Attainable Rate / FEC Error

• 10 april 2015
  • 41 reacties
  • 1709 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Mijn router is vanmiddag om 15:00u aangesloten en ik zie nu (23:00u) onderstaande waardes.

Kan iemand toelichten wat deze waardes betekenen en of dit soort waardes normaal zijn bij een router die 8 uur aanstaat?

Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.125W4
Internet Extra 50/5 Mb

41 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Het klopt dat als de upload hoger kan zijn dan nu het geval is, er waarschijnlijk nog geschakeld moet worden. Voor zover ik nu in de systemen kan zien, gaat de snelheid uiteindelijk klimmen naar 42Mbit/s. Alleen is het hierbij noodzakelijk dat de verbinding stabiel blijft. Indien deze instabiel wordt, zal de verbinding terugschakelen naar een snelheid waarbij de verbinding wél stabiel was.

Uiteraard is het niet nodig om een 50/5 abonnement af te nemen als je slechts 30.3 behaalt, daar ben ik me van bewust. Mocht het hogere abonnement na verloop van tijd geen vruchten afwerpen, dan zal ik het abonnement downgraden, en krijg je de kosten die je hebt gemaakt voor het 50/5 terug.

Weet je zo voldoende?

Michael
Reputatie 8
Badge +16
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.
Reputatie 8
Badge +9
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.

En ik vermoed dat DLM dan ook niet werkt...
Reputatie 8
Badge +16
Ik kwam in een ander topic de melding tegen dat daar wel een modem vanavond is voorzien van een update, kijk eens even naar je huidige status...? Mocht de update nog niet gedaan zijn doe dan nogmaals een reset via het verzonken knopje, mogelijk start dan de upgrade alsnog.
Reputatie 8
Badge +9
Vannacht wordt de meest recente firmware (02.00.132W4) naar de modem gepushed waardoor de actuele snelheid even hoog zal worden als de attainable (haalbare) snelheid.
Aantal FEC-errors valt binnen de parameters, dus geen zorgen... 😉
Reputatie 2
Badge
Vannacht wordt de meest recente firmware naar de modem gepushed waardoor de actuele snelheid even hoog zal worden als de attainable (haalbare) snelheid.
Aantal FEC-errors vallen binnen de parameters, dus geen zorgen... ;)

Mooie timing 🙂 Precies de dag dat ik aansluit komt de nieuwe firmware door.

Bedankt voor het antwoord!

Nou begreep ik dat de attainable rate nog gaat klimmen door intrainen, weet u daar ook meer over?
Reputatie 8
Badge +9

Mooie timing 🙂 Precies de dag dat ik aansluit komt de nieuwe firmware door.

Dat is geen toeval hoor, de oude firmware zit nog in de modem, het systeem ziet dat en pushed bij de eerst volgende gelegenheid ('s nachts rond 04.00 uur) de meest recente firmware naar de modem.
Dit systeem is geautomatiseerd.

Nou begreep ik dat de attainable rate nog gaat klimmen door intrainen, weet u daar ook meer over?

Je hebt zo te zien een 30/3 abonnement.
Intrainen wil zeggen dat de actuele snelheid zo dicht mogelijk naar de attainable snelheid wordt gebracht.
Dus hoger dan de huidige 30 Mbps zal de attainable niet uitkomen, als de verbinding nu stabiel is en de modem correct is aangesloten op het ISRA-punt laat de modem direct de maximale attainable snelheid zien.
Reputatie 2
Badge

Je hebt zo te zien een 30/3 abonnement.
Intrainen wil zeggen dat de actuele snelheid zo dicht mogelijk naar de attainable snelheid wordt gebracht.
Dus hoger dan de huidige 30 Mbps zal de attainable niet uitkomen, als de verbinding nu stabiel is en de modem correct is aangesloten op het ISRA-punt laat de modem direct de maximale attainable snelheid zien.

Opnieuw bedankt voor het antwoord.

Echter heb ik een 50/5 abonnement. De klantenservice zei dat het intrainen meerdere dagen duurt, Ik vraagt me af hoe dicht ik bij die 50/5 kan komen en wanneer.
Reputatie 8
Badge +9

Echter heb ik een 50/5 abonnement. De klantenservice zei dat het intrainen meerdere dagen duurt, Ik vraagt me af hoe dicht ik bij die 50/5 kan komen en wanneer.

De verbinding laat met de oude firmware inderdaad een te lage snelheid zien, dit wordt met de nieuwe firmware gecorrigeerd.
Kijk na de firmware-update nog eens naar de snelheden in de modem of deze al hoger zijn geworden en of je de 50 Mbps gaat halen.
Reputatie 8
Badge +2
@Tuut-Tuut, @Enterprise, @VinDSL,

Inderdaad. DLM wordt hierdoor ook niet geschakeld. ACS staat simpelweg voor Automatic Configuration System. :)

Michael
Reputatie 2
Badge

De verbinding laat met de oude firmware inderdaad een te lage snelheid zien, dit wordt met de nieuwe firmware gecorrigeerd.
Kijk na de firmware-update nog eens naar de snelheden in de modem of deze al hoger zijn geworden en of je de 50 Mbps gaat halen.

Zal ik doen :)

De firmware update is nog niet binnen, ik wacht het geduldig af.
Reputatie 8
Badge +9

Vannacht post ik weer een update.

Die zal geen verschil laten zien als DLM (op dit moment althans) ook niet werkt, de verbinding zal niet gechecked en dus ook de snelheid niet verhoogd worden.
Er zal ongetwijfeld gewerkt worden aan de oplossing van de storing...
Reputatie 8
Badge +16
Updates worden gedurende de nacht gepusht naar je modem. Gewoon aan laten staan niet aankomen en rustig afwachten.
Reputatie 2
Badge
Updates worden gedurende de nacht gepusht naar je modem. Gewoon aan laten staan niet aankomen en rustig afwachten.

Is het belangrijk dat ik géén gebruik maak van internet? Of maakt dat niet uit?
Reputatie 8
Badge +9

Is het belangrijk dat ik géén gebruik maak van internet? Of maakt dat niet uit?

Dat maakt niet uit zolang je de modem maar aan laat staan.
Als de nieuwe firmware is geladen zal de verbinding een paar minuten wegvallen als deze wordt geinstalleerd en daarna zal de verbinding vanzelf weer terugkomen.
Reputatie 8
Badge +9
Even een nieuw (beknopt) topic aangemaakt.

Bedankt voor alle hulp @Enterprise en @Tuut-Tuut

Graag gedaan, maar waarom een nieuw topic openen voor hetzelfde probleem..?
Daar wordt het niet overzichterlijker van en is daarnaast tegen de forumregels.
Reputatie 8
Badge +16
Het kan zo maar zijn dat er in het weekend geen firmware updates worden gedaan. Wacht dus rustig nog even tot morgen om zeker te weten.
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Ik heb een incident aangemaakt die ervoor gaat zorgen dat DLM gereset wordt. Je zal dan gelijk een snelheid hebben van 33.374 kb/s / 10.164 kb/s. :)
Verwacht dat deze dit weekend nog wordt opgepakt.

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Een vreemd verhaal. Ik zie dat de verbinding inderdaad beter kan werken dan nu het geval is. Zou je het modem eens een harde reset kunnen geven? Hierdoor worden er een aantal processen getriggerd, die ervoor zorgen dat er automatisch een firmware check wordt gedaan. Mocht je na het resetten en het pushen van de meest recente firmware alsnog duizenden FEC-fouten hebben, dan zal ik middels een incident naar KPN vragen om hiernaar te kijken.

Ik zie je reactie tegemoet.

Michael
Anders gewoon even in de avond het modem volledig resetten en niets veranderen, dan de volgende ochtend checken of de firmware update binnen is gekomen. Deze wordt normaal in de nacht uitgevoerd.

Mocht dat nog niet helpen, contact opnemen met Telfort.

Edit: webcare was net ff wat sneller 😉
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Ik verwacht dat het incident vandaag wordt opgepakt en dat DLM wordt gereset naar het administratieve profiel. Dit houdt in dat de snelheid zal stijgen naar de 'attainable' snelheid, oftewel de 'mogelijk haalbare snelheid', zoals hieronder getoond:

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Graag alles aan laten staan. Een reset is niet nodig, omdat juist de huidige situatie aangepast moet worden. :)

Michael
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Vandaag is bekend geworden dat het upgraden van de firmware niet helemaal goed gaat door een fout in de ACS. Hier wordt aan gewerkt.
Mocht ik hier tussentijds een update over krijgen, dan stel ik je hiervan op de hoogte.

Mijn excuses voor het ongemak, dit was helaas niet eerder bekend.

Michael
Reputatie 8
Badge +16
Kan er handmatig gepushed worden?
Reputatie 2
Badge
Gisterochtend zijn de snelheden veranderd na een automatische herstart door de router.
Gisteravond heeft de router zichzelf nogmaals opnieuw opgestart.

Ik behaal nu de onderstaande waardes (zie afbeelding).

Bij de speedtest haal ik:
29,92 Mbit down / 2,90 Mbit up.
http://www.speedtest.net/my-result/4305449511

Een aantal vragen:
- Gezien de 'attainable rate snap ik dat ik +/- 30Mbit down heb, maar waarom is mijn up zo laag. Het lijkt alsof deze op 3 Mbit wordt afgeknepen i.p.v. 5 Mbit. Volgens de 'attainable' moet ik makkelijk de 5 up kunnen halen. Wat gebeurt hier?
- Gaan deze snelheden nog omhoog? Ik heb immers een 50/5 Mbit abonnement.
- Als deze snelheden zo blijven kan ik dan niet beter een 30/3 Mbit abonnement nemen?

Reageer