beantwoord

PDF factuur niet te lezen op Linux

• 24 februari 2014
  • 16 reacties
  • 1288 keer bekeken

De pdf facturen van mobiel internet zijn wel te downloaden, maar niet te lezen op Linux. Ik heb verschillende readers geprobeerd. Andere pdf bestanden van Telfort zijn normaal te lezen. Ik denk, dat het font van de teksten verkeerd is.

Adobe reader is geen oplossing voor mij.

Kunnen jullie dit aanpassen?
icon

Beste antwoord door Sape 20 februari 2018, 21:32

Ik heb misschien een voorlopige oplossing: gebruik ghostscript om de nota te repareren. Dit programmaatje is vaak standaard aanwezig in Linux, zeker in Linux Mint. In een terminal navigeer naar de map met nota's en typ:
/usr/bin/gs -o factuur2018-02-19-gerepareerd.pdf -dPDFSETTINGS=/prepress -sDEVICE=pdfwrite factuur2018-02-19.pdf
Pas je de bestandsnamen aan voor jouw specifieke geval. Ik heb op op deze manier alle rekeningen van de afgelopen jaren leesbaar kunnen maken. Uiteraard ben ik van mening dat Telfort uiteindelijk de nota's zo moet vormgeven dat ze ook op een Linux machine leesbaar moeten zijn.
Voor verdere troubleshooting voeg ik daarom nog even de output toe van de opdracht pdffonts voor en na de reparatie:
sape@latitude ~/Downloads $ pdffonts factuur2018-02-19.pdf
name type encoding emb sub uni object ID
------------------------------------ ----------------- ---------------- --- --- --- ---------
DMWWON+Frutiger-Bold Type 1 Custom yes yes no 16 0
DMWWOO+Frutiger-Roman Type 1 Custom yes yes no 19 0
DMWWOP+KIX-Barcode-Regular Type 1 Builtin yes yes no 22 0
DMWWOQ+FoundrySans-Light Type 1 Builtin yes yes no 25 0
DMWWOU+Arial-BoldMT*1 TrueType WinAnsi yes yes no 28 0
DMWWOR+ArialMT*1 TrueType WinAnsi yes yes no 31 0
DMWWOS+Wingdings*1 TrueType WinAnsi yes yes no 34 0
DMWWOT+Frutiger-Italic Type 1 Builtin yes yes no 37 0

Na de reparatie:
sape@latitude ~/CloudStation/Documents/Rekeningen/Telfort/Mobiel $ pdffonts factuur2018-02-19.pdf
------------------------------------ ----------------- ---------------- --- --- --- ---------
UEEINV+Frutiger-Bold Type 1C Custom yes yes yes 8 0
PFBDYY+Frutiger-Roman Type 1C Custom yes yes yes 10 0
KHYGCI+KIX-Barcode-Regular Type 1C WinAnsi yes yes no 12 0
BFGYTW+FoundrySans-Light Type 1C WinAnsi yes yes no 14 0
XKXLAD+Wingdings*1 TrueType WinAnsi yes yes no 25 0
ALJPFH+Arial-BoldMT*1 TrueType WinAnsi yes yes yes 21 0
EGRKCQ+ArialMT*1 TrueType WinAnsi yes yes yes 23 0
FJMRDD+Frutiger-Italic Type 1C WinAnsi yes yes no 32 0
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Hoi Richard Vinke, welkom op het forum.

Bedoel je dat de tekst eruit ziet zoals op onderstaande bijlage..?
Dan ligt het niet aan de gebruikte fonts, Linux of Adobe reader, ik krijg hetzelfde te zien met Nuance PDF reader op Windows 8.
Hallo Enterprise,

Ja, het ziet er hetzelfde uit als in jouw bijlage.

Kan Telfort dit oplossen?
Reputatie 8
Badge +19

Ja, het ziet er hetzelfde uit als in jouw bijlage.

Oke, dan lijkt het me niet aan jouw configuratie te liggen...

Kan Telfort dit oplossen?

Dat zou wel prettig zijn inderdaad.
Telfort webcare leest mee dus wellicht pikken ze dit op... 😃
Reputatie 4
Badge +3
@Richard Vinke,

Ik heb deze vraag uitstaan bij de verantwoordelijke afdeling. Zodra ik een antwoord heb zal ik deze hier plaatsen.

Henk
Ik bevestig dat ik dit probleem ook heb met Evince op Linux Fedora 22.

@Henk-Telfort:
Heb je al eer reactie van de verantwoordelijke afdeling?
Ik ben bereid te helpen met het uitzoeken van de details van dit probleem. Om dit te kunnen doen heb ik een PDF van een factuur nodig zonder privé-gegevens, zodat ik die als voorbeeld kan gebruiken bij het aanmelden van een bug-report op https://wiki.gnome.org/Apps/Evince/ReportingBugs.

Als work-around kun je Google Chrome gebruiken om de Telfort factuur PDF te openen.
@Richard, @janvlug, @Enterprise
20-4-2016.
Twee jaar na melding door @Richard is probleem nog steeds niet opgelost.
In de factuur PDF van Telfort mobiel staan geen bedragen.
In de factuur PDF van Telfort Internet,TV en bellen staan wel bedragen.
Beide PDF' s worden gelezen onder Linux (Xubuntu 14.04)met "Documentweergave" als reader.
Vanochtend telefonisch contact gehad met Telfort klantenservice, die meld dat er geen aanpassingen gedaan kunnen worden omdat vast en mobiel twee verschillende systemen zijn.
Ik zou de eerste persoon zijn die tegen dit probleem aanloopt:@:@:@ ..... Gezien de draad op dit forum lijkt het er mijn in ziens meer op dat Telfort twee jaar lang het probleem ontkent.

Dus heren, dames van Telfort synchroniseer uw bedrijsprocessen. Maak de pdf facturen voor Telfort mobiel zoals u die voor Vast maakt.
Nog steeds geen adequate respons van Telfort.
Ook hier (Ubuntu 16.04 en Debian Jessie) totaal onleesbare facturen. Behalve de begeleidende tekst dan.
Het lijkt er op dat de afdeling webcare deze thread in de ban heeft gedaan.
Reputatie 1
Ik heb misschien een voorlopige oplossing: gebruik ghostscript om de nota te repareren. Dit programmaatje is vaak standaard aanwezig in Linux, zeker in Linux Mint. In een terminal navigeer naar de map met nota's en typ:
/usr/bin/gs -o factuur2018-02-19-gerepareerd.pdf -dPDFSETTINGS=/prepress -sDEVICE=pdfwrite factuur2018-02-19.pdf
Pas je de bestandsnamen aan voor jouw specifieke geval. Ik heb op op deze manier alle rekeningen van de afgelopen jaren leesbaar kunnen maken. Uiteraard ben ik van mening dat Telfort uiteindelijk de nota's zo moet vormgeven dat ze ook op een Linux machine leesbaar moeten zijn.
Voor verdere troubleshooting voeg ik daarom nog even de output toe van de opdracht pdffonts voor en na de reparatie:
sape@latitude ~/Downloads $ pdffonts factuur2018-02-19.pdf
DMWWON+Frutiger-Bold Type 1 Custom yes yes no 16 0
DMWWOO+Frutiger-Roman Type 1 Custom yes yes no 19 0
DMWWOP+KIX-Barcode-Regular Type 1 Builtin yes yes no 22 0
DMWWOQ+FoundrySans-Light Type 1 Builtin yes yes no 25 0
DMWWOU+Arial-BoldMT*1 TrueType WinAnsi yes yes no 28 0
DMWWOR+ArialMT*1 TrueType WinAnsi yes yes no 31 0
DMWWOS+Wingdings*1 TrueType WinAnsi yes yes no 34 0
DMWWOT+Frutiger-Italic Type 1 Builtin yes yes no 37 0

Na de reparatie:
sape@latitude ~/CloudStation/Documents/Rekeningen/Telfort/Mobiel $ pdffonts factuur2018-02-19.pdf
UEEINV+Frutiger-Bold Type 1C Custom yes yes yes 8 0
PFBDYY+Frutiger-Roman Type 1C Custom yes yes yes 10 0
KHYGCI+KIX-Barcode-Regular Type 1C WinAnsi yes yes no 12 0
BFGYTW+FoundrySans-Light Type 1C WinAnsi yes yes no 14 0
XKXLAD+Wingdings*1 TrueType WinAnsi yes yes no 25 0
ALJPFH+Arial-BoldMT*1 TrueType WinAnsi yes yes yes 21 0
EGRKCQ+ArialMT*1 TrueType WinAnsi yes yes yes 23 0
FJMRDD+Frutiger-Italic Type 1C WinAnsi yes yes no 32 0
Reputatie 3
Badge
Het moet in PDF versie A1, of A2 voor archivering en in versie 1.7 voor andere gevallen.
2 jaar geleden had KPN hetzelfde probleem, er zat toen een fout in het programma, waarmee de PDF werd aangemaakt.
Blijkbaar (vermoedelijk) gebruikt die afdeling van Telfort nog de oude software.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Sape en Ron, bedankt voor jullie waardevolle toevoegingen. Ik begrijp dat jullie nog steeds tegen dit probleem aanlopen. Daarom ga ik navragen wat er met de eerdere feedback van Henk gebeurd is. Heb jullie signaal nog een keer kenbaar gemaakt. De oplossing van Sape heb is als antwoord gemarkeerd, dit kan verschillende andere klanten helpen. :$

Ik kom er bij jullie op terug!
Reputatie 7
Badge +13
Hoi allemaal. Navraag bij de procesmanager van de facturatie heeft me meer wijsheid gegeven. Er zijn aanpassingen geweest in de facturatie. Mijn collega verwacht dat de eerstvolgende factuur in de juiste opmaak te zien is. Kunnen jullie dit controleren voor mij?
Reputatie 3
Badge
Helaas Wieger, ik heb alleen internet via koper, met die facturen heb ik geen probleem.
Reputatie 7
Badge +13
Dan hoop ik dat Sape me misschien kan informeren. Bedankt voor je snelle reactie, Ron! 🙂
Reputatie 1
Hallo Wieger,

Zonet heb ik mijn eerste mobiele telefonienota in de nieuwe layout gedownload en geopend op mijn nieuwe Linux laptop. Alle tekst en bedragen waren direct zichtbaar. Voor de zekerheid ook nog even getest op de oude: zelfde resultaat. Dank!
Reputatie 3
Badge
Fijn, iemand de een terugmelding geeft, dan is de moeite niet voor niets 😉
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Sape, dan is de overstap goed gelopen! Heel fijn dat je de facturen nu in een prima opmaak kan zien! 🙂

Reageer