Telfort steelt 450 euro.-

• 23 september 2019
  • 7 reacties
  • 341 keer bekeken

Ik ben onlangs overgestapt van Telfort Glasvezel naar KPN. Rond die tijd zijn Telfort en KPN ook samengevoegd, dus veel veranderde er niet. Omdat ik geen risico wilde nemen lopen met een dubbel contract heb ik Telfort Glasvezel opgezegd. Tamelijk overbodig natuurlijk, want ze hadden al aangekondigd ermee te stoppen: per 1 mei 2019 is Telfort officieel opgeheven! Ter bevestiging kreeg ik een mailtje dat zij van KPN hadden gehoord dat ik per 10 september 2019 de internet en tv-diensten gingen leveren en dat ze het meteen in orde zouden maken.Ik heb nooit een mailtje gehad dat ik zelf mijn contract heb opgezegd!! Wel stond in die mail dat ik opzegde voor de einddatum en dat er daarom een afkoopsom in rekening gebracht zou worden. Ik ging er vanuit dat dit een standaardtekst was en dat dit dus niet van toepassing was omdat Telfort zelf het contract al eenzijdig had opgezegd omdat ze samengingen met KPN. Die aangekondigde factuur zou ik overigens de volgende dag krijgen schreven ze. Niet dus! Die kwam meer dan een maand later en die afkoopsom’ bedroeg maar liefst €449,42. Ook nu leek het me een automatisch gegenereerd bericht dat voor mij niet van toepassing was. Totdat een paar dagen later bleek dat dat absurde bedrag inderdaad was afgeschreven.
Daarom gebeld naar KPN om aan te geven dat er iets niet goed was gegaan en te vragen of ze dat bedrag zsm wilde terugstorten. KPN verwees me naar Telfort (ze zijn toch samengegaan?) Daarom naar Telfort gebeld. Ene Rolan die verder zijn achternaam niet wilde geven - dat geeft al aan dat ze wel weten dat ze heel verkeerd bezig zijn - ging vragen of dat teruggedraaid kon worden. Hoezo ‘of dat kon’? Dat is gewoon een kwestie van terugstorten, lijkt me. Na een paar minuten verplicht naar pokkenmuziek geluisterd te hebben van abominabele geluidskwaliteit - kwam Rolan terug met een ‘vervelende mededeling’ Dit kan niet teruggedraaid worden. Lees: wij verrekken het om een fout/idiotie recht te zetten als we daar een paar honderd euro aan verdienen. Klantvriendelijk hoeven we namelijk niet te zijn, want we zijn onze klanten toch al kwijt aan KPN

7 reacties

Het begint met deze foute aanname
per 1 mei 2019 is Telfort officieel opgeheven!

Waar heb je dat gelezen?
Dit klopt wel
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/telfort-en-kpn-gaan-samen-verder-80188
Hallo @Arretje
De Telfort-winkels zijn sinds 1 mei gesloten, maar Telfort is nog steeds Telfort, op het prepaid-gebeuren na.
Hoe kan een bedrag afgeschreven worden als er geen automatische incasso is ingesteld?

Los van het feit dat Telfort nog geen KPN is, moet dit wel een signaal zijn.
Veel mensen komen niet op dit Forum en weten niet beter dat Telfort er al niet meer is.
Ook omdat de Telfort winkels al gesloten zijn.
Zelfs op dit Forum worden er al geruime tijd geen updates meer gegeven in het genoemde topic.
Ook zie ik verlengingen verkeerd gaan of telefoons die niet worden geleverd of veel te duur.
Of wel, wanneer komen er updates in het andere topic?
Ik schrijf dit hier neer maar kan eventueel ook verplaatst worden naar het andere topic.
Reputatie 8
Badge +17
Er staan nog een paar aannames in:
Ik ben onlangs overgestapt van Telfort Glasvezel naar KPN.

op jouw eigen initiatief...
Omdat ik geen risico wilde nemen lopen met een dubbel contract heb ik Telfort Glasvezel opgezegd. Tamelijk overbodig natuurlijk

Ja, overbodig bij een overstap als je kiest voor overstapservice...
Ik heb nooit een mailtje gehad dat ik zelf mijn contract heb opgezegd!!

Klopt, je bent overgestapt...
Wel stond in die mail dat ik opzegde voor de einddatum en dat er daarom een afkoopsom in rekening gebracht zou worden. Ik ging er vanuit dat dit een standaardtekst was en dat dit dus niet van toepassing was omdat Telfort zelf het contract al eenzijdig had opgezegd omdat ze samengingen met KPN.

Jij bent overgestapt, met overstapservice. Telfort heeft het contract niet (eenzijdig) opgezegd. Dat heb je zélf gedaan bij de overstap...
Die aangekondigde factuur zou ik overigens de volgende dag krijgen schreven ze. Niet dus! Die kwam meer dan een maand later en die afkoopsom’ bedroeg maar liefst €449,42. Ook nu leek het me een automatisch gegenereerd bericht dat voor mij niet van toepassing was. Totdat een paar dagen later bleek dat dat absurde bedrag inderdaad was afgeschreven.

De eindfactuur komt altijd als de overstap helemaal uitgevoerd is, op die factuur wordt dan ook de eventuele afkoopsom aangegeven. €449 is trouwens een beste afkoopsom; als je uitgaat van een (gemiddelde) abonnement van €45/maand, zijn dat +10 maanden. Dat betekend dat je (ongeveer) in juli 2020 contractvrij had kunnen zijn en zonder afkoopsom over had kunnen stappen.

En waarom zou een factuur niet voor jou van toepassing zijn? Als deze aan jou gericht is?
Daarom gebeld naar KPN om aan te geven dat er iets niet goed was gegaan en te vragen of ze dat bedrag zsm wilde terugstorten. KPN verwees me naar Telfort (ze zijn toch samengegaan?)

Nee, de aankondiging is geweest dat KPN en Telfort verder samengaan, maar dit is tot op heden niet ge-effectueerd. Daarom is een overstap van Telfort naar KPN nog steeds een overstap en géén (automatische) overgang.
Ene Rolan die verder zijn achternaam niet wilde geven - dat geeft al aan dat ze wel weten dat ze heel verkeerd bezig zijn

Uh, nee, dat een achternaam van een medewerker niet gedeeld wordt met een klant is niet omdat "ze wel weten dat ze heel verkeerd bezig zijn"; dit is omdat dit gewoon een afspraak is bij de klantenservice.
ging vragen of dat teruggedraaid kon worden. Hoezo ‘of dat kon’? Dat is gewoon een kwestie van terugstorten, lijkt me. Na een paar minuten verplicht naar pokkenmuziek geluisterd te hebben van abominabele geluidskwaliteit - kwam Rolan terug met een ‘vervelende mededeling’ Dit kan niet teruggedraaid worden. Lees: wij verrekken het om een fout/idiotie recht te zetten als we daar een paar honderd euro aan verdienen. Klantvriendelijk hoeven we namelijk niet te zijn, want we zijn onze klanten toch al kwijt aan KPN

nogmaals: de overstap heb je zélf aangevraagd. Dat is niet "verdienen" door Telfort, dat is gewoon de kosten die gemaakt zijn doorberekenen aan een klant die zich niet houdt aan het contract. En dat dit zou gebeuren staat gewoon in de algemene voorwaarden.

Je verhaal hierboven staat bol van foute aannames, terwijl je er geheel zélf verantwoordelijk voor bent maar voor niet zélf de verantwoordelijkheid voor wil nemen.

Vervelend dat je nu een factuur van €449 gekregen hebt, maar dat is het recht van Telfort om dit zo af te handelen.

Succes verder!
Reputatie 8
Badge +17
Hoe kan een bedrag afgeschreven worden als er geen automatische incasso is ingesteld?

@mandy waar lees je dit?

Zeer waarschijnlijk heeft @Arretje gewoon een incasso autorisatie aan Telfort afgegeven tijdens start/verlenging van abonnement.
Dat heb ik dus verkeerd gelezen...
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Arretje, dat is zacht gezegd geen fijne situatie. Ik lees dat je overgestapt bent van Telfort naar KPN en daarbij een hoge afkoopsom berekend is omdat je contract nog liep. Ik ben bang dat deze situatie vooral ontstaan is door aannames en miscommunicatie.

Ik zie dat je al uitleg van verschillende forumgebruikers hebt gekregen. Wat zij aangeven klopt: We zijn onderweg naar de samengang met KPN, maar het is nog niet zo ver. Op 1 mei zijn de Telfort winkels gesloten, en sindsdien worden er geen nieuwe abonnementen meer verkocht. Verlengen van een abonnement is nog wel mogelijk. Je ontvangt persoonlijk bericht wanneer je officieel overgezet wordt/zou worden naar KPN, dat gebeurt niet stilzwijgend.

Ik schrik er een beetje van dat je verschillende berichten hebt geïnterpreteerd als niet op jou van toepassing. Ik raad je aan om altijd navraag te doen als je een bericht ontvangt van je provider over iets dat niet klopt. Als je tijdig navraag doet, dan weet je zeker of het klopt (of niet) en kan er indien mogelijk actie worden ondernomen. De hoogte van de afkoopsom hangt inderdaad af van hoe lang het contract nog liep. Wanneer heb je deze overstap naar KPN en opzegging bij ons aangevraagd? Ik ben bang dat ik de situatie niet kan veranderen, maar wil uiteraard met je mee denken en kijken naar de mogelijkheden.

Reageer