beantwoord

Onverwachtte/onredelijke kosten

• 23 juli 2013
  • 3 reacties
  • 1644 keer bekeken

Ik heb sinds kort een smartphone en ik ben vanaf 3 juli tot 20 juli naar Frankrijk op vakantie geweest. Om een internetrekening te voorkomen heb ik voordat ik per auto naar Frankrijk vertrok (onder Lyon, 11 uur reiden) de nodige maatregelen genomen: Roaming uitzetten in de instellingen; Mobiele data uitzetten in de instellingen; uitsluitend WiFi gebruiken in onze accomodatie waar gratis WiFi aanwezig was.
Tijdens de reis ging echter de Roaming automatisch aan, terwijl ik het in de instellingen uit had gezet (volgens mij toen we België inreden) en bleef deze een groot deel van de vakantie aan. Dat was te zien aan een kleine 'R' bij het driehoekje wat de sterkte van internet weergeeft, en een 'Roaming pagina- buddy' op mijn mobiel.
Op Mijn Telfort zijn ook 'overige kosten' weergegeven, en daar stond, eenmaal aangekomen op het vakantieadres, dat ik een telefoonrekening van 53euro opgelopen had. Deze rekening bleef 53euro en steeg niet verder, hoewel er grotendeels van de tijd nog steeds een 'R' bovenaan mijn scherm stond. Het is niet zo dat ik in Nederland al een rekening had opgelopen, want volgens mij stond er toen nog 0,00euro bij 'Overige kosten' op Mijn Telfort en ik heb ook niets gedaan in Nederland (voordat ik op vakantie ging) waardoor ik iets zou moeten betalen.

Nu heb ik dus een best hoge telefoonrekening die ik niet wil betalen en heel erg onredelijk is omdat ik maatregelen genomen heb om deze te voorkomen.
icon

Beste antwoord door pruygje 25 juli 2013, 18:07

De "R" die jij ziet betekent niet dat Roaming aan staat.

Het betekent dat jouw toestel aan het roamen is.
Dit is de term die wordt gebruikt om aan te geven dat jouw toestel verbinding heeft gemaakt met een ander netwerk dan jouw thuisnetwerk.
Je kunt dit niet uitzetten (aangezien het hier alleen een melding betreft).

Wat je inderdaad wel uit kunt zetten is of jouw toestel internet als er sprake is van roaming. Dit doe je bij de internetinstellingen. Als het aan staat zul je naast de netwerkindicator de welbekende G, E, 3G, H of H+ zien met een pijltje omhoog en omlaag ten teken dat er door jouw toestel data wordt verstuurd en ontvangen.

In princiepe zou het zo moeten dat zijn als je bij de internetinstellingen roaming gebruik uit hebt staan er dus wél een R maar geen indicatie voor het internet komt te staan bij je netwerkindicator.

Als je in het buitenland internetkosten maakt wordt je internet bij een maximum bedrag van 53 geblokkeerd om hoge(re) kosten te voorkomen. Blijkbaar heb je dus je toestel niet goed ingesteld waardoor het toestel toch heeft geinternet...
Aangezien telfort het internet (in het buitenland) heeft geblokkeerd toen je de 53 euro had bereikt hebben zij er iig alles aan gedaan om te voorkomen dat je hoge kosten bent opgelopen.
Bekijk reactie

3 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Bij vakantie in het buitenland wordt je aan alle kanten gewaarschuwd om op te letten bij het gebruik van je mobiel en mobiel internet.
Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor je toestel en het gebruik.
Hoe te voorkomen...? simpel toestel thuis laten liggen.
Het is wellicht een dure les voor je.
Badge +2
Uit bovenstaand verhaal blijkt dat je je best hebt gedaan jezelf te behoeden voor kosten, maar dit zelf niet afdoende hebt gedaan. Wellicht kan je iemand in je omgeving om advies vragen net vóór je de volgende keer op vakantie gaat. Helaas blijf je zelf verantwoordelijk voor het gebruik van je (smart)phone en zul je de kosten dus uiteraard ook gewoon dienen te betalen.

Hoop dat je vakantie ondanks dat wel leuk was!
Badge +1
De "R" die jij ziet betekent niet dat Roaming aan staat.

Het betekent dat jouw toestel aan het roamen is.
Dit is de term die wordt gebruikt om aan te geven dat jouw toestel verbinding heeft gemaakt met een ander netwerk dan jouw thuisnetwerk.
Je kunt dit niet uitzetten (aangezien het hier alleen een melding betreft).

Wat je inderdaad wel uit kunt zetten is of jouw toestel internet als er sprake is van roaming. Dit doe je bij de internetinstellingen. Als het aan staat zul je naast de netwerkindicator de welbekende G, E, 3G, H of H+ zien met een pijltje omhoog en omlaag ten teken dat er door jouw toestel data wordt verstuurd en ontvangen.

In princiepe zou het zo moeten dat zijn als je bij de internetinstellingen roaming gebruik uit hebt staan er dus wél een R maar geen indicatie voor het internet komt te staan bij je netwerkindicator.

Als je in het buitenland internetkosten maakt wordt je internet bij een maximum bedrag van 53 geblokkeerd om hoge(re) kosten te voorkomen. Blijkbaar heb je dus je toestel niet goed ingesteld waardoor het toestel toch heeft geinternet...
Aangezien telfort het internet (in het buitenland) heeft geblokkeerd toen je de 53 euro had bereikt hebben zij er iig alles aan gedaan om te voorkomen dat je hoge kosten bent opgelopen.

Reageer