beantwoord

Alternatieve DNS Experiabox V10A icm PI-HOLE

• 7 april 2019
  • 12 reacties
  • 695 keer bekeken

Reputatie 1
Vandaag weer eens 2 uur van mijn leven verloren om mijn vertrouwde PI-HOLE aan het werk te krijgen icm de V10A. Drama.... (PI-HOLE = effectief SPAMfilter)

Voorwaarden:
  • beide banden wil ik altijd actief hebben (2.4+5GHz)
  • gastnetwerk actief hebben
Dit werkt dus ruk (om maar vriendelijk te blijven).
De PI-HOLE stond ingesteld als DHCP met V10A als gateway. Dit leek prima te werken maar... het gast netwerk kan dan (volledig logisch) door netwerkisolatie geen IP meer ophalen... Oftewel onbruikbaar. Andere opties i.c.m. externe andere accesspoint werkt ook niet lekker....

Kunnen ze de firmware niet ietsiepietsie bijwerken zodat er een alternatieve DNS ingevuld kan worden? Dit zou vermoedelijk veel mensen blij maken...

Ik ben echt absoluut niet blij met die gare Experiabox V10A.

Vandaar deze post. Ik heb ze allemaal gelezen en ben me bewust dat er (nog) geen oplossing is en dat het verzoek bij de ontwikkelaars ligt.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 9 april 2019, 14:58

Hoi @telfortuser112233, ik begrijp dat je graag de PI-HOLE werkend wil krijgen. Dit lukt echter omdat vanwege de firmware zoals je zelf had gevonden. Er wordt inderdaad gekeken naar de mogelijkheden om het aan te kunnen bieden. Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Kunnen ze de firmware niet ietsiepietsie bijwerken zodat er een alternatieve DNS ingevuld kan worden? Dit zou vermoedelijk veel mensen blij maken...
De vraag stellen is hem beantwoorden gezien je reactie hieronder...😉

Vandaar deze post. Ik heb ze allemaal gelezen en ben me bewust dat er (nog) geen oplossing is en dat het verzoek bij de ontwikkelaars ligt.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @telfortuser112233, ik begrijp dat je graag de PI-HOLE werkend wil krijgen. Dit lukt echter omdat vanwege de firmware zoals je zelf had gevonden. Er wordt inderdaad gekeken naar de mogelijkheden om het aan te kunnen bieden. Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen.
Reputatie 1
Voor de mensen die het topic lezen: door deze post koester ik de hoop dat dit "ongemak" actueel blijft zodat de firmware ontwikkelaars er iets aan kunnen (en willen) doen.
Op deze manier blijft het in ieder geval onder de aandacht.
En ik begrijp ook erg goed dat 98% van de mensen deze wensen niet zal hebben....
Reputatie 8
Badge +10
Voor de mensen die het topic lezen: door deze post koester ik de hoop dat dit "ongemak" actueel blijft zodat de firmware ontwikkelaars er iets aan kunnen (en willen) doen.
Op deze manier blijft het in ieder geval onder de aandacht.

Dat is zo...😉

En ik begrijp ook erg goed dat 98% van de mensen deze wensen niet zal hebben....

Mogelijk... maar los daarvan mag een provider de vrije keuze in diensten en protocollen zoals DNS, VoIP, VPN etc. niet onmogelijk maken voor de klanten, ook al is dat maar 2% van het totaal.
Europese regelgeving op het gebied van netneutraliteit schrijft dit voor.
Als blijkt dat de provider deze regels niet na kan komen door bijvoorbeeld bugs in de firmware van een door henzelf verstrekt modem dan dienen zij dit z.s.m. te verhelpen.
Reputatie 1
Ik had het nog niet eens bekeken vanuit juridisch oogpunt... Erg interessant overigens! Echter zijn wat dat betreft veel providers al jaren in gebreke (naar wat ik links en rechts lees).
Dus ik verwacht niet dat dit een zwaarwegend argument zal zijn. Verder denk ik ook niet dat er veel burgers zijn die dit juridisch willen uitvechten tegen een internetprovider (hoge kosten, gebrek aan expertise etc.). De wet is dan wel aan onze kant maar iedereen kent wel het verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
Maar de hoop blijft uiteraard 🙂
Reputatie 8
Badge +10
Ik had het nog niet eens bekeken vanuit juridisch oogpunt... Erg interessant overigens! Echter zijn wat dat betreft veel providers al jaren in gebreke (naar wat ik links en rechts lees).
Dat klopt, en de toezichthouder ACM is een 'papieren tijger' die de providers hierin ook nog eens faciliteert door de besluitvorming hierover uit te stellen tot medio 2021...

Dus ik verwacht niet dat dit een zwaarwegend argument zal zijn. Verder denk ik ook niet dat er veel burgers zijn die dit juridisch willen uitvechten tegen een internetprovider (hoge kosten, gebrek aan expertise etc.). De wet is dan wel aan onze kant maar iedereen kent wel het verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
Maar de hoop blijft uiteraard :-)

Zo is het...
Reputatie 1
Je bent goed geïnformeerd! Kudo's!

Wat is de huidige status van het gebruik van PI Hole in samenwerking met de Experiabox 10a?

Hallo, ik kreeg een mededeling van Telfort dat mijn huidige Zyxel modem verouderd zou zijn, en binnen enkele dagen vervangen gaat worden door een Experiabox 10a. Nu gebruik ik pi hole met mijn Zyxel modem van groot genoegen. Echter ik heb begrepen dat je op de Experiabox 10a de DNS adressering niet kan aanpassen, en als je DHCP via pi hole wilt laten verlopen, er geen internet gebruikt kan worden.

Vraag: wat is de status Experiabox 10a / Pi Hole ?

Kan ik de nieuwe modem eventueel weigeren en de Zyxel P2812HNU-F1 gewoon blijven gebruiken? Dan neem ik het ongemak van het ontbreken van 5 ghz wifi maar voor lief.

Groetjes,

Reputatie 1

Helaas voor jou. Je kunt nog geen alternatieve dns instellen. Oude apparatuur blijft natuurlijk een optie. Ik heb als last resort overal maar vaste ip adressen ingesteld. 

Als het klopt wat jij zegt overweeg ik zelf een nieuwe router te kopen. Niet zoals bij de 10a slechts drie lanpoorten, maar meer, en eentje die volledige compatible is met Pi Hole. Ik zal zo eens gaan googlen: beste router voor pi hole. En anders in het Engels, dan zouden er wel een paar routers opkomen, denk ik.

Reputatie 8
Badge +11

Er komt vast een goede router naar voren. Overigens staan er op het Forum ook genoeg topics over eigen routers. Mogelijk ook nog interessant om eens naar te kijken. 

Reputatie 8

Ik zal zo eens gaan googlen: beste router voor pi hole. En anders in het Engels, dan zouden er wel een paar routers opkomen, denk ik.

Voor aansluiting met het KPN/Telfort netwerk, en als je tevens gebruik wilt blijven maken van IPTV en/of VOIP, moet de vervangende modem/router wel aan een aantal eisen voldoen.
De meeste routers voldoen daar helaas niet (meer) aan. Je komt eigenlijk dan al snel uit bij merken Fritzbox en DrayTek.

De Experia Box V10 (zonder A), heeft nog wel een mogelijkheid van het instellen van een andere DNS-server. Met wat ik vanuit een ander onderwerp begrijp m.b.t. tot Pi Hole, een van de vereisten.

Tevens een verwijzing hoe je in de plaats van een V0A een V10 zou toegestuurd zou kunnen krijgen: Zie onderwerp vanaf < HIER > en vervolgreacties (met tip hier om V10 te kunnen krijgen).

Reageer