beantwoord

6% inflatiecorrectie bij Telfort Thuis abonnement

• 19 augustus 2019
  • 13 reacties
  • 175 keer bekeken

LET OP: inflatiecorrectie Telfort thuis te hoog.

Mijn jaarcontract ingaande 18 feb 2019 is miv 1 juni met 6% verhoogd. (42,50 >> 45 euro)
CBS index 2018 = 1,7%.
Telfort heeft juridische basis (lees wat we zijn overeengekomen in het contract) om inflatiecorrectie toe te passen per 1 juni. Maar niet 6% maar 1,7% (zie site CBS)
Dus abbo zou 43,20 pmnd moeten worden. Is afgerond naar 45 euro. Dat is vast heerlijk voor jaarcijfers van Telfort maar minder goed voor de beurs van de klant. Maar vooral ongegrond naar mijn mening.
Ik ga Telfort aan het contract houden. Doen ze vast ook met mij als ik besluit maar eens een tijdje wat minder te gaan betalen omdat mijn boodschappen zo duur zijn de laatste tijd.
Spannend, ik houd jullie op de hoogte :-)

ps. ik had mogen opzeggen zeggen ze dan. Dat wil ik helemaal niet, heb gewoon een jaarcontract waar ik blij mee ben (of iig was)

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Franzki 19 augustus 2019, 19:55

Staat in de algemene voorwaarden, en die maken onderdeel uit van de overeenkomst:

12.1 Wijzigen door ons
We kunnen de overeenkomst en de afgesproken tarieven
wijzigen. Als we dat doen, laten we u dat minimaal 1 maand
van tevoren weten.
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Het is geen inflatiecorrectie maar een verhoging van de abonnementsprijs.

zie deze aankondiging die ruim vóór 1 juni is gedaan...

en inderdaad, je had zonder extra (afkoop)kosten je abonnement mogen opzeggen!
even citaatje uit de mail van Telfort:

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Er is inderdaad een inflatiecorrectie toegepast voor alle klanten.
In de algemene voorwaarden kunt u lezen dat deze inflatiecorrectie mag worden toegepast.
U heeft hiervoor getekend. Het betekend inderdaad dat Telfort éénzijdig de prijs mag verhogen middels de wettelijke inflatiecorrectie.
Reputatie 8
Badge +17
Ze (Telfort) mag de prijs van een abonnement ook verhogen.

Maar dit moet vooraf aangekondigd worden zodat klanten de kans hebben om zich te orienteren op een ander, vergelijkbaar abonnement.

Op het moment dat de prijsverhoging in is gegaan én de klant heeft niet opgezegd of is niet overgestapt naar een andere provider, mag Telfort er vanuit gaan dat de klant akkoord is met de prijsstijging.

Door nu (pas) te reageren is dit topic een beetje "mosterd na de maaltijd", toch?!
weer twee punten van aandacht:
1) wat is waarde van een jaarcontract volgens u? Ik hoef niet te oriënteren, heb gewoon een afspraak zwart op wit. Dat geldt twee kanten op. Ik deel de feiten, juich van harte toe als u inhoudelijke tegenargumenten aandraagt
2) Het speelt nu bij mij, is dat heel erg? Ik zit nu aan de maaltijd in andere woorden gezegd
Reputatie 8
Badge +16
Staat in de algemene voorwaarden, en die maken onderdeel uit van de overeenkomst:

12.1 Wijzigen door ons
We kunnen de overeenkomst en de afgesproken tarieven
wijzigen. Als we dat doen, laten we u dat minimaal 1 maand
van tevoren weten.
Reputatie 8
Badge +17
  1. een jaarcontract is een overeenkomst tussen 2 partijen waar mogelijk algemene voorwaarden voor gelden.
  2. de maaltijd was in april, dus de tafel is per 1 juni afgeruimd.
ik snap dat je een ander desert had willen hebben, maar dit is wat er overgebleven is en daar zal je het mee moeten doen!

om in de stijl te blijven: "had meneer nog iets anders gewild?"
@Franzki ja, daar zit wel wat in inderdaad :-)

gek vind ik wel dat Telfort zowel telefonisch als nadien per mail wijst op op het artikel (uit ovk) mbt inflatiecorrectie. (zie copy-paste citaat hierboven)

Dat zet mij als trouwe klant best wel op een verkeerd been.

Dank voor deze bijdrage.
Reputatie 8
Badge +17

Dank voor deze bijdrage.

graag gedaan!
Reputatie 8
Badge +16
Overigens is het inderdaad zuur dat Telfort na een relatief korte tijd een jaarcontract openbreekt en de voorwaarden (prijs) tussentijds aanpast. Je zou als klant meer zekerheid willen hebben... want het is lastig om providers onderling te vergelijken als een vaste prijs voor een jaarcontract niet vast blijkt in de praktijk.
wel zou ik het boeiend vinden (maar dat is te groot en complex voor een gemiddelde burger) of dit type van contracten wel mag/kan worden afgesloten

we spreken iets af maar een van beide partijen bedingt dat zowel inhoud als prijs ten alle tijden mogen worden aangepast. Gedurende de looptijd van het contract. Is dat nog wel een contract/ovk te noemen?
Meer iets van een eenzijdige overeenkomst. En dat kan niet volgens mij bij dit type van dienstverlening.

Voelt voor mij ergens als niet helemaal in de haak. Maar daar kan ik nu wel mee leven, het is ook even niet anders :-)

case mag dicht wmb
dank aan allen.
Reputatie 8
Badge +17
vermoed je dat de juristen van Telfort/KPN zich niet ingelezen zouden hebben in dit soort contracten/abonnementen en bijhorende algemene voorwaarden?

die zitten van voor tot achter helemaal dicht ;)

maar goed, fijn dat je gerustgesteld bent...
dit dossier kan gesloten worden.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @eme1969. Van harte welkom hier. Ik zie dat @Kees-Jan en @Franzki al hebben uitgelegd hoe de vork in de steel zit en ik begrijp dat het zo duidelijk is. Laat het gerust weten als je toch nog ergens vragen over hebt.

Reageer