vraag

Lagere factuur na overstap op glasvezel??

• 5 oktober 2020
  • 11 reacties
  • 197 keer bekeken

Sinds 2 weken zijn wij over op glasvezel, met behoud van contract en abonnementsprijs. Tot zover prima. Maar nu valt het mij op dat het factuurbedrag € 2,50 lager is dan voorheen, terwijl ik niks heb aangepast in ons abonnement.

Niet zeuren zou je denken, maar toch bevalt mij dit niet. Als ik in het nieuwe contract kijk dan klopt het nieuwe bedrag (€ 46,13), maar er staat ook bij dat vast bellen 2,50 kost; en dit wordt vervolgens niet meegerekend in het totaalbedrag. Dit klopt ook, want wij hebben geen vaste telefoon en ook nooit gehad, en ook nooit aangevraagd.

Maar dit doet mij vermoeden dat ik al maanden WEL € 2,50 heb betaald voor vast bellen terwijl ik daar dus geen contract voor heb of had, aangezien het verschil precies die € 2,50 is. Op de facturen van de afgelopen maanden kan ik niet zien waar het betaalde bedrag uit bestaat; die € 2,50 staat alleen in het nieuwe contract.

Heeft iemand enig idee?

11 reacties

Mijn vermoeden is dat je abonnement is omgezet naar een nieuw abonnement.

Bij de oudere abonnementen betaalde je voor alles in 1 een vast bedrag, Internet, TV en telefoon, bij de nieuwe abonnementen is telefonie een optie, dus internet en TV plus optie telefoon,  omdat je geen telefoon hebt word deze in de nieuwe niet meer gerekend dus van het bedrag afgehaald, wat bij het oude abonnement niet kon.

Bij de oudere abonnementen betaalde je voor alles in 1 een vast bedrag, Internet, TV en telefoon, bij de nieuwe abonnementen is telefonie een optie, dus internet en TV plus optie telefoon,  omdat je geen telefoon hebt word deze in de nieuwe niet meer gerekend dus van het bedrag afgehaald, wat bij het oude abonnement niet kon.

Hallo @eilanderguus en @Doornekamp33 , ik heb mijn 1e contract van oktober 2018 er even op nagezien en heb toen bewust ook voor vast bellen gekozen à € 2,50 per maand met ook een aboprijs van €46,13 + €2,50 vast bellen is €48,63

Dat vast bellen is altijd een keus geweest en zat er nooit vast bij in. Dus als @eilanderguus zijn oude contract(en) er bij zoekt moet vast bellen er ook bij staan.

Bij vernieuwing van je contract is het inderdaad een losse optie geworden die je per maand kunt opzeggen, dat is bij mijn huidige contract ook zo.

Maar als het inderdaad klopt dat @eilanderguus nooit vast bellen heeft gehad dan moet er een andere verklaring voor de prijsverlaging zijn.

Bedankt voor je uitleg, en ik denk dat je (deels) gelijk hebt.

Op mijn originele contract uit 2016 staat alleen maar: Alles-in-1-standaard a 42,50 per maand. Dat zal dan inclusief vast bellen zijn ook al gebruik je het niet. Ik weet namelijk zeker dat ik bij de aanvraag destijds heb aangegeven dat ik geen vast bellen wilde.

Dit verklaart ook waarom het nieuwe contract via glasvezel automatisch is aangepast.

Rest mij wel de vraag: wanneer werd vast bellen een optie? Als ik JanD zo lees, was dit in 2018 al het geval. Waarom werd het toen niet automatisch aangepast in mijn contract? Zolang de klant niet zeurt zeker……

Ik ga een poging wagen om te bellen met de helpdesk. Bedankt voor het meedenken!

Hallo @eilanderguus in 2018 was het nog het ‘oude’ contract.

Toen ik vorig jaar december (2019) mijn contract verlengde had ik het nieuwe contract met de telefonie als optie.

Reputatie 3
Badge +1

Kun je jouw Forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, geboortedatum, de laatste 4 cijfers van het rekeningnummer en de naam van de contractant @eilanderguus? Dan kan ik even voor je nakijken hoe het precies zit. Het vermoeden van @Doornekamp33 lijkt mij ook aannemelijk.
Als je al antwoord hebt gekregen via de klantenservice, dan mag je mijn berichtje als niet verzonden beschouwen :)   

Kun je jouw Forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, geboortedatum, de laatste 4 cijfers van het rekeningnummer en de naam van de contractant @eilanderguus? Dan kan ik even voor je nakijken hoe het precies zit. Het vermoeden van @Doornekamp33 lijkt mij ook aannemelijk.
Als je al antwoord hebt gekregen via de klantenservice, dan mag je mijn berichtje als niet verzonden beschouwen :)   

Gedaan. Ik heb de helpdesk nog niet gesproken (enorme wachttijden….). 

Dat het niet automatisch gewijzigd word heeft er mee te maken dat het dan een “nieuw” contract moet worden, en die heeft ook nadelen, zo verloor je een deel van het zender pakket, die heb je ook gehouden, en de inflatie correctie is toen ingevoerd, zou het jaarlijks duurder kunnen worden.

Dus links om om rechtsom, het had je of minder diensten gekost of meer knaken per maand wat jaarlijks duurder kon worden.

Reputatie 3
Badge +1

@eilanderguus, ik heb even gekeken. Voorheen had je inderdaad een Alles-in-1 pakket. Dus internet, tv en vast bellen. Dit was 1 prijs, namelijk € 48,63. Het maakte daarbij niet uit of je wel of geen vaste telefoon in gebruik had.
Nu heb je internet en tv voor € 46,13. Als extra optie kun je nu maandelijks vast bellen aan- of uitzetten voor € 2,50. Je komt dan op dezelfde prijs uit. Administratief gezien hangt vast bellen er dan los onder en zit dus niet meer in het standaard pakket. Het heet daarom ook geen Alles-in-1 pakket meer. 

Het gekke in dit geval is wel dat ik zie dat vast bellen aanstaat voor € 2,50. Hij wordt alleen niet gefactureerd. Als je wil kan ik vast bellen ook administratief voor je uitzetten. Dan weten we zeker dat je er niet voor gaat betalen. Zal ik dit maar doen? Houd dan ook even de komende factuur in de gaten.   

@eilanderguus pas vanaf begin 2018 was bellen echt een optie daarvoor was alles in één echt alles, telefoon kon je niet maandelijks uit zetten.

42,50 was de DSL en glasvezel prijs bij de gelijktrekking in 2016, waarbij glasvezel ook als 50/5 werdt verkocht. De alles in één glasvezel pakketten voor 2016 kosten 45,00

@eilanderguus, ik heb even gekeken. Voorheen had je inderdaad een Alles-in-1 pakket. Dus internet, tv en vast bellen. Dit was 1 prijs, namelijk € 48,63. Het maakte daarbij niet uit of je wel of geen vaste telefoon in gebruik had.
Nu heb je internet en tv voor € 46,13. Als extra optie kun je nu maandelijks vast bellen aan- of uitzetten voor € 2,50. Je komt dan op dezelfde prijs uit. Administratief gezien hangt vast bellen er dan los onder en zit dus niet meer in het standaard pakket. Het heet daarom ook geen Alles-in-1 pakket meer. 

Het gekke in dit geval is wel dat ik zie dat vast bellen aanstaat voor € 2,50. Hij wordt alleen niet gefactureerd. Als je wil kan ik vast bellen ook administratief voor je uitzetten. Dan weten we zeker dat je er niet voor gaat betalen. Zal ik dit maar doen? Houd dan ook even de komende factuur in de gaten.   

Bedankt (allemaal) voor het uitzoeken en de uitleg. Het is mij nu helder en duidelijk.

@Niek - Telfort  Zet die telefoon maar uit, die zal ik nooit gebruiken.

Alvast bedankt!

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb net even weer gekeken, maar zie dat je dit weekend bent gemigreerd naar KPN. Ik hoef de optie dus niet meer uit te zetten :) Ik verwacht dat het allemaal goed gaat, dus dat er ook bij KPN niks in rekening wordt gebracht voor vast bellen. Maar houd voor de zekerheid de volgende factuur in de gaten.

Reageer