beantwoord

ADSL instabiel na ongevraagd verhoging profiel

• 1 februari 2017
  • 12 reacties
  • 848 keer bekeken

Oude ADSL 8/1Mbit 10/1Mbit 12/1Mbit abo's/dsl profielen lijken te zijn verdwenen, zowel bij kpn als bij telfort. Zo kom ik regelmatig tegen dat er een ongepast profiel actief is (20/1). Geen idee of het allemaal DLM profielen zijn maar al te vaak kom ik tegen dat er hoger wordt "ingetraind" dan op de betreffende lijnafstand verantwoord. Als het al een DLM lijn is dan doet DLM het werk niet goed, ook niet na 2 weken sync. Fouten lopen op. Bij surfen/youtube etc. merk je er niets van, DSL sync blijft verder intact. Naar mijn ervaring is Skype hier erg gevoelig voor en dat merk je.
Nu heeft een familielid last van soortgelijk probleem. Is er een manier (lees: korte weg zonder servicedesk ticket gedoe) om permanent een lager profiel in te stellen?
icon

Beste antwoord door serjan 13 februari 2017, 21:17

Tof, dank voor link.
Het wordt alsmaar sneller (ongevraagd) 🙂 Normaliter smeken klanten daar om. Lijn is nu verhuisd naar VDSL en lijkt stabieler, ik hou het nog en tijdje in de gaten.

VDSL: CONNECTED
Mode: PROFILE_17A
Download: 46440 Kbps.
Upload: 14181 Kbps.

VDSL Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 14181 (Kbps.) 46440 (Kbps.)
Attainable Rate 26950 (Kbps.) 47746 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 5.2 dB 5.4 dB
Attenuation 25.2 dB 19.5 dB
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

12 reacties

Welk abo heb je?
En waar zou je de snelheid op gecapt willen hebben?
Webcare kan je vast helpen.
Abo is voormalig 8Mbit abo, geen idee of deze nu is omgezet. In ieder geval niet in opdracht van klant. Gecapt op 16Mbit zou fijn zijn, als dat niet beschikbaar is dan 12.
Reputatie 8
Badge +17
als je inlogd in de modem (192.168.1.254 passwoed 1234/eigen password)
klik onderaan op "maintenance", kies "diagnostic". tabblad "DSLline", button "DSL Line Status"
wat staat er dan bij
current rate upstream: ?? kbps
current rate downstream: ?? kbps
attainable rate upstream: ?? kbps
linetype: ??
Reputatie 8
als je inlogd in de modem (192.168.1.254 passwoed 1234/eigen password)

Bij een ZyXEL modem/router. Maar de TS heeft niet aangegeven welke modem/router wordt gebruikt.
Bij Experia Box V8 en V10 zou je 192.168.2.254 moeten gebruiken.
Reputatie 8
Badge +17
Ah, bedankt voor de aanvulling.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat TS nog zo'n oud abbo had dat hij nog altijd de Zyxel gebruikte. Maar het kan idd zijn dat er een V8 of V10 actief is...
Reputatie 8
Badge +2
Hoi serjan,

Welkom op het forum van Telfort!

Kort en bondig antwoord: nee, dit is niet mogelijk.

Het lijnprofiel wordt door KPN ingesteld en geregeld. Allereerst op basis van administratieve zaken (welk abonnement heeft de klant?). (Het netwerk van) KPN bepaalt dan wat het beste is. Vaak wordt DLM dan gebruikt om de stabiliteit/snelheid te waarborgen, maar niet altijd. Ik kijk graag inhoudelijk voor je na wat er precies mogelijk is om de stabiliteit en snelheid van je verbinding in orde te maken als je je postcode, huisnummer, 06-nummer en de laatste drie cijfers van je IBAN-nummer in een privébericht roept. Ik kom er dan zo snel mogelijk op terug.

Dank voor je reactie alvast.

@nelly jacoba, @Kees-Jan,

Bedankt voor het waarnemen van de honneurs! 🙂
PM gestuurd. Dank allen. Ik ben nu niet meer op locatie. Dacht een screenshot te hebben gepost met 1ste post, kan het nu zelf niet terugvinden. Current rate was enkele kbps hoger dan Attainable. Het is een V8.
Reputatie 8
Badge +2
Hi serjan,

Dank voor je berichtje.

Ik zie dat de verbinding op 10-02 wordt omgezet naar een ander lijntype (SNI-f). Theoretisch ga je hier niets van merken. De praktijk is echter dat ik nu niets kan wijzigen aan het abonnement. Ik wil dit graag afwachten en na de omzetting een nieuwe poging wagen.

Hoor graag van je.
Oke, ik hou het in de gaten en kom er na de 10de nog op terug (geen idee wat SNI-f inhoudt).
Wat zou je überhaupt kunnen wijzigen aan het abonnement? Administratief is dit al het laagste abo toch?
Reputatie 8
Badge +2
Hoi serjan,

SNI-f is niet een begrip dat bekend is/hoeft te zijn. Aan deze kant wordt de verbinding verhuisd naar een ander systeem, iets waar je je geen zorgen om hoeft te maken. Het enige wat nu belangrijk is, is dat deze wijziging afgerond is, zodat ik meer kan zien.

Hoop dat het zo duidelijker is. 🙂
Reputatie 6
Badge +7
Hier kun je zien waar je op zit je krijgt een xml file te zien.

Edit: link verwijderd. Dit is alleen voor intern gebruik. Graag deze niet meer delen.
Tof, dank voor link.
Het wordt alsmaar sneller (ongevraagd) 🙂 Normaliter smeken klanten daar om. Lijn is nu verhuisd naar VDSL en lijkt stabieler, ik hou het nog en tijdje in de gaten.

VDSL: CONNECTED
Mode: PROFILE_17A
Download: 46440 Kbps.
Upload: 14181 Kbps.

VDSL Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 14181 (Kbps.) 46440 (Kbps.)
Attainable Rate 26950 (Kbps.) 47746 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 5.2 dB 5.4 dB
Attenuation 25.2 dB 19.5 dB