zal zijn, en dan sluit ik de internetradio beneden in de kamer ook weer bedraad aan, dat zal ook beter zijn.

Tot nu toe lijkt alles dus OK… Je hebt wel wat minder controle op het modem zie ik, geen knipperende lampjes meer om te zien of er data heen en weer gaat…

Nu even in de gaten houden of alles stabiel blijft… dan zal ik het oude modem binnen een paar dagen retour sturen.

Dit modem heeft blijkbaar 2 WLAN zendfrequenties… maar je kan blijkbaar niet bepalen via welk signaal je aansluit? Er zat totaal geen uitleg in de doos, geen kabels oid… ik heb dus gewoon de oude kabel voor de dsl aansluiting gebruikt, en uiteraard wel de nieuwe power adaptor. 

Reputatie 8
Badge +11

Fijn dat het nieuwe modem al aangekomen is. Deze heb je ook al aangesloten en lijkt allemaal goed te werken. Heel fijn. Deze beschikt inderdaad over de 2,4 en 5 GHz frequentie voor WiFi. Deze stuurt ook beide uit, deze kan je niet splitsen. Oude kabels en nieuwe adapter is ook zoals al bedacht, dus dat is ook helemaal goed. De switch is onderweg. Hopelijk komt deze morgen, anders na het weekend. Wacht daar dus zeker nog even op voordat je de Zyxel terugstuurt. 

Reputatie 2
Badge +1

OK…  ja alles werkt nog steeds goed.

Kan je in dit modem ergens zien hoeveel data je gebruikt hebt, zoals in het Zyxel modem het geval was?

Ik heb het nergens gevonden… Niet dat het zo belangrijk is, maar ik vond het altijd handig om te weten…. het geeft wat inzicht hoeveel bv een dag radio luisteren gebruikt… Dat kan dan weer handig zijn als je tijdens een verblijf in het buitenland daar een data-simkaart wil aanschaffen en het volume wat wil kunnen inschatten…

Ik heb de laptop nu dus nog via wlan aangesloten, en ik zie dat deze automatisch altijd terug naar 2.4 GHz gaat… ondanks dat de asus allebei aankan.

Ik wacht nog even met terugsturen van het oude modem…  Dat zal in de loop van volgende week gebeuren… Ik heb de oude doos al van de zolder gehaald en hem er in opgeborgen...

Reputatie 8
Badge +11

Fijn dat alles goed werkt. Dat moet ook. :) 

Je kan in het nieuwe modem niet de hoeveelheid meer zien helaas. Maar ik kan je wel vertellen hoeveel radio verbruikt: 

Radio/muziek streamen (lage kwaliteit) 0.5 MB per minuut
Radio/muziek streamen (goede kwaliteit) 1 MB per minuut

Dat de laptop overgaat op de 2,4 komt vermoedelijk doordat de 5GHz buiten bereik is. De 2,4GHz is over het algemeen iets langzamer, maar heeft een veel grotere reikwijdte ten opzichte van de 5GHz. 

Reputatie 2
Badge +1

Intussen is de Switch ook aangekomen…. De begeleidende brief daarbij was wel wat warrig, er staat dat er een storing met mijn glasvezelabonnement was en dat ze proberen met deze apparatuur de storing denken op te lossen…..  hmm hmm… waarschijnlijk is er ergens iets door elkaar gehaald, maar dat is niet zo erg.  Ik heb de switch intussen ook aangesloten, de laptop werkt weer bedraad, en dat is stukken beter… hij reageert weer even snel als vanouds… Ik ben tevreden!

Hartelijk dank voor de service!! :)

Nog even over de 5GHz bereik..   Ik zat 3 meter van het modem af, dus dat was het niet. Ik had dan om te testen de 2.4 GHz uit gezet zodat alleen het 5 GHz signaal overblijft… en na 2 minuten zat de laptop dan weer op 5 GHz… ook 100% signaal…  Omdat de internetradio apparaten die boven staan dan niet meer werken, ze hebben alleen ontvangst met 2.4 GHz, heb ik dit toen weer aangezet, en 5 minuten later was ook de laptop geswitched naar 2.4.

Nu maakt het mij niet uit, ik werk nu gelukkig bedraad, dat is gewoon veel beter.

Jammer dat het dataverbruik niet meer te zien is… maar goed, er zijn ergere dingen in de wereld ;)

Maandag of dinsdag stuur ik het oude modem weer terug… als alles gewoon blijft werken is het prima zo...

Hallo @Sverige , bij de WiFi-instellingen driver op de laptop kun je vaak instellen van welke band je gebruik wilt maken, AUTO, 2.4 of 5.0.

Als je via de laptop uitsluitend van de 5.0-band gebruik wilt maken kies dan voor 5.0 A/N/AC.

Reputatie 2
Badge +1

Dank je JanD, dat wist ik niet. Goede tip.

Ik zal het nu zo maar laten, aangezien ik nu toch weer bedraad werk.

Reputatie 2
Badge +1

Alles lijkt goed te werken… ik ben blij met de Switch…

Dus, ik heb vandaag het oude modem retour gestuurd… ik hoop dat het goed aankomt.

Reputatie 8
Badge +11

Die komt goed aan hoor. Op serienummer zal deze verwerkt worden. Dat komt helemaal goed. 

Ook heel fijn om te lezen dat alles weer werkt zoals gehoopt. Super. 

Mocht er nog weer eens iets zijn, laat het dan vooral weten. 

Reputatie 2
Badge +1

Ik weet niet wie het antwoord als beste antwoord gemarkeerd heeft… Ik heb het in ieder geval niet gedaan, en ik dacht dat dit alleen mogelijk was door de topicstarter, ik dus.

Het is zeker geen verkeerd antwoord, maar ik houd er in principe niet van om iets als beste antwoord te gaan markeren.

Ik ben wel tevreden met de service die me geboden werd, de switch die ik kreeg… feit is wel dat ik zelf geen vragende partij was om een nieuw modem te krijgen… en een echte verklaring waarom dit wel gebeurde zit zeker niet in dat antwoord.

Een verbetering zit er volgens mij voor de klant niet in… misschien wel voor KPN, omdat die waarschijnlijk meer invloed krijgen op wat je via internet doet… “weten” doe ik het uiteraard niet, het is een sterk vermoeden, ook door dingen die ik zo hoor en lees…..

Ik wil dus zeker niet negatief doen, maar iets als beste antwoord gaan aanmerken is net een brug te ver.

Reputatie 8
Badge +17

Zo te zien heeft Bart dat gedaan, de moderators hebben namelijk die bevoegdheid 

Reputatie 8
Badge +11

Ik heb dat vermoedelijk gedaan ja als jij het niet hebt gedaan. Ik heb dat gedaan omdat het het antwoord is wat het beste aansluit op jouw vraag. Dat wil niet zeggen dat het het perfecte antwoord is. Het geeft echter meelezers met hetzelfde probleem wel een duidelijk beeld wat ze kunnen verwachten. 

Reageer