beantwoord

Asus RT-AC51U router op Zyxel P-2812HNU-F1 problemen met aansluiten

• 30 november 2016
  • 9 reacties
  • 581 keer bekeken

Beste forumleden,

omdat ik in huis klachten krijg van huisgenoten over instabiel wifi-signaal heb ik verschillende dingen geprobeerd:

- minder druk wifi kanaal
- wifi extender

Dit bleek niet te helpen. Daarom heb ik een Asus RT-AC51U router met 5ghz dual band aangeschaft, echter kom ik er niet uit deze aan de praat te krijgen.
Op het forum heb ik een en ander gelezen en daar ook mee aan de slag gegaan, echter zijn er tegenstrijdige berichten.

De huidige setup: telefoonkabel > DSL op de Zyxel. Wifi en Ethernet worden beiden gebruikt.

De handleiding van de Asus zegt dat er een ethernetkabel van WAN naar WAN poort moet. Op het forum lees ik dat vanuit de Zyxel de kabel van een ethernetpoort naar de WAN moet op de Asus.

Bij de setup van de asus krijg ik echter wat ik doe de volgende melding:

internet status: disconnnected
Start to detect your connection type...
timed out.

Dit is bij een PPPoE verbinding. Ook DHCP werkt niet. De volgende melding na een reboot van de Asus:
Settings have been updated. Web page will now refresh.
Changes have been made to the IP address or port number. You will now be disconnected from RT-AC51U.
To access the settings of RT-AC51U, reconnect to the wireless network and use the updated IP address and port number.

Ik snap echter niet welk nieuwe IP adres dit zou moeten zijn aangezien ik daar niets gewijzigd heb. Op de Zyxel heb ik geen wijzigingen aangebracht, omdat volgens een medewerker helpdesk deze al standaard in bridge modus staat. Het uitschakelen van de wifi op de zyxel maakt ook geen verschil.

Rest de vraag: wat is nu werkelijk het belang van het exact in juiste volgorde doorlopen van power cycling, kabels af en aankoppelen, pc uit en aan etc, en welke volgorde is dit? Wat kan ik nog meer proberen?
icon

Beste antwoord door MartieM 30 november 2016, 13:56

Je moet een lan-poort van de Zyxel verbinden met een lan-poort van de ASUS-router. Zet in ieder geval óók DHCP UIT op de router. Zorg er verder voor dat het IP-adres van de router in dezelfde range zit als die van de modem (meestal 192.168.1.xxx). Op deze manier wordt het router-deel van de ASUS omzeilt en creëer je een switch met WiFi mogelijkheid (Access Point).
Je kunt ook in de handleiding van de router zoeken of deze router in de AP-mode (AccessPoint mode) gezet kan worden. Op die manier wordt alles wat met de router-functionaliteit te maken heeft bij de instellingen uitgeschakeld.

gr, Martin.
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Probeer het eens vanaf de Zyxel via een Lan poort naar de Wan poort van de asus
Probeer het eens vanaf de Zyxel via een Lan poort naar de Wan poort van de asus

Zo is hij nu verbonden en dat lijkt geen verschil te maken.
Badge
Je moet een lan-poort van de Zyxel verbinden met een lan-poort van de ASUS-router. Zet in ieder geval óók DHCP UIT op de router. Zorg er verder voor dat het IP-adres van de router in dezelfde range zit als die van de modem (meestal 192.168.1.xxx). Op deze manier wordt het router-deel van de ASUS omzeilt en creëer je een switch met WiFi mogelijkheid (Access Point).
Je kunt ook in de handleiding van de router zoeken of deze router in de AP-mode (AccessPoint mode) gezet kan worden. Op die manier wordt alles wat met de router-functionaliteit te maken heeft bij de instellingen uitgeschakeld.

gr, Martin.

gr, Martin.

Martin, ik geloof waarempel dat dit de oplossing is. Lieve hemel.. ik kan het bijna niet geloven. Hoe kan het nu dat ik nergens iets over instellen als access point heb gelezen? En dat een telfort medewerker mij daarover niets zei aan de telefoon?

Moet ik nu in de zyxel nog iets wijzigen in de instellingen? De wifi daar moet uit neem ik aan?
Badge
Je kunt WiFi in de Zyxel-modem gerust aan laten staan. Zorg er alleen voor dat de WiFi-naam (SSID) in de router een andere wordt dan die in de modem.

Martin.
Ontzettend veel dank, Martin! Ik stond op het punt iemand langs te laten omdat ik het echt niet meer wist. Life saver!
Reputatie 8
Badge +16
Leesvoer voor je: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465
Leesvoer voor je: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465

Ik zal er maar even niet van uitgaan dat dit een naar wijsvingertje is, maar een goedbedoelde tip.. Dankje.
Op Tweakers heb ik eerder ook al naar oplossingen gezocht, maar nergens stelde iemand voor om de AP functie te gebruiken.
Reputatie 8
Badge +16

een goedbedoelde tip..

Dat dus, altijd handig om dingen terug te lezen of uit te zoeken. Daarnaast is dit ook een link welke voor nieuwe bezoekers op dit forum altijd handig is.

Reageer