1/3 van uploadsnelheid

• 20 maart 2012
  • 6 reacties
  • 2352 keer bekeken

Hallo,

Na aanvraag van "Internet standaard" is een week geleden is m'n internetverbinding overgezet van "Internet Instap" naar "Internet standaard".
Hoewel de downloadsnelheid vooraf keurig te controleren valt via de postcodecheck, blijkt de uploadsnelheid achteraf slechts 1Mb/s ipv de geadverteerde 3Mb/s te zijn. Dit is voor mij dan ook een grote tegenvaller, juist omdat ik vanwege de uploadsnelheid ben overgestapt. De postcodecheck gaf sowieso "maar" 10Mb/s aan, als ik van tevoren geweten had dat de verbinding van 8/1 naar 10/1 zou gaan, had ik niet de overstap gemaakt.

Het modem is een Zyxel P2601-HN-F1 en geeft aan dat de verbinding ADSL2plus is.

Is hier nog iets aan te doen?

mvg, Kees

6 reacties

Reputatie 8
Badge +10

Is hier nog iets aan te doen?

Ik vrees van niet... (behalve aan Telfort vragen of ze je naar je oude abo willen terugzetten).
Als de postcodecheck tijdens het bestellen van Internet standaard al aangaf dat je download max. 10 Mbits zou zijn kan je er vergif op innemen dat je dan die 3 Mbits upload ook niet zal halen.

Er wordt geadverteerd met snelheden tot 25 Mb/s download en tot 3 Mb/s upload.
Badge
UYpload snelkheden van meer dan 1 Mb zullen over het algemeen ook alleen gehaald worden als de download snelheid (volgens postcodecheck) hoger dan 20Mb is er zullen ook wel verbindingen zijn die iets minder download snelheid dan die 20Mb.
Bedankt voor de snelle reacties.

@ Enterprise:
Terugzetten is niet echt een optie met een jaarcontract, bovendien ben ik met m'n nieuwe downloadsnelheid best tevreden. Deze blijkt in de praktijk op 15Mb/s te liggen, heel wat gunstiger dan door de postcodecheck voorspeld dus.
Er staat inderdaad tot 3Mb/s, jammer dat de uploadsnelheid niet in de postcodecheck wordt meegenomen. Ik was er, blijkbaar achteraf foutief, altijd vanuit gegaan dat bij xDSL de downloadlsnelheid kon varieren ivm kabellengte, maar de upload constant was.

Jammer, ik zou graag wat downloadsnelheid inleveren als er daarmee een hogere upload mogelijk was. (VDSL?)

Gegroet, Kees
Reputatie 8
Badge +10
Met 15 Mb/s down is je downloadsnelheid bijna verdubbeld, dus inderdaad niks te klagen.
Zo zie je maar dat de postcodecheck altijd een 'behoudende' schatting doet over de te verwachten snelheid, om teleurstelling te voorkomen.

VDSL is op jouw adres geen optie mag ik aannemen, gezien het max. van 15 mb/s dat je haalt in een 25 Mb/s abonnement.
De postcodecheck geeft dat trouwens ook aan.
Dit kan te maken hebben met het type centrale waarop je aangesloten bent, dit kan in de (nabije) toekomst veranderen, of er kan een VDSL-buitenringkast geplaatst worden.
Reputatie 8
Badge +17
Het modem is een Zyxel P2601-HN-F1 en geeft aan dat de verbinding ADSL2plus is.

Dat is een ADSL modem en Kán helemaal geen VDSL aan. De verbinding staat ook op "ADSL2plus" (uiteraard)

"Internet standaard" wordt alléén over VDSL geleverd als dat mogelijk is, anders blijft/wordt het ADSL

de uploadsnelheid zal door de technische specificaties voor ADSL nóóit hoger worden dan 1mbps.

de "tot" 3MB upload en "tot" 25MB download zijn de waardes die bij een VDSL verbinding horen!

de uitspraken
Hoewel de downloadsnelheid vooraf keurig te controleren valt via de postcodecheckenals ik van tevoren geweten had dat de verbinding van 8/1 naar 10/1 zou gaan, had ik niet de overstap gemaaktkloppen niet met elkaar: je had van tevoren kunnen weten dat de snelheid niet veel hoger zou worden... :?
dit kan in de (nabije) toekomst veranderen, of er kan een VDSL-buitenringkast geplaatst wordendat zou idd een optie kunnen zijn 😉

Misschien kan je abbo nog teruggezet worden, maar dat zal je waarschijnlijk héél lief moeten vragen [-o<
@ Kees-Jan:

De uitspraken kloppen wel met elkaar, omdat de uploadsnelheid niet te checken is. Ik had dus
(achteraf foutief) aangenomen dat ik op 10/3 zou uitkomen.

Dat het voor kenners, zoals er hier blijkbaar veel zitten, het logisch is dat bij 10Mb down geen 3 Mb up hoort, is voor mij niet zo vanzelfsprekend. Toen ik zo 'n 7 jaar geleden begon met ADSL (toen nog Speedlinq) was de snelheid 2/1. De downloadsnelheid is inmiddels (in mijn geval) bijna 8 keer zo groot, terwijl de uploadsnelheid nog steeds hetzelfde is. Ik zou graag wat downloadsnelheid inleveren tbv een hogere upload.

De reden hiervoor is o.a. dat ik familie en kenissen over heel Europa verspreid heb zitten en met m'n hobbyservertje nogal eens fotos/video's host.

Dat de Zyxel P2601-HN-F1 geen VDSL aankan wist ik niet.

In elk geval alsnog bedankt voor de reactie!

Groeten, Kees

Reageer