Attainable Rate / FEC Error

  • 10 april 2015
  • 41 reacties
  • 1707 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Mijn router is vanmiddag om 15:00u aangesloten en ik zie nu (23:00u) onderstaande waardes.

Kan iemand toelichten wat deze waardes betekenen en of dit soort waardes normaal zijn bij een router die 8 uur aanstaat?



Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.125W4
Internet Extra 50/5 Mb

41 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Vannacht wordt de meest recente firmware (02.00.132W4) naar de modem gepushed waardoor de actuele snelheid even hoog zal worden als de attainable (haalbare) snelheid.
Aantal FEC-errors valt binnen de parameters, dus geen zorgen... 😉
Reputatie 2
Badge
Vannacht wordt de meest recente firmware naar de modem gepushed waardoor de actuele snelheid even hoog zal worden als de attainable (haalbare) snelheid.
Aantal FEC-errors vallen binnen de parameters, dus geen zorgen... ;)


Mooie timing 🙂 Precies de dag dat ik aansluit komt de nieuwe firmware door.

Bedankt voor het antwoord!

Nou begreep ik dat de attainable rate nog gaat klimmen door intrainen, weet u daar ook meer over?
Reputatie 8
Badge +19

Mooie timing 🙂 Precies de dag dat ik aansluit komt de nieuwe firmware door.


Dat is geen toeval hoor, de oude firmware zit nog in de modem, het systeem ziet dat en pushed bij de eerst volgende gelegenheid ('s nachts rond 04.00 uur) de meest recente firmware naar de modem.
Dit systeem is geautomatiseerd.


Nou begreep ik dat de attainable rate nog gaat klimmen door intrainen, weet u daar ook meer over?


Je hebt zo te zien een 30/3 abonnement.
Intrainen wil zeggen dat de actuele snelheid zo dicht mogelijk naar de attainable snelheid wordt gebracht.
Dus hoger dan de huidige 30 Mbps zal de attainable niet uitkomen, als de verbinding nu stabiel is en de modem correct is aangesloten op het ISRA-punt laat de modem direct de maximale attainable snelheid zien.
Reputatie 2
Badge

Je hebt zo te zien een 30/3 abonnement.
Intrainen wil zeggen dat de actuele snelheid zo dicht mogelijk naar de attainable snelheid wordt gebracht.
Dus hoger dan de huidige 30 Mbps zal de attainable niet uitkomen, als de verbinding nu stabiel is en de modem correct is aangesloten op het ISRA-punt laat de modem direct de maximale attainable snelheid zien.


Opnieuw bedankt voor het antwoord.

Echter heb ik een 50/5 abonnement. De klantenservice zei dat het intrainen meerdere dagen duurt, Ik vraagt me af hoe dicht ik bij die 50/5 kan komen en wanneer.
Reputatie 8
Badge +19

Echter heb ik een 50/5 abonnement. De klantenservice zei dat het intrainen meerdere dagen duurt, Ik vraagt me af hoe dicht ik bij die 50/5 kan komen en wanneer.


De verbinding laat met de oude firmware inderdaad een te lage snelheid zien, dit wordt met de nieuwe firmware gecorrigeerd.
Kijk na de firmware-update nog eens naar de snelheden in de modem of deze al hoger zijn geworden en of je de 50 Mbps gaat halen.
Reputatie 2
Badge

De verbinding laat met de oude firmware inderdaad een te lage snelheid zien, dit wordt met de nieuwe firmware gecorrigeerd.
Kijk na de firmware-update nog eens naar de snelheden in de modem of deze al hoger zijn geworden en of je de 50 Mbps gaat halen.


Zal ik doen :)

De firmware update is nog niet binnen, ik wacht het geduldig af.
Reputatie 8
Badge +16
Updates worden gedurende de nacht gepusht naar je modem. Gewoon aan laten staan niet aankomen en rustig afwachten.
Reputatie 2
Badge
Updates worden gedurende de nacht gepusht naar je modem. Gewoon aan laten staan niet aankomen en rustig afwachten.

Is het belangrijk dat ik géén gebruik maak van internet? Of maakt dat niet uit?
Reputatie 8
Badge +19


Is het belangrijk dat ik géén gebruik maak van internet? Of maakt dat niet uit?


Dat maakt niet uit zolang je de modem maar aan laat staan.
Als de nieuwe firmware is geladen zal de verbinding een paar minuten wegvallen als deze wordt geinstalleerd en daarna zal de verbinding vanzelf weer terugkomen.
Reputatie 2
Badge
Dit bericht is voor de webcare.

Ik ben nu een paar dagen verder...

- Omdat ik twee kabels opnieuw moest aansluiten heb ik de router tijdelijk uitgezet, dat leverde onderstaande waardes op:
- De firmware update is nog altijd niet binnen.

Gaat het wel zoals het hoort?

Reputatie 2
Badge
Even een nieuw (beknopt) topic aangemaakt.

Bedankt voor alle hulp @Enterprise en @Tuut-Tuut
Reputatie 8
Badge +19
Even een nieuw (beknopt) topic aangemaakt.

Bedankt voor alle hulp @Enterprise en @Tuut-Tuut


Graag gedaan, maar waarom een nieuw topic openen voor hetzelfde probleem..?
Daar wordt het niet overzichterlijker van en is daarnaast tegen de forumregels.
Reputatie 8
Badge +16
Het kan zo maar zijn dat er in het weekend geen firmware updates worden gedaan. Wacht dus rustig nog even tot morgen om zeker te weten.
Reputatie 2
Badge

Graag gedaan, maar waarom een nieuw topic openen voor hetzelfde probleem..?
Daar wordt het niet overzichtelijker van en is daarnaast tegen de forumregels.


Owh, dat wist ik niet en is uiteraard niet mijn bedoeling. Ik dacht omdat het probleem 'soort van veranderd' is, een nieuw topic te maken.
Reputatie 2
Badge
Het kan zo maar zijn dat er in het weekend geen firmware updates worden gedaan. Wacht dus rustig nog even tot morgen om zeker te weten.

Helaas vannacht ook niks doorgekomen. Wacht het nog één dag af en anders bel ik morgen Telfort.
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Een vreemd verhaal. Ik zie dat de verbinding inderdaad beter kan werken dan nu het geval is. Zou je het modem eens een harde reset kunnen geven? Hierdoor worden er een aantal processen getriggerd, die ervoor zorgen dat er automatisch een firmware check wordt gedaan. Mocht je na het resetten en het pushen van de meest recente firmware alsnog duizenden FEC-fouten hebben, dan zal ik middels een incident naar KPN vragen om hiernaar te kijken.

Ik zie je reactie tegemoet.

Michael
Anders gewoon even in de avond het modem volledig resetten en niets veranderen, dan de volgende ochtend checken of de firmware update binnen is gekomen. Deze wordt normaal in de nacht uitgevoerd.

Mocht dat nog niet helpen, contact opnemen met Telfort.

Edit: webcare was net ff wat sneller 😉
Reputatie 2
Badge
Zou je het modem eens een harde reset kunnen geven? Hierdoor worden er een aantal processen getriggerd, die ervoor zorgen dat er automatisch een firmware check wordt gedaan. Michael

Paar uur geleden een reset gedaan, de firmware is nog niet geüpdatet.

Anders gewoon even in de avond het modem volledig resetten en niets veranderen, dan de volgende ochtend checken of de firmware update binnen is gekomen. Deze wordt normaal in de nacht uitgevoerd.

Ik zal vanavond nogmaals een hard reset doen en morgen laten weten wat er is veranderd.
Reputatie 2
Badge
Er is na 04:00u geen update binnengekomen. Ik heb zojuist nogmaals een hard-reset gedaan. Met daarna onderstaande waardes.

Weer geen firmware update helaas, nog steeds V. 02.00.125W4


Kan de firmware niet handmatig gepusht worden?
Reputatie 8
Badge +2
@VinDSL,

Vandaag is bekend geworden dat het upgraden van de firmware niet helemaal goed gaat door een fout in de ACS. Hier wordt aan gewerkt.
Mocht ik hier tussentijds een update over krijgen, dan stel ik je hiervan op de hoogte.

Mijn excuses voor het ongemak, dit was helaas niet eerder bekend.

Michael
Reputatie 8
Badge +16
Kan er handmatig gepushed worden?
Reputatie 2
Badge

Vandaag is bekend geworden dat het upgraden van de firmware niet helemaal goed gaat door een fout in de ACS. Hier wordt aan gewerkt. Mocht ik hier tussentijds een update over krijgen, dan stel ik je hiervan op de hoogte. Mijn excuses voor het ongemak, dit was helaas niet eerder bekend.
Michael


Ik weet niet wat de ACS is, maar weet nu in ieder geval wel dat er een oorzaak is, waarvoor dank. Ik wacht het af.
Reputatie 8
Badge +16
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.
Reputatie 8
Badge +19
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.

En ik vermoed dat DLM dan ook niet werkt...
Reputatie 2
Badge
Dat is de server die Telfort gebruikt voor het beheer van alle modems qua software. Door een probleem met die server wordt je modem dus niet voorzien van een nieuwe softwareversie.

En ik vermoed dat DLM dan ook niet werkt...

Vreemd dat dit niet op orde is. Ik hoop dat het snel kan worden opgelost.

Reageer