beantwoord

Belachelijk lage snelheid (capaciteitsprobleem?)

  • 2 november 2014
  • 61 reacties
  • 2621 keer bekeken


Toon het eerste bericht

61 reacties

Overigens vanavond voor de vijfde avond op rij... jammer dat er van de kant van Telfort nog geen enkele inhoudelijk reactie is gekomen. Behalve dat ze druk aan het meten zijn. Ik ben toch niet de eerste Telfort klant met dit probleem?

Neuh. Eerder de vijftiende.

Hier is het alweer 2/3 weken 'rustig', al is er de laatste 2 weken wel wat incidentele packetloss (ping) naar de gateway. Snelheden lijken wel oke..

Maar eh, iemand met 11.000 posts, waarvan het overgrote deel vrijwillege klantenservice verdient toch wel een fatsoenlijk antwoord?

Webcare lijkt behulpzaam (dank!), maar eigenlijk zie ik niets meer gebeuren dan dat er eerst een ticket bij KPN wordt aangemaakt voor een lijnmeting, en vervolgens niets.

Nu zal dat lijnmeting wel een proceduredingetje zijn van KPN, maar daar heeft de klant natuurlijk niets mee te maken. Bovendien snappen jullie zelf ook dat dat in de (overduidelijke) gevallen totaal niets oplevert.

Wat Telfort zou moeten doen is bij het netwerkbeheer aankloppen, de zaak eens fatsoenlijk laten onderzoeken, en dan vooral hier terugkoppelen over wat er nu werkelijk aan het handje is. Ik blijf bij m'n standpunt dat iemand binnen KPN/Telfort dondersgoed weet wat er loos is, maar iets of iemand faalt in de communicatie naar de klanten, of doelbewust zaken niet naar buiten brengt.

Het feit dat meerdere TCP connecties de snelheid ten goede komt blijft interessant: is er iets per-connection aan het queuen omdat er een pijp volzit?
@johnl:
Aangezien jij volgens je eigen speedtest wèl een normale ping hebt en het probleem ook overdag speelt, heb jij een ander probleem.

Advies is dus om een eigen topic aan te maken en daar meer info te posten...

Dit topic gaat over mijn capaciteitsprobleem dat alleen 's-avonds van circa 19.00 tot 23:00u speelt en zich kenmerkt door een zeer hoge ping en lage downloadsnelheid.

Zal ik doen, excuses voor het plaatsen.
Reputatie 1
Overigens vanavond voor de vijfde avond op rij... jammer dat er van de kant van Telfort nog geen enkele inhoudelijk reactie is gekomen. Behalve dat ze druk aan het meten zijn. Ik ben toch niet de eerste Telfort klant met dit probleem?

Bovendien, met al jouw reputatiepunten had Telfort zich best een beetje meer mogen uisloven. 😉
Reputatie 8
Badge +16
Overigens vanavond voor de vijfde avond op rij... jammer dat er van de kant van Telfort nog geen enkele inhoudelijk reactie is gekomen. Behalve dat ze druk aan het meten zijn. Ik ben toch niet de eerste Telfort klant met dit probleem?
Reputatie 8
Badge +16
@johnl:
Aangezien jij volgens je eigen speedtest wèl een normale ping hebt en het probleem ook overdag speelt, heb jij een ander probleem.

Advies is dus om een eigen topic aan te maken en daar meer info te posten...

Dit topic gaat over mijn capaciteitsprobleem dat alleen 's-avonds van circa 19.00 tot 23:00u speelt en zich kenmerkt door een zeer hoge ping en lage downloadsnelheid.
Helaas bij mij (2804 Gouda) ook sinds begin november dramatisch lage snelheden en het begon zo mooi!
Downloaden is tussen de 18 KB/s en maximaal 642 KB/s
27-8-2014 nog oude abonnement
28-8-2014 nieuwe abonnement


11/6/2014 5:46 PM GMT 33.65 Mb/s 1.10 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/6/2014 4:57 PM GMT 32.39 Mb/s 1.08 Mb/s 12 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:16 PM GMT 39.75 Mb/s 1.10 Mb/s 14 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 5:51 PM GMT 31.19 Mb/s 1.10 Mb/s 13 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 5:49 PM GMT 32.57 Mb/s 1.09 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 10:35 AM GMT 33.24 Mb/s 1.08 Mb/s 13 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 10:35 AM GMT 35.65 Mb/s 1.11 Mb/s 12 ms Zoetermeer ~ 50 mi Delen
11/5/2014 10:09 AM GMT 47.82 Mb/s 4.42 Mb/s 11 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:56 AM GMT 33.81 Mb/s 1.14 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:55 AM GMT 33.84 Mb/s 1.15 Mb/s 14 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:46 AM GMT 34.01 Mb/s 1.49 Mb/s 11 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:18 AM GMT 36.10 Mb/s 1.07 Mb/s 13 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
11/5/2014 9:04 AM GMT 14.63 Mb/s 1.86 Mb/s 15 ms Gouda < 50 mi Delen
10/3/2014 1:41 PM GMT 47.64 Mb/s 4.41 Mb/s 11 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 3:02 PM GMT 47.50 Mb/s 4.32 Mb/s 12 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 3:01 PM GMT 2.01 Mb/s 4.26 Mb/s 25 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 2:23 PM GMT 47.61 Mb/s 4.25 Mb/s 16 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/28/2014 1:30 PM GMT 47.13 Mb/s 4.26 Mb/s 15 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
8/27/2014 4:22 PM GMT 9.70 Mb/s 0.80 Mb/s 27 ms Rotterdam ~ 50 mi Delen
Badge +1
Het betreft niet alleen jouw topic Franzki, er lopen er meerdere met zo te zien dezelfde klacht.
Ook in die topics is het stil.
Dat er storingen en problemen zijn kan natuurlijk altijd en dat accepteren klanten.
Maar alleen als er regelmatig een update volgt, op het forum, van de acties aan Telfort zijde.
Daar kweken ze goodwill mee ipv frustratie...........
Reputatie 8
Badge +16
Voor alle duidelijkheid... ik krijg via privéberichten wel terugkoppeling van webcare over welke testen er aangevraagd zijn en lopen. Het heeft dus zeker de aandacht van Telfort.

Alleen is het stukken efficiënter als een netwerkexpert gewoon even het traject naloopt vanaf mijn modem tot aan de gateway van mijn Telfort subnet. Er moet gewoon een kastje (fysiek of virtueel) staan dat het vertikt om mijn datapakketjes op een fatsoenlijke manier door te sturen tijdens de piekuren.
Reputatie 1
Ik vrees dat Telfort het laat afweten omdat ze zelf ook niet weten wat er aan de hand is. Bovendien zijn ze ook nog een keer afhankelijk van KPN. Dat neemt niet weg dat het bedroevende gang van zaken is. Als zij, zowel Telfort als KPN, hun zaakjes op orde hadden, dan hadden ze aan de hand van logs zo kunnen zien waar de bottlenecks zitten. In plaats daarvan gaan ze een lijntje doormeten of sturen zelfs een monteur langs. Wat een verspilde moeite en geld, wat ze beter hadden kunnen gebruiken om hun eigen zaken op orde te stellen.
Badge +1
Jammer he dat Telfort het zo vaak laat afweten in de communicatie.
Al was het maar dat er een berichtje komt dat het nog steeds hun volledige aandacht heeft.
Maar die stilte is killing!
Reputatie 8
Badge +16
Wat mij vooral zorgen baart is dat ik nog niemand van Telfort heb gehoord die de oorzaak van het probleem lijkt te kennen. Na drie dagen zijn we nog niet verder dan allerlei lijntesten... terwijl ik zelf denk dat mijn pingtest op zichzelf al duidelijk genoeg is en dat het nu aan Telfort is om de zwakste schakel in mijn verbinding te zoeken.
Badge
Ik ben dus benieuwd of we ooit gaan horen wat er misgaat.


Ik moet zeggen dat, zeker doordat er nog geen enkele reactie van Telfort is, de aanbiedingen van Ziggo zo wel heel erg aantrekkelijk gaan worden. Gelukkig heb ik dus nog een alternatief mocht het niet snel opgelost worden en zal ik kunnen overschakelen, maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe dik tevreden was (en sinds oprichting Telfort internet al lid ben)
Reputatie 1

[..]
- Waarom kan Telfort dit niet gewoon tijdig signaleren en oplossen?

Omdat alles op een koopje moet.
Reputatie 8
Badge +16
En vandaag alweer avond nummer 4....

Een mooie strakke ping van 140ms op dit moment... en een mooie 8 Mbps download...

Ik vernam via webcare dat er op de achtergrond allerlei mooie testen worden uitgevoerd. Maar zelf krijg ik de indruk dat Telfort voor het oplossen van dit soort problemen helemaal afhankelijk is van externe partijen. Ik ben dus benieuwd of we ooit gaan horen wat er misgaat.


Misschien toch even wat vragen ter overdenking:

- Wat gaat er mis met mijn internetverbinding?
- Wat is de oorzaak?
- Wanneer wordt dit opgelost?
- Wat doet Telfort eraan om dit in d e toekomst bij mij en andere klanten te voorkomen?
- Waarom kan Telfort dit niet gewoon tijdig signaleren en oplossen?
Reputatie 8
Badge +18
Vanaf gisteravond metingen gedaan een uitschieter naar 4 Mb en vanochtend

om half zes tegen de 12 Mb aan
Reputatie 1



En dit is dan vanavond...
Ben benieuwd wanneer er een oplossing komt...


Bij mij is het al een aantal dagen okay, dus het lijkt erop dat ze de problemen random verdelen onder de gebruikes. Om zo iedereen (een beetje) te vriend te houden (haha)?
Reputatie 8
Badge +16



En dit is dan vanavond...
Ben benieuwd wanneer er een oplossing komt...
Reputatie 8
Badge +18

Ben het helemaal met Franzki eens, op de camping heb ik het dubbele en tja ik weet dat het met de wifi lager uitvalt.
Maar een pagina laden van dit forum dat begint te lijken op het stenen tijdperk
Reputatie 8
Badge +16
Ik bedoelde dat door de uitrol van VVDSL veel klanten er snelheid bij hebben gekregen en dat het achterliggende netwerk dit niet aan lijkt te kunnen. En je hebt gelijk dat ook heeft gespeeld met de uitrol naar VDSL. Verschil is wel dat VVDSL veel sneller wordt uitgerold.

Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Badge +1
Volgens mij heeft het niet alleen te maken met VVDSL.
Dit probleem hebben we ook gezien ten tijde dat er VDSL is / was.
En iTV is stevig uitgerold door VDSL in te voeren.
Je hebt gelijk dat het niet alleen iTV is maar sinds VDSL is er fors meer bandbreedte beschikbaar gekomen.
En daar zaten veel mensen op te wachten en hebben abonnementen genomen cq. geupgrade.
Het probleem zit hem vlgs. mij niet in de wijkkast maar verder het netwerk in bij de KPN / Telfort.

Hoe dan ook, het is zwaar klote als heel Nederland voor de tv en pc gaat zitten 's avonds en je bandbreedte kakt in.
Af en toe een snipperdag opnemen zodat je flink kan gassen overdag :)

Volgens mij gaat er ook wat mis met het forum...............
Ik mis wat bovenin.
Reputatie 8
Badge +16
Hmmm... de ping geeft ook geen indicatie over het totale netwerkverkeer... alleen over de "obstakels" die mijn pakketjes onderweg tegenkomen.

Het netwerkverkeer en het aantal verbindingen kunnen dus rustig toenemen zonder dat mijn ping toeneemt... pas als bottleneck het niet meer aankan gaat de ping omhoog en dan kan het best snel gaan... zoals de druppel die de emmer doet overlopen.
Badge
Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk.

Nee hoor... kijk maar naar de ping-grafiek hierboven.
De ping loopt in circa 30 minuten op... en eind van de avond zakt hij in circa 15 minuten in. Maar dus wel heel geleidelijk.


Ik vind de afname van de ping met een factor 5 binnen een periode van 15 minuten niet heel geleidelijk. Lijkt me sterk dat het internetgebruik binnen dat kwartier met een factor 5 afneemt. Maar het kan natuurlijk wel dat alleen het verbruik boven de maximum capaciteit voor overbelasting zorgt en dat dit binnen een periode van 30 minuten het maximum bereikt. Vandaar dat ik eerder de oorzaak zou zoeken in een te groot aantal verbindingen in plaats van een te lage bandbreedte van het achterliggende netwerk.
Reputatie 8
Badge +16
Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk.

Nee hoor... kijk maar naar de ping-grafiek hierboven.
De ping loopt in circa 30 minuten op... en eind van de avond zakt hij in circa 15 minuten in. Maar dus wel heel geleidelijk.
Badge
Ik denk niet dat een hoger dataverkeer in MB/s dit effect heeft. Dit kan KPN eenvoudig meten en een overbelasting zien de beheerders lang van tevoren aankomen. Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk. Ik ga er vanuit dat IPTV via multicast werkt waardoor de centrale dezelfde stream verdeelt over meerdere klanten. Daardoor groeit het dataverkeer niet naarmate meer klanten de televisie aanzetten.

Het zou wel kunnen dat de IPTV extra geheugen vraagt. Voor IPTV krijgt ieder modem een tweede IP adres. Als de ARP tabel in een switch overloopt gaat de switch zich als een hub gedragen. Dan krijg je wel dit soort effecten. Ik vermoed dat het geheugen van de switches te klein is voor IPTV. Als een software update dit zou oplossen dan zou je verwachten dat deze al lang in alle centrales was toegepast.
Reputatie 8
Badge +16
Ik geloof niet dat ITV zo'n grote invloed heeft... zelfs met 2 HD-streams haal je dan maximaal 16 Mbps aan dataverkeer en dat valt nog ruim binnen de ADSL2-bandbreedte. En ITV bestaat ook al langer als product zonder grote problemen.

Ik heb het eerder geschreven... maar ik denk eerder dat het uitrollen van VVDSL een rol speelt. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel klanten ineens een hogere snelheid hebben en dus ook meer dataverkeer kunnen veroorzaken met downloaden en streamen. En als het achterliggende netwerk hier niet in meegroeit, is het snel afgelopen met de pret.

Overigens heb ik nog geen terugkoppeling van Telfort wat de meting heeft opgeleverd... dus ik ga zometeen de ping maar weer aanzetten.

Reageer