2812hnu-f1 blijft hangen in opstartmodus

  • 31 mei 2012
  • 62 reacties
  • 17159 keer bekeken

@webcare,
Sinds vanmorgen blijft mijn 2812hnu-f1 modem hangen in de opstartmodus. Het powerlampje, lan lampje(s) en dsl lampje gaan knipperen waarna de modem uitvalt het het knipperen zich herhaalt. Modem is niet bereikbaar via webportal.
Heeft dit met een softwareupdate te maken? Zijn er problemen met mijn lijn? Reset heeft geen resultaat.
Graag reactie,
Groet,

62 reacties

@Henk

Kunt u een reactie geven ?

Dank je.
Inmiddels diverse malen contact gehad en inmiddels weer een stabiele verbinding op VSDL.  Wel bleef de snelheid aan de lage kant en is de lijn afgelopen donderdag nogmaals nagekeken. Ik had daarna de maximale snelheid (2.5MB). Wel is deze vanacht door een DLM reset teruggevallen naar 2.3MB.

Waarom is er toch zo een verschil in snelheid na een reset ?

Alvast bedankt voor de reactie.


Ik geeft dit topic toch nog een klein duwtje.

Na een DLM reset van gisterenavond is de snelheid teruggevallen naar 1.9MB. Nu kom ik van 2.5 en hij blijft maar dalen. Zou er nog eens naar de lijn gekeken kunnen worden?

Dank je!
Reputatie 4
Badge +3
@acacia,

Bedankt voor uw terugkoppeling, mocht er nog iets zijn wat we voor u kunnen doen, horen we het graag.

Henk
@ Henk

De lijn is inmiddels omgezet neer VDSL(6 juli) en daarmee is ook de laatste stap voltooid. De snelheid is ook omhoog gekrikt en is nu rond de 26MB. En daarmee een dikke verbetering dan voorheen (10MB). Nu hopen dat deze lijn wel stabiel blijft.
De lijnwaarden zien er goed uit. Ik heb nogmaals een nieuw modem naar u verzonden. Deze graag inclusief nieuwe spanningsadapter aansluiten.

Hugo


Bedankt voor je snelle reacties, ik waardeer de service die jullie webcare team mogelijk maakt.

Ik heb het nieuwe modem nog niet binnen, maar de afgelopen dagen draait het oude modem weer. De situatie zat hem er in dat het modem niet goed opstartte waardoor de reset knop geen effect had - na 30 seconden indrukken gebeurde er niets. Zelfs het resetten via de (op dat moment zeer langzame webinterface) was niet mogelijk, hij gaf wel weer in het scherm dat het modem gereset werd, maar dit gebeurde niet. Plotseling (out of the blue) was het modem de volgende morgen wel gereset en werkte hij weer.

Ik hoop dat dit een hardwarematige issue is, dan zal het over zijn met het nieuwe modem. Zodra ik het nieuwe modem binnen heb zal ik mijn bevindingen delen.
Badge +2
Net telefoon gehad van Telfort helpdesk.
Lijn wordt in periode 5,6,7 juli omgezet naar VDSL. We wachten af.

Done!

Uw verbinding over VDSL voor de firmwareupgrade en met lijnprobleem:
http://i47.tinypic.com/906m2d.jpg

Vandaag na oplossen van lijnprobleem:
http://i49.tinypic.com/fw5b7s.jpg

Dit is het DLM startprofiel, binnen 8 dagen zal de verbinding doorschakelen richting de maximumsnelheid. Fijn dat het opgelost is, mijn excuses voor het ongemak!

Hugo
Badge +2
De lijnwaarden zien er goed uit. Ik heb nogmaals een nieuw modem naar u verzonden. Deze graag inclusief nieuwe spanningsadapter aansluiten.

Hugo
Mijn modem heeft letterlijke en figuurlijke ups en downs. Overall is het één groot drama met mijn Zyxel, aangezien deze eens in de zoveel tijd hele eigenaardige en verschillende kuren vertoont.

Een maand geleden heb ik alles netjes binnen gekregen, toen bleek het modem continu zichzelf te herstarten. Een nieuw modem is toen toegezonden, echter was het probleem toen verholpen en draaide het oude modem al 6 dagen als een zonnetje. Het nieuwe modem heb ik op verzoek van Telfort weer retour gedaan.

Direct na het terugzenden staken de volgende problemen de kop op, namelijk het modem wilde niet opstarten; de powerled bleef maar knipperen en het modem kreeg geen stabiel DSL-signaal. Na meerdere malen contact te hebben gehad met Telfort en het modem een dag uit te hebben laten staan heb ik het modem weer aan de praat gekregen (na 5x hardware matig resetten). Telfort heeft direct een firmware update gedaan (vorige week dinsdag). Tot zaterdag avond werkte alles feilloos, echter is het nu weer raak. 

Het modem klapt er sinds zondag ochtend iedere keer uit. Er lijkt in eerste instantie niets raars te zien aan het modem, de lampjes van'Internet, DSL, Ethernet 4, power en Wlan) branden continu (zelfs als ik het ethernet kabeltje eruit haal); een vastloper. Na een herstart kwam het modem vaak wel weer terug, voor een kleine 5 minuten. Soms kan het modem niet herstart worden, en moet deze voor een half uur zonder power staan, want anders blijft deze in een 'reset' mode staan.. 

Ik heb geen idee wat er met dit modem aan de hand is, maar dit heb ik nooit eerder gehad met andere type modems. Daarnaast ben ik het spoor bijster wat deze problemen veroorzaakt, ligt het aan de lijn, het modem of bevindt het probleem zich elders?

@Hugo, kan jij uitsluiten dat er meerdere mensen in mijn regio dezelfde problemen kennen? Zou je wellicht mijn lijn kunnen doormeten - zodra het modem weer eens online is.
Reputatie 4
Badge +3
@acacia,

Bedankt voor uw terugkoppeling, ik houd uw verbinding deze periode extra in de gaten.

Henk
Net telefoon gehad van Telfort helpdesk.
Lijn wordt in periode 5,6,7 juli omgezet naar VDSL. We wachten af.
@Hugo

Gisteren bezoek gehad van een KPN monteur. (dezelfde als de vorige keer) Dit keer heeft de monteur wijzigingen aangebracht aan de bekabeling. bij mij thuis geswitchd naar de andere lijn(er komen er immers twee binnen) ook in het middenstation mijn verbinding op een andere kabel aangesloten. Dit resulteerde in een hogere snelheid in mijn ADSL lijn. 18 MB Alleen krijg ik nog geen IP toegewezen van de server. Er bleek nog iets in de centrale gewijzigd moeten worden. Nadat dit was doorgevoerd, was/is 15MB. Maar dat is iig sneller dan mijn huidige snelheid (12/13MB).

Mijn vraag is dus nu, kan mijn lijn weer omgezet worden naar VDSL.
Inmiddels diverse malen contact gehad en inmiddels weer een stabiele verbinding op VSDL.  Wel bleef de snelheid aan de lage kant en is de lijn afgelopen donderdag nogmaals nagekeken. Ik had daarna de maximale snelheid (2.5MB). Wel is deze vanacht door een DLM reset teruggevallen naar 2.3MB.

Waarom is er toch zo een verschil in snelheid na een reset ?

Alvast bedankt voor de reactie.
@ Hugo

Is er volgens uw gegevens inmiddels gebeld? Ik heb nog niemand gesproken.
@Hugo

Er is voor komende woensdag een nieuwe afspraak gemaakt, door KPN. Om opnieuw (naar) de lijn te komen meten (kijken). Is het mogelijk om de verbinding voor woensdag*op VDSL te zetten? Aangezien met VDSL de problemen zich voor doen.
En inmiddels dus online op VDSL2. 😃 Modem is met TUE.4 erin dus nooit goed gereset geweest blijkt nu. Zeer waarschijnlijk start hij ook met een gereset modem met TUE.4 (niet de testversie) gewoon door. Development neemt als u dat goed vindt zometeen ook nog telefonisch contact met u op voor een verdere test.

Hugo

Er is contact geweest en ook het oude TUE.4 (geen test versie) traint na reset gewoon in op VDSL (20/2)
Ik hou je zoals afgesproken op de hoogte.
Badge +2
En inmiddels dus online op VDSL2. 😃 Modem is met TUE.4 erin dus nooit goed gereset geweest blijkt nu. Zeer waarschijnlijk start hij ook met een gereset modem met TUE.4 (niet de testversie) gewoon door. Development neemt als u dat goed vindt zometeen ook nog telefonisch contact met u op voor een verdere test.

@acacia,

Dat verhaal van de monteur klinkt niet echt logisch, we zullen zien wat er uit komt! Als KPN een update heeft zullen we dat hier communiceren.

Hugo
Hoi Hugo,

Rond 17:55 uur kwam VDSL op de lijn en modem bleef weer hangen.
Zat wel weer andere firmware in TUE4-20120614

Nu modem met TUE3 aangesloten.
Ik hoop dat deze is uitgesloten van de firmware update.
[quote]@Hugo,Ben benieuwd wat KPN nog gaat doen. De Monteur was vrij stellig dat er niks mis was met de lijn en dat er onmogelijk een hogere snelheid gehaald kon worden.



Overigens was het zo dat de monteur eerst in het wijkstation 50MB had gemeten, wat volgens de monteur niet klopte. Daarna meette hij 12MB. Bij mij thuis kwam er 14MB binnen. Wat volgens de monteur eigenlijk niet kon, omdat je nooit sneller kon zijn dan het wijkstation. Dat is een beetje tegenstrijdig...
Hoi Hugo,



Vanmorgen vroeg is de test versie geïnstalleerd.

V3.10(TUE.4)_20120601



Nu maar weer afwachten wat de resultaten zijn.

intrain snelheid 15004/952
@Hugo,Ben benieuwd wat KPN nog gaat doen. De Monteur was vrij stellig dat er niks mis was met de lijn en dat er onmogelijk een hogere snelheid gehaald kon worden.

code:
Current Firmware Version: V3.10(TUE.4)DSL version information: 5.4.2.15.1.1DSL near end inventory information: nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNT/ SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.4.2.15.1.1 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1CC5D4EA9DA10 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(04,00,04,00,4C,01,04,00)DSL far end inventory information: nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=0000 VersionNumber= SerialNumber=00000000000000000000000000000000 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,01,00,00)noise margin upstream: 6 dboutput power downstream: 19 dbattenuation upstream: 17 dbnoise margin downstream: 6 dboutput power upstream: 12 dbattenuation downstream: 24 dbSRA upstream: initSRA downstream: initbitswap upstream: enabledbitswap downstream: enabledcurrent rate upstream: 976 kbpsinterleaving delay upstream: 0.25 msimpulse noise protection upstream: 0.0 symbolscurrent rate downstream: 13432 kbpsinterleaving delay downstream: 0.50 msimpulse noise protection downstream: 1.0 symbolsattainable rate upstream: 0 kbpsattainable rate downstream: 13748 kbpslinetype: ADSL_2plusProfile: N/Aoperational uptime:  4:23CodeViolations near end: 0FEC near end: 0CodeViolations far end: 0FEC far end: 0Bandborders upstream: nReturn=0 nDirection=0 nNumData=1nFormat=(nBandIndex, (nLimit_firstToneIndex, nLimit_lastToneIndex), (nBorder_firstToneIndex, nBorder_lastToneIndex)) nData="(00,(0006,0031),(0006,0031))"Bandborders downstream: nReturn=0 nDirection=1 nNumData=1nFormat=(nBandIndex, (nLimit_firstToneIndex, nLimit_lastToneIndex), (nBorder_firstToneIndex, nBorder_lastToneIndex)) nData="(00,(0032,0511),(0040,0511))"Tones upstream: nReturn=0 nDirection=0 nNumData=26nFormat=(nToneIndex(dec),nBit(hex)) nData="(0006,02) (0007,06) (0008,07) (0009,08) (0010,09) (0011,0A) (0012,0A) (0013,0A) (0014,0B) (0015,0B) (0016,0B) (0017,0B) (0018,0B) (0019,0B) (0020,0B) (0021,0B) (0022,0B) (0023,0B) (0024,0B) (0025,0B) (0026,0B) (0027,0C) (0028,0C) (0029,0C) (0030,0C) (0031,0C) "Tones downstream: nReturn=0 nDirection=1 nNumData=459nFormat=(nToneIndex(dec),nBit(hex)) nData="(0040,02) (0041,02) (0042,04) (0043,05) (0044,05) (0045,06) (0046,07) (0047,08) (0048,07) (0049,08) (0050,08) (0051,08) (0052,09) (0053,09) (0054,0A) (0055,0B) (0056,0B) (0057,0B) (0058,0B) (0059,0C) (0060,0C) (0061,0C) (0062,0D) (0063,0C) (0064,0D) (0065,0C) (0066,0C) (0067,0D) (0068,0C) (0069,0C) (0070,0C) (0071,0C) (0072,0D) (0073,0D) (0074,0C) (0075,0C) (0076,0C) (0077,0C) (0078,0C) (0079,0C) (0080,0C) (0081,0C) (0082,0C) (0083,0C) (0084,0C) (0085,0B) (0086,0C) (0087,0B) (0088,0C) (0089,0B) (0090,0B) (0091,0C) (0092,0C) (0093,0C) (0094,0B) (0095,0C) (0096,0B) (0097,0B) (0098,0C) (0099,0C) (0100,0B) (0101,0B) (0102,0C) (0103,0C) (0104,0B) (0105,0C) (0106,0B) (0107,0C) (0108,0C) (0109,0C) (0110,0B) (0111,0B) (0112,0B) (0113,0B) (0114,0B) (0115,0B) (0116,0B) (0117,0B) (0118,0B) (0119,0B) (0120,0B) (0121,0B) (0122,0B) (0123,0B) (0124,0B) (0125,0A) (0127,0A) (0128,0B) (0129,0B) (0130,0A) (0131,0B) (0132,0A) (0133,0A) (0134,0B) (0135,0B) (0136,0A) (0137,0A) (0138,0B) (0139,0A) (0140,0A) (0141,0B) (0142,0B) (0143,0A) (0144,0A) (0145,0A) (0146,0B) (0147,0B) (0148,0B) (0149,0A) (0150,0A) (0152,0A) (0153,0A) (0154,0B) (0155,0A) (0156,0A) (0157,0A) (0158,0B) (0159,0A) (0160,0B) (0161,0B) (0162,0B) (0163,0A) (0165,0A) (0166,0B) (0167,0B) (0168,0A) (0169,0A) (0170,0A) (0171,0B) (0172,0B) (0173,09) (0174,0A) (0175,0A) (0176,0A) (0177,0A) (0178,0A) (0179,0A) (0180,0A) (0181,0A) (0182,0A) (0183,0A) (0184,0A) (0185,0A) (0186,0A) (0187,0A) (0188,0A) (0189,0A) (0190,09) (0191,09) (0192,06) (0193,09) (0194,09) (0195,09) (0196,09) (0197,09) (0198,09) (0199,0A) (0200,09) (0201,09) (0202,09) (0203,09) (0204,09) (0205,09) (0206,09) (0207,09) (0208,09) (0209,09) (0210,09) (0211,09) (0212,09) (0213,09) (0215,09) (0216,0A) (0217,09) (0218,09) (0219,0A) (0220,09) (0221,0A) (0222,09) (0223,09) (0224,09) (0225,09) (0226,09) (0227,09) (0228,08) (0229,08) (0230,08) (0231,08) (0232,08) (0233,08) (0234,05) (0235,08) (0236,08) (0237,08) (0238,09) (0239,09) (0240,09) (0241,09) (0242,09) (0243,09) (0244,08) (0245,08) (0246,07) (0247,07) (0248,07) (0249,07) (0250,07) (0252,07) (0253,08) (0254,07) (0255,08) (0256,07) (0257,07) (0258,07) (0260,07) (0261,07) (0262,07) (0263,07) (0264,08) (0265,07) (0266,08) (0267,08) (0268,08) (0269,07) (0270,07) (0271,08) (0272,08) (0273,07) (0274,08) (0275,09) (0276,08) (0277,08) (0278,08) (0279,07) (0280,08) (0281,07) (0282,08) (0283,08) (0284,08) (0285,08) (0286,08) (0287,08) (0288,08) (0289,08) (0290,08) (0291,08) (0292,07) (0294,07) (0295,08) (0296,08) (0297,07) (0298,08) (0299,08) (0300,08) (0301,08) (0302,08) (0303,08) (0304,08) (0305,08) (0306,07) (0309,07) (0310,08) (0311,07) (0313,07) (0314,09) (0315,07) (0316,08) (0317,08) (0318,08) (0319,08) (0320,08) (0321,08) (0322,08) (0323,08) (0324,08) (0325,08) (0326,08) (0327,08) (0328,07) (0329,07) (0330,08) (0331,07) (0332,08) (0333,07) (0335,07) (0337,07) (0338,07) (0339,07) (0340,08) (0341,07) (0342,08) (0343,08) (0344,08) (0345,08) (0346,08) (0347,07) (0348,07) (0349,07) (0350,08) (0351,07) (0352,07) (0353,08) (0354,08) (0355,07) (0356,07) (0357,08) (0358,07) (0359,08) (0360,08) (0361,07) (0362,08) (0363,08) (0364,07) (0365,08) (0366,07) (0367,07) (0368,08) (0369,07) (0370,07) (0371,07) (0372,07) (0373,07) (0374,08) (0375,08) (0376,07) (0377,08) (0378,07) (0379,07) (0380,07) (0381,07) (0382,08) (0383,07) (0384,07) (0385,07) (0386,07) (0387,08) (0388,07) (0389,07) (0390,08) (0391,07) (0392,07) (0393,07) (0394,08) (0395,07) (0396,08) (0397,07) (0398,07) (0399,08) (0400,08) (0401,07) (0402,07) (0403,07) (0404,07) (0405,08) (0406,07) (0407,08) (0408,07) (0409,07) (0410,07) (0411,07) (0412,07) (0413,08) (0414,08) (0415,07) (0416,08) (0417,07) (0418,07) (0419,07) (0420,07) (0421,08) (0422,07) (0423,08) (0424,07) (0425,07) (0426,07) (0427,07) (0428,07) (0429,07) (0430,08) (0431,07) (0432,07) (0433,08) (0434,08) (0435,08) (0436,07) (0437,07) (0438,08) (0439,08) (0440,08) (0441,07) (0442,08) (0443,07) (0444,07) (0445,07) (0446,07) (0447,07) (0449,07) (0450,07) (0451,07) (0452,07) (0453,08) (0454,07) (0455,08) (0456,07) (0457,07) (0458,07) (0459,07) (0460,07) (0461,08) (0462,08) (0463,08) (0464,08) (0465,07) (0466,06) (0467,07) (0468,06) (0469,06) (0470,06) (0471,06) (0472,06) (0473,07) (0474,06) (0475,06) (0476,06) (0477,06) (0478,07) (0479,06) (0480,06) (0481,07) (0482,06) (0483,05) (0484,06) (0485,05) (0486,04) (0487,04) (0488,05) (0489,04) (0490,04) (0491,05) (0492,05) (0493,05) (0494,05) (0495,05) (0496,05) (0497,03) (0498,03) (0499,04) (0500,04) (0501,02) (0502,02) (0503,02) (0504,02) (0505,02) (0506,02) (0507,02) (0508,02) (0509,02) (0510,02) (0511,02) "
Badge +2
Jammer, dan heeft de monteur helaas niet grondig genoeg onderzocht. Uw lijn is 1460 meter en waarom ik vind dat er nog steeds een probleem met lijn is:
  • De lijn is na het monteursverzoek onveranderd en we weten dat in deze staat traint uw modem niet intraint op VDSL2.
  • De verhouding tussen de downstream en upstream demping klopt niet. Die is bij u 24,5dB down, 17,7dB up. Bij een gezonde ADSL2 verbinding zou het bij 24,5dB downstream zo'n 11-12dB upstream moeten zijn, geen 17,7dB.
  • U traint met ADSL2 in met een upload van 967kbps, dit is op een gemiddelde tot goede verbinding meer dan 1000kbps
  • Uw nabije buren trainen in op 18.459/1.087 kbps met ADSL2 over ISDN, lijnlengte is dus niet het probleem.

Ik ga KPN verzoeken om verder te onderzoeken. Mijn excuses voor het ongemak.

Zou u in de tussentijd uw DSL line statistics kunnen plaatsen? Het liefst tussen [code] tags. Deze vindt u in uw modem onder maintenance -> diagnostics -> DSL Line status

Hugo
@Hugo
Net de monteur op bezoek gehad van KPN. Deze heeft de lijn doorgemeten en heeft geen fouten in de lijn gevonden. In de log van de modem zie ik ook geen dsl down en up meer. Maar de verbinding staat nu op ADSL2+. Volgens de monteur kan het dan te maken hebben met de VDSL verbinding in de centrale. Of dat VDSL niet geschikt is voor de afstand waarop ik van de centrale zit. (kleine 2KM). Wat is er nu nog mogelijk?
Badge +2
Ik ben voor de exacte status aan het achterhalen. Zoals ik het nu kan zien wordt u vandaag gebeld om de aansluiting thuis te controleren.

Hugo
@Hugo

Er is nog geen contact met me opgenomen. Wanneer gaat dat gebeuren?
adsl stekker erin geplugt en werken maar weer.tot morgen dan zullen we samen eens de meterkast in duiken.

Had modem ook nog even direct na splitter aangesloten maar helaas ook na de splitter was het het zelfde.

Reageer