beantwoord

Belachelijk lage snelheid (capaciteitsprobleem?)

• 2 november 2014
  • 61 reacties
  • 2623 keer bekeken

Toon het eerste bericht

61 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Ik ben erg benieuwd wat er uit de meting komt...

Dit is de speedtest van circa 22:30u:

En hieronder de ping naar een server bij Google. Rond 18:30 uur begon de ellende en rond 23:15 uur was alles weer normaal.

[EDlT]
En die uitschieter naar 220 ms was eenmalig toen de ping samenviel met een speedtest...
Reputatie 8
Badge +16
Ik ben benieuwd wat de reactie gaat worden van Stephen - Telfort.....

Sorry Franzki, we hebben bij de lijnmeting geen rare dingen waargenomen......🆒:S:P
Weet je zeker dat je kabeltje tussen modem en ISRA wel kort genoeg is......;)
Franszki,wat goed,prachtig
Badge
@Franzki,

Mijn oprechte excuses dat er geen vervolg aan de meting is gegeven. Het onderzoek is nog in volle gang maar helaas wordt het ticket steeds terug gezet naar onze tweede lijn omdat er gemeld wordt dat er geen problemen op je lijn zijn. Dit is natuurlijk niet het geval en ik heb zodoende het ticket weer van een update voorzien om het nogmaals te onderzoeken.

Wordt nu dagelijks gebeld om de focus hierop te houden. Ik heb daarbij ook aangegeven dat alle documentatie aanwezig is en het probleem door ons onderkent wordt.

@cremersdh,

Dat is natuurlijk nooit onze intentie geweest, om je naar de concurrent te duwen 😉 Ik wil nu voor jou ook eenzelfde ticket aanmaken om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Alleen heb ik voor verder onderzoek nog je mobiele telefoonnummer nodig. Wil je deze in een privébericht aan mij kenbaar maken? Bedankt!

Stephen

Helaas heb ik sinds dit bericht niks meer vernomen. Ik heb op verzoek mijn telefoonnummer achtergelaten, maar ben niet gebeld of gemaild. Maar ik zie ook helemaal niks van nieuwe berichten over dit voortslepende probleem.

@Stephen: Je hebt het er over dat je dagelijks gebeld wordt. Wat is de status ??? Gana we dit oplossen ??

Kom op: gebruik het forum en informeer ons
Reputatie 8
Badge +16

Hier lijkt het ineens over te zijn... na 11 dagen ellende.
Ik zie nog wel een "hobbeltje" vanaf 19:10u maar dat gaat in verhouding nergens meer over.

Benieuwd naar de toelichting van webcare... ik heb wel van Henk begrepen dat er een aanpassing is gedaan maar ben nieuwsgierig naar de details.
Badge
@Franzki
Fijn dat het bij jou eindelijk opgelost is! Ik heb nog even de latency van het 195.241.146.0/23 subnet gemeten om 21:50. Dat ziet er ineens stukken beter uit. Kun je heel toevallig een korte onderbreking van de DSL verbinding terugvinden in het logboek? Bij mij was het probleem opgelost na een onderbreking van ongeveer 20 seconden vanuit de DSLAM. Ik zit aangesloten op een Stinger DSL Concentrator van Alcatel-Lucent.

Reputatie 8
Badge +16
Ik heb geen resync in mijn logbestand staan... ook in de smokeping tussen 0.00 en 18.00u geen packet loss.

Wel vanavond nog wat packet loss... maar stukken beter dan de afgelopen dagen.

Reputatie 8
Badge +16
@Franzki,

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn! De technische details van de oplossing zijn als volgt;

“Er is een technisch probleem geconstateerd door netwerkbeheer waardoor er eerst een mutatie in de Switch gedaan moest worden gedaan. Na deze update zou het de eerstvolgende avond beter moeten gaan, graag bevestiging vanuit webcare”.

Dit is de tekst die we nu hebben gekregen, mocht er nog meer informatie over komen, laat ik je dit weten.

Ik laat jouw ticket nog 7 dagen in monitoring staan, zodat we met zekerheid kunnen zeggen of alles is opgelost.

@cremersdh,

Excuses voor de erg late reactie. Bedankt voor het sturen van je 06-nummer. Deze had ik na ontvangst meteen doorgezet voor het geval jij benaderd moest worden, technici waren druk bezig met dit probleem. De melding hierboven zou ook voor jou moeten gelden, heb je gisteravond nog steeds last gehad van de trage verbinding? Anders zal ik meteen na jouw bericht een update plaatsen.

@paperclip,

Leuk om te zien dat je er ook tijd in hebt gestoken, hoe kom je precies aan deze informatie? Bedankt in ieder geval voor je reacties, deze heb ik ook doorgestuurd met het onderzoek! 

Stephen
Reputatie 8
Badge +10

Wel vanavond nog wat packet loss... maar stukken beter dan de afgelopen dagen.

Voor wat het waard is, ik heb sinds de update naar b6 geconstateerd dat er op mijn modem veel packetloss is van de Telfort DNS-servers.
Badge +1
Jammer he dat Telfort het zo vaak laat afweten in de communicatie.
Al was het maar dat er een berichtje komt dat het nog steeds hun volledige aandacht heeft.
Maar die stilte is killing!
Reputatie 1
Ik vrees dat Telfort het laat afweten omdat ze zelf ook niet weten wat er aan de hand is. Bovendien zijn ze ook nog een keer afhankelijk van KPN. Dat neemt niet weg dat het bedroevende gang van zaken is. Als zij, zowel Telfort als KPN, hun zaakjes op orde hadden, dan hadden ze aan de hand van logs zo kunnen zien waar de bottlenecks zitten. In plaats daarvan gaan ze een lijntje doormeten of sturen zelfs een monteur langs. Wat een verspilde moeite en geld, wat ze beter hadden kunnen gebruiken om hun eigen zaken op orde te stellen.
Reputatie 8
Badge +16
Voor alle duidelijkheid... ik krijg via privéberichten wel terugkoppeling van webcare over welke testen er aangevraagd zijn en lopen. Het heeft dus zeker de aandacht van Telfort.

Alleen is het stukken efficiënter als een netwerkexpert gewoon even het traject naloopt vanaf mijn modem tot aan de gateway van mijn Telfort subnet. Er moet gewoon een kastje (fysiek of virtueel) staan dat het vertikt om mijn datapakketjes op een fatsoenlijke manier door te sturen tijdens de piekuren.
Badge +1
Het betreft niet alleen jouw topic Franzki, er lopen er meerdere met zo te zien dezelfde klacht.
Ook in die topics is het stil.
Dat er storingen en problemen zijn kan natuurlijk altijd en dat accepteren klanten.
Maar alleen als er regelmatig een update volgt, op het forum, van de acties aan Telfort zijde.
Daar kweken ze goodwill mee ipv frustratie...........
Helaas bij mij (2804 Gouda) ook sinds begin november dramatisch lage snelheden en het begon zo mooi!
Downloaden is tussen de 18 KB/s en maximaal 642 KB/s
27-8-2014 nog oude abonnement
28-8-2014 nieuwe abonnement

11/6/2014 5:46 PM GMT 33.65 Mb/s 1.10 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/6/2014 4:57 PM GMT 32.39 Mb/s 1.08 Mb/s 12 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:16 PM GMT 39.75 Mb/s 1.10 Mb/s 14 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 5:51 PM GMT 31.19 Mb/s 1.10 Mb/s 13 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 5:49 PM GMT 32.57 Mb/s 1.09 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 10:35 AM GMT 33.24 Mb/s 1.08 Mb/s 13 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 10:35 AM GMT 35.65 Mb/s 1.11 Mb/s 12 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 10:09 AM GMT 47.82 Mb/s 4.42 Mb/s 11 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:56 AM GMT 33.81 Mb/s 1.14 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:55 AM GMT 33.84 Mb/s 1.15 Mb/s 14 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:46 AM GMT 34.01 Mb/s 1.49 Mb/s 11 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:18 AM GMT 36.10 Mb/s 1.07 Mb/s 13 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:04 AM GMT 14.63 Mb/s 1.86 Mb/s 15 ms Gouda < 50 mi Delen
10/3/2014 1:41 PM GMT 47.64 Mb/s 4.41 Mb/s 11 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 3:02 PM GMT 47.50 Mb/s 4.32 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 3:01 PM GMT 2.01 Mb/s 4.26 Mb/s 25 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 2:23 PM GMT 47.61 Mb/s 4.25 Mb/s 16 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 1:30 PM GMT 47.13 Mb/s 4.26 Mb/s 15 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/27/2014 4:22 PM GMT 9.70 Mb/s 0.80 Mb/s 27 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
Reputatie 8
Badge +16
@johnl:
Aangezien jij volgens je eigen speedtest wèl een normale ping hebt en het probleem ook overdag speelt, heb jij een ander probleem.

Advies is dus om een eigen topic aan te maken en daar meer info te posten...

Dit topic gaat over mijn capaciteitsprobleem dat alleen 's-avonds van circa 19.00 tot 23:00u speelt en zich kenmerkt door een zeer hoge ping en lage downloadsnelheid.
Badge
@Franzki
Ik denk toch dat het aan het kabeltje ligt. Wellicht heb je ook zo'n exemplaar dat zich in de avond spontaan als low pass filter gaat gedragen. Iets met invloed van zonlicht? Zou wel verklaren waarom dit probleem in het najaar ontstaat.

Anders ligt het toch echt aan je wifi verbinding. Hebben de buren een magnetron aanstaan? die werkt ook op 2,4 GHz. In combinatie met een draadloze Bluetooth muis kun je het helemaal vergeten.

Heel héél misschien is er toch een probleem bij KPN. Het wordt eens tijd dat ze ons gaan vertellen wat de oorzaak is van dit verschijnsel. Heb jij toevallig ook dat als je meerdere downloads naast elkaar aanzet, dat de totale snelheid van de internetverbinding dan wel hoger is? Tip: gebruik Firefox met 'network.http.max-persistent-connections-per-server' op 25. Bij mij is het trouwens wel keurig opgelost.
Reputatie 8
Badge +16
Heel héél misschien is er toch een probleem bij KPN. Het wordt eens tijd dat ze ons gaan vertellen wat de oorzaak is van dit verschijnsel.

Wat mij opvalt is dat er afgelopen tijd een aantal van dit soort problemen via het forum is opgelost zonder terugkoppeling van de oorzaak... Het lijkt alsof er problemen zijn die niet onder controle zijn en die steeds bij andere klanten opduiken.

Misschien switches met een firmwarebug die bij een bepaalde belasting compleet vastlopen? Of kan de afluisterapparatuur van de NSA het dataverkeer niet meer aan?
Reputatie 1
@ paprclip: Vergeet ook niet de effecten van overschakeling naar wintertijd. Niet alleen mensen hebben daar moeite mee. :D

@Franzki: >" niet onder controle...." Dat is ook precies mijn indruk en uit pure machteloosheid stuurt KPN dan maar een monteur langs om je ISRA punt te controleren. Te vergeefse moeite.
Reputatie 8
Badge +16
Overigens vanavond voor de vijfde avond op rij... jammer dat er van de kant van Telfort nog geen enkele inhoudelijk reactie is gekomen. Behalve dat ze druk aan het meten zijn. Ik ben toch niet de eerste Telfort klant met dit probleem?
Badge

@cremersdh,

Excuses voor de erg late reactie. Bedankt voor het sturen van je 06-nummer. Deze had ik na ontvangst meteen doorgezet voor het geval jij benaderd moest worden, technici waren druk bezig met dit probleem. De melding hierboven zou ook voor jou moeten gelden, heb je gisteravond nog steeds last gehad van de trage verbinding? Anders zal ik meteen na jouw bericht een update plaatsen.

Stephen

Het lijkt op dit moment (zondagavond 22:00) goed te werken. Bedankt zover
Reputatie 8
Badge +16

Leuk om op zo'n grafiek te zien dat op zondag de ellende wat eerder begint... het internet doet blijkbaar niet aan zondagsrust. Telfort heeft vast niet zulke mooie tools want dan hadden ze natuurlijk allang het probleem (h)erkend en een oplossing geboden.

In de tussentijd ben ik me voor het eerst in ruim tien jaar serieus aan het oriënteren op een overstap naar de kabel.

Het maakt me daarbij niet zoveel uit dat ik dan iets meer betaal... al valt het mee omdat ik daar ook al TV kijk. En het is niet zo'n probleem om een paar euro meer te betalen zolang ik daar als klant maar wèl snel en adequaat geholpen wordt als ik een technisch probleem meld. En niet zoals die koekebakkers bij Telfort die na ruim een week nog steeds niet hebben toegegeven dat er überhaupt een probleem met mijn verbinding is. Laat staan bezig zijn met een oplossing.

De enige positieve uitzondering is Telfort webcare... maar blijkbaar hebben zij niet de mogelijkheid om incidenten intern te escaleren. En dan is de vraag of ze wel een meerwaarde hebben bij het afhandelen van technische vragen en problemen.
Badge +1
Gedachten spinsel......
Het data verbruik op het Telfort/KPN netwerk is fors toegenomen met de levering van iTV.
De huidige hardware is niet toereikend om al die data te verstouwen.
Voor uitbreidingen is geen geld en daarom wordt er met hardware geschoven.
Daarmee verhuisd het probleem, is de ene klant tevreden en de volgende is aan de beurt (of niet omdat die minder eisen stelt).
In 2015 is er een nieuw budget en worden er nieuwe spullen aangeschaft waardoor de netwerkcapaciteit zal toenemen.
Toch zal er ook dan een onderbezetting zijn van hardware omdat dat nou eenmaal bij een businessmodel hoort.
/Gedachten spinsel.......
Badge
Ik denk niet dat een hoger dataverkeer in MB/s dit effect heeft. Dit kan KPN eenvoudig meten en een overbelasting zien de beheerders lang van tevoren aankomen. Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk. Ik ga er vanuit dat IPTV via multicast werkt waardoor de centrale dezelfde stream verdeelt over meerdere klanten. Daardoor groeit het dataverkeer niet naarmate meer klanten de televisie aanzetten.

Het zou wel kunnen dat de IPTV extra geheugen vraagt. Voor IPTV krijgt ieder modem een tweede IP adres. Als de ARP tabel in een switch overloopt gaat de switch zich als een hub gedragen. Dan krijg je wel dit soort effecten. Ik vermoed dat het geheugen van de switches te klein is voor IPTV. Als een software update dit zou oplossen dan zou je verwachten dat deze al lang in alle centrales was toegepast.
Reputatie 8
Badge +16
Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk.

Nee hoor... kijk maar naar de ping-grafiek hierboven.
De ping loopt in circa 30 minuten op... en eind van de avond zakt hij in circa 15 minuten in. Maar dus wel heel geleidelijk.
Badge
Ik geef het nog een week (heb dus dezelfde problemen en vergelijkbare resultaten op dezelfde momenten) en dan ga ik toch, zij het met tegenzin, overstappen naar Ziggo. Voor oa Netflix heb ik gewoon bandbreedte nodig 's avonds. Ik krijg de huidige problemen niet met aan mijn gezin verkocht 😠

Reageer