beantwoord

Aansluitschema thuisnetwerk

• 17 juni 2018
  • 12 reacties
  • 1907 keer bekeken

Reputatie 2
Over ongeveer 2 maanden ga ik verhuizen naar een nieuwbouwwoning met glasvezel, waarbij ik in diverse kamers een netwerkaansluiting heb. De kabels (CAT5E) zitten inmiddels in de muur (met uitzondering van de logeerkamer, daar zit een loze leiding naar de meterkast). Maar in de meterkast moet alles nog aangesloten worden. Ik heb daarom voor mijzelf een installatieschema uitgewerkt, om alle apparatuur die ik heb goed aan te sluiten en te zorgen dat alles straks goed werkt. Ik kom dan op onderstaand schema, waarbij ik achter de Experia-box een simpele switch plaats (die ondersteuning biedt aan IGMP Snooping). Vanaf de Switch lopen 6 (in de toekomst mogelijk 7 als ik ook de logeerkamer zou aansluiten) CAT5E kabels naar een patch-panel, waarvandaan verschillende netwerkkabels naar diverse wandcontactdozen in verschillende kamers lopen:

Om in mijn huis ook een goed WIFI te hebben, wil ik in de woonkamer en in de logeerkamer ook WIFI-versterkers plaatsen. In basis wil ik gewoon de versterkers van Telfort zelf aanschaffen. Op deze WIFI versterkers wil ik dan weer diverse andere apparatuur (bedraad) aansluiten, waaronder de printer, SONOS, computers en de tv. De tv-ontvangers van telfort en de NAS plaats ik dan achter een los aansluitpunt op de wandcontactdoos. Volgens mij zou alles zo goed moeten werken, maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor het uiteindelijk niet werkt? Of heeft iemand nog ideeën hoe ik het geheel beter zou kunnen maken?

Naast bovenstaande variant heb ik ook een "versimpelde" variant uitgewerkt, waarbij ik voorlopig geen losse switch achter de experia box zet, maar slechts 4 netwerkkabels in gebruik neem (zie afbeelding hieronder. Hierdoor moet de NAS achter één van de WIFI-versterkers, en ook de tv-ontvanger in de woonkamer moet dan achter de WIFI-versterker. Zij zitten dus niet meer op een eigen aansluiting op de wandcontactdozen. Met een simpele aanpassing in de meterkast kan ik dan altijd nog overstappen naar de uitgebreidere variant. Volgens mij zou dit ook prima moeten werken? Of verlies ik hier veel kwaliteit mee?

Zouden beide aansluitschema's moeten werken, of maak ik ergens een denkfout?

En, weet iemand of de WIFI versterker van Telfort dezelfde is als die van KPN? Ik ben het niet van plan, maar mocht ik ooit overstappen van Telfort naar KPN (of een andere provider als T-mobile), hoef ik niet gelijk de WIFI-versterkers te vervangen?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Babylonia 17 juni 2018, 18:01

@Rene154
Jij bent snel.

Aanvankelijk had ik een andere reactie geschreven, maar toen ik nogmaals je eenvoudige schema zag, inclusief patchpaneel, heb ik binnen een minuut de reactie aangepast.

Maar kennelijk had je mijn eerdere reactie al meegenomen waarbij ik uitging dat je bij het eenvoudige schema geen patchpaneel zou inzetten.

Omdat het nu mogelijk wat verwarrend wordt, wat ik dan had geschreven waarop je heb gereageerd, hierbij dan alsnog een aanvulling. Het betrof een opmerking m.b.t. stekkertjes bij gebruik van stugge kabel versus "diverse" draadjes per ader.
(Kabel gebruikt voor contactdozen is doorgaans "stugge" kabel. Bij het andere uiteinde heb je dan het juiste type stekkertje nodig).

. (= Juiste type connectors bij zelf samen te stellen bekabeling ----> solid versus stranded).
- Controle van het een en ander met een kabeltester -----> uitgebreid netwerk hobby-setje.

(Als onderdeel uit een ander draadje in de reactie < HIER > onderaan).

Maar in jou geval zou ik direct beginnen met een patchpaneel. (Overeenkomend met je schema's). Maar heb je die bekabeling nu al wel of niet aan die contactdozen? Omdat je schrijft dat je een elektricien laat komen voor aanleg?

Mochten die contactdozen nog niet aangesloten zijn, zou ik wel de CAT5e bekabeling die je er al wel hebt liggen nalopen of de aders bestaan uit solid versus stranded draad.

Als het uit "gevlochten" (stranded) draadjes bestaat (meestal iets van 7/8 dunne draadjes per kerndraad), is dat voor de meeste contactdozen de verkeerde kabel. Voor een patchpaneel ook niet geschikt. Dat heeft dan weer te maken op de wijze hoe die draadjes in die "LSA" onderdelen "gedrukt" worden met een speciale doordruk tang. En de wijze hoe draadjes in die onderdelen zijn "geklemd". Alleen stugge kerndraad is daarvoor geschikt.

https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_stekkers/lsa-montage.html?gclid=EAIaIQobChMIj6Cs3Y7b2wIVjjgbCh0hEAY7EAAYASAAEgKNg_D_BwE

Voorbeeldplaatjes:

Achterkant netwerk contactdoos:

Vergroot detail als draadjes erin zitten.

Het monteren van de draadjes:

Bekijk reactie

12 reacties

Die versterker is op de naam aan de buitenkant na hetzelfde, waarom niet voor cat6 kabels gekozen?
Ik snap persoonlijk de logica van die patch panel na de switch niet.

Verder complimenten voor dit goed uitgewerkt geheel.
Reputatie 2
Bedankt voor het compliment!

Cat5E zat er al in voor ik er erg in had... Had het liefst CAT6A erin gezet, maar nu CAT5E er al in zit, laat ik het maar even, anders is het wel echt kapitaal vernietiging, bovendien voldoet CAT5E voorlopig nog wel voor ons.

Met betrekking tot het patch panel, ik heb begrepen dat het op deze manier het minst storingsgevoelig zou zijn, anders zou ik rj45 stekkers op de verschillende kabels uit de verschillende ruimtes moeten zetten, met risico op storingen?
Reputatie 8
Met het toenemend aantal aansluitingen zoals in het eerste schema is de keus met een patchpaneel de meest logische. Ook als je eenvoudiger begint, is dat een prima basis om er later op uit te breiden.
Reputatie 2
Bij het eenvoudige schema gebruik je geen patchpaneel, maar losse stekkertjes aan één eind.

Beste Babylonia, dank voor je uitgebreide reactie. Het idee van het patch-panel was om zelf geen losse stekkertjes op het einde bij de meterkast te hoeven plaatsen, juist ook om te voorkomen dat ik storingen krijg doordat ik fouten maak. Ik wilde een elektricien vragen om alle kabels tussen de wandcontactdozen aan de ene kant en het patchpanel aan de andere kant voor mij aan te sluiten, zodat ik vervolgens zelf alles met "kant-en-klare" kabels kan afmaken, vanaf de wandcontactdozen naar de apparatuur en vanaf het patchpanel naar de switch. Dat was dan ook mijn plan voor het eenvoudige schema. Of toch de electricien vragen om de kabels aan de kant van de meterkast te voorzien van een losse stekkertjes?

Ik wil het zo maken dat ik nu en in de toekomst zo klein mogelijke kans heb op storingen.
Dank voor die verheldering over de patch kast, Ik weet niet hoe anderen er over denken maar mischien acces points van een ander merk niet de Telfort versterkers. Niet dat deze slecht zijn maar ik zou dan vermoedelijk naar een iets hoger segment gaan.
Reputatie 8
@Rene154
Jij bent snel.

Aanvankelijk had ik een andere reactie geschreven, maar toen ik nogmaals je eenvoudige schema zag, inclusief patchpaneel, heb ik binnen een minuut de reactie aangepast.

Maar kennelijk had je mijn eerdere reactie al meegenomen waarbij ik uitging dat je bij het eenvoudige schema geen patchpaneel zou inzetten.

Omdat het nu mogelijk wat verwarrend wordt, wat ik dan had geschreven waarop je heb gereageerd, hierbij dan alsnog een aanvulling. Het betrof een opmerking m.b.t. stekkertjes bij gebruik van stugge kabel versus "diverse" draadjes per ader.
(Kabel gebruikt voor contactdozen is doorgaans "stugge" kabel. Bij het andere uiteinde heb je dan het juiste type stekkertje nodig).

. (= Juiste type connectors bij zelf samen te stellen bekabeling ----> solid versus stranded).
- Controle van het een en ander met een kabeltester -----> uitgebreid netwerk hobby-setje.

Maar in jou geval zou ik direct beginnen met een patchpaneel. (Overeenkomend met je schema's). Maar heb je die bekabeling nu al wel of niet aan die contactdozen? Omdat je schrijft dat je een elektricien laat komen voor aanleg?

Mochten die contactdozen nog niet aangesloten zijn, zou ik wel de CAT5e bekabeling die je er al wel hebt liggen nalopen of de aders bestaan uit solid versus stranded draad.

Als het uit "gevlochten" (stranded) draadjes bestaat (meestal iets van 7/8 dunne draadjes per kerndraad), is dat voor de meeste contactdozen de verkeerde kabel. Voor een patchpaneel ook niet geschikt. Dat heeft dan weer te maken op de wijze hoe die draadjes in die "LSA" onderdelen "gedrukt" worden met een speciale doordruk tang. En de wijze hoe draadjes in die onderdelen zijn "geklemd". Alleen stugge kerndraad is daarvoor geschikt.

https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_stekkers/lsa-montage.html?gclid=EAIaIQobChMIj6Cs3Y7b2wIVjjgbCh0hEAY7EAAYASAAEgKNg_D_BwE

Voorbeeldplaatjes:

Achterkant netwerk contactdoos:

Vergroot detail als draadjes erin zitten.

Het monteren van de draadjes:

Reputatie 8
Badge +12
Hoi Rene154, wat leuk dat je gaat verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Ook erg leuk om te zien hoe je alles aan het voorbereiden bent. Mijn complimenten. Ik zie dat je al veel hulp hebt mogen ontvangen. Het ziet er ook gewoon goed netjes uitgewerkt uit. Ik wil je dan ook heel veel plezier in de nieuwe woning wensen. Mocht je zo nog vragen hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.
Reputatie 8

Nou net de link waar die connectors worden besproken er in mijn vorige reactie niet bij gezet. Alsnog:
- Goede kwaliteit en juiste type connectors gebruiken.

Eerder onderwerp waar uitvoerig is ingegaan op het zelf opbouwen en samenstellen van een netwerk met de benodigde kabels en contactdozen. (De betreffende gebruiker was er niet zo handig in.
Hij moest het diverse keren overdoen omdat de volgorde van de draadjes telkens niet klopte).
https://forum.telfort.nl/internet-267/utp-kabel-werkt-niet-goed-63055
Reputatie 2
@Babylonia, dank voor je twee uitgebreide reacties, ik was er gisteren inderdaad snel bij maar vervolgens geen tijd meer gehad om te reageren. Ik heb vandaag gesproken met de elektricien en ook de kabels gechecked. De kabels zijn al getrokken en zitten al in de muur. Ben er alleen achter gekomen dat ik maar 1 kabel naar de studeerkamer heb liggen, en de kabel naar de logeerkamer ligt er al, die heeft hij al geplaatst. Op dit moment is dus nog niets aangesloten, zowel niet in de kamers als in de meterkast.

Alle kabels die in de muren zitten zijn allemaal solid. Dus dat gaat goed. Wel gaf de elektricien aan dat hij een patch panel kan maken maar net zo goed stekkertjes op de kabels kan zetten, in zijn ogen hoeft dat geen probleem op te leveren. Ik ga beiden in ieder geval niet zelf doen. Ik moet hierin een keuze maken, maar het is wel goed om te weten dat beide kan.

Belangrijkste in ieder geval dat mijn beide schema’s goed kunnen functioneren en dat ik geen denkfouten heb gemaakt. Bedankt voor de input daarvoor. Het enige wat ik mij nu nog afvraag: is het het verstandigst om de WIFI versterker van Telfort te nemen of zijn er ook betere, simpel in te stellen, andere alternatieven van een combinatie van een switch en WiFi versterker in 1? Zat vanmiddag nog even te kijken, wellicht bijvoorbeeld een ubiquiti aircube AC? Qua prijs niet heel veel duurder, ziet er goed uit, en heeft ook heel goede eigenschappen?
Reputatie 8
Alle kabels die in de muren zitten zijn allemaal solid. Dus dat gaat goed. Wel gaf de elektricien aan dat hij een patch panel kan maken maar net zo goed stekkertjes op de kabels kan zetten, in zijn ogen hoeft dat geen probleem op te leveren.
Contactdozen en patchpaneel leveren geen problemen op met "solid", dus dat zit goed.
Voor stekkertjes hoeft dat ook geen probleem te zijn als hij de juiste stekkertjes daarvoor gebruikt.

Met de gedachte van twee kabels per vertrek en nu maar één, kan dat met een trucje vrij eenvoudig worden opgelost. (Zou je zelf kunnen doen). Met een andere setting (glasvezel + ADSL) kijk eens naar de verwijzingen in de volgende reactie < HIER >

Het enige wat ik mij nu nog afvraag: is het het verstandigst om de WIFI versterker van Telfort te nemen of zijn er ook betere, simpel in te stellen, andere alternatieven van een combinatie van een switch en WiFi versterker in 1? Zat vanmiddag nog even te kijken, wellicht bijvoorbeeld een ubiquiti aircube AC? Qua prijs niet heel veel duurder, ziet er goed uit, en heeft ook heel goede eigenschappen?
Ik ken de KPN/Telfort WiFi versterkers niet uit ervaring zelf, kan daar weinig zinnigs over zeggen.
Krijg wel de indruk dat het voor zijn geld een "koopje" is. En gebruikerservaringen van wat ik erover lees zijn over het algemeen ook erg positief. Een vrij eenvoudig "no nonsense" apparaat.

Die Ubiquity Aircube AC lijkt me ook interessant.
Ook geen ervaring in, maar wel met een ander product van Ubiquity, en dat voldoet beter dan "wij" (binnen het gebruik van een organisatie) gehoopt hadden wat het zou opleveren. Voor meer info:
< Deze reactie wat betreft netwerkschema > en als onderdeel eruit het gebruik van een Ubiquity Point to Point Wifi "straalverbinding" bescheven < HIER >
en meer beknopt op een forum elders beschreven < HIER >
Reputatie 2
Beste @Babylonia,

Alles is inmiddels aangesloten, uiteindelijk hebben we gekozen voor de WiFi versterker van Telfort. Het werkt allemaal perfect!

Nogmaals dank voor je hulp.

Groeten,
Rene
Reputatie 8
Graag gedaan.

Reageer