beantwoord

Ongevraagde commercieele SMSjes van 3555 met hoge kosten.

• 25 januari 2015
  • 7 reacties
  • 14086 keer bekeken

Er zijn een 12 SMSjes verstuurd vanaf 3555 welke mij in totaal 30 EUR (!) beltegoed hebben gekost.

Ik heb me _niet_ voor deze dienst aangemeld en ook op http://payinfo.nl staat voor mijn mobiele nummer geen history en/of betalingen bekend.

Waar/Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit bedrag terug krijg?
icon

Beste antwoord door Koffiemok 8 mei 2015, 22:24

Het komt vaker voor dat de aangemelde sms diensten niet zichtbaar zijn op payinfo.nl. Dit wil nog niet zeggen dat ze niet actief staan. Vergeet niet om ook de blokkade voor sms diensten aan te zetten. Dan worden deze diensten niet meer doorgelaten en in rekening gebracht.

Tegenwoordig is niet moeilijk om een sms dienst te activeren. Merendeel met een mobiel abonnement gebruikt een smartphone. En laten we eerlijk wezen wij hollanders gaan toch graag voor de gratis apps. Al die gratis apps hebben reclamebanners of blokken. Achter zo'n reclame kan een sms dienst gekoppeld zitten.
Is dit legaal? Ja! Op het moment dat je een app download dan moet je ook toestemming geven dat de app bepaalde rechten krijgt op je telefoon. Daarmee geef je al eigenlijk de toestemming.
Laten we eerlijk wezen.. Heeft een spelletje toestemming nodig om gebruik te maken van je sms? Dacht het niet.

Dat was een korte uitleg over hoe een dienst geactiveerd kan worden. Er zijn uiteraard meerdere manieren.

Kijk maar eens in de specificatie van de factuur bij verstuurde sms. Je zal daar de sms van 3555 zien staan. Die overigens wel uit de sms bundel gaat. Daarmee kun je zien wanneer de dienst is geactiveerd.

Ben je het niet eens met de kosten dan kan je hiervoor een klacht indienen.
Je kunt de klacht indienen via payinfo.nl of via de provider. Er wordt dan gekeken of de klacht terecht is. Is deze terecht dan worden de kosten vergoed.
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Mogelijk heb je in een spelletje levens of dingen aangekocht welke via SMS worden afgeschreven.
Controleer dus je apps!
Nagekeken, zijn geen app SMSjes geweest.
Badge +2
@rickvanderzwet,

Inmiddels hebben we het probleem samen opgelost. Ben je tevreden en mag ik het topic sluiten?

Daphne
Beste Daphne,

Fijn dat je Rick hebt kunnen helpen. Hopelijk mij ook... Ik heb 18 smsjes van het nummer 3555 ontvangen deze maand, wat me ruim €44,- kostte. Ik heb het nagekeken in Portal Mobiele Gedragscodes, maar heb me nergens voor aangemeld, en voor zover ik zie ook geen apps geïnstalleerd.
Wat jij voor Rick hebt kunnen doen, kun je dat hier omschrijven, zodat ik, en misschien andere gedupeerden, daar ook gebruik van kunnen maken?
Badge +2
@Mari77,

Inmiddels heb je via een privébericht gemeld dat het probleem via onze klantenservice is opgelost. Dat is fijn te vernemen. Dank je voor de update.

Daphne
Reputatie 1
Badge
Dag,

Zojuist heb ik iemand geholpen met dit probleem. Ik kan niet in detail treden over de identiteit, maar ik kan wel zeggen dat deze persoon zich ook nergens voor heeft aangemeld, op payinfo stond ook dat er geen abonnementen liepen, maar wel was er ineens een telefoonrekening voor 75 euro. Deze persoon heeft ook SMSjes gehad van 3555, met een berg onzin er in waar ze niks mee kon en heeft dat op de telefoon naar de SPAM box gewezen en daardoor is het ook uit het zicht geraakt. De 2e rekening is nog niet binnen, maar ik vrees dat dit nog een keer gaat gebeuren. Er kwamen regelmatig 4 SMSjes per dag binnen a €1,50. Dan gaat 't hard!

Vandaag is ze er achter gekomen en heb ik via die site afgemeld, toen kwam er van dat nummer een SMSje dat de diensten waren afgemeld, dus ondanks dat er geen abonnementen zouden zijn...

De kans bestaat dat ze hier in totaal 150 euro aan kwijt is, misschien wel meer, voor een paar domme SMSjes.

Kan dit zomaar ongevraagd? Dit is toch pure oplichting? Is dit geld terug te vorderen?

Alvast dank!
Reputatie 8
Badge +15
Het komt vaker voor dat de aangemelde sms diensten niet zichtbaar zijn op payinfo.nl. Dit wil nog niet zeggen dat ze niet actief staan. Vergeet niet om ook de blokkade voor sms diensten aan te zetten. Dan worden deze diensten niet meer doorgelaten en in rekening gebracht.

Tegenwoordig is niet moeilijk om een sms dienst te activeren. Merendeel met een mobiel abonnement gebruikt een smartphone. En laten we eerlijk wezen wij hollanders gaan toch graag voor de gratis apps. Al die gratis apps hebben reclamebanners of blokken. Achter zo'n reclame kan een sms dienst gekoppeld zitten.
Is dit legaal? Ja! Op het moment dat je een app download dan moet je ook toestemming geven dat de app bepaalde rechten krijgt op je telefoon. Daarmee geef je al eigenlijk de toestemming.
Laten we eerlijk wezen.. Heeft een spelletje toestemming nodig om gebruik te maken van je sms? Dacht het niet.

Dat was een korte uitleg over hoe een dienst geactiveerd kan worden. Er zijn uiteraard meerdere manieren.

Kijk maar eens in de specificatie van de factuur bij verstuurde sms. Je zal daar de sms van 3555 zien staan. Die overigens wel uit de sms bundel gaat. Daarmee kun je zien wanneer de dienst is geactiveerd.

Ben je het niet eens met de kosten dan kan je hiervoor een klacht indienen.
Je kunt de klacht indienen via payinfo.nl of via de provider. Er wordt dan gekeken of de klacht terecht is. Is deze terecht dan worden de kosten vergoed.

Reageer