beantwoord

Ten onrechte kosten in rekening gebracht voor bellen met het nummer 1885

• 4 mei 2019
  • 23 reacties
  • 2303 keer bekeken

Reputatie 1
Geachte medewerker Telfort,

Ik schrok van mijn laatste nota voor mijn abo mobiel.
Of ik even 18,18 euro wil betalen omdat ik gebeld zou hebben met het service nummer: 1885.
Via Google heb ik ontdekt dat dit een nummer is voor informatie over telefoonnummers (of zoiets ???).
Als ik al een nummer nodig heb om te bellen ………… gebruik ik mijn p.c. want op mijn mobiel gebruik ik zelden of nooit internet. Alleen whatsapp en mijn vaste telefoonnummers van huisarts, tandarts enz.
Ik verzoek u dan ook dit te onderzoeken en dit bedrag van mijn rekening te halen en een nieuwe rekening te sturen.
Op het forum van KPN ontdekte ik dat dit nummer vaak "ineens" bij mensen op de rekening van hun mobiel staan.
Nogmaals ik heb het niet gebeld en al zeker niet voor, zoals ik na wat surfen op de p.c., ontdekte dat dit nummer 1 euro per minuut kost. Ben wel oud maar niet gek 😉.
Vriendelijke groet,
Petra Z...……...
Ik zet mijn achternaam niet neer, u kunt mij emailen begreep ik.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 6 mei 2019, 15:20

Hoi @Petra1952, welkom bij ons op het Forum. Nu ben je hier omdat je een bedrag van van 18,18 euro op de factuur ziet staan voor het bellen naar 1885. Ik zie dat hier inderdaad naar gebeld is. Je geeft echter aan van niet. Toch zie ik echt een gesprek hiernaar toe op 8 april. Deze is vanaf jouw simkaart tot stand gekomen. Ik kan er dus niet anders van maken dat ik deze niet kan vergoeden.

Nu begrijp ik wel dat je hier niet blij mee bent omdat je altijd via een andere weg een nummer opzoekt. Helaas is dit wel de situatie dus kan ik er niets mee. 😞
Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Badge +12
Hoi @Petra1952, welkom bij ons op het Forum. Nu ben je hier omdat je een bedrag van van 18,18 euro op de factuur ziet staan voor het bellen naar 1885. Ik zie dat hier inderdaad naar gebeld is. Je geeft echter aan van niet. Toch zie ik echt een gesprek hiernaar toe op 8 april. Deze is vanaf jouw simkaart tot stand gekomen. Ik kan er dus niet anders van maken dat ik deze niet kan vergoeden.

Nu begrijp ik wel dat je hier niet blij mee bent omdat je altijd via een andere weg een nummer opzoekt. Helaas is dit wel de situatie dus kan ik er niets mee. 😞
Reputatie 1
Bart - Telfort,

Dank voor je reactie.
Ik ben hier zeer ontevreden mee en makkelijk gezegd van Telfort dat ik het toch echt zelf gedaan heb.
Beslist NIET !
Op het forum van KPN las ik al dat meer mensen geconfronteerd worden met spookbedragen naar dit
nummer, ook zij beweren dit nooit gebeld te hebben.
Maar …………. hou het maar af want ik vrees dat ik niks heb in te brengen.
Noteer maar ook dat dit mijn laatste abo mobiel is en ik overweeg zelfs om helemaal weg te gaan bij
Telfort want in het begin heb ik ook al moeten vechten voor andere bedragen die ten onrechte in rekening waren gebracht.
Groet,
Petra Z...……..
Reputatie 8
Badge +10
Op Google zijn genoeg dezelfde klachten te vinden, niet alleen op het KPN forum.

https://www.google.com/search?client=tablet-unknown&ei=aUvQXN2DNs-0kwWcvZX4AQ&q=1885+kosten
Reputatie 6
Badge +7
Wel raar dat er zoveel meldingen van zijn je zou zeggen dat dit niet in de haak is en dat de telecom providers deze gewoon standaard moeten blokkeren.
Reputatie 1
Geachte medewerker Telfort,

Het liefst had ik gebeld met jullie maar dat is niet te betalen via 0900.
Zoek nu alsjeblieft eens goed uit waarom ik in vredesnaam 18,18 euro extra moet betalen en kom niet met het antwoord: tja u heeft zelf gebeld volgens uw simkaart met het nummer 1885 !
Zie printscreen:
Ik heb een aantal keren moeten bellen met het medisch centrum Veluwe te Apeldoorn.
Dit is, omdat ik ze net even gebeld heb, een zogenaamd servicenummer maar wel gratis.
Op 8 april heb ik ze ook moeten bellen voor advies en dit gesprek zou inderdaad rond de 18 minuten geweest kunnen zijn aangezien het afgesproken onderzoek wegens ziekte niet door kon gaan.
Om te beginnen, nogmaals (zie mijn vorige topic) mijn mobiel gaat alleen aan voor bellen naar bekende nummers en 1885 (hetgeen wel heel erg veel lijkt op 0885 enz. van het medisch centrum) heb ik beslist nooit gebeld.
Kan Telfort me nu dan ook uitleggen hoe het komt dat ik 0885385555 bel en op mijn factuur dit nummer mysterieus is veranderd in 1885 waardoor ik nu even 18,18 euro extra mag betalen.
Het klopt voor geen meter nameljk !
Groet,
Petra Z...….
emailadres bekend bij jullie.

Admin: nieuwe topic hierover samengevoegd met je bestaande topic. Een nieuw topic aanmaken is niet nodig als je er al een hebt
Hoezo is bellen naar Telfort niet te betalen, er worden gewoon gebruikelijke gesprekskosten berekend, dus net zoveel als bellen naar dat 088 nummer.
Reputatie 2
Volgens mij niet. 088 zit in je bundel, 0900 zit volgens mij nooit in je bundel
Reputatie 8
Badge +8
Zie hieronder de telefoonkosten voor het helpdesknummer:
Bel met 0900 9596 en spreek je vraag in
(Hiervoor betaal je alleen de gebruikelijke belkosten)
Reputatie 8
Badge +11
Voor het 0900-nummer van Telfort betaal je alleen de lokale belkosten. Belminuten bij een abonnement en X-eurocent per minuut bij prepaid.

Niets meer en niets minder.
Reputatie 8
Badge +18
Het 1885 wordt bv gebruikt als men een telefoonnummer niet weet en opvraagd vervolgens wordt men dan doorverbonden en daaruit ontstaan dan de vermelde kosten omdat het doorverbinden niet gratis is.
Telfort kan hier niets aandoen en zetten dit niet voor niets op de rekening de gevoerde gesprekken worden keurig geregistreerd en in rekening gebracht.
Kiek mar.

Reputatie 2
Weer wat geleerd, ik kan me nog herinneren dat 0900 niet in de bundels zat.
Bedankt 👍
Klopt, maar sinds er wettelijk gereguleerd is mag een 0900 geen kapitalen meer kosten, dan moet je een 0906 of 0909 hebben.

En dan heb je kosten en je normale kosten, dus wel dubbelop, en 0900 mag maximaal 1 euro per gesprek zijn + de normale belkosten.

Lees ik net iets interesants, voor klantenservice diensten mogen geen extra kosten gerekend worden.

Let op: geen extra kosten voor klantenservice

Gebruikt de aanbieder het informatienummer voor zijn klantenservice? Dan mag hij hiervoor geen extra kosten in rekening brengen. U betaalt dan alleen de gebruikelijke belkosten en geen informatietarief.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-tv/telefoonnummers/kosten-van-informatienummers
Reputatie 8
Badge +17
Maar, kan die dienst als klantenservice aangemerkt worden?

Zo niet, dan mogen er gewoon kosten doorberekend worden...
welke bedoel je? 1885 waar het hier over gaat is gewoon een betaal dienst.
of dat van Tellfort en hun geven aan dat hun 0900 nummer van de klantenservice is.
Reputatie 8
Badge +11
Het nummer 1885 is een doorschakeldienst die onder het mom van gemak je doorschakelt naar het bedrijf van je keuze.

Vraag blijft wel: hoe kan deze "dienst" er tussen springen als je zelf absoluut zeker bent dat je dit nummer niet hebt gebeld? Het antwoord daarop lijkt simpel te zijn:

Als je op je telefoon op zoek gaat naar een nummer van een bedrijf kun je zomaar op een pagina als hieronder terechtkomen.

Erg verraderlijk is dat beide buttons (rode pijlen) de link bevatten [ tel:1885 ]. Als je dus heel verstandig denkt niet 1885 te gebruiken en de oranje button gebruikt wordt je evengoed via die dure betaaldienst doorverbonden.

Let vooral ook op de disclaimer: Dit informatienummer kost € 1,- per minuut met een starttarief van 4,5 cent, plus uw gebruikelijke belkosten met een maximum van €50,00. Wees ervan bewust dat wij op geen enkele wijze verbonden, noch gelieerd zijn aan bedrijven genoemd op deze website. Dit tarief geldt ook als je je laat doorverbinden en vervolgens voor de gehele gespreksduur.
Reputatie 8
Badge +12
Ik kan mij goed voorstellen dat je niet blij bent met de kosten. Ik kan er helaas niet anders van maken dat het nummer toch om een of andere reden is gebeld. Hoe spijtig het ook is, ik kan er niets anders van maken.
Reputatie 8
Badge +17
welke bedoel je? 1885 waar het hier over gaat is gewoon een betaal dienst.
of dat van Tellfort en hun geven aan dat hun 0900 nummer van de klantenservice is.

Als je direct naar Telfort belt, bel je met het klantenservice-nummer 09009596; dáár mag niet méér dan de normale belkosten dan bellen naar een vast nummer voor gerekend worden.

1885 is géén klantenservice, géén 0900-xxxx nummer dus, dan mag er méér (oftewel de kosten voor de dienst) voor gerekend worden.

en ja, die website is op z'n minst discutabel omdat beide URL-links naar (of via, terwijl je denkt dat je rechtstreeks contact met het bedrijf hebt) dezelfde dienst (1885) doorschakelen naar het uiteindelijke, gewenste, nummer.

maar ja, verdienmodel... Ik zou op z'n minst een melding maken bij ACM/Kassa/Radar/...

kortom: gebruik de website van het bedrijf om een telefoonnummer op te zoeken, of
https://detelefoongids.nl
0900 nummer mogen ook kosten gerekend worden als het geen klantenservice dienst is, 0900 9596 rekent Telfort ook niet extra zoals het hoort.

Dat 1885 een discutabele website heeft ben ik het mee eens, maar als je een nummer via Google zoekt kun je dus zomaar op zo'n site komen en dan snel even doorklikken, lekker makkelijk denk je dan en je bent zo wat armer zonder dat je het in de gaten hebt.
Reputatie 2
nummerzoeker.com is een redelijk fijne site om telefoonnummers op te zoeken

Ik was er ook bijna weer ingetrapt! 1885 komt bovenaan te staan in Google, wanneer je een telefoonnummer van Telfort zoekt. Het lijkt mij op oplichting. Begrijp niet dat Telfort hiertegen nog geen aangifte heeft gedaan. Heel veel mensen zijn hierdoor misleid.

Reputatie 8
Badge +12

Ik snap het. Het is echter gewoon een doorschakelservice, je betaald er veel voor. :( Bij mijn weten niet veel aan te doen. Bel in ieder geval voor Telfort altijd met 0900-9596.

Het is geen oplichting, meer slimme marketing zodat ze bovenaan staan in zoekmachines.

Discutabel is het in ieder geval wel, maar het is een hele bedrijfstak die dat voor je kunnen regelen.

Bijvoorbeeld, https://rankingmasters.nl/hoe-kom-ik-bovenaan-in-google-met-mijn-website-of-webshop/

Zo doe je dat dus.

De ACM kan er ook weinig tegen doen, ze werken binnen de regels, anders waren ze allang beboet.

Reageer