beantwoord

Alles in 1 - Glasvezel via UTP uit wandcontactdoos

• 4 juni 2018
  • 6 reacties
  • 837 keer bekeken

Ik woon sinds afgelopen weekend in mijn nieuwbouwwoning met op iedere verdieping UTP aansluitingen uit de wandcontactdozen. Er is glasvezel aangelegd in mijn huis, maar ik had reeds een Telfort abonnement.

Nu is vanochtend mijn Experiabox V10 geinstalleerd in de meterkast, gekoppeld aan het 'glasvezelkastje' en sindsdien heb ik WiFi, maar:
1. Moet ik behalve het koppelen van de CAT-kabels in de meterkast aan de modem nog iets doen voor bedraad internet?
2. Hoe installeer ik mijn TV ontvanger? Die staat namelijk op zo'n 10 meter van de meterkast, zonder mogelijkheid draden netjes weg te werken van de modem naar de ontvanger. Zou de TV-ontvanger ook moeten werken via de UTP poorten?

Interactieve TV werkt wel op iPad en PC, dus qua abonnement is het schijnbaar gelukt met de verhuizing.
icon

Beste antwoord door Galdor68 5 juni 2018, 14:41

Welk model sitecom is dat?

In principe als je alles in de utp uitgangen van de experia hebt geplugd zou het signaal gewoon op je wcd 's moeten staan.

Als je tijdelijk de tv ontvanger met een kortkabeltje regelrecht aansluit heb je dan wel signaal.

En is je abonnement al officieel ingegaan dan wel verhuisd.
Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 8
Badge +10

1. Moet ik behalve het koppelen van de CAT-kabels in de meterkast aan de modem nog iets doen voor bedraad internet?

Nee, je hoeft op de betreffende verdieping(en) alleen nog een CAT-kabel aan te sluiten tussen de UTP-wandcontactdoos en het apparaat (PC of ander bekabeld device) dat je wil aansluiten.

2. Hoe installeer ik mijn TV ontvanger? Die staat namelijk op zo'n 10 meter van de meterkast, zonder mogelijkheid draden netjes weg te werken van de modem naar de ontvanger. Zou de TV-ontvanger ook moeten werken via de UTP poorten?

Heeft het glasvezelkastje een eigen iTV-uitgang..? (Ik ken die nieuwe glasvezelaansluitingen niet)...
Zoniet dan werkt de TV-ontvanger gewoon op de beschikbare UTP-poorten van de modem want daar komt in dat geval het TV-signaal uit.
Heb je in de woonkamer ook niet zo'n UTP wandcontactdoos laten aansluiten, en kan je daar de TV-ontvanger niet op aansluiten..?
Alles gaat via de Experia @Enterprise alleen bij de oude propositie is er nog een aparte uitgang op de NT.
Dus zoals je al schijft als naar de woonkamer ook een utp is getrokken gewoon daarop aansluiten.

Mochten er ergens meerde apparaten aangesloten moeten worden dan is een Switch met IGMP snooping noodzakelijk als daar ook een TV- ontvanger op wordt aangesloten.
Dank voor de (snelle) reacties!

Er is een UTP wandcontactdoos beschikbaar in de woonkamer, maar simpelweg een CAT-kabel inpluggen heeft geen effect (geen internet/geen TV).

Met behulp van Sitecom router/modem begint de installatie wel te lopen, maar krijg ik wat TV betreft Foutcode 562 te zien na het doorlopen van 85% van de installatie.. (zie afbeeldingen).

Blu-Ray speler geeft een zelfde soort melding af ('wel een netwerk, maar geen verbinding')

Enig idee of (en hoe) dit op te lossen is?
Andere router/modem geschikt voor glasvezel of iets dergelijks misschien?
Welk model sitecom is dat?

In principe als je alles in de utp uitgangen van de experia hebt geplugd zou het signaal gewoon op je wcd 's moeten staan.

Als je tijdelijk de tv ontvanger met een kortkabeltje regelrecht aansluit heb je dan wel signaal.

En is je abonnement al officieel ingegaan dan wel verhuisd.
user=85018]Galdor68[/user], Ik heb alles gereset en ik heb nu signaal op mijn WCD'en in de woonkamer + TV!

Thanks voor het meedenken.
Geniet ervan en complimenten voor het nadenken en meteen de utp aansluitingen laten aanleggen bij nieuwbouw de ultieme gelegenheid.

Reageer