beantwoord

ADSL snelheid gehalveerd - ISRA punt herstellen

• 18 mei 2016
  • 6 reacties
  • 1005 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 4 reacties
Goeiemorgen samen,

In 2012 hebben we dit huis gekocht, en toen meteen een ADSL (instap + bellen) abonnement bij Telfort afgesloten.
Het modem (zyxel modem/router) heeft altijd op zolder gestaan.

Omdat ik in het buitengebied woon is de snelheid nooit fantastisch geweest.
Echter onlangs is deze gedaald van ongeveer 4 naar 2 Mbit/s.

Dus eerste stap: ik op zoek naar het ISRA punt om het modem daar direct op aan te sluiten en de connectie te testen.
Toen kwam ik dit tegen.

Kan beter, lijkt me 🙂 Afgezien van de rotzooi, voelt de hoofdkabel ook week/zacht aan alsof hij behoorlijk verrot is.

Hoe los ik dit op?
Het lijkt me niet de bedoeling dat ik er zelf aan ga knutselen.
icon

Beste antwoord door Vik 19 mei 2016, 20:01

Hi Stephen.
Ik heb vanmiddag meteen al de monteur over de vloer gehad, bedankt voor de snelle service!
Er zit nu een keurige contactdoos op de grondkabel en het modem is hier direct op aangesloten ;.

Helaas zie ik geen verbetering van de verbinding.
Demping is gelijk gebleven.
Ook de snelheid (current en attainable) blijft vrijwel gelijk, met nog steeds een noise margin van 6.
Dus ik vrees dat ik het hiermee moet doen.
Tenminste, ik neem aan dat de waardes voor demping en attainable absoluut/realtime zijn, en niet te beïnvloeden door bijvoorbeeld DLM of het modem?

Die afstand/postcodecheck en 2 Mb/s max staan inderdaad zo in de tabellen.
Hoewel mijn demping op deze afstand enorm is (54 dB), valt het gezien de afstand van 4,7 km eigenlijk nog erg mee.
Volgens dezelfde tabellen zou deze waarde overeenkomen met ongeveer 4,0 km.
Het blijft mij een raadsel hoe ik jarenlang zo'n hoge snelheid heb gehad, en hoe het kan dat deze nu veel lager is.
Zoals ik al zei, de snelheid lag altijd rond de 4 Mb/s, iets erboven zelfs.
Ik weet dit zeker, heb vaak de speedtest.net gedaan en ik haalde met uTorrent gemiddeldes van 540 KByte/s down.
Helaas heb ik geen data (demping etc) uit die tijd....
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 8
Die hoofd grondkabel (die dikkere met "lood" ? afgeschermde kabel) lijkt me inderdaad wel erg "week" en versleten.
Maar of er nog genoeg "reserve"-kabel van over is om een beter stuk aan te laten snijden is afwachten. Dat moet je inderdaad niet zelf doen, maar via Telfort door KNPN laten doen.

Tegen de tijd dat het ISRA-punt netjes "officieel" is hersteld, en je wilt je modem toch op zolder terugplaatsen, heb je mogelijk wat aan de volgende reactie die verwijst naar aanleg van / en gebruik juiste binnenbekabeling:
https://forum.telfort.nl/bestellen-ontvangen-266/isra-punt-zonder-telefoonaansluiting-55512/index1.html#post485379
Bedankt voor je reactie.

Dat de bekabeling binnenshuis momenteel niet goed is weet ik (oude telefoonkabel).
Destijds kon ik het ISRA punt niet vinden, het zit niet in de meterkast.
De vorige bewoner had zijn modem al op zolder staan en ik heb deze toen gewoon vervangen door de mijne.
Alles werkte en ik heb er toen niet verder naar omgekeken.

Nu mijn snelheid ineens veel lager is ben ik verder gaan zoeken, en heb het ISRA punt gevonden in een slaapkamer op de begane grond.
Ik wil graag eerst dit punt herstellen en dan kijken hoe de verbinding/snelheid daar vandaan is.
Lijkt me een eerste vereiste voordat ik verder ga bekabelen en/of een foutzoek traject inga.

Wat denk je, is het handig om hier op een reactie van webcare te wachten, of kan ik beter een mail/contactformulier sturen?
Reputatie 8
Je kunt een reactie van webcare afwachten. Telfort is namelijk wel de aangewezen partij om KPN aan te sturen voor het netjes "upgraden" van het ISRA-punt.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Vik, bedankt voor het plaatsen van een foto van het IS/RA punt. De postcodecheck geeft aan dat er een snelheid van maximaal 2 Mb/s beschikbaar is op jouw adres. Wellicht dat dat je huidige snelheid verklaart.
Het IS/RA ligt er niet netjes bij dus ik heb intern het verzoek ingediend om deze te herstellen. Binnen twee werkdagen nemen mijn collega's contact met jou op hierover. In de tussentijd kun je mij gerust benaderen voor vragen of opmerkingen.
Hi Stephen.
Ik heb vanmiddag meteen al de monteur over de vloer gehad, bedankt voor de snelle service!
Er zit nu een keurige contactdoos op de grondkabel en het modem is hier direct op aangesloten ;.

Helaas zie ik geen verbetering van de verbinding.
Demping is gelijk gebleven.
Ook de snelheid (current en attainable) blijft vrijwel gelijk, met nog steeds een noise margin van 6.
Dus ik vrees dat ik het hiermee moet doen.
Tenminste, ik neem aan dat de waardes voor demping en attainable absoluut/realtime zijn, en niet te beïnvloeden door bijvoorbeeld DLM of het modem?

Die afstand/postcodecheck en 2 Mb/s max staan inderdaad zo in de tabellen.
Hoewel mijn demping op deze afstand enorm is (54 dB), valt het gezien de afstand van 4,7 km eigenlijk nog erg mee.
Volgens dezelfde tabellen zou deze waarde overeenkomen met ongeveer 4,0 km.
Het blijft mij een raadsel hoe ik jarenlang zo'n hoge snelheid heb gehad, en hoe het kan dat deze nu veel lager is.
Zoals ik al zei, de snelheid lag altijd rond de 4 Mb/s, iets erboven zelfs.
Ik weet dit zeker, heb vaak de speedtest.net gedaan en ik haalde met uTorrent gemiddeldes van 540 KByte/s down.
Helaas heb ik geen data (demping etc) uit die tijd....
Reputatie 8
Enige marge in gegevens met een postcodecheck en wat je werkelijk haalt kan overigens wel voorkomen.

De postcodecheck hier op mijn adres geeft voor ADSL nu een snelheid weer van 5 Mbps.
Heb nu glasvezel, maar had eerder met ADSL en "nieuw afgeschermde DSL binnenkabel" een snelheid van 8,5 Mbps (als TV niet aan stond).
In de aanloop dat in de wijk ADSL werd ontlast door oplevering en overstap van mensen naar glasvezel liep die snelheid met ADSL zelfs nog iets verder op naar 9 - 9,5 Mbps. (Mijn stuk in de wijk was pas het allerlaatste aan de beurt met glasvezel, vandaar dat ik nog wat langer ADSL gebruikte en in enkele weken die snelheid zag oplopen).

Het kan natuurlijk ook andersom. Als in de loop van de tijd er meer intensief gebruik gemaakt wordt van internet, van de toch al spaarzame snelheid, zal die snelheid mogelijk nog iets verder dalen.

2 Mbps is wel heel erg weinig.
Weet niet wat je maandelijks wilt spenderen, maar als er door de ligging in het buitengebied niet meer inzit zou je eens kunnen denken aan digitaal internet via de schotel. Kost wel wat, maar het maximum daarbij is iets van 20-25 Mbps download en maximaal 6 Mbps upload.
http://satelliet-internet.eu/
http://www.skydsl.eu
http://www.onastra.nl/18704648/breedband-internet