beantwoord

> 200 mbit verbinding

• 22 november 2018
  • 19 reacties
  • 294 keer bekeken

Reputatie 3
Nu Ziggo op korte termijn 5GB DOWN en 1GB up gaat testen/uitrollen in Utrecht zal het waarschijnlijk ook niet meer lang duren voor het landelijk aangeboden gaat worden. Zijn er bij KPN/TELFORT plannen in de maak om ook 1GB UP/DOWN aan te gaan bieden de komende tijd? Het snelste op glas is momenteel 200mb, ik kan me voorstellen dat er ook klanten zijn die graag meer willen.
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 23 november 2018, 13:35

Hi all, de 500/500 verbinding die KPN aanbiedt is momenteel het maximaal mogelijke via het glasvezelnetwerk. De snelheid die wij daarop kunnen leveren is 200/200. Wat Babylonia zegt klopt, de infrastructuur van het netwerk is ingericht op de gigabit verbinding (500 up en 500 down). De techniek blijft zich constant ontwikkelen en persoonlijk verwacht ik dat er in de toekomst hogere snelheden mogelijk worden, maar daar is op dit moment nog niets over bekend. Een tijdje geleden las ik dat er in Japan geëxperimenteerd werd met hogere glasvezelsnelheden, waarbij ze in een gecontroleerde omgeving 14,2 TB/s hebben gehaald. Het artikel waar dat in stond kan ik helaas niet terugvinden, maar met glasvezel is er een hoop mogelijk in de toekomst 🙂
Bekijk reactie

19 reacties

Zolang KPN het bij 500 houdt zal het bij Telfort niet hoger worden. Wie meer wil zal toch moeten uitwijken Tmobile gebruikt eigen apparatuur en kan al tot 750 Mb leveren anderen ook tot 1 Gb.
Reputatie 8
Hoger dan 1 Gigabit voor glasvesel zal het voorlopig niet worden, omdat apparatuur in de wijkcentrales voor individuele aansluitingen niet verder gaat dan 1 Gigabit. Glasvezel op zichzelf kan wel sneller, maar daarvoor zal apparatuur die ervoor, en erachter zit ook aangepast moeten worden.

Met standaard ook niet meer dan maximaal 1 Gigabit aan FTU media-converters, netwerkkaartjes wat in PC's en randapparatuur zit. Heb je nog heel wat te upgraden aan apparatuur en drivers wil je praktisch gezien ook daadwerkelijk iets kunnen bemerken van een 5 Gigabit download snelheid.

Dat geldt hetzelfde voor die Ziggo aansluitingen. Praktisch gezien zul je er weinig aan hebben als je eigen apparatuur daarin de beperkende factor is en niet specifiek daarop is aangepast.
https://tweakers.net/nieuws/142387/ziggo-test-1gbit-s-kabelinternet-met-docsis-31-in-utrecht.html

Wie heeft dat 5 gig down de wereld in geholpen ik lees hier echt maar 1 gig?
Pas bij succes zijn dat theoretische haalbare snelheden

20 huishoudens/bedrijven dat is net 1 straat dat landelijk aanbieden zal dan echt nog wel even duren. Hoewel 2020 niet heel ver weg is.

https://www.vodafoneziggo.nl/819/vodafoneziggo-test-netwerk-van-de-toekomst
Reputatie 8
Kijk, daar komt de aap uit de mouw (en eet zijn "broodje aap" op). Vond het al zo vreemd. 😉
Reputatie 1
https://tweakers.net/nieuws/142387/ziggo-test-1gbit-s-kabelinternet-met-docsis-31-in-utrecht.html

Wie heeft dat 5 gig down de wereld in geholpen ik lees hier echt maar 1 gig?
Pas bij succes zijn dat theoretische haalbare snelheden

20 huishoudens/bedrijven dat is net 1 straat dat landelijk aanbieden zal dan echt nog wel even duren. Hoewel 2020 niet heel ver weg is.

https://www.vodafoneziggo.nl/819/vodafoneziggo-test-netwerk-van-de-toekomstKijk, daar komt de aap uit de mouw (en eet zijn "broodje aap" op). Vond het al zo vreemd. ;)

Niet een broodje aap verhaal maar een nieuwsartikel van gisteren.

https://tweakers.net/nieuws/146087/vodafoneziggo-brengt-in-2020-5gbit-s-kabelinternet-met-docsis-31-uit-in-utrecht.html
@GodZZila dezelfde link heb ik ook geplaatst de test gaat blijkens het artikel om een 1 gig verbinding. En VZ acht later 5 gig up en 1 gig down mogelijk. Welk gezin heeft dat echt nodig
Kunnen ze wel ongecompliceerd tv doorgeven dat dan weer wel
Reputatie 1
@GodZZila dezelfde link heb ik ook geplaatst de test gaat blijkens het artikel om een 1 gig verbinding. En VZ acht later 5 gig up en 1 gig down mogelijk. Welk gezin heeft dat echt nodig
Kunnen ze wel ongecompliceerd tv doorgeven dat dan weer wel

inderdaad momenteel 1GB , 2020 5GB, maar dat zal in de praktijk niet gehaald worden. Als ze de helft halen mogen ze al blij zijn.
Reputatie 8
Blijft het feit dat computer apparatuur die mensen doorgaans in gebruik hebben met onderling "bekabelde" netwerkverbindingen niet boven de 1 Gigabit komt.

Je zult expliciet je thuisnetwerk moeten aanpassen wil je profijt hebben van een hogere snelheid.
Loopt vooralsnog behoorlijk op qua kosten om daarin te upgraden. Waarbij ik vermoed dat buiten misschien de interesse van een bedrijf, of hobbyist die "het nieuwste van het nieuwste" wil hebben, de huis- tuin en keuken gebruiker op dit moment niet genegen is die kosten te gaan uitgeven.

Tenzij Ziggo bereid is dat handjevol mensen (men spreekt over 20 huishoudens en bedrijven) ook thuis van snel netwerk en PC-apparatuur te voorzien. Blijft over de overgrote groep die dat erna nog een keer "zelf" zal moeten bekostigen, als het op grotere schaal ingevoerd gaat worden. (Vooralsnog alleen bij desktop apparatuur, niet eens bij laptops e.d. voorhanden).
Ik ben sinds 1 november klant bij Telfort en was eerst klant bij een kabelboer met netto 40/4Mbps,
nu bij Telfort heb ik netto 17/2Mbps, even wennen, maar kan er als privé-gebruiker prima mee uit de voeten met een 2-persoonshuishouden, maar ik heb er uiteraard geen bezwaar tegen als KPN/Telfort de centrales opwaardeert om een hogere UP- en DOWN-snelheid te krijgen, vooral UP zou wel fijn zijn omdat er steeds meer zaken in 'The Cloud' gebeuren.
Reputatie 8
...vooral UP zou wel fijn zijn omdat er steeds meer zaken in 'The Cloud' gebeuren.
Precies de reden waarom ik het geluk heb om op glasvezel te kunnen zitten.
100/100 Mbps vind ik voorlopig voldoende.
Gebruik down/upload met name bij verbindingen met privé "Cloud" servers (data op NAS-servers).
Reputatie 8
Badge +11
Hi all, de 500/500 verbinding die KPN aanbiedt is momenteel het maximaal mogelijke via het glasvezelnetwerk. De snelheid die wij daarop kunnen leveren is 200/200. Wat Babylonia zegt klopt, de infrastructuur van het netwerk is ingericht op de gigabit verbinding (500 up en 500 down). De techniek blijft zich constant ontwikkelen en persoonlijk verwacht ik dat er in de toekomst hogere snelheden mogelijk worden, maar daar is op dit moment nog niets over bekend. Een tijdje geleden las ik dat er in Japan geëxperimenteerd werd met hogere glasvezelsnelheden, waarbij ze in een gecontroleerde omgeving 14,2 TB/s hebben gehaald. Het artikel waar dat in stond kan ik helaas niet terugvinden, maar met glasvezel is er een hoop mogelijk in de toekomst 🙂
Reputatie 8
Een tijdje geleden las ik dat er in Japan geëxperimenteerd werd met hogere glasvezelsnelheden, waarbij ze in een gecontroleerde omgeving 14,2 TB/s hebben gehaald.
Die snelheid is diverse jaren terug reeds ver achterhaald op de TU Eindhoven.
255 Terabit p/sec

Weliswaar met een ander type glasvezel als wat er nu doorgaans is aangelegd.
Voor snelheden naar "thuis" netwerken hebben we dat voorlopig ook niet nodig 😆

Maar het is in ieder geval duidelijk dat glasvezel zoals die er nu ligt reeds de mogelijkheden bevat om data in getallen van diverse terabytes snelheid te versturen.
Een veelvoud wat met (Ziggo) koper mogelijk is.
Datzelfde heeft KPN met de laatste meters met dsl
Reputatie 8
Alleen omdat de kerndraadjes van KPN "tegen elkaar liggen" (en bij Docsis kabel relatief gezien een ruime marge van elkaar en de kerndraad dikker, de buitenmantel "vol" er omheen), is de techniek van KPN aanzienlijk gevoeliger voor demping / storing. Dat merken we hier dagelijks aan de vele berichten waar de verbinding niet optimaal is.
Ik vraag me toch het volgende af als er nu als voorbeeld 10 clienten(servers of andere apparaten) in een pand staan die elk 500Mb verstoken aan up en of down dan zou je toch juist gebaat zijn met een aansluiting die 5 Gb aan kan wat bandbreedte betreft het gaat toch om de optelsom van alle gebruikers bijelkaar.

Met een oude pc met een 10/100 fast ethernet kaart kan je toch ook gewoon gebruik maken van een glasvezel aansluiting alleen zal je bij een 200/200 aansluiting mischien niet het maximale er uit halen. Datzelfde hebben de Telfort klanten met een v8 bedraad is deze uiteraard ook voor een 200/200 aansluiting geschikt maar wil je dit via wifi halen dan gaat het nooit lukken.

Je zal met een 5 gig aansluiting naar buiten ook alle bekabeling moeten vervangen naar cat6a of 7 die tot 10.000Mbit aan kan.
Dat zie ik inderdaad ook niet snel gebeuren.

Met dat ik dit schreef nog even gezocht blijkens dit artikel https://tweakers.net/nieuws/116223/cat5e-en-cat6-netwerkkabels-gaan-snelheden-tot-5gbit-s-ondersteunen.html uit 2016 zou cat5e en cat 6 ook hogere snelheden aan kunnen door gebruikmaking van een andere standaard.

Dan zou het dus hoofdzakelijk op andere hardware/firmware neer komen.
Reputatie 8
Ik vraag me toch het volgende af als er nu als voorbeeld 10 clienten(servers of andere apparaten) in een pand staan die elk 500Mb verstoken aan up en of down dan zou je toch juist gebaat zijn met een aansluiting die 5 Gb aan kan wat bandbreedte betreft het gaat toch om de optelsom van alle gebruikers bijelkaar.
Ik vraag me af of die 5 Gb per aansluiting reeds wordt gehaald? Vanuit een wijkcentrale zal dat reeds worden gedeeld met het aantal aansluitingen wat er gebruik van maakt.

"Update, 15.10: Bij alle genoemde snelheden dient aangetekend te worden dat het om theoretische bandbreedtes gaat. Wat de werkelijke snelheid wordt die Ziggo gaat aanbieden en die klanten kunnen ervaren hangt van meerdere factoren af zoals de mate van overboeking en de segmentatie van het netwerk. Die netwerksegmenten, zoals wijken of delen van wijken, moeten capaciteit delen."

Datzelfde hebben de Telfort klanten met een v8 bedraad is deze uiteraard ook voor een 200/200 aansluiting geschikt maar wil je dit via wifi halen dan gaat het nooit lukken.
Met een V8 inderdaad niet, maar met andere nieuwe WiFi apparatuur denk wel degelijk.
Even puur hypothetisch gesproken dus want als ik het terug reken naar mijn 50/50Mb aansluiting, dan kan ik intern wel 1 gig halen door de hardware en bekabeling, maar met 1 download loopt een snelheids meting naar buiten al flink terug, dus voor een gezin met meerdere wifi devices of noem het maar op zal een 50/50(50/5) al snel krap zijn dan kan een hogere verbinding naar buiten wel schelen die theoretische 5 gig of zelfs 10 is genoemd blijft een niet omdat het moet maar omdat het kan iets voor consumenten.

Het gaat mij er om dat de gebruiks hardware niet meteen vervangen hoeft te worden meer dat de toegangspunten dus de modem/router/ accespoints het aan moeten kunnen, te lezen staat dat de testers een docsis 3 modem/router hebben gekregen.
Die zullen tzt dan wel overal vervangen gaan worden.

De 17/2Mb die voor JanD genoeg is klinkt voor mij ook 2 persoonshuishouden al veel te weinig, de helft zou al opgaan aan een HD stream, 50/50 is wat mij betreft wel het minimum.
Reputatie 4
Badge +1
Tweak biedt in een klein gebied (gemeente de Wolden) al 10 Gbit aan via glas.
Natuurlijk totaal nutteloos voor de gewone consument.

Dus wat dat betreft heeft KPN WBA nog wel een troef in handen om DOCSIS 3.1 te overtreffen, echter zal hier wel apparatuur voor moeten vervangen en of die kosten nou opwegen tegen de baten...
Wat ik eerder verwacht is dat als DOCSIS 3.1 volledig uitgerold is, KPN ook 1 Gbit gaat toevoegen als optie.
Dan heb je kans dat Telfort 500/500 mag aanbieden van kPN of misschien komt er nog een 750/750 optie net als T-Mobile.
En daar is maar een klein percentage klanten bij gebaat, gezien WBA ook DSL aansluitingen omvat en dat aantal aansluitingen overtroeven de FttH aansluitingen zover ik goed op de hoogte ben.

Reageer