beantwoord

Belachelijk lage snelheid (capaciteitsprobleem?)

• 2 november 2014
  • 61 reacties
  • 2623 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +16
Nou daar zit ik dan met mijn supersnelle Telfort internetverbinding.

Zelfs surfen op het internet is nauwelijks meer mogelijk. :@

Is er iets kapot? Of een "gewoon" capaciteitsprobleem?

HELP!

[edit]

En zomaar de dubbele snelheid op een andere server...

icon

Beste antwoord door Stephen 14 november 2014, 09:52

@Franzki,

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn! De technische details van de oplossing zijn als volgt;

“Er is een technisch probleem geconstateerd door netwerkbeheer waardoor er eerst een mutatie in de Switch gedaan moest worden gedaan. Na deze update zou het de eerstvolgende avond beter moeten gaan, graag bevestiging vanuit webcare”.

Dit is de tekst die we nu hebben gekregen, mocht er nog meer informatie over komen, laat ik je dit weten.

Ik laat jouw ticket nog 7 dagen in monitoring staan, zodat we met zekerheid kunnen zeggen of alles is opgelost.

@cremersdh,

Excuses voor de erg late reactie. Bedankt voor het sturen van je 06-nummer. Deze had ik na ontvangst meteen doorgezet voor het geval jij benaderd moest worden, technici waren druk bezig met dit probleem. De melding hierboven zou ook voor jou moeten gelden, heb je gisteravond nog steeds last gehad van de trage verbinding? Anders zal ik meteen na jouw bericht een update plaatsen.

@paperclip,

Leuk om te zien dat je er ook tijd in hebt gestoken, hoe kom je precies aan deze informatie? Bedankt in ieder geval voor je reacties, deze heb ik ook doorgestuurd met het onderzoek! 

Stephen
Bekijk reactie

61 reacties

Badge

@cremersdh,

Excuses voor de erg late reactie. Bedankt voor het sturen van je 06-nummer. Deze had ik na ontvangst meteen doorgezet voor het geval jij benaderd moest worden, technici waren druk bezig met dit probleem. De melding hierboven zou ook voor jou moeten gelden, heb je gisteravond nog steeds last gehad van de trage verbinding? Anders zal ik meteen na jouw bericht een update plaatsen.

Stephen

Het lijkt op dit moment (zondagavond 22:00) goed te werken. Bedankt zover
Reputatie 8
Badge +16
Nog wel apart... de hobbel van donderdag was op vrijdag helemaal weg. Blijkbaar moest het systeem zich nog inregelen.

Verder maak ik me nog wel wat zorgen over het feit dat netwerkbeheerder blijkbaar vrolijk apparatuur neerzet met verkeerde software. Als de problemen niet werden veroorzaakt door een capaciteitsprobleem maar door software-bugs waardoor capaciteit niet goed werd toegewezen dan heeft de netwerkbeheerder blijkbaar geen goed zicht op een juiste werking van de systemen. En dan kan er morgen zomaar ergens anders weer een probleem ontstaan.
Reputatie 1
@ Stephen,
>" De technische details van de oplossing zijn als volgt;"
“Er is een technisch probleem geconstateerd door netwerkbeheer waardoor er eerst een mutatie in de Switch gedaan moest worden gedaan. Na deze update zou het de eerstvolgende avond beter moeten gaan...."

Van deze "technische details" worden we niet echt veel wijzer en of het een "oplossing" is moet ook nog blijken. Mijn stellige indruk is dat KPN maar wat zit uit te proberen zonder dat ze weten wat er echt aan de hand is. Maar gelukkig hebben we mensen zoals Franzki en Paperclip die wel in staat zijn de vinger op de zere plek te leggen. Kan KPN niet deze lieden een poosje inhuren om het probleem op te lossen? 😃
Reputatie 8
Badge +10

Wel vanavond nog wat packet loss... maar stukken beter dan de afgelopen dagen.

Voor wat het waard is, ik heb sinds de update naar b6 geconstateerd dat er op mijn modem veel packetloss is van de Telfort DNS-servers.
Reputatie 8
Badge +16
@Franzki,

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn! De technische details van de oplossing zijn als volgt;

“Er is een technisch probleem geconstateerd door netwerkbeheer waardoor er eerst een mutatie in de Switch gedaan moest worden gedaan. Na deze update zou het de eerstvolgende avond beter moeten gaan, graag bevestiging vanuit webcare”.

Dit is de tekst die we nu hebben gekregen, mocht er nog meer informatie over komen, laat ik je dit weten.

Ik laat jouw ticket nog 7 dagen in monitoring staan, zodat we met zekerheid kunnen zeggen of alles is opgelost.

@cremersdh,

@paperclip,

Leuk om te zien dat je er ook tijd in hebt gestoken, hoe kom je precies aan deze informatie? Bedankt in ieder geval voor je reacties, deze heb ik ook doorgestuurd met het onderzoek! 

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb geen resync in mijn logbestand staan... ook in de smokeping tussen 0.00 en 18.00u geen packet loss.

Wel vanavond nog wat packet loss... maar stukken beter dan de afgelopen dagen.

Badge
@Franzki
Fijn dat het bij jou eindelijk opgelost is! Ik heb nog even de latency van het 195.241.146.0/23 subnet gemeten om 21:50. Dat ziet er ineens stukken beter uit. Kun je heel toevallig een korte onderbreking van de DSL verbinding terugvinden in het logboek? Bij mij was het probleem opgelost na een onderbreking van ongeveer 20 seconden vanuit de DSLAM. Ik zit aangesloten op een Stinger DSL Concentrator van Alcatel-Lucent.

Reputatie 8
Badge +16

Hier lijkt het ineens over te zijn... na 11 dagen ellende.
Ik zie nog wel een "hobbeltje" vanaf 19:10u maar dat gaat in verhouding nergens meer over.

Benieuwd naar de toelichting van webcare... ik heb wel van Henk begrepen dat er een aanpassing is gedaan maar ben nieuwsgierig naar de details.
Badge
@Franzki,

Mijn oprechte excuses dat er geen vervolg aan de meting is gegeven. Het onderzoek is nog in volle gang maar helaas wordt het ticket steeds terug gezet naar onze tweede lijn omdat er gemeld wordt dat er geen problemen op je lijn zijn. Dit is natuurlijk niet het geval en ik heb zodoende het ticket weer van een update voorzien om het nogmaals te onderzoeken.

Wordt nu dagelijks gebeld om de focus hierop te houden. Ik heb daarbij ook aangegeven dat alle documentatie aanwezig is en het probleem door ons onderkent wordt.

@cremersdh,

Dat is natuurlijk nooit onze intentie geweest, om je naar de concurrent te duwen 😉 Ik wil nu voor jou ook eenzelfde ticket aanmaken om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Alleen heb ik voor verder onderzoek nog je mobiele telefoonnummer nodig. Wil je deze in een privébericht aan mij kenbaar maken? Bedankt!

Stephen

Helaas heb ik sinds dit bericht niks meer vernomen. Ik heb op verzoek mijn telefoonnummer achtergelaten, maar ben niet gebeld of gemaild. Maar ik zie ook helemaal niks van nieuwe berichten over dit voortslepende probleem.

@Stephen: Je hebt het er over dat je dagelijks gebeld wordt. Wat is de status ??? Gana we dit oplossen ??

Kom op: gebruik het forum en informeer ons
Badge
@Franzki

Hier twee grafieken van de latency van alle klanten in het subnet van jouw internetaansluiting. Deze heb ik gemeten om 21:17 en om 23:02. In totaal waren er 469 aansluitingen actief. Rond 21:17 zijn er 77 hosts met een ping boven de 150ms. Dus 16% van de klanten in deze subnet ervaart dan ook een trage verbinding. Om 23:02 zijn er nog maar 4 aansluitingen over met een ping van meer dan 150ms.

Conclusie: je bent niet de enige met dit probleem. Er zijn nog zeker 70 andere klanten met een trage internetverbinding in de avond. Ik heb de betreffende ip-adressen in een privébericht naar je opgestuurd. Misschien kan Webcare even voor jou kijken of er een geografisch verband is met deze 76 overige klanten?
Reputatie 8
Badge +16
Ik vermoed dat KPN een prioriteit toekent aan de tickets op basis van de impact van de verstoring en het aantal getroffen gebruikers.
Ik "vermoed" iets anders...

Op basis van de info van webcare heeft de netwerkbeheerder gewoon ontkend dat mijn lijn problemen heeft.
En dat is iets anders dan het probleem erkennen maar geen prio geven. Ik heb ook begrepen dat het probleem gisteren (dinsdag) voor het eerst is erkend en in behandeling is genomen.

In de huidige wereld van virtualisatie durf ik niet te zeggen of er nog enig verband is tussen VLAN/subnet en de fysieke hardware waarlangs de verbinding verloopt. Voor de aardigheid had ik al een modemswap gedaan in een poging om in een ander subnet uit te komen maar dat maakte geen verschil.

Mijn gateway is overigens 195.241.147.254...
Badge
@Franzki
Wat onhandig zeg dat dit probleem in de avond bij jou zo lang duurt terwijl hetzelfde probleem bij mij en enkele andere klanten binnen een paar dagen was opgelost. Ik vermoed dat KPN een prioriteit toekent aan de tickets op basis van de impact van de verstoring en het aantal getroffen gebruikers. Een probleem dat zich bij één klant maar enkele uren per dag voordoet en waarbij de verbinding nog gedeeltelijk werkt krijgt blijkbaar een lage prioriteit. Maar misschien kun je daar wat aan doen!

Als het vermoeden van een capaciteitsprobleem bij KPN klopt, zouden meer gebruikers daar last van moeten hebben. Bijvoorbeeld Telfort klanten die op dezelfde centrale zitten aangesloten of in dezelfde subnet. Wat gebeurt er als je een ping doet vanaf een snelle glasvezel aansluiting naar alle ip adressen in jouw subnet? En wat gebeurt er als je dezelfde ping doet vanaf jouw verbinding?

Mijn aansluiting zit bijvoorbeeld in een /23 subnet. Dat zijn ong. 512 adressen: 2^(32-23). Je kunt met nmap een ping uitvoeren naar alle klanten in hetzelfde subnet:

code:
nmap -n -sP 195.241.110.1/23

Hier zit alles rond de 30 ms. Keurig in orde.
Reputatie 1

En dan nog iets: houd eens op met TV over te zenden via een koper draadje uit de 17de eeuw. Wie zo iets probeert is echt niet goed bij zijn hoofd. Natuurlijk gaat dat mis als iedereen zondagavond naar (dat stomme!) foebal gaat kijken via internet.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens... ik weet dat ik over die ouderwetse koperdraadjes gewoon 80/8 kan halen... zolang het maar 100 meter naar de wijkkast is in plaats van 2500 meter naar de centrale. Dat is dan weer wel mooi van VVDSL. Maar zolang het achterliggende netwerk vastloopt is er weinig plezier aan te beleven.

Ja... als, (zo kan ik het ook) maar dat geldt toch lang niet voor iedereen? Mijn koperdraadje gaat via rare omwegen (dat weet ik toevallig) naar een wijkcentrale 500m verderop. De totale lengte is misschien wel 1000m. En dan al die lasverbindingen onderweg (reflecties!), dat doet het signaal ook geen goed.
Reputatie 8
Badge +16
@Franzki,

Dit is de meting die vanuit WBA is gestart, erg vreemd natuurlijk dat ze niks kunnen vinden terwijl wij dit zien. :(

Meer ter illustratie. 

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
@A123,

Daar heb je wel gelijk in. 😃
Mocht je alsnog weer problemen ervaren, zou je deze dan in jouw eigen topic willen plaatsen? 🙂
Alvast bedankt!

Stephen
Reputatie 1
@Stephen,
>"Kan ik uit jouw reactie concluderen dat jij er geen last meer van hebt?"
Dat zou wat voorbarig zijn. Op dit moment zijn er weliswaar geen problemen,
maar de ervaring leert dat het zo maar de volgende dag weer mis kan zijn.
Regards, A123
Reputatie 8
Badge +16
@Franzki,

Mijn oprechte excuses dat er geen vervolg aan de meting is gegeven. Het onderzoek is nog in volle gang maar helaas wordt het ticket steeds terug gezet naar onze tweede lijn omdat er gemeld wordt dat er geen problemen op je lijn zijn. Dit is natuurlijk niet het geval en ik heb zodoende het ticket weer van een update voorzien om het nogmaals te onderzoeken.

Wordt nu dagelijks gebeld om de focus hierop te houden. Ik heb daarbij ook aangegeven dat alle documentatie aanwezig is en het probleem door ons onderkent wordt.

Vervolgstappen zijn nu, voor alle gebruikers die er last van hebben tickets aanmelden om het zo als een bundel te kunnen aanbieden.

Ik durf helaas niks te zeggen wanneer dit is opgelost, het kan zijn dat het om een simpel routing-issue gaat of om een hardwarematige aanpassing (welke langer zal duren), dit zal verder onderzoek moeten uitwijzen. Mijn excuses daarvoor.

Webcare zal dit topic nauw in de gaten houden en proberen jullie dagelijks van een update te voorzien.

@A123,

Kan ik uit jouw reactie concluderen dat jij er geen last meer van hebt?

@cremersdh,

Dat is natuurlijk nooit onze intentie geweest, om je naar de concurrent te duwen 😉 Ik wil nu voor jou ook eenzelfde ticket aanmaken om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Alleen heb ik voor verder onderzoek nog je mobiele telefoonnummer nodig. Wil je deze in een privébericht aan mij kenbaar maken? Bedankt!

@dorus,

Het niet reageren door ons in dit topic is verre van schoon, daar gaan we nu aan werken.

@sheepxp,

Ik zorg ervoor dat er een inhoudelijke reactie komt op dit topic, mocht je nog andere vragen hebben dan lees ik dat graag. Laten wij dit topic houden enkel voor capaciteitsproblemen. :)

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
Wat ik vooral uitermate storend vind, is dat de Telfort-organisatie blijkbaar niet ingericht is om op flexibele wijze een niet-standaard netwerkprobleem op te lossen. Ik krijg de indruk dat de flowchart inmiddels is aangekomen op het punt dat er een KPN-monteur wordt ingeschakeld om naar mijn ISRA-punt te kijken.

Ik vind dat een organisatie als Telfort (KPN) gewoon een SLA met de netwerkbeheerder moet hebben en actief de performance moet monitoren. Het feit dat ik de verstoring eerder ontdek dan de netwerkbeheerder is een slechte zaak. Maar het feit dat na 8 dagen de netwerkbeheerder ontkent dat er problemen met mijn lijn zijn, is schandalig.

Sleutelwoorden voor goed beheer van de infrastructuur zijn actief monitoren, preventief onderhoud uitvoeren, blijven investeren in het netwerk en de planning goed afstemmen op de marketingplannen zodat de capaciteit die verkocht wordt door olijke reclamespotjes op TV ook probleemloos geleverd kan worden.

Ik krijg sterk de indruk dat Telfort probeert winst te maximaliseren door veel snelle (duurdere) abonnementen te verkopen maar intussen te besparen op de benodigde netwerkcapaciteit. De uitrol van VVDSL levert voor veel klanten een hogere snelheid op als ze een sneller (duurder) abonnement afsluiten, Maar als Telfort geen extra capaciteit inkoopt, is de kostprijs van een 50Mbps abonnement even hoog als dat van een 8Mbps abonnement, terwijl het €6,50 per maand extra oplevert aan pure winst ten opzichte van het Instap abo. Ja inderdaad, maar liefst 33% van de bruto verkoopprijs. Dus een gigantische extra winst zonder extra kosten voor de inkoop van extra netwerkcapaciteit. De natte droom van menig financieel directeur. En de meeste klanten zullen dit niet merken of voor lief nemen.

Totdat klanten weglopen omdat ze voelen dat ze voor de gek gehouden worden... want met mijn 15/1 lijntje haalde ik gewoon altijd strak 15/1. En nu met mijn VVDSL is het 's-avonds huilen met de pet op.

En dan nog iets: houd eens op met TV over te zenden via een koper draadje uit de 17de eeuw. Wie zo iets probeert is echt niet goed bij zijn hoofd. Natuurlijk gaat dat mis als iedereen zondagavond naar (dat stomme!) foebal gaat kijken via internet.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens... ik weet dat ik over die ouderwetse koperdraadjes gewoon 80/8 kan halen... zolang het maar 100 meter naar de wijkkast is in plaats van 2500 meter naar de centrale. Dat is dan weer wel mooi van VVDSL. Maar zolang het achterliggende netwerk vastloopt is er weinig plezier aan te beleven.
Reputatie 1
Franzki, ik leef met je mee. Dit is natuurlijk zwaar k#t. Tijdenlang heb je andere mensen geholpen met het oplossen van problemen, hebt daar een boel tijd in gestoken, en nu zit je opeens zelf in dat schuitje. En wat doet Telfort cq. KPN, niks nada noppus?! Uitermate frustrerend, toch? Maar wat nu? Er zijn niet zoveel alternatieven. Misschien XS4ALL, maar dat is ook een dochter van KPN. Ik vraag me daarom af of je daarmee iets opschiet, of anders de kabel. Als je toch al TV hebt (ik niet overigens) dan is dat ook een optie en dat kost nauwelijks meer. Maarrrr... UPC heeft ook een niet al te beste reputatie, alhoewel, mijn GF is onlangs overgestapt naar UPC en de monteur heeft alles netjes geïnstalleerd met mooie kabels en connectoren, dat dan weer wel en het werkt.
Ik hoop dat Telfort en/of KPN eens wakker worden geschud na al deze klachten en er iets aan gaan doen i.p.v. ervan uitgaan dat het wel aan de spullen van hun klanten zal liggen of aan het lijntje naar de wijkcentrale. En dan nog iets: houd eens op met TV over te zenden via een koper draadje uit de 17de eeuw. Wie zo iets probeert is echt niet goed bij zijn hoofd. Natuurlijk gaat dat mis als iedereen zondagavond naar (dat stomme!) foebal gaat kijken via internet.
Reputatie 8
Badge +16

En ook vandaag is er niks veranderd... :@
(acht dagen na de topicstart...)

Wel een telefoontje van Henk - webcare gehad... en kort samengevat komt het er op neer dat er een incident is aangemaakt (vorige week maandag al), dat er metingen zijn uitgevoerd en dat de verantwoordelijke techneuten niks vreemds kunnen constateren aan mijn lijn. Stelletje prutsers! Verrekte koekwauzen!

Ik hoop dat er ook managers van Telfort meelezen op dit forum. U weet wel... mensen die lekker de hele dag "leuke dingetjes doen"... En ik hoop dat die mensen deze week wat minder leuke dingetjes gaan doen. Namelijk eens gaan nadenken over klantgerichtheid, kwaliteit, responstijden, en SLA's. En vooral ook over de vraag waarom je in hemelsnaam techneuten inschakelt die er blijkbaar geen belang bij hebben om toe te geven dat er technische problemen zijn, laat staan ze op te lossen. Dat lijkt mij namelijk gewoon een bewuste wanprestatie. En daar kan een manager vast wel iets mee zo vlak voor de kerstbonussen etc. Want nu zit ik als klant allerlei testen uit te voeren omdat het de Telfort-medewerkers blijkbaar niet interesseert.

De kwaliteit die je gewend bent maar dan supervoordelig!

Ik weet niet of dit de kwaliteit is die ik gewend ben...
Reputatie 3
Badge +2
@Franski triest dat je zo behandeld wordt door Telfort.
Ik heb eind vorig jaar 2 A4tjes volgeschreven aan de directrice bij Telfort over al de zaken die toen al mis gingen bij Telfort.
Als enige reactie kreeg ik een standaardbrief met volgens mij uit "coulance"5 of 10 euro korting .
Terwijl het mij daar niet om ging maar om het feit dat Telfort nu eens een goed product zou gaan leveren.!

Je overweging om naar de kabel over te stappen snap ik best.
Ik overweeg juist vanwege de aanhoudende IP-TV problemen (-ook met het "nieuwe "TV-menu.) om voor het
TV deel ook terug te gaan naar de kabel.

Gezien het feit dat de komende tijd op mijn adres geen sneller adsl komt wordt de beslissing om helemaal over te stappen
naar de kabel toch een heel stuk makkelijker..
Badge
Ik geef het nog een week (heb dus dezelfde problemen en vergelijkbare resultaten op dezelfde momenten) en dan ga ik toch, zij het met tegenzin, overstappen naar Ziggo. Voor oa Netflix heb ik gewoon bandbreedte nodig 's avonds. Ik krijg de huidige problemen niet met aan mijn gezin verkocht 😠
Reputatie 8
Badge +16

Leuk om op zo'n grafiek te zien dat op zondag de ellende wat eerder begint... het internet doet blijkbaar niet aan zondagsrust. Telfort heeft vast niet zulke mooie tools want dan hadden ze natuurlijk allang het probleem (h)erkend en een oplossing geboden.

In de tussentijd ben ik me voor het eerst in ruim tien jaar serieus aan het oriënteren op een overstap naar de kabel.

Het maakt me daarbij niet zoveel uit dat ik dan iets meer betaal... al valt het mee omdat ik daar ook al TV kijk. En het is niet zo'n probleem om een paar euro meer te betalen zolang ik daar als klant maar wèl snel en adequaat geholpen wordt als ik een technisch probleem meld. En niet zoals die koekebakkers bij Telfort die na ruim een week nog steeds niet hebben toegegeven dat er überhaupt een probleem met mijn verbinding is. Laat staan bezig zijn met een oplossing.

De enige positieve uitzondering is Telfort webcare... maar blijkbaar hebben zij niet de mogelijkheid om incidenten intern te escaleren. En dan is de vraag of ze wel een meerwaarde hebben bij het afhandelen van technische vragen en problemen.
Reputatie 8
Badge +16
En ja... er zijn vijf werkdagen voorbij zonder enige verbetering:

Eigenlijk heb ik weinig toe te voegen aan de post van Sulley...

Webcare was inderdaad heel snel aanwezig in dit topic via Stephen... en op de achtergrond heeft Henk al vanaf maandag hard gewerkt om het probleem intern bij de techneuten onder de aandacht te brengen. Maar helaas zonder resultaat. Het begint haast op onwil van Telfort te lijken om überhaupt iets te toen met vermeende capaciteitsproblemen.

Ik heb hier zondagavond een grafiek geplaatst waar elke hobbyist met een LOI praktijkdiploma automatisering zijn conclusies uit had kunnen trekken. Maar mijn is conclusie dat de techneuten van Telfort blijkbaar niet over dit diploma beschikken. Of dat het ze gewoon allemaal niet zo interesseert.

Het is een beetje minder geworden allemaal sinds de verhouding met moederbedrijf KPN is gewijzigd...

De ene na de andere brakke firmware wordt uitgerold... eerst met VoIP-problemen op de Arcadyan... en nu weer met de Zyxel waar de upload niet deugt en waar na de meest recente versie modems op hol kunnen slaan als er een USB-schijf aan hangt.

Ik lees ergens anders dat er abonnees zijn met een instapabonnement die ineens op 20 Mbps zitten qua snelheid in plaats van 8 Mbps... totaal geen reactie van Telfort of dit zo hoort. Of misschien toch een fout net als de 80/8 profielen die een tijd geleden werden uitgedeeld?

Ik krijg de indruk dat Webcare, dat vroeger met Hugo en Wouter in staat was om echt problemen op te lossen en moeilijke vragen te beantwoorden, nu is gedegradeerd tot een ceremonieel clubje dat ondank hun inzet en enthousiasme weinig voor elkaar krijgt binnen de starre Telfort (KPN) organisatie.

Het feit dat na 5 werkdagen en ondanks alle inzet van Henk er nog niet eens een officiële bevestiging is van Telfort dat er een probleem met mijn lijn is geconstateerd en dat ze het gaan oplossen, stemt mij bedroefd....

En ja... ook als forumlegende met bijna 11.5k posts.
Reputatie 1
@ sulley:
> "Ik blijf bij m'n standpunt dat iemand binnen KPN/Telfort donders goed weet wat er loos is"
Ik vraag het me af. Heb je een paar weken terug ook gelezen hoe het er aan toe gaat in "Petten"?
Die gasten in de controlekamer zaten te koekeloeren naar metertjes en zagen een boel cijfertjes voorbij komen, maar hadden geen flauw benul wat het voorstelde. Misschien gaat het bij KPN net zo.

Reageer