beantwoord

Onverwachtse mobiel internet kosten buiten de EU

• 26 mei 2019
  • 13 reacties
  • 261 keer bekeken

Goedendag Telfort,

Ik ben al 4 jaar een trouwe klant van jullie en ik heb bijna nooit problemen gehad met internet, tv, mobiel of andere toestellen. Laatst was ik voor stage naar Bosnië en Herzegovina en alles ging super, maar tot mijn grote verbazing kwam er een sms binnen met een rekening van 60 euro. er stond dat ik mijn mobiele data had aanstaan wat ik heel raar vond omdat ik hem had uitgezet en de roaming ook. Nu zit ik wel een beetje met een teleurgesteld gevoel in mijn buik omdat ik een rekening heb van 60 euro + 12.50 abonnement terwijl ik niks van dat internet heb gebruikt. Zou ik hiervoor een coulance kunnen krijgen omdat ik vind dat ik onterecht een hele hoop geld moet betalen terwijl ik dat helemaal niet heb gebruikt? ik ben bereid om mijn eigen abonnement te betalen van 12.50 euro, maar die 60 euro is me iets teveel om door de vingers te zien. Ik vraag hiermee om hulp en hoop spoedig op een reactie.

Met vriendelijk groet,
Tarik

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 27 mei 2019, 11:19

Hallo @Therdic, welkom op het forum. Als je naar Bosnië en Herzegovina gaat en van te voren je data roaming al uitzet kan ik me goed voorstellen dat je zulke kosten niet verwacht. Ik heb het voor je bekeken en ik zie dat een lokale provider dataverbruik heeft geregistreerd op 2 mei (zo'n 12 MB). Bosnië en Herzegovina valt onder zone 3, waar voor data 5 euro per MB wordt gerekend.
Wat voor data er precies was gebruikt is voor mij niet zichtbaar, alleen dat er iets is gebruikt. Kan het zijn dat je na geland te zijn de vliegtuigstand uit zette en dat daarbij de verbinding toch even gemaakt werd?
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Therdic ,
wanneer heb je mobiel internet en roaming uitgezet?
In Nederland al of onderweg?
Ik heb het uitgezet in het vliegtuig toen we net vertrokken
Heb je naast het uitzetten van de data en roaming het toestel ook een keer helemaal uitgezet?
Waarmee alle verbindingen op de achtergrond worden gestopt.
Zie ook dit artikel
https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html
nee ik heb het toestel niet helemaal uitgezet, maar dat doe ik normaal gesproken nooit. ik heb dit dan ook voor de eerste keer dat hij opeens aanstaat.
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Therdic ,
Na het wijzigen van instellingen in je mobiel is het altijd aan te raden je toestel even opnieuw op te starten zodat je zeker weet dat de gewijzigde instellingen goed verwerkt zijn door het toestel.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @Therdic, welkom op het forum. Als je naar Bosnië en Herzegovina gaat en van te voren je data roaming al uitzet kan ik me goed voorstellen dat je zulke kosten niet verwacht. Ik heb het voor je bekeken en ik zie dat een lokale provider dataverbruik heeft geregistreerd op 2 mei (zo'n 12 MB). Bosnië en Herzegovina valt onder zone 3, waar voor data 5 euro per MB wordt gerekend.
Wat voor data er precies was gebruikt is voor mij niet zichtbaar, alleen dat er iets is gebruikt. Kan het zijn dat je na geland te zijn de vliegtuigstand uit zette en dat daarbij de verbinding toch even gemaakt werd?
Dat zou kunnen, maar ik heb verder niks op mijn mobiel gedaan. Het enige wat zou kunnen is dat er achtergrondprocessen bezig waren, want kort na de landing heb ik mijn sim kaart er uit gehaald voor een andere sim kaart.
Reputatie 8
Badge +18
Er zijn ook apps die Mb's verbruiken en die 12 Mb is echt niet veel en het antwoord van Jasper is duidelijk en dus coulance kan Telfort jou m.i. niet verlenen
oh dat vind ik best wel een beetje vervelend om te horen, aangezien ik voor iets moet betalen wat ik niet heb gebruikt.
oh dat vind ik best wel een beetje vervelend om te horen, aangezien ik voor iets moet betalen wat ik niet heb gebruikt.
Dat is ook vervelend de coulance is de 61,50 dit bedrag had hoger uit kunnen pakken als je de sim niet had gewisseld.

Echter dat is verder aan Telfort.
Reputatie 8
Badge +10
Je hebt wel iets gebruikt, er is blijkbaar data op de achtergrond gedownload.
Je hoeft niet actief bezig te zijn met je telefoon, als deze verbinding heeft met een netwerk wordt er geregeld gecomminiceerd en data heen- en weer gestuurd.
Denk hierbij aan het checken op updates van de Play Store, social media apps, etc...
Reputatie 8
Badge +10

Dat is ook vervelend de coulance is de 61,50 dit bedrag had hoger uit kunnen pakken als je de sim niet had gewisseld.

Daar hoef je de SIM niet voor uit te toestel te halen, de dataverbinding wordt sowieso geblokkeerd bij het bereiken van de (eerste) limiet van € 60,50.
Je kan pas weer verbinding krijgen als je zelf een SMS stuurt met 'doorgaan' o.i.d.
Daarna volgen meerdere waarschuwingen bij hogere bedragen.
Reputatie 8
Badge +11
De verbruikslimiet is inderdaad 60,50 euro, op het moment dat je die sms krijgt wordt het internet ook geblokkeerd uit bescherming zodat het niet verder oploopt. Het is zoals Enterprise zegt mogelijk om daarna verder te gaan, dat kan je doen door 'JA' te sms'en. De volgende factuurmaand staat de verbruikslimiet wel weer aan. In dat geval zouden er nog waarschuwingen komen tot het verbruikte bedrag van 500 euro bereikt wordt, dan wordt de internetverbinding helemaal geblokkeerd en kan deze alleen na contact met ons vrijgegeven worden.

Dat vervolgtraject is in dit geval niet van toepassing, maar het kan wel interessant zijn om te weten hoe dat verloopt.

Dat zou kunnen, maar ik heb verder niks op mijn mobiel gedaan. Het enige wat zou kunnen is dat er achtergrondprocessen bezig waren, want kort na de landing heb ik mijn sim kaart er uit gehaald voor een andere sim kaart.
Vanaf het moment dat de SIM-kaart vervangen was zou er zeker niet meer verbruikt kunnen worden op de onze, maar het lijkt erop dat het toestel tot dat moment toch data heeft verbruikt, waardoor deze kosten ontstaan zijn. Ik kan daar helaas niets aan veranderen.

Reageer