beantwoord

Belachelijk lage snelheid (capaciteitsprobleem?)

  • 2 november 2014
  • 61 reacties
  • 2583 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +16
Nou daar zit ik dan met mijn supersnelle Telfort internetverbinding.



Zelfs surfen op het internet is nauwelijks meer mogelijk. :@

Is er iets kapot? Of een "gewoon" capaciteitsprobleem?

HELP!



[edit]

En zomaar de dubbele snelheid op een andere server...

icon

Beste antwoord door Stephen 14 november 2014, 09:52

@Franzki,

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn! De technische details van de oplossing zijn als volgt;

“Er is een technisch probleem geconstateerd door netwerkbeheer waardoor er eerst een mutatie in de Switch gedaan moest worden gedaan. Na deze update zou het de eerstvolgende avond beter moeten gaan, graag bevestiging vanuit webcare”.

Dit is de tekst die we nu hebben gekregen, mocht er nog meer informatie over komen, laat ik je dit weten.

Ik laat jouw ticket nog 7 dagen in monitoring staan, zodat we met zekerheid kunnen zeggen of alles is opgelost.

@cremersdh,

Excuses voor de erg late reactie. Bedankt voor het sturen van je 06-nummer. Deze had ik na ontvangst meteen doorgezet voor het geval jij benaderd moest worden, technici waren druk bezig met dit probleem. De melding hierboven zou ook voor jou moeten gelden, heb je gisteravond nog steeds last gehad van de trage verbinding? Anders zal ik meteen na jouw bericht een update plaatsen.

@paperclip,

Leuk om te zien dat je er ook tijd in hebt gestoken, hoe kom je precies aan deze informatie? Bedankt in ieder geval voor je reacties, deze heb ik ook doorgestuurd met het onderzoek! 

Stephen
Bekijk reactie

61 reacties

Ik ben er bijna vanaf de hele maand oktober is mijn glasvezel langzamer dan adsl telefoon niet te gebruiken,gelukkig nog wel tv,maar voor hoelang nog
Reputatie 8
Badge +16
En de snelheid is inmiddels weer normaal.

Hieronder is te zien dat tegen 23.00u de ping naar een server van Google ook weer is genormaliseerd...
Maar ik ben benieuwd wat er maandagavond gaat gebeuren.

Ik hoop dat Telfort Webcare alvast een onderzoek kan laten starten naar de oorzaak van dit ongewenste verschijnsel..

Reputatie 8
Badge +16
@Franzki,

Vervelend dat je een trage internetverbinding ervaart. Ik heb zojuist je lijn gemeten, deze ziet er stabiel uit en je haalt de juiste snelheid.
Om dit verder te onderzoeken is er een meting aangevraagd. Zo gauw hier meer over bekend is breng ik je op de hoogte.

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
Ik ben erg benieuwd wat er uit de meting komt...

Dit is de speedtest van circa 22:30u:




En hieronder de ping naar een server bij Google. Rond 18:30 uur begon de ellende en rond 23:15 uur was alles weer normaal.




[EDlT]
En die uitschieter naar 220 ms was eenmalig toen de ping samenviel met een speedtest...
Reputatie 8
Badge +16
Ik ben benieuwd wat de reactie gaat worden van Stephen - Telfort.....

Sorry Franzki, we hebben bij de lijnmeting geen rare dingen waargenomen......🆒:S:P
Weet je zeker dat je kabeltje tussen modem en ISRA wel kort genoeg is......;)
Reputatie 8
Badge +16
Weet je zeker dat je kabeltje tussen modem en ISRA wel kort genoeg is......;)

Ik heb toevallig afgelopen weekend mijn modem ingebouwd in mijn ISRA-punt dus dat kan geen probleem zijn.


En daarvoor was het ook hooguit 50 cm:

Franszki,wat goed,prachtig
Badge
@Franzki
Ik denk toch dat het aan het kabeltje ligt. Wellicht heb je ook zo'n exemplaar dat zich in de avond spontaan als low pass filter gaat gedragen. Iets met invloed van zonlicht? Zou wel verklaren waarom dit probleem in het najaar ontstaat.

Anders ligt het toch echt aan je wifi verbinding. Hebben de buren een magnetron aanstaan? die werkt ook op 2,4 GHz. In combinatie met een draadloze Bluetooth muis kun je het helemaal vergeten.

Heel héél misschien is er toch een probleem bij KPN. Het wordt eens tijd dat ze ons gaan vertellen wat de oorzaak is van dit verschijnsel. Heb jij toevallig ook dat als je meerdere downloads naast elkaar aanzet, dat de totale snelheid van de internetverbinding dan wel hoger is? Tip: gebruik Firefox met 'network.http.max-persistent-connections-per-server' op 25. Bij mij is het trouwens wel keurig opgelost.
Reputatie 8
Badge +16
Heel héél misschien is er toch een probleem bij KPN. Het wordt eens tijd dat ze ons gaan vertellen wat de oorzaak is van dit verschijnsel.

Wat mij opvalt is dat er afgelopen tijd een aantal van dit soort problemen via het forum is opgelost zonder terugkoppeling van de oorzaak... Het lijkt alsof er problemen zijn die niet onder controle zijn en die steeds bij andere klanten opduiken.

Misschien switches met een firmwarebug die bij een bepaalde belasting compleet vastlopen? Of kan de afluisterapparatuur van de NSA het dataverkeer niet meer aan?
Reputatie 1
@ paprclip: Vergeet ook niet de effecten van overschakeling naar wintertijd. Niet alleen mensen hebben daar moeite mee. :D

@Franzki: >" niet onder controle...." Dat is ook precies mijn indruk en uit pure machteloosheid stuurt KPN dan maar een monteur langs om je ISRA punt te controleren. Te vergeefse moeite.
Badge +1
Gedachten spinsel......
Het data verbruik op het Telfort/KPN netwerk is fors toegenomen met de levering van iTV.
De huidige hardware is niet toereikend om al die data te verstouwen.
Voor uitbreidingen is geen geld en daarom wordt er met hardware geschoven.
Daarmee verhuisd het probleem, is de ene klant tevreden en de volgende is aan de beurt (of niet omdat die minder eisen stelt).
In 2015 is er een nieuw budget en worden er nieuwe spullen aangeschaft waardoor de netwerkcapaciteit zal toenemen.
Toch zal er ook dan een onderbezetting zijn van hardware omdat dat nou eenmaal bij een businessmodel hoort.
/Gedachten spinsel.......
Reputatie 8
Badge +16
Ik geloof niet dat ITV zo'n grote invloed heeft... zelfs met 2 HD-streams haal je dan maximaal 16 Mbps aan dataverkeer en dat valt nog ruim binnen de ADSL2-bandbreedte. En ITV bestaat ook al langer als product zonder grote problemen.

Ik heb het eerder geschreven... maar ik denk eerder dat het uitrollen van VVDSL een rol speelt. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel klanten ineens een hogere snelheid hebben en dus ook meer dataverkeer kunnen veroorzaken met downloaden en streamen. En als het achterliggende netwerk hier niet in meegroeit, is het snel afgelopen met de pret.

Overigens heb ik nog geen terugkoppeling van Telfort wat de meting heeft opgeleverd... dus ik ga zometeen de ping maar weer aanzetten.
Badge
Ik denk niet dat een hoger dataverkeer in MB/s dit effect heeft. Dit kan KPN eenvoudig meten en een overbelasting zien de beheerders lang van tevoren aankomen. Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk. Ik ga er vanuit dat IPTV via multicast werkt waardoor de centrale dezelfde stream verdeelt over meerdere klanten. Daardoor groeit het dataverkeer niet naarmate meer klanten de televisie aanzetten.

Het zou wel kunnen dat de IPTV extra geheugen vraagt. Voor IPTV krijgt ieder modem een tweede IP adres. Als de ARP tabel in een switch overloopt gaat de switch zich als een hub gedragen. Dan krijg je wel dit soort effecten. Ik vermoed dat het geheugen van de switches te klein is voor IPTV. Als een software update dit zou oplossen dan zou je verwachten dat deze al lang in alle centrales was toegepast.
Reputatie 8
Badge +16
Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk.

Nee hoor... kijk maar naar de ping-grafiek hierboven.
De ping loopt in circa 30 minuten op... en eind van de avond zakt hij in circa 15 minuten in. Maar dus wel heel geleidelijk.
Badge
Bovendien zakt de performance in één klap in en niet geleidelijk.

Nee hoor... kijk maar naar de ping-grafiek hierboven.
De ping loopt in circa 30 minuten op... en eind van de avond zakt hij in circa 15 minuten in. Maar dus wel heel geleidelijk.


Ik vind de afname van de ping met een factor 5 binnen een periode van 15 minuten niet heel geleidelijk. Lijkt me sterk dat het internetgebruik binnen dat kwartier met een factor 5 afneemt. Maar het kan natuurlijk wel dat alleen het verbruik boven de maximum capaciteit voor overbelasting zorgt en dat dit binnen een periode van 30 minuten het maximum bereikt. Vandaar dat ik eerder de oorzaak zou zoeken in een te groot aantal verbindingen in plaats van een te lage bandbreedte van het achterliggende netwerk.
Reputatie 8
Badge +16
Hmmm... de ping geeft ook geen indicatie over het totale netwerkverkeer... alleen over de "obstakels" die mijn pakketjes onderweg tegenkomen.

Het netwerkverkeer en het aantal verbindingen kunnen dus rustig toenemen zonder dat mijn ping toeneemt... pas als bottleneck het niet meer aankan gaat de ping omhoog en dan kan het best snel gaan... zoals de druppel die de emmer doet overlopen.
Badge +1
Volgens mij heeft het niet alleen te maken met VVDSL.
Dit probleem hebben we ook gezien ten tijde dat er VDSL is / was.
En iTV is stevig uitgerold door VDSL in te voeren.
Je hebt gelijk dat het niet alleen iTV is maar sinds VDSL is er fors meer bandbreedte beschikbaar gekomen.
En daar zaten veel mensen op te wachten en hebben abonnementen genomen cq. geupgrade.
Het probleem zit hem vlgs. mij niet in de wijkkast maar verder het netwerk in bij de KPN / Telfort.

Hoe dan ook, het is zwaar klote als heel Nederland voor de tv en pc gaat zitten 's avonds en je bandbreedte kakt in.
Af en toe een snipperdag opnemen zodat je flink kan gassen overdag :)

Volgens mij gaat er ook wat mis met het forum...............
Ik mis wat bovenin.
Reputatie 8
Badge +16
Ik bedoelde dat door de uitrol van VVDSL veel klanten er snelheid bij hebben gekregen en dat het achterliggende netwerk dit niet aan lijkt te kunnen. En je hebt gelijk dat ook heeft gespeeld met de uitrol naar VDSL. Verschil is wel dat VVDSL veel sneller wordt uitgerold.

Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Reputatie 8
Badge +18

Ben het helemaal met Franzki eens, op de camping heb ik het dubbele en tja ik weet dat het met de wifi lager uitvalt.
Maar een pagina laden van dit forum dat begint te lijken op het stenen tijdperk
Reputatie 8
Badge +16



En dit is dan vanavond...
Ben benieuwd wanneer er een oplossing komt...
Reputatie 1



En dit is dan vanavond...
Ben benieuwd wanneer er een oplossing komt...


Bij mij is het al een aantal dagen okay, dus het lijkt erop dat ze de problemen random verdelen onder de gebruikes. Om zo iedereen (een beetje) te vriend te houden (haha)?
Reputatie 8
Badge +18
Vanaf gisteravond metingen gedaan een uitschieter naar 4 Mb en vanochtend

om half zes tegen de 12 Mb aan
Reputatie 8
Badge +16
En vandaag alweer avond nummer 4....

Een mooie strakke ping van 140ms op dit moment... en een mooie 8 Mbps download...

Ik vernam via webcare dat er op de achtergrond allerlei mooie testen worden uitgevoerd. Maar zelf krijg ik de indruk dat Telfort voor het oplossen van dit soort problemen helemaal afhankelijk is van externe partijen. Ik ben dus benieuwd of we ooit gaan horen wat er misgaat.


Misschien toch even wat vragen ter overdenking:

- Wat gaat er mis met mijn internetverbinding?
- Wat is de oorzaak?
- Wanneer wordt dit opgelost?
- Wat doet Telfort eraan om dit in d e toekomst bij mij en andere klanten te voorkomen?
- Waarom kan Telfort dit niet gewoon tijdig signaleren en oplossen?
Reputatie 1

[..]
- Waarom kan Telfort dit niet gewoon tijdig signaleren en oplossen?

Omdat alles op een koopje moet.
Badge
Ik ben dus benieuwd of we ooit gaan horen wat er misgaat.


Ik moet zeggen dat, zeker doordat er nog geen enkele reactie van Telfort is, de aanbiedingen van Ziggo zo wel heel erg aantrekkelijk gaan worden. Gelukkig heb ik dus nog een alternatief mocht het niet snel opgelost worden en zal ik kunnen overschakelen, maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe dik tevreden was (en sinds oprichting Telfort internet al lid ben)

Reageer