Apparaten op het netwerk limiteren en/of prioriteiten instellen (QoS?)

• 30 maart 2016
  • 7 reacties
  • 2708 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe ik apparaten op het netwerk zou kunnen limiteren.
Van weet ik begrepen heb is dit mogelijk in de router bij de Quality of Service (QoS).
Ik zie hier de tabs queue setup en class setup en ik neem aan dat ik hier het een en ander moet instellen.
Echter staan er al enkele dingen (by default) in en weet ik niet exact wat ik moet doen.
Omdat mijn kinderen nogal graag downloaden is het voor mij onmogelijk om zo nu en dan gewoon een website te openen.
Het is de bedoeling dat mijn computer (MAC of IP) voorrang krijgt OF dat ik een harde limiet kan instellen, beide zijn prima maar de 1e optie heeft mijn voorkeur uiteraard.

Als iemand weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Temp

7 reacties

Reputatie 8
Tja, die functies zijn niet altijd goed te doorgronden.
Bedankt in ieder geval voor het terugmelden.
Reputatie 1
Het is me helaas niet gelukt om het in te stellen, ik laat het even zitten voor nu.
Reputatie 8
Graag gedaan.

Laat je ook weten als het resultaat oplevert en wat je dan hebt ingesteld?
Dan hebben andere gebruikers daar eventueel ook nog profijt van.
Reputatie 1
OK, zie dat de schermafdrukken vanuit een ZyXEL komen.
Standaard heb ik thuis een Experia Box in mijn netwerk (als 1e modem/router, daarachter een Synology Router waarvan bovenstaand in mijn eerdere reactie de schermafbeeldingen). Heb ook nog wel een ZyXEL mode/router liggen voor niet al te omvangrijke test doeleinden, maar gaat me eigenlijk wat te ver om deze functies diepgaand uit te zoeken, met wat je zelf met "trial and error" ook kunt proberen. Tenslotte moet het op jou situatie zijn toegespitst.

Thuis heb ik nog wel een uitgebreide PDF handleiding van die ZyXEL router, waar mogelijk beter beschreven staat hoe bepaalde functies in te stellen. (Ben nu niet thuis).
Maar die kun je uiteraard ook zelf downloaden. Even opnieuw gezocht en gevonden met de volgende zoekopties:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#newwindow=1&q=ZyXEL+router+P-2812HNU-F1+pdf+manual+QoS

Online PDF-bestand, QoS uitgebreid beschreven, blz 36 t/m 40
< Als FTP download vanaf de ZyXEL website>

Ik zal het even doornemen, hartelijk bedankt voor alle moeite!
Reputatie 8
OK, zie dat de schermafdrukken vanuit een ZyXEL komen.
Standaard heb ik thuis een Experia Box in mijn netwerk (als 1e modem/router, daarachter een Synology Router waarvan bovenstaand in mijn eerdere reactie de schermafbeeldingen). Heb ook nog wel een ZyXEL mode/router liggen voor niet al te omvangrijke test doeleinden, maar gaat me eigenlijk wat te ver om deze functies diepgaand uit te zoeken, met wat je zelf met "trial and error" ook kunt proberen. Tenslotte moet het op jou situatie zijn toegespitst.

Thuis heb ik nog wel een uitgebreide PDF handleiding van die ZyXEL router, waar mogelijk beter beschreven staat hoe bepaalde functies in te stellen. (Ben nu niet thuis).
Maar die kun je uiteraard ook zelf downloaden. Even opnieuw gezocht en gevonden met de volgende zoekopties:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#newwindow=1&q=ZyXEL+router+P-2812HNU-F1+pdf+manual+QoS

Online PDF-bestand, QoS uitgebreid beschreven, blz 36 t/m 40
< Als FTP download vanaf de ZyXEL website>
Reputatie 1
Gebruik je dan een Experia Box of een ZyXEL router?

Van wat ik hier zelf in een Experia Box zie, eerlijk gezegd bijzonder onduidelijk en complex met coderingen voor welk type netwerkverkeer zoiets is in te regelen. Bovendien niet per IP-adres, maar hooguit per soort (multicast ---> IP-TV of bijv. internet), en in groepen in te delen welke poorten worden gebruikt.
Dat laatste zou je dan kunnen inzetten voor download-beperking (dat loopt via bepaalde poorten).
Maar vind het eerlijk gezegd te onduidelijk / complex om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Mocht je er niet uitkomen en overwegen om bijv. een extra 2e router aan te schaffen, om tevens extra dual band WiFi AC in je huis uit te breiden, kan ik je aanbevelen om een Synology router RT1900ac aan te schaffen.
Die kent zeer vergaande instellingen op dat gebied, en bovendien makkelijk in te stellen.
Niet alleen regeling per apparaat (op basis van MAC-adres) maar bovendien met harde in te geven waarden.
En zelfs per "applicatie" of type service af te stemmen uit een lijst van circa 200 opties.

Hallo Babylonia,

Hartelijk bedankt voor je reactie!
Ik ben niet van plan om een 2e router aan te schaffen dus ik hoop dat het alsnog lukt met de ZyXEL router.

Zou je iets kunnen met deze screenshots?

1
http://i.imgur.com/15HJBLq.png
2
http://i.imgur.com/Ul1LQno.png
3
http://i.imgur.com/pOhLGBP.png
4
http://i.imgur.com/1LzXZM4.png

Ik zie wel bijvoorbeeld dingen zoals een Rate Limit(kbps) bij de queue setup en bij de class setup zie ik mac addressen en IP adressen.

Graag hoor ik van je.

Groeten,

Temp
Reputatie 8
Gebruik je dan een Experia Box of een ZyXEL router?

Van wat ik hier zelf in een Experia Box zie, eerlijk gezegd bijzonder onduidelijk en complex met coderingen voor welk type netwerkverkeer zoiets is in te regelen. Bovendien niet per IP-adres, maar hooguit per soort (multicast ---> IP-TV of bijv. internet), en in groepen in te delen welke poorten worden gebruikt.
Dat laatste zou je dan kunnen inzetten voor download-beperking (dat loopt via bepaalde poorten).
Maar vind het eerlijk gezegd te onduidelijk / complex om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Mocht je er niet uitkomen en overwegen om bijv. een extra 2e router aan te schaffen, om tevens extra dual band WiFi AC in je huis uit te breiden, kan ik je aanbevelen om een Synology router RT1900ac aan te schaffen.
Die kent zeer vergaande instellingen op dat gebied, en bovendien makkelijk in te stellen.
Niet alleen regeling per apparaat (op basis van MAC-adres) maar bovendien met harde in te geven waarden.
En zelfs per "applicatie" of type service af te stemmen uit een lijst van circa 200 opties.

Reageer