2812 (VDSL) in Bridge modus

• 2 januari 2012
  • 27 reacties
  • 6803 keer bekeken

Beste Lezers,

Is het mogelijk om de 2812 in bridgemodus te zetten? Dit betekend dus dat mijn eigen router het externe ip adres krijgt en de 2812 geen routing functies meer uitvoert.

27 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Ja, dat kan...

Je krijgt dan alleen géén automatische firmware updates, en je kan de VOIP in de modem niet (meer) gebruiken...
Heb op dit moment veel problemen met de huidige firmware (3.10 (v2)) in combinatie met mijn Mac's. Ik hoop door de 2812 in bridge te zetten, wat problemen te verhelpen. Mocht er wel een goede firmware update komen dat wil ik de 2812 wel weer gebruiken.
Hoe kan ik hem in bridge zetten?

mvg Atze
Maar hoe zet ik hem in bridge modus? Of moet Telfort dit doen?
Reputatie 2
Badge +4
Wat voor problemen heb je dan met je Mac, ik heb NAS, Imac, Ipad en Mini erop staan en ondervind geen enkel probleem

Jacobus
Wat voor problemen heb je dan met je Mac, ik heb NAS, Imac, Ipad en Mini erop staan en ondervind geen enkel probleem

Jacobus

zie ook het airport 2812 topic.

Problemen zijn dat mijn MacPro (10.7) vaak geen dhcp adres krijgt, een factory reset verhelpt het probleem. Echter heb geen zin om elke 2 dagen een factory reset te doen.
Reputatie 2
Badge +4
Je kan toch in het modem de Mac Pro een vast IP adres geven dat heb ik bij mijn NAS ook gedaan

Jacobus
Je kan toch in het modem de Mac Pro een vast IP adres geven dat heb ik bij mijn NAS ook gedaan

Jacobus

Ten eerste DHCP zou gewoon moeten werken, anders is er gewoon iets fout met de firmware/hardware

Een vast ip werkt dan alleen voor intern verkeer. Externe websites (etc) kunnen dan niet worden bezocht. Geen idee wat er dan fout gaat, dns etc is wel goed ingesteld.
Reputatie 2
Badge +4
Ik heb mijn Mac op een vast IP adres voor veiligheid en ik kan gewoon de externe websites benaderen. Ik zou zeggen probeer het eens, je kan het zo weer terug zetten.
Network settings
Home network
Static DHCP
Vinkje bij reserve

Jacobus
Ik heb mijn Mac op een vast IP adres voor veiligheid en ik kan gewoon de externe websites benaderen. Ik zou zeggen probeer het eens, je kan het zo weer terug zetten.
Network settings
Home network
Static DHCP
Vinkje bij reserve

Jacobus

Dat heb ik ook al geprobeerd, werkt helaas ook niet. Welke firmware versie heb je? Gebruik je ook dingen als airplay, bonjour en afp?
Reputatie 2
Badge +4
Versie 3.10 (V2) , geen airplay wel Bonjour en AFPFS

Jacobus
Deze staat er nu bij mij op: V3.10(TUE.2)
Er is dus geen Firmware update gedaan via Telfort, is het verstandig om dit zelf te doen of wachten tot het automatisch gaat.
Zag er een staan van, Dec 16, 2011 / 3.11(TUJ.0)C0
http://www.zyxel.com/gsearch-7c/dl-sear ... mit=Submit

Rudy
Reputatie 2
Badge +4
Dat schijnt niet goed te zijn moet van telfort komen
Dat schijnt niet goed te zijn moet van telfort komen
Oke, bedankt voor je reactie.

Rudy
Er is dus geen Firmware update gedaan via Telfort, is het verstandig om dit zelf te doen of wachten tot het automatisch gaat.

Rudy

Ik heb ook de 3.10 TUE2 firmware en blijf de problemen houden. Verder heb ik nu geavanceerdere router staan (met dd-wrt firmware) en die wil ik graag gebruiken.
Als ik de de 2812 in bridge kan zetten dan krijgt mijn nieuwe modem het ip adres van de 2812 en kan ik makkelijk gebruik maken van OpenVPN etc.
Badge +1
Er zitten veel nadelen aan bridge modus:
- Geen toegang meer tot web interface (hard reset nodig om er weer in te komen)
- Geen firmware update
- VOIP ("Vast Bellen") en interactieve TV zal niet werken.
- In de toekomt geen ondersteuning voor automatische IPv6 tunnel

Als je ondanks de nadelen toch bridge mode wild instellen:
Network Setting > Broadband > Modify achter ADSL of VDSL.
Hier heb je Mode routed/bridge en NAT enable/disable instelling.
Geen idee hoe wat wat doet, moet je gewoon proberen.
Er zitten veel nadelen aan bridge modus:
- Geen toegang meer tot web interface (hard reset nodig om er weer in te komen)
- Geen firmware update
- VOIP ("Vast Bellen") en interactieve TV zal niet werken.
- In de toekomt geen ondersteuning voor automatische IPv6 tunnel

Als je ondanks de nadelen toch bridge mode wild instellen:
Network Setting > Broadband > Modify achter ADSL of VDSL.
Hier heb je Mode routed/bridge en NAT enable/disable instelling.
Geen idee hoe wat wat doet, moet je gewoon proberen.

Ik snap de nadelen (deze zijn ook al eerder in het topic genoemd). De brige waarover jij het hebt gaat de vdsl verbinding tussen telfort en mijn modem. Die in brige zetten gaat niet helpen.
Badge +1
En werkt NAT uitzetten ook niet?
Badge +4
Je kan overigens wel in de webinterface komen als hij in bridge staat hoor. Gewoon hard een ip op je pc instellen die in dezelfde range zit als het modem en deze rechtstreeks aansluiten op het modem. Dan kan je hem gewoon benaderen. Tenminste, vroeger deed ik dat wel eens 🙂
Badge +1
Je kan overigens wel in de webinterface komen als hij in bridge staat hoor. Gewoon hard een ip op je pc instellen die in dezelfde range zit als het modem en deze rechtstreeks aansluiten op het modem. Dan kan je hem gewoon benaderen. Tenminste, vroeger deed ik dat wel eens :)
Bij soms werkt dat, maar soms ook niet.
Beter is om er gewoon van uit te gaan dat het niet wil.
Als het werkt is het een meevaller 😎
Badge

Rudy

Ik heb ook de 3.10 TUE2 firmware en blijf de problemen houden. Verder heb ik nu geavanceerdere router staan (met dd-wrt firmware) en die wil ik graag gebruiken.
Als ik de de 2812 in bridge kan zetten dan krijgt mijn nieuwe modem het ip adres van de 2812 en kan ik makkelijk gebruik maken van OpenVPN etc.

Deze "geavanceerde" router heeft dan ook gigabit poorten ?
Weet wel waaraan je begint, in de dd-wrt firmware kun je zovéél instellen, dat kan soms ook lastig zijn.....

Deze "geavanceerde" router heeft dan ook gigabit poorten ?
Weet wel waaraan je begint, in de dd-wrt firmware kun je zovéél instellen, dat kan soms ook lastig zijn.....

Ik weet heel goed waaraan ik begin (ben allang begonnen zelfs) aangezien ik ook in de ict werk 😉.

Los van alle discussies en 'mogelijkheden' om de 2812 wel 'werkend' te krijgen, wil ik graag weer terug naar de begin vraag. Hoe stel je (als het kan....) de 2812 in als bridge?
Velen lijken hier al te weten dat je dan voip verliest, niet meer toegang hebt tot je webinterface etc etc maar niemand weet hoe hem in bridge te zetten... :? :?
Badge
Bij de oude zilveren, was het een kwestie van een duidelijke "handeling" in het web GUI,
Maar je begint eerst met de nieuwe router in de juiste mode te zetten, en met de Telfort adressen,
je sluit dan de router alleen op de pc aan, geen internet erbij dus, dan de (Telfort) modem in bridge zetten, werkt dit,
dan alles goed aansluiten, in mijn geval was dat vrij eenvoudig met een Sitecom "gaming router"
En met Dect-IP (Siemens) is het verder ook eenvoudig om VoIP te gebruiken, meeste losse ATA's hebben ook weer een router gedeelte, wat soms weer voor problemen kan zorgen.
In Bridge zetten:
1) log in in je modem
2) ga naar Network Setting/ Broadband
3) klik op Modify bij: 3 VDSL VDSL Routing
4) wijzig Mode van Routing in Bridge

Verder ben ik niet gegaan, maar dan ben je toch een heel stuk op weg.
In Bridge zetten:
1) log in in je modem
2) ga naar Network Setting/ Broadband
3) klik op Modify bij: 3 VDSL VDSL Routing
4) wijzig Mode van Routing in Bridge

Verder ben ik niet gegaan, maar dan ben je toch een heel stuk op weg.

Deze suggestie was al gedaan, maar dit werkt niet. Het kan zijn dat telfort hier een stukje uit de firmware heeft gesloopt.
Als je in de handleiding kijkt
ftp://ftp2.zyxel.com/P-2812HNU-F1/user_ ... 1_1.00.pdf
op pagina 113 dan zie je dat als je bridge kiest, dan zou je de brigde group moeten kunnen instellen. Dit komt (bij mij iig) niet.
Badge
Het verhaal begint al onderaan, op pagina 111, (5.2.1.6 Bridge Mode) volgens mij, wat ik ervan begrijp moet je LAN en WAN poort(en) aan een group toevoegen.
Als je het verhaal volgt, wordt alleen bridge in de ADSL mode omschreven, en niet voor de VDSL mode, want dan springt het verhaal naar een ander onderwerp.
Verderop op pagina 117, staan de specs, die waarschijnlijk al ingesteld staan voor de huidige VDSL verbinding, dus deze zou je moeten noteren, om ze na een fabrieks reset weer in te kunnen stellen, als je weer van bridged naar routed zou gaan.

Reageer