onbewust datagebruik in 31 uur 652 euro schade

• 5 januari 2012
  • 16 reacties
  • 6108 keer bekeken

Hoi,

mijn dochter van 11 gebruikt een op mijn naam staand sim only bel-sms abonnement 200 van Telfort voor haar oude mobiel. Dit al vanaf 15 januari 2011 zonder problemen. Nu heeft zij voor de kerst een instapmodel smartphone gekregen. Deze is op 3 januari rond 14 uur gevuld met haar sim. Ik was niet thuis maar heb haar telefonische uitgelegd hoe wifi te activeren om internet te hebben. Zij melde terug dat dit werkte. Op 4 januari
kwamen we er in laat in de middag achter dat er ook internet was buiten huis, wat niet kan. Immers, de sim werd veronderstld geen internet aan te kunnen. Maar dus toch..Shit , dit kost geld, misschien wel enkele tientjes...
Direct op mijn Telfort gekeken en me rotgeschrokken, wifi was niet gebruikt en al haar youtube enthousiasme heeft via gprs of umts? binnen 31 uur geleid tot een datagebruik van 652 Euro (1,5 Euro per MB, bij 435 mb, ja youtube vreet kennelijk data, en ze is gek op animal crackers). Direct via klantenservice gereageerd en internet laten afsluiten. Dit is onbewust, onbedoeld gebruik, een sim zonder internet heeft dus kennelijk wel internetmogelijkheden, sterker nog, stelt zich zelf in. Dit is nergens in de documentatie van de sim only gemeld. Geeft geen sms waarschuwing van "pas op u gebruikt data zonder bundel" er komt ook geen sms waarschuwing van exceptioneel data gebruik (wat in Europees verband verplicht is boven 59 Euro , maar kennelijk niet in eigen land).
Natuurlijk ben je als abbo houder verantwoordelijk voor wat je er mee doet, maar dit is onbewust, onbedoeld, gedurende slechts 31 uur (god zij dank, zie je het pas bij een afschrijving ben je paar duizend Euro verder).
Wanneer dit werkelijk afgerekend dient te worden is dit enorm winstgevend, Dit is 100 x het bundeltarief en 30 x het tarief buiten de bundel en het betreft geen internet in de binnenlanden van kameroen , maar gewoon op je eigen zolder... Het mag toch duidelijk zijn dat niemand maar dan ook niemand hier bewust voor zou kiezen....

Ik verwacht zonder meer een coulance regeling gebaseerd op maximaal buiten belbundel tarief met een stukje adminstratie kosten. Dat heb ik er voor over voor mijn onachtzaamheid gedurende iets meer dan 1 dag.

E.e.a. heb ik via klantformulier via mijn telfort aangeven en wacht af. Indien een voorstel niet realistisch is zal ik alle registers opentrekken via OPTA (alles internationaal is dichtgelegd met die 59 Euro limiet, binnen nl; nog niet), rechtsbijstand, alle openbare fora, Radar, consumentenbond.

Nu Telfort per 1 januari is gefuseerd met KPN (was al eigendom) hoop ik dat zij het coulancebeleid van KPN overnemen, voorheen had Telfort hierin een slechte naam.

Graag jullie reactie/ mening

Reactie van Telfort zal ik terugmelden op dit forum, ook ter lering voor anderen.

(De sim zit inmddels terug in de oude gsm only koelkast en de smarthphone wordt gevuld met een prepaid kaartje, dit gebeurd ons nooit meer).

16 reacties

Erg vervelend inderdaad, en ik wens het niemand toe. Helaas werkt het wel zo. Het SIM-only abonnement word niet zonder internet afgesloten, maar zonder internetbundel. Zo kan je ook een contract zonder SMS bundel afsluiten, dan betaal je 30 cent per SMS. Op die zelfde manier een abonnement zonder internetbundel betaal je 1.50 per MB.
https://www.telfort.nl/tarieven/simonly/ -> Overige tarieven -> Mobiel internet (zonder surf&mail)

Wel zou het netjes zijn van aanbieders als ze dit soort tarieven eens duidelijker zouden vermelden. Op https://shop.telfort.nl/sim-only/ zie ik direct wat ik per SMS betaal zonder bundel, waarom op die zelfde pagina ook niet vermelden wat internet kost zonder bundel?
Daarnaast standaard een redelijk limiet instellen, tenzij de klant zelf specifiek voor iets anders kiest. Bij bereik van zo een limiet dan ook daadwerkelijk de internetverbinding afsluiten totdat klant inlogt of contact opneemt met de klantenservice. Ik zie zo een tiener alleen een SMS nog met gemak negeren.

Kijk trouwens nog maar uit met die prepaid SIM, die doen ook gewoon internet en zijn nog duurder!!!
https://www.telfort.nl/tarieven/prepaid/100/
https://www.telfort.nl/tarieven/prepaid/40/
https://www.telfort.nl/tarieven/prepaid/
2.50 per MB!

Altijd goed de tarieven en voorwaarden lezen. En als je niet van plan bent internet te gebruiken altijd een goed plan om dit specifiek te laten blokkeren door te bellen met de klantenservice.
Reputatie 8
Badge +16
Kijk trouwens nog maar uit met die prepaid SIM, die doen ook gewoon internet en zijn nog duurder!!!
Klopt.. heb hier ook een nieuwe telefoon en dan gaat het best hard, zelfs als je niet bewust aan het internetten bent. Eer ik gevonden had hoe ik internet kon uitzetten, was ik al een paar euro kwijt.

Alleen heb je met prepaid wel een redelijk veilige limiet en die heb je niet met een abonnement.
Badge +4
Het zou niet alleen netjes zijn, providers hebben wettelijk een zorgplicht in dezen. Ze zullen dus coulance toe moeten passen.
Het zou niet alleen netjes zijn, providers hebben wettelijk een zorgplicht in dezen. Ze zullen dus coulance toe moeten passen.

Ik hoop en vertrouw er op. Enige wat ik tot nu toe telefonisch vernomen heb is dat ik de factuur moet afwachten en hierna eventueel actie moet ondernemen. Wat op je verbruiksmeter staat hoeft niet het factuurbedrag te zijn.

Wat mij nog het meest stoort is dat e.e.a. automatisch is ingesteld en dat de telefooninstelling volgens het boekje bij de simkaart per sms aangevraagd zou moeten worden en dat zelfs een pincode 1234 ingevuld moet worden wil je dataverkeer gaan gebruiken. Diep in "mijn telfort" blijkt dat je kan instellen dat datainstellingen automatisch worden geactiveerd bij installatie in een nieuwe telefoon. Dit bleek aan te staan,
dit moet standaard zo staan en is nooit door mij of mijn dochter aangevinkt.... Sterker nog, ik ben nooit zo diep in "mijn telfort" geweest en mijn dochter heeft geen toegang. Daarnaast blijkt data gebruik weergave in je verbruik pas rond 2 uur snachts geupdate te worden over de vorige dag. Je loopt dus altijd een dag achter (in dit geval 420 Euro over 3 januari, die zie je pas 4 januari in je verbruik).

Ik zie de "zorgplicht" graag verwerkt in mijn factuur. M.i. is hier volstrekt niet aan voldaan.
Ik laat weten zodra meer bekend.
Zojuist het onthutsende bericht gehad van Telfort. Telfort en Coulance hebben elkaar nog niet gevonden...

De factuur staat op € 660,13 tegen 10 tot 30 Euro normaal.
Op mijn klacht via klantenservice een (standaard) brief gehad.
"De kosten zijn gemaakt met uw simkaart", " we hebben uw zaak onderzocht en zien geen aanleiding u tegemoet te komen". Ofwel, duidelijk onbewust en onbedoeld internetgebruik in de vorm van 2 tot 3 uur u tube filmpjes binnen 31 uur terwijl er gewoon wifi beschikbaar is wordt afgestraft met 653 Euro boete.

Ik ben zeer ontstemd.

Ik heb 3 argumenten waarmee ik naar mijn rechtsbijstandverzekering ga en naar de Opta (consumentenbescherming). Het is de combinatie van deze 3 waardoor ik denk een zaak te hebben.

Misleiding: In het boekwerk van de simkaart (ontvangen 15 januari 2011) staat:
" De telefoon is niet standaard ingesteld voor mobiel internet en mms. Daarom sturen wij u de instellingen automatisch toe via een sms-bericht. Heeft u de instellingen niet ontvangen, dan kunt u deze gratis zelf opvgragen door "ja"te smsén naar 1300. Ukunt ook op telfort.nl/instellingen uw gegegens invullen. De instellingen worden daarna per sms naar u verstuurd. Om mobiel internet en mms te kunnen gebruiken, dient u de instellingen op te slaan en te activeren. Dit doet u door het betreffende profiel (bijvoorbeeld Telfort Spot) in uw telefoon te selecteren. Als uw toestel om een wachtwoord vraagt, dan is dit altijd 1234. U kunt uw toestel ook handmatig instellen voor mobiel internet en mms."

Hieruit kan ik niet anders opmaken dat activeren van internet de nodige handelingen vereist. Deze handelingen zijn niet door ons verricht. Terugkijkend op de sms berichten op het toestel zijn er van telfort 2 berichten ontvangen "uw netwerkinstellingen zijn gewijzigd", op 3 januari, kort na het installeren van de sim en op 4 januari , direct na contact met de klantenservice om internet te blokkeren.

Later blijkt dat in mijn Telfort , diep verborgen achter diverse velden een instelling staat waarop je kan aanvinken dat internet instellingen zich standaard installeren. Dit is niet genoemd in de handleiding en niet door mij geactiveerd. Dit staat standaard zo.

M.i. voldoende voor misleiding.

tweede argument
Absurd hoog tarief:
Dit is veelvuldig te zien op de fora die hier over gaan.
Het tarief mobiel internet voor buiten een bundel of zonder bundel scheelt een factor 30 terwijl bekend is dat er op het buiten bundel tarief al winst wordt gemaakt. Dit is woekerwinst. En het gebeurd veelvuldig, enerzijds door mijn onbewust handelen en anderzijds door nog niet ingegane bundels door vertraagde nummerportering en ingangsdata bundel na verkrijgen sim.

derde argument
Zorgplicht:
iedere consument moet beschermd worden tegen dit soort excessen. kennelijk kan dit alleen met dwang van regelgeving (zie de 59 Euro waarschuwings sms bij buitenlandse roaming). Een consument mag pas met dit soort tarieven worden geconfronteerd nadat deze hier zeer bewust voor gekozen heeft.

Webcare team, kunnen jullie nog iets betekenen?
of moet ik alle registers gaan opentrekken om mijzelf en andere consumenten voor deze onzin te beschermen.
Reputatie 2
Badge +4
Ik heb nu nog onbeperkt internet op mijn mobiel, na een nieuw abonnement neem ik er geen internet meer op want ook ik ben bang dat mij zoiets zou kunnen gebeuren. Ik zou aan Telfort voorstellen samen delen en dan hopen op de coulange van de medewerker. Ze zijn het niet verplicht maar ik denk dat ze wel zullen begrijpen dat het hier om een kind gaat

Jacobus
Badge +7
Graag ben ik u hierbij van dienst. In een privébericht kunt u uw naw-gegevens, 06-nummer van Telfort en uw e-mailadres aan ons kenbaar maken.

Laïla
Badge +4
Jammer dat ze u eerst nog proberen af te poeieren met een standaard mailtje en goed dat u doorzet. Ik neem aan en verwacht eigenlijk dat Webcare meer voor u kan betekenen.
Reputatie 2
Badge +4
Ik denk niet dat doorzetten veel effect zal hebben maar meer dat het gevoel bij de medewerker zal liggen. Ik denk wel dat ze het oplossen voor dat kind.
Is er een mogelijkheid om als je bijvoorbeeld je data hebt bereikt dat je internet dan stopt of zo ?

Jacobus
pb verstuurd naar webcare team

ik laat het resultaat weten, in ieder geval dank voor jullie reactie tot nu toe.
U kan het allemaal zeer mooi verwoorden, echter ben ik bang dat u aan het kortse eind gaat trekken.
Dit zijn zaken waarvan het bijna 98% zeker is dat u het gaat verliezen.
Radar etc etc kunnen ook niets voor u betekenen in deze zaak.
Het gaat hier om uw kind wat er gebruik van heeft gemaakt, en u bent verantwoordelijk voor de zaken
die gebeuren op uw telefoon. (Ook al is dit onbewust)
Sla de regels er maar op na, Telfort is hiervoor niet aansprakelijk.
Misschien 10 jaar zakgeld inhouden beste optie? ( eventueel een draai om de oren wil ook goed werken)

Succes!
Beste Dennis,

Misschien heb je gelijk. De 1,5 Euro per mb staat in alle tarievenlijsten, je moet wel op de hoogte zijn van internetbundel, buiten internetbundel en geen internetbundel. Daar is verder geen juridische spelt tussen te krijgen. Vodafone rekent ook 1,5 mb zonder bundel. Maar korting bij veel afnemen, is dat een idee. De eerste 50 mb 1,5 Euro en dan terug naar buitenbundeltarief. Er zijn veel consumentvriendelijkere oplossingen te bedenken die de provider wel winst oplevert maar excessen voorkomt.

En ja, zorgplicht is juridisch rekbaar. Maar was dit met een weekendje antwerpen gebeurd was (60 km zuidelijker voor ons) er een waarschuwing sms gekomen met de 59,50 limiet of daadwerkelijk een harde limiet. In eigen land kan je per abuis gewoon honderden euros per dag gebruiken. Bij buitenlandse roaming is het gebruik dus ergens direct bij te houden. Dan zou dit bij binnenlands gebruik toch ook moeten kunnen. Het zou iedere provider sieren om dit in te voeren. Die 59,50 is dan ook een tegenvaller maar je gaat er niet van hyperventileren en financieel aan het gas.

En ik vindt dat ik met de handleiding van de sim contra automatisch instellen ook een punt heb. Ik heb ook een vodafone sim met alleen belbundel. Ik moet daar daadwerkelijk in my vodafone internetinstellingen activeren, dit kan niet vanuit de smartphone. Ik heb het vanuit de telefoon geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

Overigens verwijt ik mijn dochter niets, ik had direct een prepaid kaartje moeten geven. De schade is dan maximaal het tegoed. Ze heeft nu een kruidvat pre paid kaartje (daar kost internet overigens 59 cent per mb).
En wifi't er met youtube lustig op los.

We gaan het beleven.
Hoi,

Goed bericht van Telfort,
In dit specifieke (als schrijnend gezien) geval heeft men besloten de data rekening af te toppen op 100 Euro.
Een soortgelijk bedrag is recent door KPN gehanteerd in een reeks extreme gevallen.
Te verrekenen met eerstvolgende factuur.
Naast dit voor mij acceptabele voorstel is er ook toegezegd dat Telfort bezig is met een systeem van waarschuwings sms jes, dit soort gevallen gebeurd nu steeds vaker door de opmars van nieuwe android telefoons die inderdaad in staat zijn zich zelf in te stellen. Een waarchuwing in de vorm "let op u gebruikt nu data zonder bundel" (of iets wat hier op lijkt) is dus in ontwikkeling.
Reputatie 2
Badge +4
Ik vind het een perfecte oplossing, erg goed van de medewerkers van Telfort. =D> =D> =D> =D>
Badge +4
Gelukkig 🙂 =D>
Mooi,

Op de laatste factuur is inmiddels een restitutie van ca 560 Euro te vinden. Ofwel de datakosten minus 100 Euro met daarbij ook vergoed de gesprekskosten met de klantenservice.
Webcareteam (met name Laila) bedankt. Hier weer een tevreden klant.

Graag nog wel zorgdragen dat dit soort zaken voor anderen minder makkelijk kunnen gebeuren (zoals telefonisch is toegezegd).

Reageer