Breedband IP connectie werkt niet

• 1 juli 2019
  • 25 reacties
  • 1319 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds gisteravond (30-juni-2019) begon het internet te haperen en regelmatig weg te vallen. Vanochtend had ik nergens last van, maar nu kom ik net thuis en heb geen internet en tv meer. Alle standaard stappen heb ik uitgevoerd zonder succes:

1- Kijk of het modem goed is aangesloten op het glasvezelkastje

2-Zet je glasvezelkastje uit en weer aan

3-Druk op de herstelknop

4-Reset je Experia Box V10

Op de experia box staan de volgende lampen:
service : oranje
eco : niks
internet : rood
wireless : groen
power : groen

Sinds een aantal weken hebben we nu een nieuwe modem (wegens het wisselen van glashart) en heeft, tot gisteren, goed gewerkt.

25 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo @WillieWonka, een paar weken aangesloten op de nieuwe verbinding en nu geen verbinding hebben, dat is geen lekker begin! Je hebt zo te zien al een aantal goede stappen gedaan, helaas nog zonder verbetering. Ik wil met je meekijken, op je forumprofiel zie ik de postcode wel staan, maar nog geen huisnummer of klantnummer. Zou je die er aan toe kunnen voegen? Als je daarna hieronder een reactie plaatst kan ik met je meekijken.
Reputatie 1
Hallo Jasper,

Klantnummer heb ik toegevoegd.
Ik heb zojuist gebeld en daar kwam uit dat ze op afstand niks konden doen.
Er is een afspraak met een monteur gemaakt om het op te lossen.

Ik heb al meerdere forums gehad, maar het lijkt erop dat deze storing alleen opgelost kan worden door een monteur langs te laten komen...
Reputatie 8
Badge +11
Dank voor het klantnummer, ik zie de melding voor de monteur daarmee staan inderdaad. Ik snap de keuze voor een monteur, op basis van je eerste bericht had ik dat gevoel ook. Ik ben benieuwd wat er uit het bezoek zal komen, laat je dat weten als hij is geweest?
Reputatie 1
Het internet werkt weer.
De monteur heeft de glasvezel kabel van binnen schoon gemaakt waarna het beter ging, maar nog niet idiaal.
Doordat er tijdens het installeren van de nieuwe modem problemen waren met de firmware, heeft de monteur de modem vervangen.
De monteur verwacht dat het een combinatie is van het schoonmaken en mogelijk verkeerde software/firmware op de modem.
Reputatie 1
Het internet heeft welgeteld 22 uur gewerkt.
Momenteel valt het internet om het kwartier weg.
De modem heeft geen verbinding met het internet.
Bij de status staat het volgende:
WAN IP-address : N/A
Current UpLink : None

De modem is vervangen en de glasvezel is schoongemaakt. Ik hoop dat dit probleem opgelost kan worden.
Reputatie 8
Badge +11
Dat het na de monteur werkte is fijn, maar inmiddels valt de verbinding blijkbaar wel erg vaak weg. Als ik de verbinding nu nakijk zie ik die verbrekingen ook terug. Op het moment dat die verbindingen gebeuren, weet je of de Experia Box de verbinding dan kwijt raakt, of verliest het glasvezelkastje de verbinding dan ook? Veranderd daar wat aan de lampjes?
Reputatie 1
Voorheen ging bij internet een rode lamp branden, deze blijft tijdens dat er geen internet is uit.
Op het glasvezel kastje knipert de verbindings lamp ±1x per seconde.
Reputatie 8
Badge +11
Knippert dat lampje op het glasvezelkastje altijd, of juist op de momenten dat de verbinding wegvalt? Ik heb je verbinding nu nogmaals nagekeken, en sinds mijn laatste bericht lijkt dat nu wel online gebleven. Is het voor jou nog wel weggevallen in die tijd?
Reputatie 1
Dat lampje knippert continu.
Indien de verbinding wegvalt gaat het langzamer knipperen.

De verbinding is inderdaad niet meer weggevallen sinds het laatste bericht.
Zeer waarschijnlijk is de verbinding morgenmiddag weer weggevallen, want zo is de storing ook begonnen voordat de monteur kwam.
Reputatie 8
Badge +11
Het lampje veranderd dan wel, maar valt niet helemaal uit dus.
Ik heb de verbinding nu net ook weer nagekeken, en ik zie geen nieuwe verbrekingen sindsdien. Heb jij het hele weekend een goed werkende verbinding gehad?
Reputatie 1
Zaterdag ochtend viel het een half uur weg.
zaterdag avond 3 kwartier.
zondag heb ik weinig op het internet gezeten dus heb ik het niet gemerkt.
Reputatie 8
Badge +11
Die verbrekingen van zaterdag zie ik niet terug, dat is interessant. Veranderden de lampjes op het glasvezelkastje op dat moment ook zoals je het eerder beschreef? Of nu alleen op de Experia Box?
Reputatie 1
Die zaterdag waren de lampjes op het glasvezel kastje langzaam aan het knipperen. Op de Experia Box was niks veranderd.

Vandaag viel het internet om 4 en 5 uur voor 10 minuten weg. De lamp voor internet op het glasvezel kastje knipperde snel en de modem had ook nergens last van.
Op de TV kwam te staat dat er geen internet was en om van zender te wisselen (werkte niet). Hiernaast kon via mobiel of laptop geen verbinding gemaakt worden met het internet.
Reputatie 1
Gisteravond (8-7-2019) viel het internet van half 10 tot 12 weg.
Momenteel is het internet sinds 9 uur weg en het is nu 11 uur.

Op het glasvezel kastje knippert het lampje waar de 2 pijltjes voor staan.
Op het glasvezel kastje knippert het lampje waar de 3 vierkantjes verbonden zijn 1x in de minuut.

Op de modem staat het volgende:
Services: oranje lamp staat continu aan.
ECO: uit
Internet: gaat 1x in de minuut aan met rode kleur
Wifi: uit (hebben we uitgezet)
Power: continu aan
Reputatie 8
Maar weer opnieuw een monteur laten aansturen door Telfort.
Reputatie 8
Badge +11
Die langere verbrekingen zie ik inderdaad wel terug als ik de verbinding nakijk, ik ben het ook helemaal eens met het aansturen van de monteur. Ik wou je daar nu over bellen, maar ik zie dat je gisteren (ik had een vrije dag) al contact had opgenomen met de klantenservice. Daarbij werd de nieuwe monteur al voor vanmorgen ingepland en die is ook al geweest. Zo te zien heeft hij veel apparatuur in huis vervangen en werkt het daarna. In zijn notitie zie ik ook een opmerking staan over een eigen router, en dat als het terugkomt het ook zonder die eigen router geprobeerd kan worden.
Hoe is de verbinding nu voor jou, is die nu wel stabiel?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @WillieWonka, ik heb de verbinding vandaag weer nagekeken. Het lijkt nu 3 dagen zonder verbrekingen te werken, is dat ook jouw ervaring?
Reputatie 1
Nadat de glasvezel kast vervangen is, is de storing niet meer ontstaan.

Af en toe hapert een video op bijvoorbeeld youtube of dumpert, maar dit zal waarschijnlijk andere redenen hebben.
Reputatie 8
Badge +11
Dat is fijn, de monteur heeft dat kunnen verbeteren dus. De haperingen horen niet te gebeuren natuurlijk, je zegt dat het af en toe is. Dat gebeurt niet bij elke video dus? En is het alleen bij video's op internet, of merk je het bijvoorbeeld ook bij het tv beeld?
Reputatie 1
eens in de zoveel uur bij een video.
TV heeft nergens last van
Reputatie 8
Badge +11
Het is niet heel frequent dus, maar het kan nog steeds vervelend zijn. Merk je dat bij het gebruik van de apps op de tv-ontvanger onder Apps op tv, of als je dit via een andere optie bekijkt? Als het via Apps op tv is, kan je het dan ook via een browser proberen en kijken of die haperingen dan ook terugkomen?
Reputatie 1
De tv heeft nergens last van.
Op de computer stopt een video op YouTube halfweg voor +- 5 sec waarna het weer doorgaat voor een aantal uren.
Dit is wel eens vaker als 5x gebeurt, maar momenteel is het 2 dagen terug.
Reputatie 8
Mogelijk kan het ook aan de servers van YouTube zelf liggen. Met de enorme data-belasting die daar op rust is het niet zo vreemd dat er wel eens vertragingen zijn. Dat merk ik zelf ook.
Soms "lijkt" het wel eens of bepaalde filmpjes "bewust" verder weg zijn gestopt of een lage prioriteit hebben gekregen dan andere. Bepaald filmpje hapert dan --telkens weer als je het opnieuw probeert--, terwijl andere filmpjes geen enkel probleem hebben.

Wil je meer objectief de verbinding testen, zou je van een betrouwbare "privé-server" via VPN, of bijv. "WebDAV" op een rustig tijdstip 's morgens vroeg of 's nachts, als er geen andere mensen van dezelfde server gebruik maken, een stevig bestand kunnen downloaden, en kijken hoe strak het downloaden dan gaat.
Reputatie 8
Badge +11
Ah, ik was in de veronderstelling dat dat ook via de tv-ontvanger speelde. Je kunt het met dezelfde filmpjes ook via de app op de tv-ontvanger proberen, als vergelijking met wat je op de computer ziet. Ook kan dat via een VPN kunnen testen zoals Babylonia noemt.
Dat YouTube filmpjes soms haperen merk ik inderdaad zelf ook wel eens, of dat komt door een bepaalde logica met prioriteit weet ik niet. Het zou ook kunnen dat een bepaalde YouTube server het verkeer niet aan kan.
Reputatie 8
YouTube gebruikt achterliggend "tig" servers.
Kan me echter wel degelijk voorstellen dat er "intern" rangordes zijn, met prioriteiten welke server bepaalde content meer voorrang krijgt dan andere servers, zodat de totale bandbreedte niet wordt overschreden.

YouTube filmpjes van bijv. wereldsterren zie ik eigenlijk nooit haperen. Zelfs niet in de hoogste resolutie. Die komen aan 1 of 2 miljard views (of meer).
(Financiële) belangen zijn daarbij te groot om die te laten haperen.

https://www.youtube.com/watch?v=CevxZvSJLk8
https://www.youtube.com/watch?v=k2qgadSvNyU
https://www.youtube.com/watch?v=2Vv-BfVoq4g
https://www.youtube.com/watch?v=8JeiZSQKQiM

Reageer