beantwoord

Waarom wordt er toch nog abonnementsgeld afgeschreven na tijdige opzegging abonnement ADSL?

• 25 augustus 2017
  • 13 reacties
  • 380 keer bekeken

Goedemiddag,

in juli heb ik mijn ADSL aansluiting van Telfort opgezegd via de overstapservice van T-Mobile, einddatum 31 augustus 2017. Op 11 juli 2017 heb ik bevestiging ontvangen dat mijn opzegging is geaccepteerd.

Over enkele dagen wordt het abonnementsgeld voor september 2017 afgeschreven. Kan dat niet geannuleerd worden? Ik heb tijdig opgezegd dus waarom schrijft Telfort dan toch het geld af voor een periode waarop ik geen dienst meer afneem??

Ik heb de klantenservice van Telfort gebeld en daar kreeg ik de uitleg dat het abonnementsgeld vooraf wordt afgeschreven. Dat is mij ook wel duidelijk. Maar men kon geen antwoord geven waarom het toch voor september wordt afgeschreven terwijl mijn aansluiting op 31 agustus wordt afgesloten. Ik zou het geld later wel weer teruggestort krijgen. Maar dat moet ik zelf in de gaten houden en ik vind dat niet terecht.

Ik stelde voor om de doorlopende machtiging in te trekken om te voorkomen dat het abonnementsgeld voor september zou worden afgeschreven. De medewerkster van de helpdesk begon toen met de incasso afdeling te dreigen.

Het moet niet gekker worden, er wordt onterecht geld afgeschreven van mijn rekening, en als ik dat probeer te voorkomen dan krijg ik ook nog een incasso op mijn dak voor een bedrag waar Telfort geen recht op heeft?

Ik hoor graag hoe dit opgelost kan worden zonder dat het geld voor september afgeschreven wordt en zonder dat ik een incasso op me af gestuurd krijg.
icon

Beste antwoord door Cindy - Telfort 6 september 2017, 10:50

Even een update in dit topic.

Doordat er een vaste telefoonlijn liep bij KPN en het pakket van internet en tv overgezet zou worden naar T-mobile zijn er in dat geval 2 aderparen nodig. De vaste telefoonlijn is opgezegd en er kan een nieuwe aanvraag gedaan worden welke nu wel gewoon moet lukken, doordat er maar 1 aderpaar nodig is.
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hoi Henk, welkom op het forum en wat een vervelende situatie is er ontstaan op deze manier. Allereerst mijn excuses voor de manier waarop dit gelopen is, geen schoonheidsprijs wat mij betreft. Ik heb aan de hand van je adresgegevens in je profiel direct gekeken. Waarom de automatisch incasso voor september heeft klaargestaan, dat kan ik niet achterhalen. Wel zie ik die niet meer kan tegenhouden. Er komt automatisch een creditfactuur en die wordt teruggestort naar je. Als je ervoor kiest om de factuur te storneren, dan kun je het bedrag later zelf weer naar ons overmaken. Wij verrekenen dat doorgaans niet direct voor je. Als je nog verdere vragen hebt, dan kun je die hier uiteraard aan me stellen.
Dag Cindy,

bedankt voor bovenstaande! Ik wilde overstappen naar T-Mobile ADSL en zou hun installatiepakket al moeten hebben ontvangen. Vandaag maar eens met T-Mobile gebeld en het blijkt dat mijn overstap geannuleerd is zonder dat T-Mobile dat naar mij heeft gecommuniceerd. Hierdoor is ook mijn opzegging bij Telfort geannuleerd en loopt mijn abonnement bij Telfort gewoon door. Ik heb de machtiging nog niet ingetrokken en laat die dus gewoon doorlopen, aangezien mijn abonnement ook doorloopt.

T-Mobile heeft mij niet geïnformeerd dat de overstap (en mijn opzegging bij Telfort) geannuleerd is. De mederwerkster van Telfort die ik aan de lijn had heeft me ook niet gezegd dat mijn abonnement bij Telfort gewoon door blijft lopen en daarom het geld voor september gewoon afgeschreven zou worden.

Alles is dus opgelost.

KPN blijkt om een of andere reden mijn aansluiting niet vrij te geven voor andere providers dan KPN of KPN dochters. Ik ga uitzoeken of dat wel vrijgegeven kan worden zodat ik vrije keuze heb welke ADSL provider ik zou willen kiezen.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Henk, dat verklaart veel in dat geval wat er gaande is, bedankt voor je bericht hierover! KPN geeft de lijn gewoon vrij, wanneer de contractperiode erop zit. Ik zie daar hier in het systeem ook niks van terug waarom dat niet zou kunnen. Wat is eigenlijk de reden dat je wilt overstappen als ik vragen mag?
T-Mobile biedt mij hogere snelheid voor een gelijke prijs plus een goede router. Bij Telfort had ik een tijdje terug een schrijven gekregen dat mijn abonnementsgeld omhoog zou gaan maar mijn verbinding ook sneller zou worden. Hoeveel sneller stond er niet bij, en na een telefoontje met Telfort begreep ik dat de snelheid voor mij gelijk zou blijven. Dus meer betalen voor dezelfde snelheid.

Ik had een aansluiting voor vaste telefonie bij KPN en ADSL van Telfort en bij een vorige poging over te stappen naar Vodafone lukte dat ook niet. Reden die Vodafone toen opgaf was ook dat KPN mijn aansluiting niet vrij wilde geven. Deze keer had ik bij voorbaat ook al mijn vaste aansluiting opgezegd per 30 augustus.

T-Mobile verzekerde mij vanochtend dat de overstap naar hen niet lukte omdat KPN mijn aansluiting niet vrij zou geven. Waar het precies zit, weet ik dus niet, maar overstappen is nu dus al 2 keer niet gelukt. Ik neem aan dat T-Mobile mij wel wil aansluiten als nieuwe klant, en dat ze mijn overstap niet zomaar annuleren om KPN op een of andere manier in een kwaad daglicht te stellen (en een (potentiële) nieuwe klant daarbij te verliezen).
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Henk, een duidelijk verhaal, neemt niet weg dat ik het jammer vind. Ik heb hier nog nooit van gehoord dat KPN de lijn niet vrijgeeft, maar ik duik er dieper in voor je waar dit aan ligt. En ik ben het helemaal met je eens dat T-mobile ons niet in een kwaad daglicht wil zetten 🙂. Wij zijn verplicht om bij een consumentenabonnement het nummer vrij te geven. Wil je dubbelchecken of alle gegevens op de T-mobile aanvraag gelijk zijn met hoe het bij ons staat? Dat is de enige reden die ik me kan bedenken waarom wij het niet vrijgeven, als dat niet overeenkomt.

Het kan even duren voordat je reactie van me krijgt, want dit is onbekend terrein voor me, maar je hoort van me.
Dag Cindy, allereerst bedankt voor de inspanningen, erg fijn dat jullie ook willen helpen om hier meer duidelijkheid in te krijgen.

Van T-Mobile begreep ik dat zij wel eea hadden ontvangen van KPN, waaruit zou blijken waarom T-Mobile bij ons niet kan leveren. Dat heb ik ook opgevraagd bij T-Mobile, even afwachten of ik het krijg en wat er in staat.

Onze situatie is een beetje gecompliceerd. Mijn vaste telefonie aansluiting bij KPN staat nog op mijn vorige woonadres. Telkens als ik met KPN bel, kan mijn men aansluiting niet vinden op mijn huidige adres. Als ik mijn vorige adres noem, vinden ze m wel. Klaarblijkelijk is mijn aansluiting wel technisch maar niet administratief mee-verhuisd toen ik 5,5 jaar geleden ben verhuisd en mijn telefoonlijn mee heb laten verhuizen. Met die telefoonlijn kon/kan ik prima bellen op mijn vorige/huidige adres dus technisch is die verhuizing wel goed gegaan.

Daarnaast bestaat onze huidige aansluiting op mijn huidige adres (waar ik dus vaste telefonie van KPN en ADSL van Telfort afneem) uit één aderpaar, waar dit normaal gesproken twee aderparen per aansluiting zijn. Hierdoor kan er maar één aanbieder diensten "via koper" aanbieden, wat dus ook problemen gaf bij mijn eerste poging ADSL van Vodafone te nemen en vaste telefonie van KPN te houden. Inmiddels heb k besloten vaste telefonie van KPN op te zeggen (per 30 augustus 2017) om mijn ene aderpaar vrij te maken.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Henk, dat is ook iets wat je van mij mag verwachten. Wil je mij een privébericht toesturen met hierin je oude adresgegevens en ook je vaste nummer?

Dus als ik het goed begrijp:

- Je het internet/TV van Telfort?
- Je vaste nummer loopt bij KPN, administratief gezien, maar je betaalt aan Telfort?
- T-mobile kan het vaste nummer niet overnemen?

Begrijp ik het zo goed, dat zijn de hoofdlijnen toch?
Dag Cindy,

situatie is iets anders, ik heb het in het prive bericht op een rijtje gezet met de gevraagde gegevens.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Henk, zoals besproken spreken we elkaar morgenavond telefonisch 🙂.
Reputatie 6
Badge +7
Henk en ik hebben gisteravond telefonisch contact gehad. Het probleem is duidelijk, dat had ik niet helemaal goed begrepen. De oplossing is alleen nog wel even zoeken, aangezien dit geen bekend terrein voor me is. Zodra ik meer nieuws heb, laat ik dat weten 🙂.
Prima, ik wacht het even rustig af.

Voorlopig loopt de ADSL via Telfort nog door dus we zitten gelukkig niet zonder. Is ook meteen duidelijk waarom het abonnementsgeld nog werd afgeschreven ;)

In ieder geval bedankt voor de update!
Reputatie 6
Badge +7
Haha ja dat is nu inderdaad wel duidelijk 😉. We hebben contact!
Reputatie 6
Badge +7
Even een update in dit topic.

Doordat er een vaste telefoonlijn liep bij KPN en het pakket van internet en tv overgezet zou worden naar T-mobile zijn er in dat geval 2 aderparen nodig. De vaste telefoonlijn is opgezegd en er kan een nieuwe aanvraag gedaan worden welke nu wel gewoon moet lukken, doordat er maar 1 aderpaar nodig is.

Reageer