8325217 klacht, onbekende incasso zonder machtiging

• 3 oktober 2020
  • 26 reacties
  • 444 keer bekeken

Dit bericht namens mij  80jarige moeder. Foutieve incasso al jarenlang van haar rekening afgeschreven zonder machtiging, onder onbekende persoon, email-adres en gegevens. We kwamen erachter toen ze ging verhuizen en abonnementen opzegte. Telfort advies; 13 maanden zelf terug vorderen via de bank (hebben we gedaan)  de rest zou via afdeling financien worden geregeld. Het gaat om een substancieel bedrag. Nooit meer iets gehoord, probeer al sinds Maart kontakt te krijgen. 

26 reacties

Reputatie 8

Dan zal er toch snel actie ondernomen moeten worden. Telfort is bijna opgeheven.
En of je daar straks via KPN nog aanspraak op kan maken, wordt alleen maar moeilijker.

Kun je mogelijk in de afgeschermde velden bij het forum-profiel, adres - naam van je moeder invullen?

In profiel onder extra informatie zijn gegevens toegevoegd.

Reputatie 3
Badge +1

Je had inderdaad eerder aan de bel mogen trekken @Molens. Ik zie dat je ondertussen onder andere via mail contact hebt gehad met onze afdeling Klantrelaties. Zij hebben vanochtend een mail teruggestuurd. Verder contact laat ik graag over aan deze afdeling, om het voor iedereen overzichtelijk te houden. Heb je nog meer vragen, reageer dan op de mail. 

Hallo, nog 1 x voor de duidelijkheid want ik krijg weer emails die mij als persoon aan dat klantnummer koppelt.

1. Meneer xxx (de klant) bestaat niet ! Jullie emailen mij steeds met geachte meneer! 

2. De naam, origineel email, geboorte datum en adres van dit klant nummer zijn niet van mij. 

3. ik heb nooit machtiging gegeven om dit abonnement/internet geloof ik,  van mijn rekening te halen. (want ik ben die persoon niet! en ik woon ook niet op het adres van internet verbinding.)

Reputatie 8

3. ik heb nooit machtiging gegeven om dit abonnement/internet geloof ik,  van mijn rekening te halen. (want ik ben die persoon niet! en ik woon ook niet op het adres van internet verbinding.)

Maar hoe heb je die gegevens dan gekregen van die andere persoon?
Of heeft Telfort je die via de uitwisseling van de berichten m.b.t. de klacht aan je verstrekt?

Overigens enkele jaren terug heb ik het zelf ook wel meegemaakt.
Had zelf toen al jaren een mobiel abonnement bij Vodafone.

Werd er ineens automatisch een bedrag van mijn rekening afgeschreven, van KPN.
(Had toen helemaal geen abonnement lopen bij KPN, ook geen internet).

Gelukkig merkte ik dat direct op, en kon ik het meteen storneren en een klacht bij de bank indienen.
Die hebben dat toen verder voor me geregeld, dat er in ieder geval geen vervolg incasso meer werd uitgevoerd. Maar je zult als bejaarde dat niet in de gaten hebben, en op die manier misschien wel jaren onbedoeld bedragen van je rekening worden afgeschreven. En dan nog gezeur om het terug te krijgen ook nog.

Dit kreeg ik van Telfort. Wij kwamen erachter toen mijn moeder abonnementen moest opzeggen vanwegen verhuizing. We belde Telfort met klantennummer op afschriften (we dachten dat dit huistelefoon was) en Telfort vroegen naar Dhr xxx. Die bestaat niet (meisjesnaam). Toen checkte ze het email adres (ze gaf een deel va het adres) maar was bij ons onbekent. ze zei dat geboorte datum in November was. Nee dus. en toen chechte ze adres en kwam erachter dat dat niet adres van mijn moeder was. Ze hebben de fout bevestigd!!!!! en gevraagd om zelf 13 maanden terug te vorderen.  Waarom ze nu daar op terug komen. Ik snap er niets van. Ze zeggen steeds U geeft aan...U... maar dan referen ze naar Dhr... die niet bestaat. Zijn ze nou echt zo dom??? Heb jih geen email van fincieel direkteur of zo...

van telfort;

Hierin noemt u het klantnummer 100112xxxxx. Dit is het bij ons bekende klantnummer van u.

U geeft aan dat Ziggo er niets mee te maken heeft. In een eerder gesprek heeft u aangegeven dat u van Telfort naar Ziggo bent overgestapt. Volgens onze gegevens bent u sinds 2004 klant van Tiscali/Telfort.

Indien u verandert van provider, moet de oude provider worden opgezegd. Volgens onze gegevens is dat niet gebeurd bij Telfort. Het kan zijn dat u dat bent vergeten of dat Ziggo de overstap niet heeft geregeld. Indien Ziggo in gebreke is gebleven bij de overstap, zult u dit met Ziggo moeten bespreken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb bij de betreffende afdeling aangegeven wat je hier gezegd hebt @Molens. Verder laat ik het contact en de afhandeling van dit vraagstuk over aan onze afdeling Klantrelaties.  

Reputatie 8

We belde Telfort met klantennummer op afschriften (we dachten dat dit huistelefoon was) en Telfort vroegen naar Dhr xxx. Die bestaat niet (meisjesnaam). Toen checkte ze het email adres (ze gaf een deel va het adres) maar was bij ons onbekent. ze zei dat geboorte datum in November was. Nee dus. en toen chechte ze adres en kwam erachter dat dat niet adres van mijn moeder was. Ze hebben de fout bevestigd!!!!! en gevraagd om zelf 13 maanden terug te vorderen.  Waarom ze nu daar op terug komen. Ik snap er niets van.

Weet niet hoe lang er al onterecht wordt geïncasseerd vanuit een niet bestaande overeenkomst met je moeder, maar je kunt wettelijk zeker wel tot 5 jaar terugvorderen.
Verder terug is het misschien verjaard??  Zou je beter bij een advocaat na kunnen vragen.

En mijnheer xxxx op een ander adres die al jaren “gratis” internet heeft, die roert zich natuurlijk niet.

Identiteitsfraude komt nogal eens voor.

Reputatie 8

Ik heb bij de betreffende afdeling aangegeven wat je hier gezegd hebt @Molens. Verder laat ik het contact en de afhandeling van dit vraagstuk over aan onze afdeling Klantrelaties.  

Alleen als die niet snappen met wat er aan de hand is, wordt het wel heel vervelend.

Reputatie 3
Badge +1

@Babylonia Klopt helemaal. Ik heb dan ook in de case waar ook de correspondentie tussen @Molens en onze afdeling Klantrelaties te vinden is een bericht geplaatst met de uitleg die @Molens hier heeft gegeven. Dat zullen ze dus zeker zien :) 

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb nog even gekeken in je klantkaart en zie dat Klantrelaties heeft aangeboden om het bedrag van de open facturen kwijt te schelden. Volgens mij goed nieuws dus :) Als ik nog iets voor je kan doen, dan hoor ik het graag! 

Ik heb net advies gezocht bij een advocaat. Telfort moet het originele contract overleggen waar in staat dat ik toestemming heb gegeven voor deze incasso. Omdat het om een priverekening gaat moet het echt duidelijk zijn dat ik persoonlijk deze machtiging heb gemaakt of eventuele weizigingen heb doorgegeven. Dit staat schriftelijk vastgelegd in een overeenkomst en kan niet verjaren. Ik heb via email aan Telfort gevraagd deze overeenkomst/ weiziging van origineel overeenkomst, per email voor vrijdag naar mij toe te sturen. Mocht Telfort deze overeenkomst niet kunnen tonen dan was de incasso inderdaad onterecht en moeten ze de afgeschreven bedragen terugbetalen.

Reputatie 3
Badge +1

Heel goed dat je zelf nog navraag hebt gedaan. Ik begrijp dus dat we de openstaande bedragen willen kwijtschelden. Maar dan zijn we er volgens jou nog niet. Er zijn dan nog steeds facturen betaald die volgens jou nog terugbetaald moeten worden. Tot wanneer terug heb je volgens jou recht op teruggave van de reeds betaalde facturen? Dan kan ik dat er nog nadrukkelijk inzetten. Ik zie dit niet zo snel terug namelijk.  

Reputatie 8

Het gaat niet om “openstaande facturen”, maar alle facturen die ooit eerder onterecht zijn geïncasseerd. Kan dus nog tot zeker wel een aantal jaren teruglopen.
Ofwel een “substantieel bedrag”. Een overzicht van alle afschrijvingen en optelling ervan die over de jaren heen hebben plaatsgevonden is dan wel op zijn plaats.

Reputatie 3
Badge +1

Dat is ook precies wat ik zeg @Babylonia. Mijn vraag was vanaf wanneer er onterecht is gefactureerd. Wat het startmoment daarvan was. Alleen misschien wat onduidelijk geformuleerd. Dan zet ik dat er nog bij in het dossier @Molens.
In een eerdere notitie van januari 2020 zie ik staan dat de betalingen vanaf 2008 begonnen. Klopt dat? 

Dat was inderdaad wat onduidelijk geformuleerd bedankt voor de verdere uitleg. 2008.. dat ziu kunnen. jullie zullen daar beter overzicht van hebben. Wanneer er voor het eerst van mijn rekening geincasseerd is. En wanneer deze (onterechte) overeenkomst tot stand is gekomen. Ik heb hierover nooit communicatie ontvangen omdat jullie een voor mij onbekende email hadden en ik niet op het betreffende adres woon. Ik zou dan naar de bank moeten om afschriften van 10 jaar+ te bekijken, maar met Covid en mijn leeftijd wil ik dat risico niet lopen. Dus graag een kopie van  de overeenkomst die is neem ik aan gedateerd.

Reputatie 8

Ik zou dan naar de bank moeten om afschriften van 10 jaar+ te bekijken,…..

Kun je toch opvragen bij de bank om naar je toe te laten sturen?
Misschien zelfs nog per mutatie gesorteerd op bankrekening van Telfort?

Overigens vanaf een Rabo-rekening kun je online terug tot 13-10-2012.
En in één PDF-overzicht tot heden direct downloaden.
Is ook niet de volledige periode. Maar speciaal opvragen, en naar je laten toesturen kost extra geld.

Bij ABN-AMRO kun je niet verder terug dan 18 maanden.
(Waar men dat eerder tot vele jaren terug kon downloaden. Zelfs verder terug dan de Rabobank).

Ik ga wel met ABN bellen als we zover zijn en Telfort besluit uit te betalen. Ik hoop dat ze dit inderdaad als mutatie onder Telfort kunnen sorteren. Kan me niet voorstellen dat ik door 10 jaar oude, paginas lange afschriften moet gaan doorlopen 😯 

Reputatie 8

Ik ga wel met ABN bellen als we zover zijn en Telfort besluit uit te betalen.

Ik zou het eerlijk gezegd meteen doen. Jij bent uiteindelijk de “eisende” partij.
Dus je zult zelf met cijfers aan moeten komen met wat je van Telfort te vorderen hebt.
Geeft ook de beste kans van een snelle afwikkeling.

Als je moet wachten op Telfort, tot zij zich schikken, zijn ze als bedrijf al opgedoekt.

Reputatie 3
Badge +1

@Molens Ik zie dat er een nieuwe mail is gestuurd door Klantrelaties gisteren. Ik raad je aan hier zo snel mogelijk op te reageren. We hebben een reactie nodig hebben voor 15 oktober. Daarna kunnen we niks meer voor je doen in verband met de overgang naar KPN.  

De laatste email vanTelfort kantenservice was op 9 October heb sinds dien geen emails ontvangen.

Reputatie 3
Badge +1

Dat is vreemd. Ik zie dat er gister gemaild is naar hetzelfde mailadres (b***@hotmail.com) waar ook de eerdere berichten naartoe zijn gemaild. Er staat ook niks in je 'spamfolder’? Ik stuur je even in een privéberichtje wat er naar jou gemaild is. Dan kun je daar alsnog op reageren. 

Reputatie 8

We hebben een reactie nodig hebben voor 15 oktober. Daarna kunnen we niks meer voor je doen in verband met de overgang naar KPN.  

Juridisch spelen de claims vanuit de periode dat Telfort gewoon actief is.
Tegoeden, financiële zaken m.b.t. die perioden zullen gewoon correct afgehandeld moeten worden.
Niet dat Telfort lopende zaken langs zich neer kan leggen alleen omdat ze overgaan naar KPN.
Kost alleen een hoop meer ergernis en tijd.

Reputatie 3
Badge +1

Dat zal ongetwijfeld inderdaad nog wel kunnen @Babylonia. Lijkt mij ook vreemd dat er na de overstap niks meer mogelijk is. Ik zag echter een notitie van onze afdeling Klantrelaties dat we spoedig een reactie nodig hadden, omdat deze afdeling na het weekend geen vergoedingen meer door kan voeren aan de Telfort kant. Dan had de casus overgedragen moeten worden aan KPN vermoed ik. 

Hoe dan ook, ik zie ook dat de we de hele situatie nu af hebben gerond @Molens. Ik vind het fijn voor je dat je dit gedoe nu kunt vergeten. En ik hoop dat je er toch een beetje blij mee bent.    

Reputatie 8
Badge +16

Ik verbaas me al een tijdje over deze discussie. Juridisch ligt het gewoon vast, je hebt 13 maanden de tijd om een onterechte incasso terug te laten boeken.

Onterechte automatische incasso

Haalt een bedrijf geld van uw rekening maar gaf u hiervoor geen machtiging? Of stopte u de machtiging? Dan is de automatische incasso onterecht. U kunt dan binnen 13 maanden uw bank vragen om het bedrag terug te boeken.

Dus het terugvragen van onterechte betalingen vanaf 2008 is juridisch erg lastig… een rekeninghouder dient zelf zijn of haar rekening in de gaten te houden en dubieuze transacties tijdig te melden bij de bank.

Natuurlijk kun je het nog wel rechtstreeks proberen via Telfort. Maar er zou zomaar een verjaringstermijn op een claim als deze kunnen zitten.

Dus het is vooral hopen op begrip en enige coulance vanuit Telfort.

Reageer