5/50mbps vdsl upgrade haalt slechts 0.5/10mbps

• 13 mei 2017
  • 24 reacties
  • 886 keer bekeken

Enige tijd geleden heeft KPN de infrastructuur aangepast in mijn wijk. Waar in het verleden op mijn aansluiting slechts 1/12mbps mogelijk was, zou nu 10/100mbps mogelijk moeten zijn.
De snelheid was meestal niet hoger dan

24 reacties

Reputatie 8
Welke waarden vind je in de modem/router voor:
Attainable rate en Actual data rate

Welke hier:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

En reset je modem/router eens.
(Met omgevouwen paperclip 10 of 30 sec. in resetgaatje, totdat de lampjes van status wisselen).
Hmm, ik had alle informatie vermeld, maar kennelijk is mijn bericht halverwege afgekapt, hier nogmaals:

Fourstack:
Technologie: Koper/DSL
98 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
196 Mbit/s
Modem informatie:
ADSL: CONNECTED
Mode: G.992.5 (ADSL2+)
Download: 12985 Kbps.
Upload: 952 Kbps.

ADSL Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 952 (Kbps.) 12985 (Kbps.)
Attainable Rate 943 (Kbps.) 13200 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 6.5 dB 6.4 dB
Attenuation 8.5 dB 16.7 dB

Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 171069088 71624
CRC Error 0 0
HEC Error 9777 0
Reset al ik eens proberen
Reset uitgevoerd, geen verschil:

Status:
Configured Current
Line Status --- SHOWTIME
Link Type --- Interleave Path
Trained Mode Auto G.992.5 (ADSL2+)

ADSL Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 952 (Kbps.) 13121 (Kbps.)
Attainable Rate 952 (Kbps.) 13248 (Kbps.)

Noise Margin 6.5 dB 6.3 dB
Attenuation 8.5 dB 16.7 dB
Reputatie 8
Badge +17
Je zou het abonnement moeten upgraden om de 100 Mbps te halen

https://internetshop.telfort.nl/alles-in-1-pakket/
ik betaal voor 5/50mbps (na recente upgrade, was 1/12mbps). Helaas blijft de snelheid op 1/13mbps staan in het modem, iets wat overigens in de praktijk zelden gehaald wordt.
Reputatie 8
Met een account voor 50/5 mbps (net andersom), moet je met de technische middelen die voor de achterliggende internet netwerkstructuur simpelweg mogelijk is toch zeker moeten kunnen halen, of in ieder geval met niet te grote afwijking kunnen benaderen.

Webcare aan zet om daar helderheid in te geven, en zo nodig aanvullende actie op te ondernemen om het bij te stellen.
Maar die laten nog niet erg van zich horen...
Reputatie 7
Badge +13
Hi geiz, ik zie inderdaad dat de upgrade is afgerond. Ondanks de valse start zou ik nu verwachten dat je een hogere snelheid haalt. Op 3 mei was de upgrade aangevraagd, deze is op 16 mei geleverd. Vandaar dat je op de eerdere metingen nog geen hogere snelheid doorkreeg. Als ik nu het modem uitlees, dan zie ik dat het modem een snelheid van ongeveer 30mbit haalt. Dat is ten opzichte van de eerder genoemde snelheid een verbetering, lijkt mij. Merk je nu ook een verschil?
Reputatie 8
Als ik nu het modem uitlees, dan zie ik dat het modem een snelheid van ongeveer 30mbit haalt.
Vind ik nog weinig als officieel 98 Mbit/s mogelijk zou moeten zijn, en het abonnement 50 Mbps is.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Inmiddels kan ik genieten van sneller internet. Met name de upload snelheid en dat er geen miljoenen pakketjes meer omvallen is een verademing. Alleen blijft de snelheid rond de 24mbit hangen (kijk ook TV via ADSL), wat niet in de buurt komt van de 50mbit.

Status modem (na 3 dagen):

VDSL:  CONNECTED
Mode:  PROFILE_17A
Download:  30493 Kbps.
Upload:  5530 Kbps.

VDSL Data Rate:

Actual Data Rate
Upstream: 5530 (Kbps.)
Downstream: 30493 (Kbps.)

Attainable Rate
Upstream: 12605 (Kbps.)
Downstream: 31953 (Kbps.)

Noise Margin
Upstream: 5.4 dB
Downstream: 5.7 dB

Attenuation
Upstream: 37.3 dB
Downstream: 24.4 dB

FEC Error
Upstream: 228
Downstream: 0

CRC Error
0 0

DTU Counters:
Upstream: 6014
Downstream: 4283

Nu ga ik €5,- per maand extra betalen om deze gegarandeerde snelheid te halen. Wat kan Telfort eraan doen om deze snelheid omhoog te krijgen? Ik hoor het graag.
Reputatie 7
Badge +13
Hey geiz, bedankt voor je bericht. Ik zie inderdaad dat je modem nog nu enkele dagen stabiel op de snelheid van 30mbit blijft. Gezien je afstand tot de wijkcentrale is dit een redelijke snelheid. Om zeker te zijn dat we het maximale uit de verbinding halen, ga ik dit nog intern na. Afhankelijk van de uitkomst kan het zijn dat er nog een monteur bij je langs komt. Als ik een antwoord heb, dan hoor je weer van me.
Sinds vandaag werkt de verbinding zoals je mag verwachten. Geen idee waarom, wel heb ik het modem (toevallig) nog eens uit en aan gezet.

VDSL Data Rate:

Actual Data Rate
Upstream: 9659 (Kbps.)
Downstream: 57907 (Kbps.)

Attainable Rate
Upstream: 25129 (Kbps.)
Downstream57980 (Kbps.)

Dat ziet er goed uit dus!

Ik hoop dat het zo stabiel blijft.
We belde KPN gisteren dat er morgenochtend tussen 8 en 10u een monteur langs komt, dat lijkt me dan niet meer noodzakelijk. Alleen is contact opnemen vandaag helaas niet mogelijk (hemelvaart)..
Conclusie van de monteur: Hogere snelheden en meer stabiliteit moet mogelijk zijn, maar het is een vrij oud modem. Hij adviseert Telfort om het laatste model toe te zenden.
Ik wacht af of Telfort contact opneemt.

Iedereen bedankt voor het mee denken.
Reputatie 7
Badge +13
Hey geiz, ik heb de terugkoppeling van de monteur gelezen. Het uitsturen van een nieuwer model modem is op het moment niet mogelijk. Je hebt op dit moment een abonnement voor 50/5mbit. Als je dan 57mbit op het moment binnen krijgt, dan lijkt me dat een prima snelheid. Mocht er in de toekomst toch nog een probleem ontstaan met de stabiliteit van je verbinding, dan hoor ik het graag. Mogelijk kan ik je op dat moment wel een nieuwer modem leveren.
Sleeeecht
Reputatie 7
Badge +13
@geiz

Jammer dat je het hier niet mee eens bent. Mijn eerdere aanbod blijft staan, op dit moment kan ik de vervanging nog niet voor je aanvragen.
Ik neem aan dat de storingsmonteur kennis van zaken heeft.

De snelheid heb ik niet meer tot 30Mbit zien zakken, maar hij zit wel regelmatig onder de 50 (nu 38 bijv.)
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Geiz, ik heb de lijnmeting uitgevoerd en kom nog steeds op een verbindingssnelheid uit van 57mbit. De meting geeft ook aan dat de lijn al enige tijd stabiel is. Ik kan daarom dit probleem niet gelijk voor je verklaren. Is het de afgelopen dag nog steeds zo geweest of is de snelheid tijdelijk(rond het moment van schrijven) minder geweest?
Helaas is de verbinding nog steeds waardeloos. De snelheid is met regelmaat prima, maar de verbinding valt steeds even kortstondig weg.
Eerst was het vermoeden dat dit aan de WIFI lag, dus een andere, losse WIFI-AP gekocht (relatief goedkoop ding). De problemen bleven, dus enkele weken geleden een dure prof. WIFI-AP gekocht, helaas geen enkele verbetering. Mijn vriendin werkt momenteel, vanwege langdurig ziekzijn, van huis uit, dus die wordt echt horendol van deze problemen, het is gewoon onmogelijk fatsoenlijk te werken. Ik heb inmiddels een vaste aansluiting aangelegd voor haar PC, maar helaas, dat biedt geen enkele verbetering. De verbinding blijft steeds kortstondig wegvallen, echt om gek van te worden.
Telfort, graag een oplossing hiervoor. Alvast bedankt.

VDSL Status Information:

Status:

Configured Current
Line Status --- SHOWTIME
Trained Mode Auto PROFILE_17A

VDSL Data Rate:

Upstream Downstream
Actual Data Rate 9196 (Kbps.) 53992 (Kbps.)
Attainable Rate 21807 (Kbps.) 56853 (Kbps.)

Noise Margin 5.5 dB 5.9 dB
Attenuation 28.7 dB 24.0 dB

Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 2331 0
CRC Error 0 0

DTU Counters:

Upstream Downstream
corrected DTU Counter 36590 117
uncorrected DTU Counter 109939 0

Showtime Counter:

Showtime Counter 0 days, 0 Hours, 21 Minutes, 9 Seconds

Reputatie 7
Badge +13
Hoi Geiz, wat vervelend dat de verbinding nog steeds korte onderbrekingen blijft houden. Op het moment zie ik dat die zelfs volledig uit de lucht is. Ik kan me voorstellen dat je hier niet gelukkig van wordt. Om die reden heb ik het advies van de monteur opgevolgd en een vervangend modem voor je besteld. Deze zal met een paar dagen bij je binnen komen. Kan je mij laten weten of je met het andere modem wel een stabiele verbinding hebt?
Gisteren het nieuwe modem geïnstalleerd en de resultaten zijn tot nu toe veelbelovend!
Ik heb tot nu toe nog geen hiccup in de verbinding waargenomen. De snelheid is een ruime 50mbit down en ca 12-13mbit up, zelfs via WIFI.
Als dit zo blijft ben ik zeer tevreden!

Reageer