beantwoord

Aanhoudende problemen met verbinding

  • 11 juni 2017
  • 23 reacties
  • 1097 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
De problemen begonnen pakweg twee weken terug en ik had gehoopt (zoals ik in het verleden vaker gemerkt heb (ben al lang Telfort-klant)) dat het vanzelf over zou waaien maar blijkbaar is dat niet het geval. Vandaar dat ik er toch maar eens een topic aan waag.

Twee weken geleden begon ik last te krijgen van een steeds wegvallende verbinding. Zowel internet-, telefoon- als TV-signaal (ik heb geen TV in het abonnement maar heb op de modem wel een TV-signaal) vielen weg waarna het leek of de modem zichzelf (soft)resette. Dit gebeurde met een frequentie van soms iedere twee uur, soms iedere twee minuten. Erg frustrerend, zeker als je thuis aan het werk bent of midden in een telefoongesprek zit.
Ik heb een bedrade verbinding overigens.

Ik heb het forum (en ook Google) afgestruind en heb onderhand alles gedaan wat in mijn kunnen ligt: soft-reset, hard-reset, kabels losgehaald en weer bevestigd en heb zelfs (omdat ik op een gegeven moment dacht dat het aan mijn computer lag) een imagebackup van zes weken terug gerestored (een tijdstip waarvan ik zeker weet dat alles nog goed was). Ook antivirus en -malwaretesters leverden niets op. Alles is hier thuis prima aangesloten en er zijn ook geen hardwarematige veranderingen geweest. Aan versleten kabels denk ik niet eens, die blijven immers altijd onaangeroerd. Ook gebruik ik alleen alle officiële componenten uit de Telfortkit.

Nu is het volgende opvallend. Voorheen (als ik inlogde in de modem) zag ik dat de modem ingetraind was op 100MB down en 30 MB up. De snelheden die ik effectief haalde waren 21 M down en 25MB up (vraag me niet hoe het kan, up hoger dan down...). Up boeit me niet zo, het gaat mij meer om de downloadsnelheid; 21 MB vind ik netjes en is voor mij genoeg/acceptabel.

Tijdens de periode dat de modem telkens wegviel heb ik het logboek ook geraadpleegd. Daarbij kwamen meldingen als "udp loop", "could not find DHCP daemon" en zelfs "ping of death" geregeld voorbij, voordat uiteindelijk de melding "media down" kwam. Ik dacht zelfs aan een (D)DoS-aanval op een gegeven moment. Die ongein schijnt nu sinds enkele dagen over te zijn, ik zie ze niet meer. De modem reset zich ook niet meer nu.

Wel is het zo dat intussen de snelheden bedroevend laag zijn geworden. Het varieert gedurende de dag en het lijkt compleet random, er is geen peil op te trekken. De laatste dagen haal ik maximaal een bedroevende 10 MB down (meestal echter rond de 6 MB) en een 3 MB up (dat laatste vind ik niet zo erg maar is wel opvallend).

Als ik de modem opnieuw laat intrainen zijn de snelheden ongeveer 60 MB down en 30 MB down en haal ik weer heel eventjes de snelheden van 21 MB down en 25 MB up. Na 10 minuutjes begint het verval echter alweer. Als ik de modem een tijdje laat rusten haal ik maximaal de genoemde 10/3.

Wat is er aan de hand/veranderd?

Alvast dank!
icon

Beste antwoord door alex5019 6 juli 2017, 20:44

Dag Wieger. Ben gisteren gebeld door iemand van KPN. Hij vertelde me dat een printplaat gereset was intussen in de wijkkast en dat dit het euvel zou moeten oplossen. Heb voor de zekerheid nog een hard reset van de modem gedaan en doe sinds gisteren regelmatig een test.
Het ziet ernaar uit dat alles weer goed is 👍🏻 De intrainwaardes zijn weer als vanouds en blijven ook stabiel, speedtesten zijn weer OK.
Ik juich echter maar niet te vroeg. De monteur zou de melding onder zich houden tot en met het weekend. Ik hou het ook in de gaten.
Ik hoop dat alles goed blijft. Zo niet dan meld ik me wel weer.
Alvast heel erg bedankt voor alle moeite!
Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 1
Badge
Oh ja, ik heb gewoon standaard internet 50/5 (geen glasvezel) met een Experia V8 modem.
Op 25 MB up heb ik daarom niet eens recht, vandaar dat ik het zelf ook al raar vond.
Reputatie 8
Aan versleten kabels denk ik niet eens, die blijven immers altijd onaangeroerd.
Dat hoeft helemaal niet.

Algemeen ten aanzien van bekabeling.
Contacten kunnen corroderen (met name van KPN wand contactdozen), bij het stofzuigen of verschuiven van kasten (poten die over kabels "heenrollen"), kunnen kabels per ongeluk beschadigd raken waardoor die erna storingen vertonen. Muizen of huisdieren die aan kabels knagen. Ooit de "verkeerde kwaliteit" kabel gekocht, die nu aan een grenswaarde komt waardoor die niet meer voldoet?
(Zie het volgende artikeltje van een internetgebruiker < HIER > ).
Het zijn normaal voorkomende voorvallen.

Echt gewoon bekabeling controleren of doormeten.

Een handig hulpmiddel om kabels te testen is < DEZE >. (Hoewel die kabels met een slechte weerstand door verkeerd gebruikt materiaal er niet direct uitpikt als die nog wel contact maakt).

Tips om je netwerk na te lopen waar mogelijk problemen kunnen zijn.
https://forum.telfort.nl/internet-267/internet-werkt-niet-goed-67836/index1.html#post561505
Reputatie 1
Badge
Dag Babylonia, dank je voor je reactie.
Een topic van 100 pagina's heb je niet zomaar gelezen maar de essentie is duidelijk.
Beschadigde contacten of kabels acht ik uitgesloten maar ik neem je advies toch graag ter harte.
Wellicht dat grenswaarden die ooit goed waren nu zijn overschreden. Ik hoop het niet, de complete bekabeling vervangen is een heidens karwei dat je zelfs je ergste vijand niet aandoet.
Wel merkwaardig dat na een herstart de waarden wel weer even probleemloos "normaal" zijn.
Twee weken terug was er nog geen vuiltje aan de lucht, maar ja, eens komt een druppel waardoor die emmer overloopt.

Groet,
Alex
Reputatie 8
Ik zeg niet dat het perse aan een slechte bekabeling zou liggen.
Alleen er standaard vanuit gaan dat het daar NIET aan zou liggen, heb ik in praktijk te vaak gezien dat het een onterechte veronderstelling is.
Bekabeling zelf is doorgaans niet zozeer het probleem, maar de stekkertjes die eraan zitten.

Het gaat erom dat je voor jezelf mogelijke fouten in het netwerk uitsluit, zodat beter is te isoleren waar het probleem dan wel aan ligt.

De volgende 6 verwijzingen geven een aardig voorbeeld van gewoon "alledaagse praktijk":
Voorbeeld 1 ...en lees vervolgreactie.
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3 (zie speedtest in het begin van de reacties en aan het eind)
Voorbeeld 4
Voorbeeld 5
Voorbeeld 6
Reputatie 1
Badge
Wederom dank voor je reactie.
Alles (fysiek) nagelopen en in ieder geval geen beschadigingen of corrosie kunnen vinden.
Wellicht idd. toch goed om alles door te laten meten. Ik zou dat echter liever aan een professional overlaten, wellicht dat die zonodig meteen kan vertellen welke acties ondernomen moeten worden.
Is het mogelijk om daarvoor een monteur in te huren?

Overigens heb ik nogmaals een test gedaan met de modem. Simpele reset en vervolgens speedtest gedaan. Resultaten waren als vanouds: 21 down en 25 up. Vervolgens onmiddellijk een groot bestand gedownload: geen enkel probleem, fullspeed. Tijdje later waren de snelheden weer flink gezakt.

Groet,
Alex
Reputatie 8

Wellicht idd. toch goed om alles door te laten meten. Ik zou dat echter liever aan een professional overlaten, wellicht dat die zonodig meteen kan vertellen welke acties ondernomen moeten worden.
Is het mogelijk om daarvoor een monteur in te huren?

Met een goedkope kabeltester kun jezelf op eenvoudige wijze al heel veel uitsluiten, bijv. < DEZE >.
Of je ooit eerder "verkeerde materiaal" (goedkope Chinese) kabels zou hebben gebruikt bij eerdere aanleg zou je kunnen testen.
Weet niet of je nog ergens los van die kabel hebt liggen, maar door draden blank te strippen en in een vlammetje te houden van een gasbrander van het fornuis.

Aluminium draad (met een dun laagje koper erover) krult en heeft de neiging te verschrompelen.
Bij metaal draad vormen zich kleine "smelt" bolletjes, die opvallen als het weer is afgekoeld.
(Je kunt wel een metalen afscherming hebben, waarbij in het vlechtwerk je dan na afkoeling kleine smeltbolletjes ziet).

Het juiste materiaal moet koper zijn.
Koperdraad wordt alleen rood gloeiend, krult niet, en na afkoeling is het hooguit een beetje van kleur veranderd. Door met een mesje erover te schrapen moet de koperkleur weer terugkomen.

In welk deel van het land woon je? (Indien in het zuiden, zou ik desnoods nog kunnen testen).
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, niet fijn dat je de afgelopen weken problemen met je internetsnelheid hebt. De redenen kunnen heel divers zijn. Je modem, de DSL-kabel, je contactdoos of de uitgaande verbinding kan niet goed zijn. Als ik kijk naar het feit dat je na een herstart van je modem weer tijdelijk een goede snelheid haalt, heb ik het vermoeden dat je DSL-kabel of contactpunt niet goed is. Heb je al eens getest met een andere DSL-kabel van max 150cm? Zo ja, merkte je een verschil of bleef de snelheid hetzelfde?

Daarbij kan je inderdaad ook het uitgebreide advies van Babylonia volgen. @Babylonia, thx!
Reputatie 1
Badge
Thanx beiden!
Ik ga eens kijken hoe ver ik kom.
Wordt vervolgd.
Reputatie 1
Badge
Intussen de lijn (betreft idd. koper) laten meten; geen problemen aangetroffen (gelukkig).
Tevens DSL-kabeltje 2x vervangen, helaas geen resultaat. Sinds gisteren zijn de "Media down"-meldingen ook weer van de partij.
Is het nog van belang/normaal (zo constateerde ik deze dagen) dat de modem naar mijn mening érg warm wordt?
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, er zijn twee opties over inderdaad. Je modem werkt niet meer naar behoren en zorgt daarmee voor wegvallend internet of het zit toch in de uitgaande verbinding. Uitgaande van de kopermeting die je hebt gedaan en het feit dat je modem erg warm wordt, wil ik beginnen met het vervangen van je modem. In de loop van volgende week komt die binnen. Kan je mij laten weten of het nieuwe modem beter werkt?
Reputatie 1
Badge
Uiteraard Wieger.
Wederom thanx.
Reputatie 1
Badge
@Wieger: een paar dagen geleden de nieuwe modem ontvangen waarvoor uiteraard dank!
Het had echter niets uitgehaald, het uitvallen en het stelselmatig zakken van de netwerksnelheid bleven zich voordoen. Gisteren zat ik op een historische 25K (je ziet het goed, "K"). Na resetten ging het weer eventjes sneller.
Daarom eerder deze week al besloten een professioneel bedrijf te laten langskomen voor het opnieuw aanleggen van het netwerk. Die monteur is deze ochtend geweest.
De modem staat nu in de meterkast met een dsl-kabeltje van 1 meter. Volgens de monteur hebben we nu gedaan wat we zelf konden.
Voor de zekerheid na aansluiten de modem nogmaals een hard reset gegeven.
Nu is het even afwachten of de zaak nog uitvalt en of de snelheid wederom gaat droppen.
Wat me echt opvalt, en dat is tegen mijn verwachting in, is dat de netwerksnelheden nog exact hetzelfde zijn na pas intrainen als eerst. Dus pakweg 20 M down. Omdat er tussen ISRA-punt en de modem eerst 15m zat en nu slechts 1m had ik een spectaculairder sprong verwacht.
Wordt nogmaals vervolgd.
Reputatie 1
Badge
Het vervolg is sneller dan verwacht. Zojuist viel de verbinding/modem weer uit.
Ik heb gedaan wat ik kon en, een hoop ergernis en kosten verder, weet het nu echt niet meer.
Wat kunnen we nog doen?
Reputatie 1
Badge
Overigens - da's even off the record - zit ik me af te vragen of de onlangs ontvangen nieuwe modem ook echt nieuw was.
Bij het uitpakken viel me meteen al op dat het front bezaaid was met krassen en vegen.
Tevens kan ik melden dat de verbinding vanmorgen weer was uitgevallen en dat intussen de snelheid weer stevif
Reputatie 1
Badge
Sorry, te vroeg op "plaats reactie" gedrukt... 😀 Zit vlak boven backspace.
Moest nog achter: stevig begint terug te lopen.
We zijn derhalve nog geen steek opgeschoten. Ik wacht reacties even af.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, kan me voorstellen dat je heel gefrustreerd raakt door het wegvallen van je verbinding. Ik heb een bericht gestuurd naar mijn collega's van KPN met de vraag of zij de kwaliteit van de uitgaande verbinding verder voor je kunnen controleren. Je zal binnenkort gebeld worden door een collega van mij voor het maken van een afspraak.
Reputatie 1
Badge
Dank je, Wieger. We wachten af.
Reputatie 1
Badge
Even een korte update. De KPN-monteur komt morgenvroeg (30-06), ben benieuwd.
Aan de telefoon had de medewerker het over een waarschijnlijk onjuiste schakeling of iets dergelijks. Geen idee wat dat is, ik hoop dat we er morgen achterkomen.
Wordt wederom vervolgd.
Reputatie 1
Badge
Vanmorgen de KPN-monteur op bezoek gehad, een keurige jongeman die de tijd nam. Voor de zekerheid IS/RA-punt en DSL-kabeltje vervangen. Men had blijkbaar vooraf al, middels een 24 uursmeting, vastgesteld dat de lijn niet helemaal goed was. Ter plaatse metingen gedaan die idd. duidden op een (stroom)verstoring. Later, met alle elektra uitgeschakeld, nogmaals gemeten, de verstoring was er nog steeds en heel goed meetbaar. Dit duidt op een probleem buitenshuis. De KPN-specialisten gaan het bekijken.
Houden jullie mij op de hoogte van de ontwikkelingen hiervan?
Alvast goed weekend en groet,
Alex
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, ik houd de ontwikkelingen zeker in de gaten voor je. Vanuit mijn collega's heb ik de indicatie gekregen dat ze verwachten dat er woensdag meer bekend is. Dan zal ik je weer bijpraten.
Reputatie 7
Badge +7
Hey Alex, ik zie dat er weer een monteur staat ingepland voor 10 juli. Ik weet niet of de monteur bij jou thuis langs gaat komen. Er wordt dus nog verder naar gekeken. Ik wil je vragen om nog even af te wachten. De 10e zal ik weer kijken naar de ontwikkelingen.
Reputatie 1
Badge
Dag Wieger. Ben gisteren gebeld door iemand van KPN. Hij vertelde me dat een printplaat gereset was intussen in de wijkkast en dat dit het euvel zou moeten oplossen. Heb voor de zekerheid nog een hard reset van de modem gedaan en doe sinds gisteren regelmatig een test.
Het ziet ernaar uit dat alles weer goed is 👍🏻 De intrainwaardes zijn weer als vanouds en blijven ook stabiel, speedtesten zijn weer OK.
Ik juich echter maar niet te vroeg. De monteur zou de melding onder zich houden tot en met het weekend. Ik hou het ook in de gaten.
Ik hoop dat alles goed blijft. Zo niet dan meld ik me wel weer.
Alvast heel erg bedankt voor alle moeite!
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, ik heb nog contact gehad met KPN. De monteur heeft inderdaad op 5 juli werkzaamheden verricht en de lijn is nu al een dag of 5 helemaal stabiel. Hij houdt de verbinding nog een paar dagen in zijn monitoring om zeker te weten dat de verbinding stabiel blijft. Het lek lijkt nu dus boven te zijn en de problemen lijken opgelost. Als ik nog iets voor je kan doen, dan hoor ik het graag van je.

Wil je feedback geven over hoe je mijn hulp hebt ervaren? Doe dat dan alsjeblieft hier of knip en plak de link in mijn handtekening in de adresbalk van je browser. Alvast bedankt! 🙂

Reageer