[Arcadyan VGV7519] USB HDD werkt niet

• 9 september 2013
  • 17 reacties
  • 6218 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds een weekje of anderhalf een telfort vdsl abo en ik probeerde vandaag mijn externe USB HDD aan te sluiten (merk: CnMemory, 3TB, usb 3.0)

Voor gebruik van de HDD heb ik deze NTFS geformat (zoals de router config pagina aangaf) en er een klein test filetje op gezet.
Ik heb de harddisk vervolgens aan de router aangesloten, aangezet etc maar de router wilt de harddisk niet herkenen.

de USB functie staat aan, en op [update status] knop drukken helpt niet, de HDD wordt niet gezien door de router.

Hoe krijg ik dit werkend?

Mvg, Karrok 

17 reacties

Gok dat een hdd zonder eigen voeding is?
De usb poort levert nl niet genoeg spanning.
De HDD heeft een eigen voeding, deze is ook aangesloten en de HDD staat aan (lampje brand + zoemen van de hdd hoor je)

de HDD in kwestie : http://www.cnmemory.de/en/core-35-usb-30   ( de 3TB versie)
Dan zou je idd verwachten dat ie het zou doen, ook al is het usb 3.0. Dat zou nl backwardscompatible moeten zijn.
Reputatie 8
Badge +16
Zowel de Arcadyan als de Zyxel 2812 hebben een USB-poort waarop je een printer of harde schijf kunt aansluiten. In beide gevallen geldt dat Telfort dit officieel niet ondersteunt. Maar ze hebben er wèl voor gekozen dit niet dicht te zetten in de firmware zodat je (op eigen risico) hiermee kunt experimenteren.

Het werkt maar beperkt... de firmwares zijn er niet voor geoptimaliseerd... de functionaliteit is beperkt in vergelijking met een losse NAS... de snelheden vallen tegen en niet alles werkt zonder problemen.

Misschien dat het modem gewoon niet overweg kan met een partitie van 3TB... wellicht helpt het als je eens een kleinere partitie aanmaakt.

Verder lijkt het me zonde om een USB3.0-schijf te gebruiken met een grootte van 3TB. De lees- en schrijfsnelheden zullen vermoedelijk beperkt zijn waardoor je de schijf niet optimaal kunt gebruiken.
Heb de schijf opniew gepartitioned, als 2x 1.5tb, maar de modem herkent het nog niet.

Ik ben niet van plan om er een echte file server van te maken, dus de snelheid boeit me niet zo, de opslag capaciteit echter wel 🙂 Dus vandaar een 3tb schijf, ik ga het nog 1x proberen met veel kleinere partities (<500gb) maar als de modem ook die niet pakt.. 😞
Het ligt ook niet aan de partitiegrootte, vermoed nu eerder dat het modem de externe hdd id niet herkent.
Geen telfort medewerker die hier een lichtje op kan schijnen? 😞
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb zelf meegedaan met de pilot en heb even de gegevens opgezocht hoe mijn test toen geweest is.
Vast staat dat het alleen werkt met een USB stick. Met een harde schijf op een aparte voeding kreeg ik het niet werkend.

Hier onder mijn uitleg welke ik even copy/paste uit de pilot:

Dit zijn de stappen die ik heb genomen

1. Plug je USB stick in het modem.
2. Ga naar Extra – USB en vink Enable USB Device function
3. Druk onderin op Apply
4. Controleer of je USB stick zichtbaar is in Extra – USB (klik desnoods een aantal keer op Update status)
5. Ga naar Extra - USB Verander hier de servernaam naar Experia aan
6. Druk op Apply
7. Ga naar Extra - USB - Fileserver Enable Fileserver function en druk op Apply
8. Controleer of de naam bij Group Name overeenkomt met de group name in je windows versie.
9. Controleer of het Security Level op User mode staat.
10. Klik rechts onder bij User account op Confiigure
11. Geef een username op.
12. Geef een wachtwoord op
13. Geef een foldernaam op
14. Druk op folder open symbool
15. Selecteer de partie en evt de onderliggende folder en klik op Apply
16. Zet de rechten op Full Access en klik op Apply
17. Ga naar Extra – UpnP en vink Enable UPnP IGD Device en Enable DLNA Media server aan.
18. Klik op Apply
19. Ga nu op je eigen computer naar Start – Deze Computer
20. Kies bovenin voor aanmaken netwerkverbindingen
21. Vul als pad in \\EXPERIA en klik op bladeren.
22. Je krijgt nu het verzoek om je gebruikersnaam en wachtwoord in te geven.
23. Nadat je dit gedaan hebt kan je de map selecteren die je als share wilt gebruiken.
24. Druk op voltooien en klaar is je USB share

Zorg ervoor dat de naam bij Extra – USB Servername & Extra – USB – File server Server description gelijk zijn!
Eventueel in combinatie met een workgroup name

PS Dit is uitgetest onder Windows 7 Ultimate op een x64 systeem.
Met een USB stick werkt dit prima echter wanneer ik een hardeschijf pak en deze met een USB behuizing aansluit werkt het weer niet.
ik heb deze functie net aan de hand van vorig voorbeeld met een HDD van 150Gb geprobeerd en het werkt perfect.
Idem hier behalve stap 17, dank Tuut-tuut.
Samsung G2 portable 640GB, gevoed uit de Arcadyan usb poort.
SyncBack is nu netjes z'n backup hierop aan het uitvoeren.
Nu nog uitvogelen hoe ik deze via mijn android toestel kan bereiken, misschien is dan toch stap 17 nodig.
Krijg alleen de rillingen van de term UPnP...  ^_^
dat heb ik ook geprobeerd, zou dat ook graag willen weten hoe dat voor elkaar te krijgen.
ben er zelf nog niet uitgekomen.

heb al wel via share geprobeerd en heb remote acces ook aangevinkt.
tot nu toe nog niet gelukt. :(
Ik heb het geprobeerd met de optie "web ftp server".
Poort heb ik gewijzigd naar 8080 (kan deze niet meer terug zetten naar 8000?).
Bij URL staat dan "dsl_usb1"
Via netscan het ipnummer opgesnort: 192.168.1.253.
Als ik nu het volgende intoets op m'n android webbrowser:
http://192.168.1.253:8080/dsl_usb1
dan moet ik username en password invoeren.
Vul dan in "Admin" (letterlijk met hoofdletter A) en je wachtwoord zoals je normaal inlogt op je Experiabox.
Nu krijg ik wel de files te zien maar ik kan ze dan niet afspelen / downloaden.
Tsja , hoe nu verder...
Edit: afbeeldingen laat de standaard android browser wel zien.
Ik heb het geprobeerd met BubbleUPnP dlna client op mijn android toestel maar die zag nog niets. Ik moest toen ook nog mijn backup opnieuw instellen en heb toen mijn USB HDD opnieuw geformatteerd en opnieuw aan de Arcadyan verbonden en ingesteld. Nu krijg ik de HDD wel te zien via BubbleUPnP. Mogelijk moet je eerst punt 17 instellen en dan pas de HDD (punt 1 t/m 16). In BubbleUPnP onder devices staat nu "VGV7519 Media Server". Als ik dan Libraries selecteer dan krijg ik nog wel een Browse Error. Maar goed, ik ben weer wat verder. Ik post dit alvast voor diegenen die ook willen experimenteren. Mogelijk is er al een werkende oplossing maar kon deze niet vinden via de zoekfunctie. Ik hoop niet dat ik teveel off topic ben, anders mijn excuses aan de TS.
netjes uitgelegd normaniac,

ik ga er ook eens mee testen, maar ik wil zien dat ik de HDD ook vanaf buiten kan bereiken.
het lijkt mij dat daar toch een mogelijkheid moet liggen.

ik ben veel onderweg voor mijn werk en het lijkt mij makkelijk om in de auto vanaf mijn laptop files van en naar de HDD kan sturen.
voor  het  geval dat door een ongeluk ofzo mijn laptop crashed :p
Reputatie 8
Badge +16
ik ben veel onderweg voor mijn werk en het lijkt mij makkelijk om in de auto vanaf mijn laptop files van en naar de HDD kan sturen.
voor het geval dat door een ongeluk ofzo mijn laptop crashed :p

Misschien is een cloud-dienst een optie?
Reputatie 1
Ik heb een Western Digital My Book 2TB en heb alles goed gevolgd volgens mij. Ik zie mijn Western Digital My Book 2TB. Ik kan mijn bestanden niet zien en kan er ook niets opzetten kan ook geen map maken.
Ik heb een Western Digital My Book 2TB en heb alles goed gevolgd volgens mij. Ik zie mijn Western Digital My Book 2TB. Ik kan mijn bestanden niet zien en kan er ook niets opzetten kan ook geen map maken.

Probeer je de HDD als FTP of "gewone" file server te gebruiken?

Reageer