Advies gevraagd: Welke switch wordt geadviseerd?

• 24 september 2018
  • 18 reacties
  • 1795 keer bekeken

Reputatie 1
Ik ben aan het overwegen om over te stappen van de oude naar de nieuwe propositie. Dit zal inhouden dat er ipv 2 UTP kabels slechts 1 UTP kabel uit het glasvezelmodem zal komen waarover zowel data als IPTV zullen lopen.
Nu heb ik in mijn huis al een bedraad netwerk liggen met daarin twee switches. 1 voor het IPTV signaal en een (100 Mbit) switch voor het data signaal.
Ik wil deze twee graag vervangen door 1 Gigabit switch (er komt binnenkort immers maar 1 UTP kabel uit het modem), mijn vraag is nu: welke switch raden jullie aan? Welk merk, welk type of maakt dat niet uit en zal iedere switch werken?
Alvast bedankt voor het meedenken!

18 reacties

Achter je NT kastje krijg je een EB V10 modem. Deze heeft 4 lan poorten.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-modems-en-routers.htm

Je kent deze topics?
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/klanten-met-een-oud-glasvezelpakket-stappen-over-in-2019-77901
Reputatie 1
Dank voor je reactie!
Het gaat echter om 12 aansluitingen (TV / Data), de Experiabox gaat dat niet redden met slechts 4 lanpoorten.
Akkoord, maar 4 is al meer dan 1. 😊
Zie hier een recent topic over dezelfde vraag.
https://forum.telfort.nl/internet-267/gigabit-switch-bij-meer-dan-twee-itv-65701

Gebruik anders nog even de zoek functie op het forum met switch of gigabit switch kom je allerlei opstellingen tegen.
Reputatie 1
Dankjewel!
Had al geprobeerd te zoeken maar waarschijnlijk de verkeerde zoekopdrachten gebruikt. Hier kan ik weer mee vooruit
Geen dank, graag gedaan. ☺️
Reputatie 8
In die verwijzing wordt eerst een ZyXEL switch genoemd, erna nog een Netgear die veel wordt gebruikt. Voor meer poorten zou je ook de modellen uit dezelfde serie / typen kunnen kiezen.
https://www.netgear.com/support/product/gs108ev2.aspx
https://www.netgear.com/support/product/gs116ev2.aspx

Inmiddels komen er ook switches bij die "IGMP Snooping" ondersteunen, maar gewoon van het "unmanaged" type zijn. Zie verwijzing naar bijv. de volgende switches:
https://eu.dlink.com/be/nl/products/dgs-105-5-port-gigabit-ethernet-switch
https://eu.dlink.com/be/nl/products/dgs-108-8-port-gigabit-ethernet-switch
Reputatie 6
Badge +4
Ik ben aan het overwegen om over te stappen van de oude naar de nieuwe propositie. Dit zal inhouden dat er ipv 2 UTP kabels slechts 1 UTP kabel uit het glasvezelmodem zal komen waarover zowel data als IPTV zullen lopen.
Nu heb ik in mijn huis al een bedraad netwerk liggen met daarin twee switches. 1 voor het IPTV signaal en een (100 Mbit) switch voor het data signaal.
Ik wil deze twee graag vervangen door 1 Gigabit switch (er komt binnenkort immers maar 1 UTP kabel uit het modem), mijn vraag is nu: welke switch raden jullie aan? Welk merk, welk type of maakt dat niet uit en zal iedere switch werken?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Elke gigabit switch zal aan jouw wensen voldoen.
Het is niet zo dat er een bepaald model / merk niet zal werken.

Natuurlijk is het ene merk net wat beter dan de andere maar hier hangen ook diverse goedkope gigabit switches en dat werkt prima. Ik zou er persoonlijk niet teveel geld aan uitgeven tenzij je natuurlijk speciale wensen hebt :)

Waar je natuurlijk wel op moet letten is het aantal poorten.
Als je de experiabox meerekend zou je aan een 8 poorts net niet genoeg hebben (4 + 8 = 12 maar je gebruikt al een poort van modem/router naar switch).

De echt goedkope switches zijn vaak maximaal 8 poorts. Dan zou je het met 2 switches moeten doen. Indien je het echt met 1 switch wilt doen zul je denk ik wat meer kwijt zijn.

EDIT

Prijs zit rond de 50 euro voor een 16 poort switch:
https://tweakers.net/categorie/311/netwerk-switches/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjogpcmpvpl5SlYGOkrFQAm3zJyS1KJiJatqJSNDE0sQnQuSVjI0A-rPTayAMGt1lIyMDQxA0mWJOUpW0UqGppZmSrG1tbUA
Reputatie 8
Elke gigabit switch zal aan jouw wensen voldoen.
NEE, dat is in de opzet zoals de topic starter het beschrijft juist absoluut NIET waar !!

Zowel internet als TV streams via dezelfde switch laten afhandelen, wil je geen problemen met haperende TV-streams, zul je echt switches moeten inzetten die "IGMP Snooping" ondersteunen.

De meeste switches, en dan vooral de unmanaged typen, voldoen daar NIET aan.
Daar kan niet duidelijk genoeg over worden gewaarschuwd.

Een makkelijk te begrijpen uitleg in het waarom, zie de beschrijving < HIER > .
Dus let heel goed op de specificaties, of een switch aan die "IGMP Snooping" voldoet.

Rekening houdend met allerlei toenemend "modern" netwerkverkeer wat via "multicast" streams wordt afgehandeld, zoals aan DLNA, AirPlay, AirPrint, Chromecast, Sonos, Heos verwante protocollen, waarbij ook bekabelde connecties in het spel zijn (Chromecast 4K, netwerk AVR / audio receivers), zou ik bij aanschaf nu nooit meer kiezen voor switches, die dat niet ondersteunen.
Reputatie 6
Badge +4

Elke gigabit switch zal aan jouw wensen voldoen.NEE,

dat is in de opzet zoals de topic starter het beschrijft juist absoluut NIET waar !!

Zowel internet

als TV streams

via dezelfde switch

laten afhandelen, wil je geen problemen met haperende TV-streams, zul je echt switches moeten inzetten die "IGMP Snooping" ondersteunen.

De meeste switches, en dan vooral de unmanaged typen, voldoen daar NIET

aan.
Daar kan niet duidelijk genoeg over worden gewaarschuwd.

Een makkelijk te begrijpen uitleg in het waarom, zie de beschrijving < HIER > .
Dus let heel goed op de specificaties, of een switch aan die "IGMP Snooping"

voldoet.

Rekening houdend met allerlei toenemend "modern" netwerkverkeer wat via "multicast" streams wordt afgehandeld, zoals aan DLNA, AirPlay, AirPrint, Chromecast, Sonos, Heos verwante protocollen, waarbij ook bekabelde connecties in het spel zijn (Chromecast 4K, netwerk AVR / audio receivers), zou ik bij aanschaf nu nooit meer kiezen voor switches, die dat niet ondersteunen.

Dan verschillen we echt van mening.

Ik heb hier (en bij veel andere mensen) allerlei goedkope switches opgehangen en daarbij gaat dit allemaal prima! Zelfs op volle snelheid downloaden en tegelijk tv kijken gaan prima. Nooit problemen mee gehad.

Ik zou dan ook echt niet weten waarom dit bij de TS niet zou werken. Uiteraard moet iedereen zelf weten hoeveel geld hij of zij uitgeeft aan bepaalde dingen maar ik zou hier persoonlijk geen dure switches voor aanschaffen. Uiteraard kun je het ook gewoon uitproberen, blijkt het om een of andere vage reden toch niet te werken stuur je het weer terug. Maar zover mijn ervaring reikt gaat het prima werken!
Reputatie 8
Badge +11
Hi Ecnirp, er zijn zoals je ziet veel opties die je kunt gebruiken! Wij adviseren niet een specifiek type of merk switch, het enige wat wij daarbij van belang vinden is dat de switch IGMP Snooping ondersteund, zoals Babylonia noemt. Los daarvan heb je alle keuze 🙂
Reputatie 8

Ik heb hier (en bij veel andere mensen) allerlei goedkope switches opgehangen en daarbij gaat dit allemaal prima! Zelfs op volle snelheid downloaden en tegelijk tv kijken gaan prima. Nooit problemen mee gehad.

Dat is niet een kwestie van "mening" maar van feiten en technische achtergrond in het waarom.
Het hangt maar precies af hoe het netwerk in elkaar zit en wat je hebt aangesloten.

Zo gauw je een TV-ontvanger en internet via dezelfde switch laat afhandelen, is de kans erg groot dat je haperingen krijgt. Zeker als er nog eens een kluitje aan extra apparaten wordt aangehangen.

Verder komt je op diverse fora nogal wat praktijkvoorbeelden tegen waarbij het juist verkeerd ging bij een "normale" switch zonder IGMP Snooping. Je kunt in de voorbereiding naar een nieuwe setup in dat geval beter meteen het zekere voor het onzekere nemen, zeker als het gaat om switches met een groot aantal poortjes en om die reden al prijzig zijn. De kans dat het niet goed gaat is groter, dan dat het wel goed gaat. Goedkoop wordt op die wijze dan wel erg snel duur betaald.

De eerdere links die in mijn reactie staat heb je kennelijk ook nu nog steeds niet doorgelezen.
Doe dat eens eerst. < HIER >
De functie van die "IGMP Snooping"
Reputatie 6
Badge +4

Dat is niet een kwestie van "mening" maar van feiten en technische achtergrond in het waarom.
Het hangt maar precies af hoe het netwerk in elkaar zit en wat je hebt aangesloten.

Zo gauw je een TV-ontvanger en internet via dezelfde switch laat afhandelen, is de kans erg groot dat je haperingen krijgt. Zeker als er nog eens een kluitje aan extra apparaten wordt aangehangen.

Verder komt je op diverse fora nogal wat praktijkvoorbeelden tegen waarbij het juist verkeerd ging bij een "normale" switch zonder IGMP Snooping. Je kunt in de voorbereiding naar een nieuwe setup in dat geval beter meteen het zekere voor het onzekere nemen, zeker als het gaat om switches met een groot aantal poortjes en om die reden al prijzig zijn. De kans dat het niet goed gaat is groter, dan dat het wel goed gaat. Goedkoop wordt op die wijze dan wel erg snel duur betaalt.

De eerdere links die in mijn reactie staat heb je kennelijk ook nu nog steeds niet doorgelezen.
Doe dat eens eerst. < HIER >De functie van die "IGMP Snooping"

@Babylonia
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat wat jij zegt niet klopt, sterker nog, het zal zeker beter zijn (ik ken de functie van IGMP snooping).

Neemt niet weg dat mijn ervaring is dat het i.c.m. glasvezel prima werkt met de goedkoopste switches. Natuurlijk is met IGMP snooping beter maar mocht de TS erg met budget zitten (dit is vaak het eerste punt wat ik in de praktijk tegenkom bij mensen waar ik iets moet plaatsen) is het het proberen waard. Je kan het gewoon terugsturen als het niet goed werkt.

Waarom zou iemand met een laag budget (wat in dit geval natuurlijk niet bekend is) dit niet gewoon eerst uitproberen? Meer uitgeven kan altijd.
Reputatie 8
Goedkoop is duurkoop. Kan het nu misschien nog "net" wel werken, over drie maanden een ander apparaat erbij, en het werkt ineens niet meer op basis van ontbreken van IGMP. Moet die alsnog een andere switch aanschaffen. Dom, omdat het reeds vooraf was te voorzien of erop te speculeren dat het "hopelijk" dan nog blijft werken.

Technisch staat het gewoon vast dat multicast streams een grotere belasting betekenen voor het netwerkverkeer als IGMP niet werkzaam is. Wil je optimaal rendement van je thuisnetwerk is het dus geen slim idee om bij voorbaat die functie te gaan uitsluiten vanuit "budget" overwegingen.
Lees nog eens de achtergrondinformatie m.b.t. IGMP Snooping. vanaf het kopje "Purpose".

Verder is budget zelden een probleem als je wel het geld hebt om de poortjes van een switch te vullen met allerlei randapparatuur om die erop aan te sluiten. Daar koop je zo'n switch namelijk voor.
Reputatie 6
Badge +4
Goedkoop is duurkoop. Kan het nu misschien nog "net" wel werken, over drie maanden een ander apparaat erbij, en het werkt ineens niet meer op basis van ontbreken van IGMP. Moet die alsnog een andere switch aanschaffen. Dom, omdat het reeds vooraf was te voorzien of erop te speculeren dat het "hopelijk" dan nog blijft werken.

Technisch staat het gewoon vast dat multicast streams een grotere belasting betekenen voor het netwerkverkeer als IGMP niet werkzaam is. Wil je optimaal rendement van je thuisnetwerk is het dus geen slim idee om bij voorbaat die functie te gaan uitsluiten vanuit "budget" overwegingen.
Lees nog eens de achtergrondinformatie m.b.t. IGMP Snooping. vanaf het kopje "Purpose".

Verder is budget zelden een probleem als je wel het geld hebt om de poortjes van een switch te vullen met allerlei randapparatuur om die erop aan te sluiten. Daar koop je zo'n switch namelijk voor.

Ik heb hier mijn switches helemaal volhangen met allerlei apparaten en nergens last van.
Ik zal niet ontkennen dat het natuurlijk het beste is om IGMP ondersteuning te hebben. Het is niet zo dat ik op allerlei manieren probeer IGMP ondersteuning uit te sluiten. Ik ben iemand die altijd naar redelijk goedkope oplossingen opzoek ben.

Ik krijg het idee dat je denkt dat ik niet weet wat IGMP betekend. Uiteraard ben ik daar volledig van op de hoogte en is het gewoon ronduit de beste oplossing. Echter kan budget wel een probleem zijn ook al heb je wel het geld om de poortjes te vullen.

Zie het zo, als iemand een pc koopt wil je eigenlijk dat hij ook standaard een SSD gebruikt. Als iemand weinig budget heeft bouw ik toch een HDD in. Zelf gebruik ik een SSD en ik zou nooit meer anders willen. Toch zijn er situaties waardoor ik voor mensen een HDD inbouw (als opstartschijf).

Ik respecteer jouw antwoord en mening, en je hebt 100% gelijk als je zegt dat dat het beste is. Wel vind ik dat je niet kunt stellen dat een switch zonder IGMP ondersteuning niet (goed) zal werken. Ik merk vooral met glasvezelverbindingen dat ivm de hogere snelheden die mogelijk zijn er genoeg gebufferd wordt waardoor er geen haperingen ontstaan.
Reputatie 8
En hoe denk je een situatie aan te kunnen waarbij een apparaat in het netwerk wordt gebruikt via "wake-on-lan"? (Bijv. een NAS die niet continue wordt gebruikt).

Loopt via dezelfde switch tevens een multicast stream, zal de snelheid voor het overige netwerkverkeer voor die stream worden terug geschaald naar slechts 10 Mbps, als zijnde de snelheid in "rustfase" van het apparaat wat in slaapmode staat. Door het ontbreken van IGMP snooping bepaalt die poort dan de snelheid voor de multcast stream zoals het ook naar andere poorten wordt aangeboden.
Een HD glas-kanaal neemt meer bandbreedte in beslag dan 10 Mbps. Ofwel hapering van het beeld.

Om het maar niet te hebben over andere streams, en ander dataverkeer in het netwerk, die het zaakje daarin kunnen tegenwerken.

Glasvezel heeft er verder niets mee te maken, want het aanbieden van multicast streams naar meerdere LAN poorten is puur een intern netwerkverhaal. Bovendien kunnen thuis andere dan "TV" mulicast streams actief zijn, waarvan de data helemaal niet actief via internet wordt aangeleverd.

Het wordt verder wel een heel erg zielige vertoning als je om enkele Euro's verschil in aanschafprijs, dat bewust om die reden weg zou laten. Goedkoop is en blijft duurkoop.

Zeker in aanmerking genomen, dat met allerlei toenemend "modern" netwerkverkeer "multicast" streams nog een stuk belangrijker gaat worden in het dagelijks gebruik van data binnen een thuisnetwerk (zoals eerder aangehaald). Bij aanschaf nu zou ik nooit meer kiezen voor switches, die IGMP niet ondersteunen. Men loopt vroeg of laat (eerder vroeg), al snel tegen de beperkingen op van switches die niet voldoen aan specificaties die men voor dat modern netwerk verkeer nodig heeft.
Het is al multicast nog voor het signaal binnenkomt zeker het uitgestelde tv kijken is buiten de deur al multicast. Babylonia bedoel jij met het gebruik van de term multicast intern meerdere parralel lopende tv streams, of dit nu youtube, netflix of gewoon tv streams zijn?

Ik snap het punt van Knorde prima, de meeste gebruikers hebben geen nas of ander wake on lan apparatuur. Daar staan 1 of 2 tv's een pc en mischien een printer en wat spelconsole's. Je hebt wel gelijk als je dan toch investeerd doe het dan goed en kijk iets verder vooruit.

Dat toenemend modern netwerk verkeer zal in veel huishoudens niet echt van belang zijn. Tenzij we onszelf helemaal gek laten maken met onnozele gadgets zoals een koelkast op het internet aan gesloten en andere niet echt meerwaarde gevende snufjes.

Tot een jaar of 2 terug kwam ik de term igmp niet eens tegen dat is echt iets van nu.
Reputatie 6
Badge +4
Laten we maar ophouden met deze discussie, we gaan het niet eens worden (en dat hoeft ook niet altijd). Ik kan er nu wel weer op reageren en uitleg geven maar het heeft geen zin. Ik kijk naar mijn praktijkervaringen (en jij kijkt naar jouw kennis / ervaringen). We verschillen gewoon van mening en dat zal zo blijven.

Overigens reageert de TS tot nu toe ook niet meer dus zal het wel niet meer nodig / opgelost zijn :)

EDIT

@Galdor68 ik zie nu pas je reactie (waar ik het overigens helemaal mee eens ben), mijn antwoord was op @Babylonia gericht (maar dat zal je vast wel snappen) 😆
Reputatie 8
Ik kijk naar mijn praktijkervaringen (en jij kijkt naar jouw kennis / ervaringen)
Dat niet alleen. Ikzelf neem in mijn adviezen tevens de informatie in acht over problemen die andere gebruikers telkenmale opnieuw op fora beschrijven ten aanzien van switches en bijv. "powerlines" die geen IGMP Snooping ondersteunen m.b.t. multicast TV-streams gecombineerd met internet.
En zijn opgelost als men die uitwisselt met apparatuur die het wel ondersteunt.

Ik snap het punt van Knorde prima, de meeste gebruikers hebben geen nas of ander wake on lan apparatuur. Daar staan 1 of 2 tv's een pc en mischien een printer en wat spelconsole's.
De topic starter had het over 12 bekabelde aansluitingen (nog afgezien van draadloze apparaten).
Spelconsole's zoals een X-box ook daar kan men met multicast streams te maken hebben.
Ligt er maar net aan hoe spelconsole's worden ingezet. (Misschien zijn een aantal van de problemen op fora beschreven ook wel gerelateerd aan ontbreken van IGMP functies bij switches??)

Dat toenemend modern netwerk verkeer zal in veel huishoudens niet echt van belang zijn.

Absoluut veel meer dan waar jezelf erg in hebt.

Eerder benoemd: "DLNA, AirPlay, AirPrint, Chromecast, Sonos, Heos verwante protocollen, waarbij ook bekabelde connecties in het spel zijn (Chromecast 4K, netwerk AVR / audio receivers),"

Ook de "moderne" print-protocollen (SLP) en Apple's Bonjour print-protocol die bij netwerkprinters heden ten dage bij diverse merken (zoals bijv. Brother en HP) van toepassing zijn, maken gebruik van multicast. Zo gauw een printer automatisch "zelf" in het netwerk wordt gevonden vanuit een PC, heb je met multicast te maken. IGMP is ook daar belangrijk.

Nu zul je niet continue printen. Maar bijv. in een gezin met een paar opgroeiende pubers zal al snel een aantal van bovengenoemde zaken "tegelijkertijd" worden gebruikt. Zul je zaken toch echt goed op elkaar moeten afstemmen om je netwerk niet zwaarder te belasten dan nodig.

Met een auto op veel te slappe banden, met te weinig druk, kom je best ook nog wel vooruit. Maar voor een soepel rijgedrag is het toch aanzienlijk handiger op banden te rijden die optimaal op bandenspanning staan. Kom je niet alleen sneller mee vooruit, maar kost ook het minste energie.

Reageer