beantwoord

20MBit vroeger vs 50MBit nu

raytje
Ik ervaar al sinds jaren een downloadsnelheid van rond de 16 MBit, terwijl ik destijds een 20 MBit abonnement had. Dat klopte dus redelijk, ik begrijp dat je niet continu 20Mbit kunt hebben.
Nu zie ik op mijntelfort.nl dat ik een abonnement van 50 MBit zou hebben, terwijl de werkelijke download snelheid gemiddeld eerder lager als 16 MBit lijkt te worden. Uitschieters naar boven zijn nog nooit boven de 20 Mbit geweest...

Kan het zijn dat:
1. mijn abonnement nog altijd op 20 Mbit staat ingesteld?
2. mijn modem (Experia Box v8) niet geschikt is voor 50 Mbit?
3. er een instelling op het modem de snelheid limiteert?

Het modem zit
icon

Beste antwoord door raytje 6 oktober 2017, 19:10

Hallo Stephen,
na je uitleg op mijn vragen heb ik besloten het abonnement te verlengen via mijntelfort. Daarna was het allemaal snel geregeld en sinds vanmiddag lijkt de snelheid dan ook flink verhoogd. Daarbij was inderdaad geen actie in de wijkkast of in mijn meterkast nodig. Ik zal de snelheid een paar dagen in de gaten houden en dan nog even berichten.
Daarmee lijkt mijn probleem opgelost. Het is me na wat discussie hier op het forum duidelijk geworden hoe het werkt. Ik neig persoonlijk naar het laatste bericht van @Galdor68: wat mij betreft mag telfort de upgrade/productverbetering best zonder bevestiging doorvoeren. En ook mag telfort de manier te volgende stappen van upgraden best op hun website zetten, dan was deze discussie inderdaad niet nodig geweest. Maar misschien is er een (mij onbekende) reden voor het niet vermelden op de website.
Bedankt Stephen, voor je hulp in deze zaak en ook bedankt mede forumgangers voor het meedenken!

Bekijk reactie

40 Reacties

Snotaapje
Reputatie 1
Badge
Hallo,

Kan je via deze link eens kijken wat er allemaal beschikbaar is op jouw adres.

Groeten,
Snotaapje
nelly jacoba
Reputatie 5
Badge +2
THet abo is tot 50 mb.
Het modem is zeker geschikt voor 50, ook voor 100 mb.
Wat zegt de huidige telfort postcode check voor jouw adres?
https://internetshop.telfort.nl
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Je ziet op Telfort dat je een 'Internet Standaard' abonnement hebt TOT 50 Mbps, en dat abonnement omhelst alle abonnementen met een snelheid tot 50 Mbps, dus bijvoorbeeld ook mijn abonnement waarvan de snelheid ook niet boven de 25 Mbps komt (VDSL+ met 1350 meter afstand tot de centrale).

1. Dat is goed mogelijk, je kan dit zelf controleren in 'Mijn Telfort'.
2. De Experiabox V8 is geschikt voor veel hogere snelheden dan 50 Mbps dus dat is het probleem niet.
3. Niet in de standaardinstellingen, wellicht heb je zelf beperkingen ingesteld of extra randapparatuur aangesloten die dit zouden kunnen veroorzaken..?

Om te weten te komen welke snelheid KPN op je verbinding aanlevert (en eventuele toekomstige upgrades daarvan) kan je je postcode en huisnummer opgeven op onderstaande website.
Laat even weten wat deze website zegt...

https://netco-fpi-info.fourstack.nl
Babylonia
Reputatie 5
raytje schreef:

1. mijn abonnement nog altijd op 20 Mbit staat ingesteld?

Dat zou best kunnen?
Als jij nog altijd hetzelfde abonnement van enkele jaren terug hebt, zal zonder aanvraag / update naar een hogere snelheid je abonnement niet hoger worden ingeschaald.
raytje
Hartelijk dank voor de snelle antwoorden!
Ik heb even op fourstack gekeken:

Ik heb even gekeken of de theoretische snelheid varieert hier in de straat. Mijn buren aan de ene kant hebben meer snelheid en die aan de andere kant minder.
Ik moet zeggen dat ik de enige ben waarvan ook bonded koper snelheid genoemd staat. Nu heeft de voorgaande eigenaar van mijn huis wel een ISDN aansluiting gehad, met twee sets telefoondraden.

Ik heb ook even gekeken op de postcode check van telfort zelf. Ook zij melden dezelfde snelheid:
Max. downloadsnelheid: 81 Mb/s
Max. uploadsnelheid: 8.1 Mb/s

Ik zal toch eens even gaan bellen, om te vragen of ik stiekem toch nog op 20 MBit st ingesteld. Ik kom er op terug, bedankt zo ver!
Galdor68
Het 20 mb instap pakket bestaat niet meer er zijn voor dsl alleen nog 50 en 100mb dus theoretisch zou je afgaande op de fourstack gegevens heel dicht bij die 50mb moeten komen.
Hoewel Babylonia een goed punt heeft zou er geen actie van de klant nodig moeten zijn. Omdat er vanuit Telfort het 20mb abonnement eenzijdig is gewijzigd naar 50 mb. Telfort zou dus daar waar mogelijk de maximaal haalbare snelheid passend bij het standaard abonnement moeten leveren.
De genoemde 16mb heb je dat onlangs nog gemeten?
knorde
Reputatie 3
Badge
Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe heb je de snelheid getest, bedraad of draadloos?
Wat geeft je modem voor snelheid aan als je op de modempagina kijkt (daar kun je zien wat er op jouw lijn mogelijk is en op wat voor profiel hij nu staat)?

De V8 kan zelfs 500 mbit aan dus de 50 mbit moet hij met gemak kunnen leveren :)
raytje
Vandaag nog ns gemeten, via bedraad ethernet....
knorde
Reputatie 3
Badge
Kun je ook nog even op de modempagina kijken, dat zou al een hoop duidelijk moeten maken.
raytje
@knorde, ik neem aan dat je de statuspagina van het modem bedoeld? Zie onder:

Als ik eea goed interpreteer, dan zie je ook hier momenteel een snelheid van rond de 16 MBit...
De hoeveelheid FEC errors is ook vrij hoog, maar misschien is dat wel normaal...
Vandaag nog geen kans gezien om met telfort te bellen
knorde
Reputatie 3
Badge
Duidelijk verhaal, je lijn wilt niet sneller.

Dit kan een aantal oorzaken hebben, maar je zou dit even kunnen proberen:
- Kort kabeltje (vervangen dus) van IS/RA punt naar modem.
- Kijken in IS/RA punt of deze niet per ongeluk een deel is losgeschoten (kabeltjes opnieuw vastzetten).
- Andere modem testen (mits je dat voor handen hebt).

Hoelang is je kabeltje nu (van IS/RA naar modem)?
Verder zou er ook iets met de kabel kunnen zijn van IS/RA naar wijkcentrale.

Als bovenstaande punten (die je zelf kan testen) geen verbetering geven kun je Telfort de lijn even laten doormeten (dat kunnen de Telfort medewerkers hier op het forum ook wel).
Het is in ieder geval 100% zeker dat het niet aan je eigen devices ligt omdat op de modempagina al te zien is dat je een te lage snelheid hebt.
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Hallo raytje, welkom op het forum! Ik heb even het een en en ader voor je uitgezocht. Je maakt nog gebruik van oud type Internet + bellen abonnement dat niet meer wordt aangeboden.
Op jouw adres garanderen wij een snelheid van maximaal 81 Mb/s via (V)VVDSL. Jij maakt echter nog gebruik van een ADSL verbinding waarbij je nu de maximale snelheid haalt.
Je modem is geschikt voor hogere snelheden en er staat geen limiet ingesteld waardoor je nu de snelheid van 16 Mb/s haalt.
Wil je gebruikmaken van een hogere snelheid dan kun je je abonnement upgraden. Heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd?
knorde
Reputatie 3
Badge
Dom dat ik daar niet naar gekeken heb, je komt het niet zoveel meer tegen :D
Maar het klopt idd, hier kun je meer informatie vinden over de snelheden die mogelijk zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/ADSL2

De reden is dus heel duidelijk in dit geval :)
Galdor68
Als voor TS ook de abonnementskosten zijn verhoogd naar het 50mb abonnement ligt de actie tot aanpassen dan niet bij Telfort. Dus het aansturen van een monteur die in de wijkkast een en ander veranderd.
Babylonia
Reputatie 5
Abonnementskosten worden elk jaar enigszins verhoogt op basis van de leveringsvoorwaarden om mee te lopen met de prijsindex. Maar dat is niet waar het om gaat. De informatie die @Stephen zelf al geeft:

Je maakt nog gebruik van oud type Internet + bellen abonnement dat niet meer wordt aangeboden.
...
Wil je gebruikmaken van een hogere snelheid dan kun je je abonnement upgraden.
Heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd?
raytje
Inmiddels heb ik met Telfort gebeld, ook vanaf daar is gekeken wat de snelheid is. Weer die 16 Mbit. Dat vond men daar ook laag, zo laag dat men volgende week een service monteur langs stuurt. Met daarbij de uitspraak dat er eventueel ook in de wijkkast gekeken, gemeten en geknutseld :D ging worden.

Wordt vervolgd dus
Babylonia
Reputatie 5
ADSL = ADSL
Zie ook de verwijzing van Knorde:
https://forum.telfort.nl/internet-267/20mbit-vroeger-vs-50mbit-nu-71521/index1.html#post586386

Heb je bij het contact met Telfort nu dan ook je abonnement geupgrade,
zoals door @Stephen voorgesteld?
Alleen in dat geval zullen er dingen aangepast worden (in een wijkkast).
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
raytje schreef:

Inmiddels heb ik met Telfort gebeld, ook vanaf daar is gekeken wat de snelheid is. Weer die 16 Mbit. Dat vond men daar ook laag, zo laag dat men volgende week een service monteur langs stuurt. Met daarbij de uitspraak dat er eventueel ook in de wijkkast gekeken, gemeten en geknutseld :D ging worden.

Wordt vervolgd dus

Beste raytje, ik durft zelfs te stellen dat mijn collega het verkeerd heeft ingeschat. Via je ADSL verbinding ga je echt geen hogere snelheid halen dan de snelheid die je nu haalt.
Ik ga dit bespreken met mijn collega waarmee je contact hebt gehad. Laat je even weten wanneer de monteur is geweest en wat daaruit is gekomen? Bij voorbaat dank!
Galdor68
@Babylonia Dat van die tussentijdse index verhogingen snap ik maar dat is hier niet aan de orde. Raytje had een 20mb abo die zijn opgeheven en opgenomen in het 50 standaard pakket, dus als dan ook het tarief mee omhoog gaat, wat ongetwijfeld hoger is dan een 20mb abo lijkt het mij niet meer dan redelijk dat waar mogelijk van Telfort uit de boel wordt aangestuurd daarmee baseer ik me op de volgende reactie uit het Prijs&Zenderwijzigingen topic :
reactie webcare medewerker: We verbeteren de snelheid van internet als volgt. Voor klanten met een 'Standaard' abonnement die gebruik maken van DSL, verhogen we in 2017 de snelheid van het internet naar 50Mb. ingeval van TS is zijn abo wel administratief verhoogt maar "nog" niet fysiek verbetert en dan ook nog pas na eigen actie. En dat lijkt mij toch niet de bedoeling.
raytje
Volgens de mijntelfort.nl gegevens heb ik een 50 Mbit pakket:

Ik heb destijds een 20 MBit pakket genomen (dat was toen het eenvoudigste/goedkoopste pakket) en heb sindsdien ongetwijfeld index prijsverhogingen gehad. Wanneer weet ik niet meer.
Ik vind het huidige 50 Mbit pakket prima, maar dan wil ik ook wel dat ik kan genieten van die 50 MBit. En dat is nu niet het geval, sterker nog de snelheid lijkt de laatste maanden langzaam terug te lopen.
@Stephen, ik begrijp dan ook niet wat je precies bedoeld met mijn abonnement upgraden: ik heb een 50 Mbit abo, en dat vind ik prima. Maar dan wil ik ook wel een snelheid die in die orde grootte zit. En 15 Mbit bij een 50 MBit abo is niet dezelfde orde grootte.
Ik hoop dan ook dat uit het bezoek van de monteur naar voren komt dat de snelheid inderdaad hoger kan, dat die snelheidsverhoging ook doorgevoerd gaat worden en dat alles zonder prijsverhoging.
Stephen - Telfort
Reputatie 5
Badge +1
Hallo Raytje, dat klopt. Maar in de tussentijd zijn wij nieuwe Internet Standaard abonnementen gaan aanbieden met een hogere snelheid. Daar staan de prijsverhogingen los van. Iedereen met een Internet Standaard abonnement (zowel oud als nieuw) ziet 50 Mbit/5Mbit staan in Mijn Telfort. Zoals ik al zei maak je nog gebruik van een oud Internet Standaard abonnement uit 2010 via een ADSL verbinding. Indien je ervoor kiest om je abonnement te upgraden dan wordt je overgezet naar een VDSL verbinding waardoor je de snelheid van 50 Mb/s gaat halen. Heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd?
raytje
Hoi Stephen,
allereerst bedankt voor je snelle antwoord!
Ok, ik heb dus een ADSL lijn, en uit de diverse post hierboven maak ik op dat die niet sneller kan.
De enige mogelijkheid om sneller te gaan richting orde grootte 50 MBit is VDSL, toch? Jij hebt het een paar keer over "upgraden" gehad, maar wat betekent dat concreet?
Kennelijk moet ik specifiek aangeven dat ik VDSL wil? Hoe vraag ik dit aan, want op mijntelfort.nl kan ik er niets over vinden. Mag ik daar uit op maken dat deze "upgrade" actie een niet vaak voorkomende actie is? Dat kan ik me nl niet voorstellen, er zijn toch veel meer klanten die al jaren geleden een abo hebben genomen en daar nooit iets aan hebben gewijzigd?
Moet er andere hardware (bv modem, isra) geïnstalleerd worden?
Moet er in mijn modem instellingen iets gebeuren?
Moet er in de wijkkast iets gebeuren?
En ook niet onbelangrijk: gaat dat zonder prijsverhoging?
nelly jacoba
Reputatie 5
Badge +2
Je hebt nu een abo met een maand opzegtermijn.
Als je een nieuw jaarcontract aan gaat, tegen de huidige prijs, wordt je over gezet naar vvdsl, met de bijbehorende snelheid.
Als je je laat terug bellen krijg je vast nog wel een leuke korting.
http://nl-telfort.netmng.com/callcenter.php

En hier kan je zien welke snelheid haalbaar is op jouw adres.
https://internetshop.telfort.nl/
Babylonia
Reputatie 5
raytje schreef:

er zijn toch veel meer klanten die al jaren geleden een abo hebben genomen en daar nooit iets aan hebben gewijzigd?

Precies daar zit de clou. ;)
Jaren geleden ooit een ADSL+ abonnement afgesloten en er nooit iets aan gewijzigd zal de overeenkomst dus gewoon doorlopen onder de voorwaarden waarin je dat indertijd hebt afgesloten, (voor zolang het technisch als zodanig geen beletsel vormt om het op die wijze te blijven handhaven).
Galdor68
Met de eerder door mij aangehaalde qoute vind ik dit toch een beetje ingaan tegen de uitspraken van telfort over het verhogen en verbeteren van de snelheid. Het zit uiteraard ook in het feit dat het onderhoud en aanpassingen in de wijkkasten en dergelijke bij een kpn afdeling ligt. Ik snap prima dat het een kostenpost is als alle oude 20mb adsl klanten overgezet moeten worden, maar laat daar de gegevens op hun mijn telfort dan voor wat het is.

Stel dat Telfort besluit om voor glasvezel 75 en 150 mb pakketten te gaan leveren dan ben ik van mening dat de bestaande klanten daarvan mee moeten profiteren zonder dat dit actie van de klant uit vergt. Dat bij glasvezel actie van de klant uit nodig om overgezet te worden van de oude naar de nieuwe leverstraat is dan weer begrijpelijk.

De insteek van dit topic had in mijn ogen andersom moeten zijn in de lijn van dankjewel telfort voor het verhogen van mijn snelheid van 16 naar 48 mb bijvoorbeeld de maximaal haalbare snelheid

In mijn kabelinternet periode regelmatig meegemaakt dat de snelheid werd verhoogt waarvoor we alleen de modem hoefden te resetten en soms zelfs automatisch een nieuw modem toegestuurd kregen, niet dit soort verhalen sorry u heeft nog een oud abonnement uw verbinding gaat niet mee omhoog. Ik heb verder niks tegen Telfort het bevalt me prima maar dit vind ik minder klantvriendelijk.

Stuur dan een goed en duidelijk persoonlijk bericht iets met de tekst: u maakt nog van een oud abonnement gebruik, tevens gaan we de snelheden waar mogelijk verhogen ook bij u helaas houd dit een aanpassing van uw contract en een onvermijdelijke prijsverhoging in.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)