Attainable Rate / FEC Error

  • 10 april 2015
  • 41 reacties
  • 1709 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Mijn router is vanmiddag om 15:00u aangesloten en ik zie nu (23:00u) onderstaande waardes.

Kan iemand toelichten wat deze waardes betekenen en of dit soort waardes normaal zijn bij een router die 8 uur aanstaat?



Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.125W4
Internet Extra 50/5 Mb

41 reacties

Reputatie 2
Badge
Nu een ruime week verder sinds het laatste bericht. Ik heb nu onderstaande waardes.

Een aantal vragen:
- Gaan de attainable en actual rates nog stijgen? Eerder werd een haalbare snelheid van 42Mbit genoemd.
- Kan ik zelf iets (met de router) doen om dit proces te bevorderen?
- Waarom is mijn actual down rate hoger dan de attainable?
- Wat zeggen de Operation Data en Defect Indication over mijn verbinding?
- Is het normaal om zoveel FEC errors te hebben met 12 dagen up-time?


Reputatie 2
Badge
Het klopt dat als de upload hoger kan zijn dan nu het geval is, er waarschijnlijk nog geschakeld moet worden.
Ok, dat klinkt goed.

Voor zover ik nu in de systemen kan zien, gaat de snelheid uiteindelijk klimmen naar 42Mbit/s.
Dat is voor mij een prima uiteindelijke snelheid. Nu hopen dat de verbinding inderdaad stabiel blijft.

Mocht het hogere abonnement na verloop van tijd geen vruchten afwerpen, dan zal ik het abonnement downgraden, en krijg je de kosten die je hebt gemaakt voor het 50/5 terug.
Dat is nog eens service! Ik hoef op zich niet eens geld terug, maar dat het omgeschakeld kan worden is goed om te weten.

Weet je zo voldoende?
Jazeker! Je hebt me weer erg goed geholpen Michael. Kudos!
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Het klopt dat als de upload hoger kan zijn dan nu het geval is, er waarschijnlijk nog geschakeld moet worden. Voor zover ik nu in de systemen kan zien, gaat de snelheid uiteindelijk klimmen naar 42Mbit/s. Alleen is het hierbij noodzakelijk dat de verbinding stabiel blijft. Indien deze instabiel wordt, zal de verbinding terugschakelen naar een snelheid waarbij de verbinding wél stabiel was.

Uiteraard is het niet nodig om een 50/5 abonnement af te nemen als je slechts 30.3 behaalt, daar ben ik me van bewust. Mocht het hogere abonnement na verloop van tijd geen vruchten afwerpen, dan zal ik het abonnement downgraden, en krijg je de kosten die je hebt gemaakt voor het 50/5 terug.

Weet je zo voldoende?

Michael
Reputatie 2
Badge
Gisterochtend zijn de snelheden veranderd na een automatische herstart door de router.
Gisteravond heeft de router zichzelf nogmaals opnieuw opgestart.

Ik behaal nu de onderstaande waardes (zie afbeelding).

Bij de speedtest haal ik:
29,92 Mbit down / 2,90 Mbit up.
http://www.speedtest.net/my-result/4305449511

Een aantal vragen:
- Gezien de 'attainable rate snap ik dat ik +/- 30Mbit down heb, maar waarom is mijn up zo laag. Het lijkt alsof deze op 3 Mbit wordt afgeknepen i.p.v. 5 Mbit. Volgens de 'attainable' moet ik makkelijk de 5 up kunnen halen. Wat gebeurt hier?
- Gaan deze snelheden nog omhoog? Ik heb immers een 50/5 Mbit abonnement.
- Als deze snelheden zo blijven kan ik dan niet beter een 30/3 Mbit abonnement nemen?

Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Graag alles aan laten staan. Een reset is niet nodig, omdat juist de huidige situatie aangepast moet worden. :)

Michael
Reputatie 2
Badge
Ik verwacht dat het incident vandaag wordt opgepakt en dat DLM wordt gereset naar het administratieve profiel. Dit houdt in dat de snelheid zal stijgen naar de 'attainable' snelheid, oftewel de 'mogelijk haalbare snelheid', Michael

Moet ik nog een reset doen vanavond/vannacht of gaat alles automatisch?
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Ik verwacht dat het incident vandaag wordt opgepakt en dat DLM wordt gereset naar het administratieve profiel. Dit houdt in dat de snelheid zal stijgen naar de 'attainable' snelheid, oftewel de 'mogelijk haalbare snelheid', zoals hieronder getoond:


Michael
Reputatie 2
Badge
@Michael - Telfort

Wil je laten weten wanneer ik zelf iets moet/kan doen? Dank!
Reputatie 2
Badge
Ik heb een incident aangemaakt die ervoor gaat zorgen dat DLM gereset wordt. Je zal dan gelijk een snelheid hebben van 33.374 kb/s / 10.164 kb/s. 🙂 Verwacht dat deze dit weekend nog wordt opgepakt.

Bedankt!
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Ik heb een incident aangemaakt die ervoor gaat zorgen dat DLM gereset wordt. Je zal dan gelijk een snelheid hebben van 33.374 kb/s / 10.164 kb/s. :)
Verwacht dat deze dit weekend nog wordt opgepakt.

Michael
Reputatie 2
Badge
Die zal geen verschil laten zien als DLM (op dit moment althans) ook niet werkt, de verbinding zal niet gechecked en dus ook de snelheid niet verhoogd worden
Ah okee. Bedankt, dan is het gewoon een kwestie van afwachten.
Reputatie 8
Badge +9


Vannacht post ik weer een update.


Die zal geen verschil laten zien als DLM (op dit moment althans) ook niet werkt, de verbinding zal niet gechecked en dus ook de snelheid niet verhoogd worden.
Er zal ongetwijfeld gewerkt worden aan de oplossing van de storing...
Reputatie 2
Badge
Weet niet of ik zo blij ben met de nieuwe firmware...

Voor: http://www.speedtest.net/my-result/4282574390
Na: http://www.speedtest.net/my-result/4294686455

(Dit is beide met TV aan)

De waardes in de router zijn nog net als in mijn vorige post.

Vannacht post ik weer een update.
Reputatie 8
Badge +2
@Tuut-Tuut, @Enterprise, @VinDSL,

Inderdaad. DLM wordt hierdoor ook niet geschakeld. ACS staat simpelweg voor Automatic Configuration System. :)

Michael
Reputatie 2
Badge
Ik kwam in een ander topic de melding tegen dat daar wel een modem vanavond is voorzien van een update, kijk eens even naar je huidige status...? Mocht de update nog niet gedaan zijn doe dan nogmaals een reset via het verzonken knopje, mogelijk start dan de upgrade alsnog.
Gelukt.

Zojuist weer een reset gedaan (zelfde methode als voorheen). Dit keer ging het blauwe lampje van 'Upgrade' aan en heeft de router zichzelf daarna herstart.

Ik heb nu: Firmware Version:02.00.132v3W4

Ik zie nu onderstaande waardes. Echter wisselt nu de Attainable Rate iedere keer als ik de pagina ververs en is de Actual Rate niet veranderd.

Morgen zal ik opnieuw een post maken met de dan behaalde waardes.

Reputatie 8
Badge +16
Ik kwam in een ander topic de melding tegen dat daar wel een modem vanavond is voorzien van een update, kijk eens even naar je huidige status...? Mocht de update nog niet gedaan zijn doe dan nogmaals een reset via het verzonken knopje, mogelijk start dan de upgrade alsnog.
Reputatie 2
Badge
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.

En ik vermoed dat DLM dan ook niet werkt...

Vreemd dat dit niet op orde is. Ik hoop dat het snel kan worden opgelost.
Reputatie 8
Badge +9
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.

En ik vermoed dat DLM dan ook niet werkt...
Reputatie 8
Badge +16
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.
Reputatie 2
Badge

Vandaag is bekend geworden dat het upgraden van de firmware niet helemaal goed gaat door een fout in de ACS. Hier wordt aan gewerkt. Mocht ik hier tussentijds een update over krijgen, dan stel ik je hiervan op de hoogte. Mijn excuses voor het ongemak, dit was helaas niet eerder bekend.
Michael


Ik weet niet wat de ACS is, maar weet nu in ieder geval wel dat er een oorzaak is, waarvoor dank. Ik wacht het af.
Reputatie 8
Badge +16
Kan er handmatig gepushed worden?
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Vandaag is bekend geworden dat het upgraden van de firmware niet helemaal goed gaat door een fout in de ACS. Hier wordt aan gewerkt.
Mocht ik hier tussentijds een update over krijgen, dan stel ik je hiervan op de hoogte.

Mijn excuses voor het ongemak, dit was helaas niet eerder bekend.

Michael
Reputatie 2
Badge
Er is na 04:00u geen update binnengekomen. Ik heb zojuist nogmaals een hard-reset gedaan. Met daarna onderstaande waardes.

Weer geen firmware update helaas, nog steeds V. 02.00.125W4


Kan de firmware niet handmatig gepusht worden?
Reputatie 2
Badge
Zou je het modem eens een harde reset kunnen geven? Hierdoor worden er een aantal processen getriggerd, die ervoor zorgen dat er automatisch een firmware check wordt gedaan. Michael

Paar uur geleden een reset gedaan, de firmware is nog niet geüpdatet.

Anders gewoon even in de avond het modem volledig resetten en niets veranderen, dan de volgende ochtend checken of de firmware update binnen is gekomen. Deze wordt normaal in de nacht uitgevoerd.

Ik zal vanavond nogmaals een hard reset doen en morgen laten weten wat er is veranderd.
Anders gewoon even in de avond het modem volledig resetten en niets veranderen, dan de volgende ochtend checken of de firmware update binnen is gekomen. Deze wordt normaal in de nacht uitgevoerd.

Mocht dat nog niet helpen, contact opnemen met Telfort.

Edit: webcare was net ff wat sneller 😉

Reageer