beantwoord

Niet gebelde dure betaalnummers op factuur.

• 21 mei 2014
  • 32 reacties
  • 2875 keer bekeken

Op mijn laatste factuur zie ik dat er naar 2 dure 09xxxxxx nummers is gebeld. Eentje zelfs midden in de nacht.

25/04/2014 02:16:32 003109091291299 0:08:49 6,6698
28/04/2014 12:12:43 003109005500400 0:08:45 5,8966

Wij hebben niet naar deze nummers gebeld en ook in mijn modemlogfile zie ik deze gesprekken niet terug.
Als ik zoek naar deze nummers dan kom ik dingen tegen op forums over dure betaalnummers en gehackte verbindingen.
Ik heb de klantenservice gemaild (hoop dat het bericht aangekomen is) en wacht nog even af.

Groeten, Aad
icon

Beste antwoord door Michael 29 juli 2014, 14:55

@athvdk, @Roel Sittard, @Franzki, ad2, @telfortforumdikkiedik, @cobus, @Enterprise,

Mijn excuses voor de late reactie. Deze zaak is inmiddels bekend bij ons, de onterecht gemaakte kosten worden automatisch teruggestort. Meer informatie vind je in dit topic. We gaan daar verder, deze gaat op slot.

Michael
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

32 reacties

Mijn directe vraag is gaat telfort hier iets aan doen! Worden de kosten vergoed. Anders is er maar een mogelijkheid vast-bellen massaal opzeggen.
Telfort is verantwoordelijk voor de veiligheid. Wij wonnen met twee geen kids en weten zeker dat wij dat nummer op dat tijdstip niet gebeld hebben.
Dus telfort op korte termijn actie en kom op je voor vaste klanten.
Reputatie 8
Badge +16
Het valt op dat Telfort nog steeds niet inhoudelijk reageert op deze klachten. Blijkbaar is het probleem nog in onderzoek... òf ze willen er gewoon niks over kwijt.

Over het algemeen geldt dat als je de apparatuur en diensten van Telfort volgens de voorschriften gebruikt en geen wachtwoorden aan derden geeft etc., dat dan Telfort dit soort onterechte kosten moet vergoeden.

Het is natuurlijk anders als je draadloze netwerk niet goed is beveiligd of als je eigen apparatuur gebruikt die niet veilig is, zoals een eigen modem, eigen VoIP-apparatuur etc.

Het zou daarom voor alle partijen prettig zijn als er nu eindelijk een keer uitsluitsel komt over wat er hier aan de hand is... en wat je er eventueel zelf tegen kunt doen.
Antwoord van Telfort (wij begrijpen uw probleem!)

> Naar aanleiding van dit e-mailbericht kunnen wij u als volgt informeren.
>
>
> Telfort begrijpt uw probleem.
>
>
> Wij snappen uw verontrusting. Telfort zet geen gesprekken op uw factuur
> die niet door u zijn gevoerd. Op het moment dat er misbruik in het spel
> zou zijn, zou er een veel hogere factuur zijn omdat de misbruiker zou
> proberen zo veel mogelijk uit het misbruik te halen.
>
> Het lijkt erop dat de nummers weldegelijk vanaf uw adres zijn gebeld. Dat
> de nummers niet terug te vinden zijn in de logfile van uw modem kan vele
> oorzaken hebben. Het herstarten, resetten of op een andere manier
> interacteren met uw modem kan deze logfile beinvloeden.
>
> Wij willen u vragen om te onderzoek of deze nummers niet gebeld zijn door
> u of een van de mensen die toegang hebben tot uw vaste telefoon.
>
> Mochten er nog vragen of problemen zijn dan raden wij u aan contact op te
> nemen met onze klantenservice op 0900-9596 (€0,10 per minuut plus
> de eventuele kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon). Wij zijn
> van maandag tot en met vrijdag geopend van 09:00 tot 21:00 en op zaterdag
> van 10:00 tot 17:00. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben
> geïnformeerd.
>
> Met vriendelijke groet,
>
>
> Telfort Klantenservice

Mijn antwoord:
Hallo Klantenservice

Ik kan u garanderen dat ik noch mijn vrouw een van de bewuste nummers
heeft gebeld.
U stelt dat er pas sprake zou zijn van misbruik als de bedragen hoger
zouden zijn dan die nu op de factuur staan (6,6698 euro resp. 5,8966
euro). Even zoeken op internet leert mij dat er meer van dergelijke
gevallen bekend zijn waarbij het ook om bedragen van enkele euro's ging.
Ook in die gevallen hadden de gebruikers deze nummers niet zelf gebeld.

Verder geeft u aan dat ik de modemlogfiles heb kunnen manipuleren. Het
enige dat ik hier kan is het opvragen van de logfiles n.a.v. de reakties
op internet om te controleren of de bewuste nummers hierin voorkwamen. Wat
dus niet het geval was.
Wat heb ik in een dergelijk geval aan de logfiles als ik hiermee niet kan
aantonen of er wel of niet een nummer vanaf mijn vaste telefoon is gebeld?
Dan ben je kompleet aan de willekeur overgeleverd toch?

Ook lees ik in de diverse fora dat zelfs het blokkeren van de 0909/0906
etc. nummers, toch nog resulteerde in het verschijnen van deze nummers op
de factuur? Hoe kan dat dan gebeuren?

Ik heb u met bovenstaande informatie voldoende geinformeerd en neem aan
dat u de genoemde onterecht vermeldde bedragen op de factuur met de
volgende factuur zult verrekenen en maatregelen neemt om verder misbruik
van mijn telefoonaansluiting te voorkomen.

Met vriendelijke groeten,

Ik wacht eerst wel weer even af.
Reputatie 8
Badge +16
Een logfile van jouw modem is geen bewijs. Want technisch gezien zou je met een ander VoIP-apparaat vanaf jouw thuisnetwerk kunnen bellen via jouw telefonie-account zonder dat dit in het modem wordt gelogd.

Verder stelt Telfort dat ze er van uit gaan dat hun administratie klopt en dat er geen aanwijzingen zijn dat het Telfort VoIP-netwerk gemanipuleerd (gehackt) is.

Als je zeker weet dat je de nummers niet gebeld hebt, dan zou er volgens Telfort iets mis zijn met de beveiliging van je eigen apparatuur (Wifi, DECT telefoon etc., of eventuele andere VoIP clients, mocht je die gebruiken).

Overigens... het feit dat het om kleine bedragen gaat zou juist een strategie van een eventuele hacker kunnen zijn om minder op te vallen..

Verder vind ik nog steeds dat het goed zou zijn als een paar van deze zaken tot op de bodem wordt uitgezocht zodat de oorzaak boven tafel komt.
Ik heb inmiddels de 0909 en 0906 nummers geblokkeerd via Mijn Telfort maar ook dat is geen garantie (zie boven een geval van misbruik ondanks geblokkeerde nummers).
Vanavond trouwens wel storing gehad. Was continu in gesprek volgens anderen en kon zelf ook niet meer bellen. Moest het modem resetten, dus weg log files. Gelukkig had ik daar wel foto's van gemaakt. Als dit geval niet bevredigend wordt opgelost door Telfort wordt het tijd om afscheid te nemen. Voor hetzelfde geld staan er deze maand weer allerlei vage gesprekken op de rekening en ben je een keer goed aan de beurt. Daar bedank ik voor.
Dit probleem is in eerdere topics ook al aangehaald.
Zie: https://forum.telfort.nl/vast-bellen-270/hoge-onverwachte-belkosten-42331/index1.html#post391818
en
https://forum.telfort.nl/overig-internet-272/niet-gebelde-dure-nummers-op-factuur-gaat-telfort-doen-42918

Ook ik heb schremafdrukken van de modem-logfiles gemaakt en kan aantonen dat deze nummers niet vanaf mijn modem gebeld zijn!
Telfort Webcare heeft op mijn verzoek(en) niet gereageerd in eerst genoemde topic

Beste Webcare: ik zou nu graag een reactie ontvangen op mijn hogere belkosten op de factuur van april 2014.
Zolang ik niks van Telfort hoor heb ik eerst de automatische incasso maar even uitgezet bij mijn bank.
Maar Ziggo alles in een wordt wel steeds aantrekkelijker 🙂
Reputatie 8
Badge +16
Het "zomaar" stopzetten van een automatische incasso is nooit een goed idee. Je loopt de kans dat je als wanbetaler wordt gezien met alle risico's van dien.

Je kunt natuurlijk wel de factuur betwisten. Advies is om dit dan schriftelijk aan Telfort kenbaar te maken en goed met ze af te spreken welke kosten je wel betaalt en welke niet in afwachting van nader onderzoek.

Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom Telfort niet gewoon een aantal van deze klachten verder uitzoekt. Tegenwoordig is er bewaarplicht van een hoop gegevens dus het moet niet zo moeilijk zijn om (met jouw toestemming) nader onderzoek te doen.
Gezien de opstelling van Telfort is iedere Telfort klant met vast bellen een potentieel slachtoffer van dit soort praktijken. Mocht er op een dag een duur telefoongesprek op de rekening staan van een 0909/0906/09xx nummer wat je zelf of je huisgenoten niet hebt gebeld, dan heb je dus gewoon pech en moet je maar betalen? Ze geloven toch niet wat je zegt en het tegenbewijs (de logfiles van het modem) worden ook al als nietszeggend bestempeld? Het vertrouwen is nu al weg.
Reputatie 8
Badge +16
Zoals eerder gezegd... logfiles van het modem zijn geen bewijs omdat gesprekken daar niet gelogd worden als je een eigen SIP-client gebruikt... bijvoorbeeld met een SIP client op je mobiel, met een SIP-telefoon of met een compleet eigen asterisk server.

Maar Telfort moet wel aan kunnen tonen dat de gesprekken vanaf jouw aansluiting zijn gevoerd. En als jouw verhaal klopt, dan kunnen ze dat niet.

Als Telfort niet uit zichzelf bereid is om nader onderzoek te verrichten, dan kun je het proberen met een officiële klacht, misschien dat dat helpt.

En verder is het prettig voor alle andere gebruikers om te weten wat er aan de hand is... dan kunnen ze eventueel extra maatregelen nemen tegen misbruik.
Ik kan je verzekeren dat ik geen SIP clients, weet ik veel wat dat zijn, of andere SIP dingen gebruik om te bellen en/of te internetten. Dus voor mij zijn de logfiles van het modem wel degelijk relevant. Je wordt ook al niet geloofd als je zegt dat je die nummers niet gebeld hebt. Wat blijft er dan nog over om je gelijk aan te tonen?
Misschien toeval, maar zoals ik al zei hadden we na mijn melding storing met de telefoon en moest het modem gereset worden. Weg logfiles! Maar gelukkig had ik foto's van het scherm gemaakt, dus ik heb er nog wel een plaatjes van.
Extra maatregelen nemen tegen misbruik zeg je. Maar er zijn dus ook abonnees die dit soort nummers zelf al voor die tijd geblokkeerd hadden (ik pas sinds ik hiermee geconfronteerd werd) en zelfs dat voorkwam niet dat er toch nog 0909/0906 gesprekken op hun factuur stonden en in rekening werden gebracht. Dus eigenlijk ben je dan toch gewoon vogelvrij voor dergelijke praktijken? Wat zou ik dan nog verder moeten/kunnen doen?
Het enige dat dan overblijft is afscheid nemen van Telfort.
Reputatie 1
Badge
Even een vraag, gebruik je soms een ander modem ?
Ik gebruik het modem van Telfort, zo'n witte Zyxel
Reaktie van Telfort:
> Hartelijk dank voor uw e-mail van 22-05-2014 met ticketnummer xxxxxxx.
> Naar aanleiding van dit e-mailbericht kunnen wij u als volgt informeren.
>
>
> Telfort vindt het vervelend dat u voor onverwachte kosten komt te staan.
>
>
> We kunnen uit uw e-mail helaas niet opmaken of er sprake van misbruik zou
> zijn.
>
> De telefoonnummers die u noemt zijn van Zaypay International B.V. en
> TargetMedia B.V. , deze nummers worden gebruikt voor onder andere
> gokspellen via de telefoon of het kopen van credits voor online spellen.
>
> Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
>
>
> Met vriendelijke groet,
>
>
> Telfort Klantenservice

Ik heb maar weer aangegeven dat wij die nummers niet gebeld hebben en dat ook niet kunnen aantonen omdat de logfile van het modem niet als bewijs geaccepteerd wordt. Je hebt nu gewoon een tiikkende bom in huis met dat Vast bellen van Telfort. Straks staan er weer van deze gesprekken op de rekening, en wat moet je dan? Gewoon betalen dus volgens Telfort. Als ze deze bedragen niet gaan verrekenen met de evt. volgende factuur, ben ik Telfort af.
Ook ik heb hetzelfde probleem. Bijna identiek aan het bericht van Arthur.

Er is met onze vaste lijn gebeld op:
25/04/2014 01:37:59 003109091291299 0:08:48 €6,66. Zou gaan om het spelletje Minecraft, volgens Google.
28/04/2014 11:50:00 003109005500400 0:08:48 €5,93. Zou gaan om Zaypay International BV, volgens Google.

Ik ben gelukkig wel gebeld door Telfort. Ik snap hen ook wel dat het lastig is omdat kinderen soms dingen doen waarvan hun ouders geen weet hebben. Het wellus, nietus spelletje heeft dan ook weinig zin. Het bedrag kom ik ook nog wel te boven. Tevens krijg ik elke week een mail met een overzicht van het surfgedrag van mijn kinderen.

Punt is: ER IS NIET GEBELD. In elk geval niet door ons. Waarom niet? Op 25/4 lagen wij te slapen, dus dat zou nog te betwisten zijn. Maar.....op 28/4 was er eenvoudigweg niemand thuis.

Ik hoop op een oplossing. Ben op zich namelijk zeer tevreden met Telfort.

"Ook ik heb hetzelfde probleem. Bijna identiek aan het bericht van Arthur."

Je bedoelt mij met Arthur? = athvdk, auteur.

Inderdaad dezelfde dagen, tijdstippen liggen dicht bij elkaar en ook de bedragen zijn in dezelfde orde van grootte.

Vreemd allemaal en helemaal vreemd dat Telfort zich zo terughoudend opstelt.
Telfort gaat er nog steeds van uit dat er geen sprake is van misbruik.
Ik heb ze maar even naar de vergelijkbare gevallen in deze post verwezen. Misschien zien ze nu zelf ook in dat het geen toeval meer kan zijn en er dus wel degelijk sprake is van misbruik van onze vaste aansluiting.

Antwoord van Telfort:
"Zolang er geen misbruik bekend is kunnen we hier verder niets aan doen.
Mocht het blijken dat er wel sprak is van misbruik kunnen we uiteraard de teveel betaalde kosten vergoeden."
Reputatie 6
Badge +7
Hun moeten dan dus gaan onderzoeken, zomaar zeggen dat er geen misbruik is vindt ik wel erg makkelijk.
Goed nieuws. Na nog wat heen en weer gemail, vandaag een reaktie gehad van Telfort dat de 2 bedragen vergoed gaan worden.
Case closed.
Reputatie 8
Badge +16
Case closed.

Ik dacht het niet...

Natuurlijk goed nieuws dat Telfort jou deze kosten terugbetaalt... maar er blijven genoeg vragen over.

Het is vooral interessant om te weten of Telfort deze kosten automatisch bij alle klanten terugbetaalt. Of moet iedereen zelf de facturen controleren en een klacht indienen?

En verder is het prettig om te weten of er een oorzaak is gevonden en of er iets aan gedaan kan worden om het in de toekomst te voorkomen...
Franzki

Ik zal Telfort inderdaad nog even vragen of en welke maatregelen zij gaan nemen om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen.

Hoe het in zijn werk gaat met automatische terugbetaling bij andere klanten weet ik niet. Gezien de terughoudende opstelling van Telfort zul je hier toch echt zelf de doorzetter moeten zijn.
Vandaag heb ook ik een reactie gekregen van Telfort. Ik ben gebeld door een mevrouw van de afdeling klantrelaties. Ik moet zeggen dat zij mij zeer, zeer vriendelijk te woord heeft gestaan. Ook ik krijg mijn geld terug, maar dat vind ik het minst belangrijk. Belangrijker vind ik de erkenning dat er iets vreemds aan de hand is en niet zoals eerder werd gesteld dat er wél degelijk met mijn telefoon die nummers werd gebeld. Ik wil mij mild opstellen. Ik ben geen ondernemer. Ik weet ook niet wat het is om met een onverklaarbaar probleem geconfronteerd te worden. Telfort heeft nu, zij het na enige dwang correct gereageerd en ik hoop voor hen en u en mij dat zij het probleem kunnen tackelen. Tot nu toe hulde aan mw Ten Brink.
Wat is eigenlijk het maximum bedrag, dat bij Telfort kan oplopen? En kan men zelfs een maximum bepalen? Bijvoorbeeld als iemand nooit meer dan 10 EUR per maand belt?
Want geen service is 100.00% zeker - en er is altijd ergens iemand, die probeerd andere mensen op te lichten. Zoiets met een open limiet te laten lopen, is wat gevaarlijk. Het zou dan beter zijn, gewoon geen gebundelde Telfort VoIP te gebruiken, maar een andere prepaid VoIP, want daar is het dan gelimiteerd op wat er op staat aan tegoed.
Ook ik ben slachtoffer geworden van het nummer 0900-5500400. Telfort ontkent alles na 3 mailtjes heen en weer te hebben gestuurd, de klant betaalt maar gewoon is hun motto blijkbaar. Dat is een geheel andere reactie dan de reactie van de klant hierboven.

Op mijn telefoonrekening van vast bellen staat opeens deze regel: 25/05/2014 17:58:17 003109005500400 0:09:01 6,0729
Er is op die datum en tijdstip in het geheel niet gebeld. Ik heb de VOIP log nagekeken, daar komt dit nummer niet op voor.

Hoe is het mogelijk dat er onterecht een bedrag wordt afgeschreven ? Ik zie dit als een backdoor in de router-software.

Graag een oplossing hiervoor.
Ik zie het bedrag inclusief BTW terug graag op mijn rekening verschijnen.
Reputatie 8
Badge +16
Ik vind het jammer dat Telfort geen openheid geeft hier op het forum.

Voor klanten lijkt het me belangrijk om te weten of deze losse gevallen iets met elkaar te maken hebben, of er een oorzaak is vastgesteld en wat je als klant zelf kunt doen om te voorkomen.

Verder las ik dat sommige klanten hun geld terug krijgen. Is er dan toch sprake van een lek bij Telfort? Want ik kan me niet voorstellen dat Telfort kosten terugbetaalt die terecht in rekening gebracht zijn.

En hoe zit het met klanten die hun factuur niet zo goed controleren... krijgen die toch automatisch geld terug als deze nummers op de factuur staan?