Afstand wijkcentrale niet logisch

• 13 februari 2012
  • 13 reacties
  • 3807 keer bekeken

Badge
Hallo,

Ik heb mijn huidige Telfort ADSL om laten zetten in internet standaard (VDSL).
Momenteel is deze bestelling nog in behandeling en is de geschatte opleverdatum 21 febr. a.s.
De maximaal haalbare snelheid is voor mijn adres zo'n 14 Mb. De klantenservioce schrijft daarover het volgende:
- De geschatte snelheid op uw adres is 14Mb/s doordat er slechts 1,8 kilometer telefoonkabel van de wijkcentrale naar u huis loopt.
Ik ben waarschijnlijk aangesloten op de volgende centrale:

- Nummercentrale
Naam Hoofddorp (Hfd)
Adres Kruisweg 1055, 2131 CS, Hoofddorp
Provincie Noord-Holland
CGB code 250300
Aantal aansluitingen 17000
Beschikbaarheid ADSL
BaByXL JA
BBned ADSL2+
KPN JA
Postcodecontrole 2131 CS 1055
Lokatie
WGS84 N 52.3076409 E 4.6899933 (kaart)

Deze centrale ligt buiten mijn eigen woonwijk en dit terwijl er op 259 meter van mijn woning de volgende centrale ligt:

- Nummercentrale
Naam Hoofddorp-Floriande (Hfd-Fla)
Adres Leenderbos 95, 2134 TZ, Hoofddorp
Provincie Noord-Holland
CGB code 250301
Aantal aansluitingen 500
Beschikbaarheid ADSL
BaByXL Nee
BBned ADSL2+
KPN JA
Postcodecontrole 2134 XL 25
Lokatie
WGS84 N 52.3110473 E 4.6427637 (kaart)

Telfort levert over het BabyXL netwerk en dat zou in de nabijgelegen centrale niet voorhanden zijn. Andere berichten mij dat Telfort ook wel levert over KPN.
Zou ik mijn aansluiting over de nabijgelegen centrale krijgen dan zou ik een veel hogere snelheid halen.
Kan ik niet gewoon aangesloten worden op de centrale gelegen in mijn eigen wijk dicht bij mijn huis?
Is het ook mogelijk VDSL geleverd te krijgen over de glasvezelkabel, want die heb ik hier ook in tweevoud liggen, of staat zo'n aansluiting dan gelijk met glasvezel internet? Ik weet dat Telfort namelijk nog in de pilotfase zit als het gaat om glasvezel.
Graag uw reactie!
Met vriendelijke groet,

Michel

13 reacties

Badge +1
ik denk niet dat ze de kabels van de ene naar de centrale gaan omleggen. Dat kan je vergeten.

overigens haal ik 19 mbit op 1,8 km dus er is nog hoop voor je 🙂
Badge
Reden kan ook zijn dat er in de andere centrale geen vdsl geleverd kan worden.
Maar hier zal webcare waarschijnlijk meer over vertellen
Badge
Ik woon in een rijtjeshuis met oneven nummers, woon zelf op nummer 25 en mijn buurman van nummer 19, dus slechts met 2 huizen ertussen krijgt via de postcodecheck op Telfort site een snelheid van 23 Mb/s te zien. De andere kant op op nummer 33, dus slechts 3 woningen tussen ons en hun woning geeft de postcodecheck 21 Mb/s aan. De rest van de woningen halen met de check dezelfde snelheid als ik zelf.
Toch raar dat zij wel een andere snelheid zullen halen, terwijl zij echt 10 -15 meter bij mij vandaan wonen.
Betekent dit dan automatisch dat hun dan wel op de andere centrale zitten aangesloten?
Overigens is mijn snelheid op de telfort site onverklaarbaar aangepast naar 16 Mb/s, dit was eerder 14 Mb/s.
Hoofddorp kent 2 centrales. De oude centrale heeft altijd heel hoofddorp bedient. Maar bij de bouw van onze grote vinexwijk met ruim 6850 woningen, is er ook een nieuwe centrale gekomen in onze zeer grote wijk. Toch zijn kennelijk de meeste mensen aangesloten op de oude centrale en dat vind ik vreemd.
Ik zou dan ook graag de reden hiervan willen weten en of het mogelijk is op de nieuwe centrale aangesloten te kunnen worden.
Toen mijn huis destijds in 2007 werd opgeleverd stond de centrale in onze wijk er in ieder geval al een paar jaar, in ieder geval stond deze er al in 2003, maar mogelijk ook al eerder.
Dan is het toch raar dat je aangesloten wordt op een andere centrale toch?? Terwijl de nieuwe centrale op slecht 259 meter afstand ligt.
Badge
Vandaag ben ik gebeld door de klantenservice en dat vond ik dan toch wel weer heel netjes =D>
Werd te woord gestaan door iemand van de technische afdeling. Mogelijk ben ik wel aangesloten bij de cetrale bij mij in de wijk, maar de Telfort ADSL is daar gelimiteerd tot 8 Mb. Dus het klopt wel dat ik slechts 8 Mb kreeg op mijn abonnement van 20 Mb. Waarom dat daar gelimiteerd is weet ik niet, met VDSL zou ik dit niet hebben, volgens de zegsman. Volgens de postcodecheck zou ik eerst met VDSL 14 Mb halen, later stond er 16 MB. Volgens de technische afdeling kan ik mogelijk wel de volledige snelheid halen, maar wist dit niet zeker. In ieder geval moet er meer uit te halen zijn dan de postcodecheck aangeeft. Bij navragen dacht hij dat ik toch wel in ieder geval de 20 Mb moet gaan halen.
En dat is natuurlijk wel geweldig nieuws. Toch snap ik het nog steeds niet. De oppas die onze kinderen opvangt woont op hooguit 150 meter van de centrale en als ik haar postcodecheck doe geeft hij aan dat VDSL voor haar beschikbaar is, interactieve televisie weer niet, want ze komt dan maar op een snelheid van 9 Mb., terwijl ik weer verder van de centrale afzit dan zij.
Overigens vertelde de medewerker dat er in de toekomst waarschijnlijk uitbreiding komt, waardoor ook het snellere abbonement beschikbaar komt. Wanneer, dat blijft wel een raadsel.
Vandaag het nieuwe modem aangesloten en het werkt perfect nu nog op ADSL maar dinsdag wordt de VDSL opgeleverd. Ik heb begrepen dat het modem dan vanzelf overschakeld en niet gereset hoeft te worden, klopt dit? Ik kan hem dan dus gewoon aan laten staan toch?
Overigens is mijn snelheid met nieuwe modem op ADSL hoger dan op het oude modem. Is dit dan ook niet een indicatie dat de centrale waarop ik aangesloten ben niet al te ver bij mij vandaan staat?
Nog een puntje ter verbetering: In de brief van Telfort staat nog steeds dat het oude modem geretourneerd dient te worden. Ik weet inmiddels via dit forum dat dat niet hoeft. Het is een Zyxel 2602 grijs modem.. Nietsvermoedende klanten sturen het dan waarschijnlijk retour, terwijl dit helemaal niet meer nodig is.
Dus brief hierop aanpassen zou beter zijn.
Ik ben heel benieuwd naar de snelheid die ik nou echt gaat halen, want door de verschillende berichten blijft dat toch nog wel een beetje een verrassing voor mij. Na hoeveel dagen wordt eigenlijk de maximale snelheidslimiet gehaald? Is dat een week of zo?
Iedereen bedankt voor zijn interesse en reacties. Dit Forum is echt een uitkomst en een enorme plus. De klantenservice en het werk van het webcare team is top!! Telfort is gewoon goed bezig en dat mag ook wel eens gezegd worden!
Mvg,

Michel
Badge
Ik denk dat webcare hier pas echt duidelijkheid in kan geven.
Maar als je lijn lengte echt maar 259 meter zou zijn moet er volgens de postcodecheck veel meer haalbaar moeten zijn.
Dus laten we hopen dat webcare ons uit de spanning haalt 😎
Badge +7
Lijnlengte is volgens lengte tabel 259 meter, betreft een oude ADSL1 centrale die inmiddels geüpdatet is. De lijnlengte is in werkelijkheid echter zo'n 1100 meter. 21 februari wordt Internet Standaard (25/3) opgeleverd over VDSL. Er zal in die centrale nog een aardige groep op 8Mb zitten die nu alleen verder upgraden bij een abonnementswijziging. Het is aan de provider en niet aan KPN hoe hier mee omgegaan wordt.

Hugo
Badge
Bedankt Hugo voor het verheldere antwoord in deze wirwar van verschillende berichtgevingen.
Ik begrijp hieruit dat ik dus met deze update naar VDSL waarschijnlijk de volledige snelheid zal halen van 25 Mb. Betekend dit dan ook dat interent extra dan ook beschikbaar is? Volgens de postcodecheck kan dit namelijk niet.
Niet dat ik dat perse wil, maar ik zou dit wel willen weten.
Dan had ik toch gelijk over de afstand van 259 meter, en toch raar dat ik niet meer kreeg dan de 8 Mb, ondanks mijn abbonnement van 20 Mb.
Gelukkig gaat dat nu veranderen!
In ieder geval heel veel dank voor ieders inzet.
Mvg,

Michel
Badge
@aszen:

Dan als ik verder de gegevens bekijk die je door geeft over max snelheden en te behalen snelheden volgens postcodecheck kun je inweze niet aangesloten zitten/worden op een centrale die maar op 259 meter afstand zit

Hierboven jouw antwoordt vanuit het andere topic dat door webcare gesloten is.
Klopt dus toch wel! Volgens webcare inderdaad 259 meter. Toch raar dat de snelheid gelimiteerd was tot 8 Mb. Maar toch heel veel dank voor je reacties!!! Heb ik toch echt wel wat aan gehad!
Ik hoop dat ik nu de volledige snelheid ga halen.
Mvg,

Michel
Badge
Gelukkig is het nu allemaal duidelijk
Badge +7
Ik moet mezelf corrigeren, lijnlengte staat verkeerd in de lengtetabel. De verwachte snelheid van onze postcodececk klopt doordat de buren reeds zijn opgeleverd wel; dat zal op uw adres 20-26Mbit zijn over VDSL.

Dat u gelimitreerd was op 8Mbit is niet raar, dat legde ik uit:
betreft een oude ADSL1 centrale die inmiddels geüpdatet is.
ADSL1 = maximaal 8Mbit.

Hugo
Badge
Bedankt Hugo voor je reactie!
Ik ben er sinds kort achter dat ADSL 1 tot maximaal 8 Mb is, dit wist ik namelijk niet.
Ik ben tevreden met de te verwachten snelheid. Het is echt een enorme boost vergeleken met wat ik nu heb en ruim voldoende om nog interactieve televisie aan te vragen, wat ik ook doe zodra VDSL is opgeleverd. Morgen wordt het opgeleverd en ik ben heel benieuwd.
Iedereen bedankt !
Mvg,

Michel
Badge +7
Graag gedaan! 🙂

Hugo
Badge
Ik moet mezelf corrigeren, lijnlengte staat verkeerd in de lengtetabel. De verwachte snelheid van onze postcodececk klopt doordat de buren reeds zijn opgeleverd wel; dat zal op uw adres 20-26Mbit zijn over vdsl
Hugo

Ben ik toch benieuwd wat wel de lengte is aangezien er ook maar een snelheid haalbaar is van 20-26 Mb.
Vond het namelijk al weinig over een lengt van maar 249meter

Reageer