beantwoord

Belachelijk lage snelheid (capaciteitsprobleem?)

• 2 november 2014
  • 61 reacties
  • 2571 keer bekeken

Toon het eerste bericht

61 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Ik vermoed dat KPN een prioriteit toekent aan de tickets op basis van de impact van de verstoring en het aantal getroffen gebruikers.
Ik "vermoed" iets anders...

Op basis van de info van webcare heeft de netwerkbeheerder gewoon ontkend dat mijn lijn problemen heeft.
En dat is iets anders dan het probleem erkennen maar geen prio geven. Ik heb ook begrepen dat het probleem gisteren (dinsdag) voor het eerst is erkend en in behandeling is genomen.

In de huidige wereld van virtualisatie durf ik niet te zeggen of er nog enig verband is tussen VLAN/subnet en de fysieke hardware waarlangs de verbinding verloopt. Voor de aardigheid had ik al een modemswap gedaan in een poging om in een ander subnet uit te komen maar dat maakte geen verschil.

Mijn gateway is overigens 195.241.147.254...
Badge
@Franzki

Hier twee grafieken van de latency van alle klanten in het subnet van jouw internetaansluiting. Deze heb ik gemeten om 21:17 en om 23:02. In totaal waren er 469 aansluitingen actief. Rond 21:17 zijn er 77 hosts met een ping boven de 150ms. Dus 16% van de klanten in deze subnet ervaart dan ook een trage verbinding. Om 23:02 zijn er nog maar 4 aansluitingen over met een ping van meer dan 150ms.

Conclusie: je bent niet de enige met dit probleem. Er zijn nog zeker 70 andere klanten met een trage internetverbinding in de avond. Ik heb de betreffende ip-adressen in een privébericht naar je opgestuurd. Misschien kan Webcare even voor jou kijken of er een geografisch verband is met deze 76 overige klanten?
Badge
@Franzki,

Mijn oprechte excuses dat er geen vervolg aan de meting is gegeven. Het onderzoek is nog in volle gang maar helaas wordt het ticket steeds terug gezet naar onze tweede lijn omdat er gemeld wordt dat er geen problemen op je lijn zijn. Dit is natuurlijk niet het geval en ik heb zodoende het ticket weer van een update voorzien om het nogmaals te onderzoeken.

Wordt nu dagelijks gebeld om de focus hierop te houden. Ik heb daarbij ook aangegeven dat alle documentatie aanwezig is en het probleem door ons onderkent wordt.

@cremersdh,

Dat is natuurlijk nooit onze intentie geweest, om je naar de concurrent te duwen 😉 Ik wil nu voor jou ook eenzelfde ticket aanmaken om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Alleen heb ik voor verder onderzoek nog je mobiele telefoonnummer nodig. Wil je deze in een privébericht aan mij kenbaar maken? Bedankt!

Stephen

Helaas heb ik sinds dit bericht niks meer vernomen. Ik heb op verzoek mijn telefoonnummer achtergelaten, maar ben niet gebeld of gemaild. Maar ik zie ook helemaal niks van nieuwe berichten over dit voortslepende probleem.

@Stephen: Je hebt het er over dat je dagelijks gebeld wordt. Wat is de status ??? Gana we dit oplossen ??

Kom op: gebruik het forum en informeer ons
Reputatie 8
Badge +16

Hier lijkt het ineens over te zijn... na 11 dagen ellende.
Ik zie nog wel een "hobbeltje" vanaf 19:10u maar dat gaat in verhouding nergens meer over.

Benieuwd naar de toelichting van webcare... ik heb wel van Henk begrepen dat er een aanpassing is gedaan maar ben nieuwsgierig naar de details.
Badge
@Franzki
Fijn dat het bij jou eindelijk opgelost is! Ik heb nog even de latency van het 195.241.146.0/23 subnet gemeten om 21:50. Dat ziet er ineens stukken beter uit. Kun je heel toevallig een korte onderbreking van de DSL verbinding terugvinden in het logboek? Bij mij was het probleem opgelost na een onderbreking van ongeveer 20 seconden vanuit de DSLAM. Ik zit aangesloten op een Stinger DSL Concentrator van Alcatel-Lucent.

Reputatie 8
Badge +16
Ik heb geen resync in mijn logbestand staan... ook in de smokeping tussen 0.00 en 18.00u geen packet loss.

Wel vanavond nog wat packet loss... maar stukken beter dan de afgelopen dagen.

Reputatie 8
Badge +16
@Franzki,

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn! De technische details van de oplossing zijn als volgt;

“Er is een technisch probleem geconstateerd door netwerkbeheer waardoor er eerst een mutatie in de Switch gedaan moest worden gedaan. Na deze update zou het de eerstvolgende avond beter moeten gaan, graag bevestiging vanuit webcare”.

Dit is de tekst die we nu hebben gekregen, mocht er nog meer informatie over komen, laat ik je dit weten.

Ik laat jouw ticket nog 7 dagen in monitoring staan, zodat we met zekerheid kunnen zeggen of alles is opgelost.

@cremersdh,

Excuses voor de erg late reactie. Bedankt voor het sturen van je 06-nummer. Deze had ik na ontvangst meteen doorgezet voor het geval jij benaderd moest worden, technici waren druk bezig met dit probleem. De melding hierboven zou ook voor jou moeten gelden, heb je gisteravond nog steeds last gehad van de trage verbinding? Anders zal ik meteen na jouw bericht een update plaatsen.

@paperclip,

Leuk om te zien dat je er ook tijd in hebt gestoken, hoe kom je precies aan deze informatie? Bedankt in ieder geval voor je reacties, deze heb ik ook doorgestuurd met het onderzoek! 

Stephen
Reputatie 8
Badge +10

Wel vanavond nog wat packet loss... maar stukken beter dan de afgelopen dagen.

Voor wat het waard is, ik heb sinds de update naar b6 geconstateerd dat er op mijn modem veel packetloss is van de Telfort DNS-servers.
Reputatie 1
@ Stephen,
>" De technische details van de oplossing zijn als volgt;"
“Er is een technisch probleem geconstateerd door netwerkbeheer waardoor er eerst een mutatie in de Switch gedaan moest worden gedaan. Na deze update zou het de eerstvolgende avond beter moeten gaan...."

Van deze "technische details" worden we niet echt veel wijzer en of het een "oplossing" is moet ook nog blijken. Mijn stellige indruk is dat KPN maar wat zit uit te proberen zonder dat ze weten wat er echt aan de hand is. Maar gelukkig hebben we mensen zoals Franzki en Paperclip die wel in staat zijn de vinger op de zere plek te leggen. Kan KPN niet deze lieden een poosje inhuren om het probleem op te lossen? 😃
Reputatie 8
Badge +16
Nog wel apart... de hobbel van donderdag was op vrijdag helemaal weg. Blijkbaar moest het systeem zich nog inregelen.

Verder maak ik me nog wel wat zorgen over het feit dat netwerkbeheerder blijkbaar vrolijk apparatuur neerzet met verkeerde software. Als de problemen niet werden veroorzaakt door een capaciteitsprobleem maar door software-bugs waardoor capaciteit niet goed werd toegewezen dan heeft de netwerkbeheerder blijkbaar geen goed zicht op een juiste werking van de systemen. En dan kan er morgen zomaar ergens anders weer een probleem ontstaan.
Badge

@cremersdh,

Excuses voor de erg late reactie. Bedankt voor het sturen van je 06-nummer. Deze had ik na ontvangst meteen doorgezet voor het geval jij benaderd moest worden, technici waren druk bezig met dit probleem. De melding hierboven zou ook voor jou moeten gelden, heb je gisteravond nog steeds last gehad van de trage verbinding? Anders zal ik meteen na jouw bericht een update plaatsen.

Stephen

Het lijkt op dit moment (zondagavond 22:00) goed te werken. Bedankt zover

Reageer